محسن رضایی در جلسه امروز شورای شهر:
کد خبر: ۱۰۲۱|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نظام شهری مجموعه‌ای از سکونتگاه‌ها، شهرها و روستاهای وابسته به هم هستند ولی این نظام شهری تنها مجموعه‌ای از سکونتگاه‌ها نیست بلکه روابط بین آنها را شامل می‌شود. متاسفانه امروز در ایران با یک نظام شهری نامتوازن روبرو هستیم. نظامی که با ایجاد شکاف رفاهی و نا برابری بزرگ در شهرهای بزرگ و تهران به صورت نامتوازن بوجود آمده است.
متاسفانه امروز  با یک نظام شهری نامتوازن روبرو هستیم متاسفانه امروز  با یک نظام شهری نامتوازن روبرو هستیم متاسفانه امروز  با یک نظام شهری نامتوازن روبرو هستیم متاسفانه امروز  با یک نظام شهری نامتوازن روبرو هستیم

 محسن رضایی در شصت و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سکونتگاه‌ها و زیست‌گاه‌های زندگی مردم محصول سه عاملی هستند که با تغییر آنها زندگی شهروندان تغییر پیدا می‌کند، اظهار داشت: اولین عامل نظام شهری، دومین عامل شهرسازی و عامل سوم سبک زندگی است. طی 80 سال اخیر این سه نظام به نفع ناکجا آباد تغییر کرده است.

وی ادامه داد: نظام شهری مجموعه‌ای از سکونتگاه‌ها، شهرها و روستاهای وابسته به هم هستند ولی این نظام شهری تنها مجموعه‌ای از سکونتگاه‌ها نیست بلکه روابط بین آنها را شامل می‌شود. متاسفانه امروز در ایران با یک نظام شهری نامتوازن روبرو هستیم. نظامی که با ایجاد شکاف رفاهی و نا برابری بزرگ در شهرهای بزرگ و تهران به صورت نامتوازن بوجود آمده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: طی 80 سال اخیر کمتر از 10 شهر ایران دهان باز کرده و همه روستاهای کوچک و متوسط را به درون خود بلعیده است، این پدیده فرهنگ آنها، نظام تولیدی آنها و ارزش پول ملی را تغییر داده و تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رضایی افزود: دولت استبدادی پهلوی که میراث مشروطه را مصادره کرد و به ساختار مدیریتی متمرکز و سبک پادگانی روی آورد نظام تولید و تجارت و فرهنگ را تغییر داد و نظام نامتوازن شهری را پدید آورد که متاسفانه همان نظام پس از انقلاب نیز ادامه یافت.

وی خاطر نشان کرد: تعداد شهرهای کشور از 199 شهر در سال 1335 به یک هزار شهر در سال 85 رسید. در واقع طی 5 دهه تعداد شهرهای کشور بیش از 50 برابر شد و رشد جمعیت شهری با 3.4 درصد طی 60 سال اخیر افزایش یافت در حالیکه رشد جمعیت 2.2 بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: تنها تغییرات کمی نیست که در عدم توازن با آن مواجه هستیم بلکه تغییرات کیفی نیز در زندگی مردم ایجاد شده و می‌توان گفت مسئله سلامت، آلودگی‌ها، حاشیه‌نشینی، بیکاری، مواد مخدر و بسیاری از نابسامانی‌های دیگر که طی 80 سال ایخر ایجاد شده بیانگر عدم توازن نظام شهری در ایران است.

رضایی افزود: اولین عامل این امر تغییر در سبک مدیریت کشور، دومین عامل تغییر در فرهنگ اقتصادی ایران و سومین عامل تغییر در نظام اقتصادی و اجتماعی بوده که ما را به این نظام شهری کشانده است. در واقع نظام شهری معلول عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که طی 80 سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم.

وی در ادامه سخنانش به ساختار مدیریتی کشور اشاره کرد و گفت: هیچ کشوری نیست که از ساختار مدیریت متمرکز برخوردار باشد، طی 80 سال اخیر ساختار مدیریت کشور از دولت غیرمتمرکز به دولت متمرکز گرایش پیدا کرد و ایالات و ولایات که ساختار چند هزار ساله در ایران هستند برچیده شدند. در حالیکه در همین مدت دنیا به سوی دولت‌های غیرمتمرکز حرکت کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بر اثر انقلاب اسلامی اولین اصلاح ساختار در مدیریت کشور ایجاد شد و ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز تحول در مدیریت کشور بودند که متاسفانه در نیمه‌های راه متوقف شد.

