کد خبر: ۱۱۸۵|
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹
اسماعيل نه تنها در انقلاب اسلامي كشور ما ستاره‌اي پرفروغ بود بلكه جوانان برومند عراق هم از او به عنوان يك سردار بزرگ در نهضت عراق ياد خواهند كرد.
فرمانده سپاه بدر دیروز در کربلای 5 و امروز در آمرلی فرمانده سپاه بدر دیروز در کربلای 5 و امروز در آمرلی فرمانده سپاه بدر دیروز در کربلای 5 و امروز در آمرلی

سال 1362 بود که شهید اسماعیل دقایقی دست به یک اقدامی ماندگار یعنی فرماندهی تیپ بدر زد و از سال 1364 این تیپ به صورت سازمان یافته و منظم وارد فاز نظامی شد و از آن سال بود که گسترش یافت. تیپ بدر با گسترش توانست به سپاه بدر موسوم شود که این سپاه شاخه‌ای از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که ابتدا توسط آیت‌الله هاشمی شاهرودی تشکیل و پس از چند ماه به آیت‌الله محمدباقر حکیم منتقل شد و آن دوران که مشخص نبود، چگونه باید این توان نظامی سازماندهی شود شهید دقایقی مسئولیت آن را برعهده گرفت.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی این شهید بزرگوار زمانی که فرماندهی تیپ 9 بدر را پذیرفت، با تمامی قدرت و پشتکار در مدت کوتاهی موفق شد یگان رزم منسجم و قدرتمندی را در این تیپ پایه گذاری کند.

تیپ بدر در آن مقطع زمانی متشکل از دو گروه احرار و بعد‌ها مجاهدین می‌شد که احرار متشکل از اسیران عراقی بود و مجاهدین نیز افرادی بودند که علیه رژیم بعث و صدام به مبارزه می‌پرداختند و اکثر آن‌ها توسط عوامل رژیم بعث زندانی و بعد از شکنجه‌ وحشتناک و سهمگین به اعدام محکوم می‌شدند.

 

 

احرار از میان اسیران عراقی تشکیل می‌شد که به رغم آنکه اسیر بودند، اما به این نتیجه دست یافته بودند که صدام آن‌ها را به زور و با فریب به جبهه کشیده است تا با ایرانی‌ها بجنگند که این دسته از اسیران علاقمند بودند تا در نبرد حق علیه باطل در جبهه حق قرار گیرند و با علاقه و اشتیاق در این گردان با ارتشی که خودشان سال‌ها در آن می‌جنگیدند، در بسیاری از عملیات‌ها توانست ضربات سنگین و سهمناکی را بر بدنه رژیم بعث وارد کند و بسیاری از آن‌ها هم به شهادت رسیدند.

 

بعد از سرنگونی صدام و در پی آن متلاشی شدن حزب بعث و تشکیل دولت مستقل در عراق افرادی که در سپاه بدر سازماندهی شده بودند، نقش مهم و بسزایی را در ایجاد امنیت و استقرار حکومت ایفا کردند و اکنون شاخه نظامی بدر نیز به فرماندهی "هادی‌العامری" مقابل جنایات داعش ایستاده‌ و در پی آزادسازی کل عراق از شر این تروریست‌ها است و شاید یکی از اقدامات مهمی که از این سازمان صورت گرفته‌است آزادسازی آمرلی بود.

 

 

نحوه شهادت
اين شهيد بزرگوار در عمليات عاشورا و قدس 4 و همچنين كربلاي 2، 4 و 5 در سمت فرماندهي تيپ خالصانه انجام وظيفه نمود و يگان او جزو يگانهاي موثري بود كه در موفقيت رزمندگان اسلام نقش چشمگيري داشت.

سرانجام در بیست و هشتم دی ماه 1365، هنگامي كه در عمليات كربلاي 5 براي انجام ماموريت شناسايي، با يك دستگاه موتور سيكلت عازم محور بود در مسير راه مورد اصابت بمباران هواپيماهاي رژيم متجاوز عراق قرار گرفته و به لقاي حق مي‌شتابد و در اوج اخلاص و ايثار، با نوشيدن شربت شهادت روح تشنه خود را سيراب مي‌كند.

