محسن رضایی:
کد خبر: ۱۰۸۲|
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از قوم بختیاری به عنوان قهرمان مظلوم سرزمین ایران یاد کرد.
قوم بختیاری قهرمان مظلوم ایران زمین است

 'محسن رضایی' عصر سه شنبه در آیین نکوداشت سردار 'علیمردان خان بختیاری' و بی بی مریم بختیاری' در شهر اردل چهارمحال وبختیاری با تاکید بر لزوم معرفی قهرمانان تاریخ کهن ایران زمین به نسل جوان کنونی و آیندگان، افزود:مردمان قوم بختیاری در اوج سرداری و قهرمانی، مظلوم و گمنام واقع شده اند.

وی با بیان رشادت های مردم چهارمحال وبختیاری در طول تاریخ نظیر قیام مشروطه، فتح تهران، قیام علیه حکومت شاهنشاهی و دلاوری های مردم این استان در دوران دفاع مقدس، افزود:لازم است تاریخ پرافتخار مردم این قوم با کمک محققان و پژوهشگران احیا شود.

رضایی از سردار اسعد بختیاری، حسینقلی خان بختیاری، سردار بی بی مریم بختیاری و سردار علیمردان خان بختیاری به عنوان دلاوران این قوم در مبارزه با دیکتاتوری و استعمار یاد کرد و افزود:به عنوان مثال، سردار اسعدبختیاری از سردارانی است که با داشتن تحصیلات بالا و تسلط به چند زبان خارجی، در برابر استبداد و ظلم و ستم رضاخانی ایستاد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه درخصوص معرفی مفاخر ملی به نسل کنونی کشور کم کاری شده است،افزود:لازم است در خصوص برقراری پیوند مردم با هویت و میراث تاریخی پرافتخار خود، برنامه ریزی و کار فرهنگی شود.

وی اضافه کرد:برخی مارکسیست ها و مغرضان، مانع نگارش تاریخ بختیاری شدند ولی بر اساس اسناد متقن تاریخی، پیوند سردار اسعد بختیاری با روحانیان آن زمان از همه سرداران بختیاری بیشتر بوده است.

رضایی بابیان اینکه قوم بختیاری در زمان همه شاهان قاجار و پهلوی مبارز داشته ولی در تاریخ ثبت نیست،ادامه داد:حسینقلی خان در زمان طوایف هفت لنگ و چهارلنگ را متحد کرد و این باعث هراس ناصرالدین شاه شد و ظل السلطان حاکم اصفهان با خوراندن سم، حسینقلی خان را به شهادت رساند.

دبیرتشخیص مصلحت نظام گفت: ایل و قوم بختیاری قهرمان مظلوم ایران است که باید تاریخ آن را زنده کرد، ولی باید مراقب بود که با احساسات، مسیر منحرف نشود، چرا که مردم این خطه به دنبال قومگرایی نیستند.

وی با تاکید بر لزوم راه اندازی خانه مشروطیت در چهارمحال وبختیاری به عنوان محلی برای ارائه اسناد این واقعه تاریخی به محققان، نویسندگان و علاقه مندان به تاریخ مشروطه و بختیاری ها، گفت:کنگره سردار مریم بختیاری نیز باید در شهرکرد برگزار شود.

رضایی گفت:برای اینکه با کمک همه قشرها، استانی آسمانی در ایران زمین ایجاد شود، همه باید به صحنه آمده و کمک کنند.

استاندار چهارمحال و بختیاری نیز دراین آیین گفت:این استان سرزمین دلاور مردان مشروطیت، لشکر قمر بنی هاشم (ع)، ادیبان و شعرایی چون پژمان بختیاری، داراب افسر، عمان سامانی است.

'قاسم سلیمانی دشتکی' ظلم ستیزی سردار علیمردان خان بختیاری را نشات گرفته از اندیشه آزادی خواهی وی خواند و گفت:تفرقه های ایلی از نقاط ضعف بختیاری ها در طول تاریخ است که این ضعف باید جای خود را به اتحاد و همدلی بدهد.

وی اظهار داشت: قوم بختیاری در طول تاریخ نقاط قوت زیادی داشته است که مسئولان اجرایی این استان نیز برای پیشرفت همه جانبه آن، با نخبگان مختلف در سطح کلان به دور از قومیت گرایی و جناح گرایی نشست های ماهانه برگزار می کنند تا همدلی نیروهای متخصص بیشتر شود.

علیمردان خان از رؤسای ایل چهارلنگ بختیاری در جنوب غربی ایران بود که در برابر استبداد رضاخانی قیام کرد.

پدر علیمردان خان بختیاری، علیقلی خان چهارلنگ و مادرش سردار مریم بختیاری دختر حسینقلی خان ایلخانی بختیاری بود.

بی بی مریم در جنگ اول جهانی که بخش هایی از ایران اشغال و زیر نفوذ نیروهای استعمارگر روسی و انگلیسی قرار گرفت، علیه نیروهای اشغالگر روس و انگلیس قیام کرد.

رهبر معظم انقلاب نیز در خصوص این دلاور سرزمین بختیاری فرمودند:ویژگی برجسته علیمردان خان، مبارزه علیه استبداد رضاخانی با الهام گیری از عقاید و احساسات دینی است'.

تندیس سردار ˈعلیمردان خان بختیاریˈ نیز روز سه شنبه در آیینی با حضور ˈمحسن رضاییˈ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در شهر اردل از توابع چهارمحال وبختیاری رونمایی شد.

 

ارسال نظر
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بهرامي
|
-
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۵
0
0
اين جمله: سردار اسعدبختياري از سرداراني است که با داشتن تحصيلات بالا و تسلط به چند زبان خارجي، در برابر استبداد و ظلم و ستم رضاخاني ايستاد..... اشتباه است سردار اسعد در مقابل محمدعلي شاه و استبداد آن زمان ايستاد سردار اسعد 10 سال قبل از حکومت رضاشاه وفات يافت.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
سرداراسعدکسی بودکه ١٠٠سال پیش برای کسب علم ودانش به اروپاسفرکردوازآن علم درآزادی ملتش بهرجست درودبرروان پاک ومطهرش.زمانی که خیلی هانمی توانستندتادومحله آن طرف ترخودبروندبیسوادبودندوازآزادی هیچ نمی دانستندوهنوزهم خودرابه نادانی زده اند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
سرداراسعدکسی بودکه ١٠٠سال پیش برای کسب علم ودانش به اروپاسفرکردوازآن علم درآزادی ملتش بهرجست درودبرروان پاک ومطهرش.زمانی که خیلی هانمی توانستندتادومحله آن طرف ترخودبروندبیسوادبودندوازآزادی هیچ نمی دانستندوهنوزهم خودرابه نادانی زده اند.