رضایی با بیان اینکه ایران راهی جز ادامه دادن به تحولات سبک مدیریت ندارد گفت: متاسفانه در حال حاضر با یک مدیریت دوگانه مواجه هستیم و محدوده و قلمرو مدیریت محلی با مدیریت سیاسی کشور روشن نیست و هیچکدام تکلیف خودشان را نمی‌دانند.

وی با بیان اینکه ساختار مدیریت کشور به 3 تحول اساسی نیاز دارد که یکی از آنها باید در سطح دولت مرکزی انجام شود گفت: دولت‌های اکثریتی عمرشان در ایران به پایان خواهد رسید؛‌ باید به سمت تشکیل دولت‌های ائتلافی و پایان دادن به منازعات پس از انتخابات برسیم و عده‌ای از آقایان پز اکثریت آرا را به خودشان نگیرند و بخواهند کل دولت یا مجلس را با تیم خود ترتیب دهند چرا که این امر بزرگترین ظلم به ملتی است که در آستانه خیزهای بلند قرار گرفته ولی به دلیل یکسری اعتقادات که معلوم نیست آنها را از کجا آورده‌ایم و حتی با دموکراسی غربی نیز سازگاری ندارد از ائتلاف و تجمیع همه توانایی‌های ملت ایران برای خیزهای بلند جلوگیری کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: تحول دوم در تشکیل ایالت‌های اقتصادی با ایجاد رقابت منطقه‌ای و استانی است و دیگری واگذاری همه اختیارات فرهنگی از ادارات به مدیریت‌های محلی و با بکارگیری ظرفیت‌های محلی است.

رضایی در ادامه اظهارات خود به تغییر در شهرسازی اشاره کرد و گفت: باید در ادامه این تحولات شهرسازی‌هایمان نیز تغییر کند. متاسفانه شهرهایی با هویت بیگانه در ایران سر برآورده‌اند و مدیریت شهری در گذشته بدون برنامه و ناتوان، ظواهر شهری را از بلندمرتبه‌سازی درک کرد و به عوامل توسعه آن توجه نداشت.

وی با طرح این پرسش که شهرهایمان را با نگاه شهرسازی یا خانه‌سازی بنا می‌کنیم، گفت: در خانه‌سازی بیشتر به آسایش مردم فکر می‌کنیم در حالیکه در شهرسازی روابط بین محلات، معماری شهر و نکاتی دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد و همچنین شهرسازی با هویت، آرامش،‌ سلامت معنوی و مسائل فرهنگی دیده می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به برخی چالش‌های شوراها اشاره کرد و گفت: امور ملی و محلی از هم تفکیک نشده و مداخله حداکثری در امور اجرایی از سوی دولت وجود دارد و کسی هم نیست که بگوید چرا این کار انجام می‌شود. مقاومت دستگاه‌های اجرایی در واگذاری امور محلی به شوراها و ضعف منابع پایدار محلی از جمله چالش‌های شوراها به شمار می‌آید.

رضایی ادامه داد: لازم است مدیریت یکپارچه شهری در سطوح شهری عملی شود تا با هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در اداره امور محلی شاهد جلب مشارکت حداکثری مردم در اداره امور شهری باشیم.

وی خطاب به اعضای شورای شهر تهران گفت: پیشنهادات خود را به مجمع تشخیص در راستای تدوین سند راهبردی کلی شوراها و مدیریت‌های محله ارائه دهید چرا که اگر بخواهیم وضعیت شهرها درست شود باید نظام شهری و شهرسازی و همچنین سبک زندگی مردم را ساماندهی کنیم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدي زاده
|
-
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۹
0
0
سلام درود خدا بر شما حاج محسن عزيز خدا قوت فقط ميخواستم جوياي احوال باشم ويک گله از شما که بعد از انتخابات هيچ خبري از ما نگزفتيد در صورتي که سايت شما تلفن ما رو داشتند 09126002692