محسن رضایی در نوزدهمین همایش سراسری جامعه اسلامی دانشجویان
کد خبر: ۱۰۱۵|
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
محسن رضایی در نوزدهمین همایش سراسری جامعه اسلامی دانشجویان با محوریت «اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت‌درون‌زا» که در آمفی تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: همان طور که جهاد دفاعی، دیپلماسی دارد. جهاد اقتصادی هم دیپلماسی دارد، اما این دیپلماسی باید متناسب با جهاد صورت گیرد.
فرهنگ جزء انفکاک‌ناپذیر اقتصاد مقاومتی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همان طور که برای رسیدن به انقلاب اسلامی، جهاد دفاعی و جهاد سیاسی داشته‌ایم، باید جهاد اقتصادی را هم از این پس جدی بگیریم.

 محسن رضایی در نوزدهمین همایش سراسری جامعه اسلامی دانشجویان با محوریت «اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت‌درون‌زا» که در آمفی تئاتر دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: همان طور که جهاد دفاعی، دیپلماسی دارد. جهاد اقتصادی هم دیپلماسی دارد، اما این دیپلماسی باید متناسب با جهاد صورت گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که تحریم‌ها بهترین فرصت جهت مردمی کردن اقتصاد است، تصریح کرد: اقتصاد باید در برابر فشارهای ناشی از تحریم بیگانگان مقاومت نماید و در این راستا وظیفه همه مردم جهاد است که این امر وظیفه، سنگین‌تری نسبت به مقاومت دارد.

وی خاطر نشان کرد: اقتصاد باید در برابر شکست‌ها و تحریم‌ها مقاوم باشد تا بدین صورت زمینه شکوفایی اقتصادی فراهم گردد.

رضایی در خصوص چرایی عدم مقاومت اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها تصریح کرد: دلیل این امر این است که اقتصاد ایران تنها به یک ستون و آن هم نفت متکی است. این هدف اقتصاد مقاومتی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: چشم‌انداز 1404 و اصل 44 قانون اساسی دو بند مکمل اقتصاد مقاومتی هستند و این به معنای آن نیست که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری به ارگان‌ها اعلام شده جایگزین سیاست‌های اصل 44 و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی حدود و قلمرو بخش‌های دولتی حقوقی، عمومی و مردمی را مشخص کرد و اقتصاد مقاومتی به سوی این اهداف درحرکت است.

 وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی ضلع سوم دو منظومه اصل 44 قانون اساسی و سند چشم‌انداز 1404 است و سیاست اقتصاد مقاومتی در شرایطی مطرح ‌شد که نتیجه مذاکرات ارتقا و آبادانی ایران باشد.

رضایی نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: اگر این مذاکرات شکست بخورد ایران باز پیروز از میدان بیرون خواهد آمد، چرا که ملت ایران با شناخت بیشتر از غرب با یکدیگر متحدتر خواهند شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که نمی‌توان نتیجه‌ی کلی مذاکرات را در شرایط فعلی ارزیابی کرد، افزود: نتیجه مذاکرات می‌توانست بهتر از این باشد.

وی تصریح کرد: ما در مذاکرات به دنبال انزوا و خلع سلاح کردن غرب و آمریکا و پوچ کردن تبلیغات چندین ساله آنها از طریق رسانه‌ها هستیم.

رضایی با بیان این‌که ایران از 300 سال پیش بسیاری از سرزمین‌های خود را از دست داده، چرا که ایران از شرق به سمرقند ختم می‌شد نه خراسان، افزود: همان طور که در 8 سال دفاع مقدس سربلند از میدان بیرون آمدیم در عرصه‌ی اقتصاد هم باید همینگونه عمل کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فرهنگ هیچ‌گاه مقابل اقتصاد نخواهد بود، عنوان کرد: در دوران انقلاب اسلامی برخی بر این باور بودند که سپاه و نیروهای ارزشی باید 10 درصد نظامی و 90 درصد فرهنگی باشند که رهبر کبیر انقلاب در این خصوص تاکید داشتند که سپاه باید 100 درصد فرهنگی و صد درصد انقلابی عمل کند، چرا که فرهنگ جزء انفکاک‌ناپذیر اقتصاد مقاومتی است.

وی تاکید کرد: مقاوم کردن ایران در مقابل تحریم‌ها و بعد از آن شکوفایی اقتصادی مهمترین، اهداف اقتصاد مقاومتی است و ملت ایران نباید این اجازه را بدهد که تجربه‌ی 2 الی 3 ساله تحریم‌ها دوباره تکرار شود.

رضایی عنوان کرد: متاسفانه تورم مالیات غیر شرعی است که همه‌ی مردم صرف نظر از غنی و فقیر باید این مالیات را بپردازند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که چرا نباید در طول 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی معضل تورم حل شود، تصریح کرد: تورم میراث رژیم شاهنشاهی است در طول 50 سال اخیر افزایش قیمت‌های کالا در ایران همانند افزایش قیمت‌ها در اروپا و آمریکا بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هدف اقتصاد مقاومتی را از بین بردن بیکاری و تورم و تحریم‌ناپذیری اقتصاد دانست و خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری طی 3 سالی که در نامگذاری‌های سالها از واژه اقتصاد استفاده کردند مجمع تشخیص مصلحت نظام هم درباره این نام‌گذاری به تحقیق و تفحص و پژوهش پرداخت و نتایج این پژوهش‌ها را به مقام معظم رهبری اعطا کرده و ایشان هم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به دولت ابلاغ کردند.

رضایی درباره مشکلات ناشی از متکی بودن به اقتصاد تک محصولی به ویژه نفت در ایران عنوان کرد: تجارت و توریست سلامت و کشاورزی می‌تواند به عنوان جایگزین نفت، نقش مهمی را در عرصه اقتصادی ایفا کند، چرا که ایران بهترین پایگاه پزشکی در منطقه است و اگر کشاورزی مکانیزه باشد و بهره‌وری از آب و خاک را افزایش دهیم دیگر مشکلات ناشی از اقتصاد تک محصولی در ایران وجود نخواهد داشت.

رضایی با بیان این‌که باید کشور برای حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی به دانش‌ آن تجهیز شود افزود: وظیفه‌ی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برپایی همایش‌هایی جهت تبیین اقشار مقاومتی است و از آنجایی که جامعه اسلام مسیر ارزشی و اعتدالی را در پیش گرفته باید با رقبای خود با منطق صحبت کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: باید کسب و کار خانگی و روستایی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی بیش از پیش جدی گرفته شود.

وی در خصوص هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: تاکنون 7 الی 8 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی خود را رها کردند و به عبارتی واضح‌تر، یک دهک از جامعه از گرفتن یارانه‌ها انصراف داده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: بیماری کنونی اقتصاد دیکتاتوری است که این اصطلاح برای اولین بار در سال 1970 مطرح شد، به این معنا که اقتصاد کشور هم با معضل بیکاری و هم با معضل تورم دست گریبان است.

رضایی اظهار کرد: اگر مسوولین اصول انضباط مالی دولت را رعایت کنند قضیه مسکن مهر تکرار نخواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: رکود تورمی با کاهش دستمزدها حل شدنی نیست، زیرا دادن یارانه‌ها به نوعی خود افزایش دستمزدهاست.

وی ادامه داد: اما عدالت دستمزدها باید در کشور در کوتاه مدت حل و با مفاسد اقتصاد باید به عنوان یک معضل ریشه‌ای مبارزه شود.

ارسال نظر