 

گوشه اي از وصيت نامه شهید اسماعیل دقایقی
براي شما آرزوي صبر و استقامت و پيگيري اهداف اسلامي را دارم. ان‌شاءالله بتوانيد با كار و فعاليت، خود را بيش از پيش وقف راه خدا و اسلام كنيد. پيش بردن اسلام در جهان – جهاني كه پر از فسق و فجور و خيانت ابرقدرتهاست – تلاش و ايثار مي‌خواهد. در راه امام حسين(ع) – حضرت سيدالشهداء(ع) – رفتن، حسيني شدن را مي‌خواهد. ... ان شاء الله در پيروي از راه امام امت خميني عزيزكه همان راه خدا، قرآن و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) است، موفق باشيد.

 

 

پيام برادر محسن رضايي به مناسبت شهادت شهيد دقايقي
من ‌المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدو‌الله عليه فمنهم من قضي نحبه و منهم من ينتظر و مابدّلو تبديلاً.
كاروان كربلائيان امروز پرشتابتر از هميشه در حركت است و عاشورائيان را يكي پس از ديگري به همراهي مي‌خواند تا بار ديگر كلام معصوم را تحقق عيني بخشد كه «كلُ يومٍ عاشورا و كلُ ارضٍ كربلا» مصداق بارز اين واقعيت عروج عارفانه سردار رشيد اسلام، يار وفادار امام،‌ برادر گرانقدر و عزيزم شهيد اسماعيل دقايقي است.


اينجانب كه از سال‌ها پيش از انقلاب ايشان را شناخته و به ويژگي‌هاي اخلاقي، انساني وقوف داشته و دارم،‌ شهادت مي‌دهم كه او انساني متعهد، پاك‌باخته،‌ عاشق و مخلص اسلام و انقلاب اسلامي بود. مبارزات او قبل از پيروزي انقلاب اسلامي و تلاش‌هاي سراسر شور و حماسه‌اش پس از انقلاب گواه بارز اين مدعا است. اينجانب اسماعيل را بسيار دوست مي‌داشتم.


خانه و خانواده ايشان قبل از انقلاب هم يكي از پايگاه‌ها و كانون‌هاي نهضت اسلامي به شمار مي‌آمد،‌ بيانيه‌ها و اعلاميه‌هاي حضرت امام در منزل ايشان تكثير و توزيع مي‌شد،‌ لذا به جرأت مي‌توان گفت يكي از خانواده‌هايي‌كه انقلاب اسلامي در خوزستان مديون‌ آن‌هاست، خانواده محترم شهيد دقايقي است و درود بر آغاجاري و بهبهان قهرمان كه اين سردار بزرگ را در دامان خود پرورده است.


اسماعيل در بنيان‌گذاري نيروهاي نظامي سازمان‌يافته ملت عراق سهم بسزايي داشت يگان رزمي مجاهدين عراقي تحت عنوان "تيپ بدر" ثمره تلاش‌هاي خالصانه اوست. لذا اسماعيل نه تنها در انقلاب اسلامي كشور ما ستاره‌اي پرفروغ بود بلكه جوانان برومند عراق هم از او به عنوان يك سردار بزرگ در نهضت عراق ياد خواهند كرد.


بر خود لازم مي‌دانم شهادت اين سرباز فداكار امام زمان(ع)، يار ديرين و مورد علاقه‌ام را نخست به دودمان معظم ايشان، سپس به رزمندگان سلحشور تيپ بدر و سرانجام به مردم قهرمان آغاجاري و بهبهان تبريك و تسليت گفته و بشارت دهم كه همرزمان او مصمم‌تر از هميشه در راه نبرد بي‌امانشان گام برمي‌دارند و همزمان با تشييع پيكر مطهر اين سردار رشيد، تيپ بدر عمليات خود را در هجوم سرنوشت‌ساز كربلاي پنج آغاز مي‌كند. اميد است خداوند توفيق ادامه راه اين عزيزان را به ما عطا فرمايد.

 

فرماندهي كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي
محسن رضايي
 

ارسال نظر