کد خبر: ۱۲۱۰|
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
با توجه به اینکه پیش‌بینی‌های جوّی و آب و هوایی، در 10 سال آینده حکایت از گسترش مناطق بیابانی و کویری در آینده دارد؛ امیدواریم این موضوع با تمهیدات مسؤولان و همکاری سایر کشورهای ذیربط در منطقه، به طور اصولی و اساسی مورد رسیدگی قرار گیرد و راه‌حل‌های مناسب پیش‌بینی شود.
هشدار محسن‌رضایی درباره معضلات‌ محیط‌ زیستی

دکتر محسن رضایی پس از پیگیری‌های اخیر درباره بحران زیست محیطی بر استان‌های جنوبی و غربی، ضمن ارائه گزارشی از سفر اخیر خود به استان خوزستان نسبت به ادامه معضلات محیط زیستی و پدیده ریزگردها و غبار در برخی استان های کشور هشدار داد؛ هشداری که باید توسط متولیان امر مورد توجه قرار گیرد تا شاهد تغییر سریع وضعیت بحرانی حاکم بر این استان‌ها در دوره‌ای کوتاه مدت باشیم.

به گزارش «تابناک»؛ گرد و غبار سنگین در هوای استان‌های خوزستان، ایلام، بوشهر و کرمانشاه، تنفس را برای میلیون‌ها تن از مردم ساکن این مناطق ایران دشوار ساخته و در این میان، وضعیت مردم خوزستان دشوار‌تر از دیگر استان‌هاست. گرد و غبار پیش از این نیز سراغ جنوبی‌ها آمده بود، اما هیچ‌ گاه به این سنگینی و نفس گیری نبود و به مدت یک هفته پابرجا نبود و زندگی را کامل برای 10 درصد جمعیت کشور مختل نساخته بود و همین وضعیت، منجر به ایجاد نگرانی میان عموم مردم ایران نسبت به سرنوشت مردمان گرفتار در این بحران شدند؛ مردمانی که حتی 22 بهمن نیز حضور باشکوهی داشتند و این هوای مرگ آور نیز نتوانست روحیه انقلابی‌شان را تضعیف نماید.

 

پس از استمرار این وضعیت و افزایش نگرانی‌ها، دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه‌ای به دکتر حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، پیشنهاداتی را برای عبور از بحران مطرح کرد. در پیشنهاد محسن رضایی علاوه بر تشکیل جلسات فوق العاده هیأت دولت با موضوع عبور از این بحران، تخصیص درصد مشخصی از درآمدهای حاصل از نفت و گاز استان برای حل مشکلات توسعه‌ای و نیز مقابله با این فاجعه محیط زیستی مطرح شد و پیگیری فوری این موضوع برای عبور از بحران مورد تاکید قرار گرفت.

 

با این حال محسن رضایی تلاشش را برای تغییر وضعیت جنوبی‌ها به همین پیگیری در سطح کلان کشور محدود نساخت و به همراه گروهی ضمن سفر به شهرهای مختلف استان خوزستان از جمله اهواز، خرمشهر و آبادان در جریان وضعیت دقیق استان و همچنین وضعیتی که برای حادثه دیدگان به وجود آمده، قرار گرفت.

 

محسن رضایی در حاشیه بازدید از بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر اظهار کرد: «مسئله گرد و غبار در خوزستان موجب نگرانی بسیاری به ویژه مقام معظم رهبری شده است که ایشان دستورات اکیدی به دولت دادند که امیدواریم هرچه زودتر بتوانند راهکارهایی را پیدا کنند. دلیل بخشی از مشکلات ناشی از ریزگردها طبیعت است و بخش بسیاری از این مشکلات مربوط به انسان و مدیریت انسانی است که می‌توان برای آن چاره‌اندیشی کرد. حتی مسایل مربوط به منشا برون‌مرزی را نیز می‌توان با مدیریت انسانی حل و فصل کرد.»

 

او در حاشیه دیدار با برخی بیماران تنفسی بستری در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: «اگر عوامل بروز این پدیده به کنترل در نیاید سال آینده نیز شاهد بروز دوباره این مشکل خواهیم بود. مسوولان باید اطلاعات را در خصوص پدیده گرد و غبار در اختیار مردم بگذارند و در صورت امکان از مردم کمک بگیرند.»

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بازدید از بیمارستان طالقانی آبادان نیز به کمبود کادر درمانی بیمارستان‌های منطقه اروند اشاره کرد و گفت: «در صورت وقوع حوادثی از قبیل گرد و غبار پرستاران با تعداد بالای مراجعه‌کنندگان مواجه شده و توان ارائه خدمات مطلوب را نخواهند داشت که باید کادر درمانی را تقویت کرد و در صدد رفع این مشکل بود. دلیل حضور من در خوزستان و خرمشهر انجام وظیفه و ابراز همدردی با همشهریان و ارائه گزارش به مقام معظم رهبری و مجمع است تا توجه جدی‌تری به این موضوع شود.»

 

همچنین دکتر محسن رضایی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با هشدار نسبت به مشکلات و معضلات زیست محیطی گفت: «به خاطر عدم مصرف و مدیریت درست منابع آبی برخی از دریاچه ها خشک شده است. بعضی از مناطق مثل استان های خوزستان، کرمانشاه، لرستان، بوشهر بیش از دو هفته است که غبار زندگی را از مردم سلب کرده است.» و بدین ترتیب به بازخوانی دلایل اصلی این واقعه تلخ پرداخت.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه روز شنبه 25 بهمن 93 مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گزارشی از سفر اخیر خود به استان خوزستان و بازدید از برخی شهرهای این استان و بررسی مشکلات مردم این شهرها را به اطلاع اعضای مجمع رساند. او به نظرات مردم در شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر اشاره کرد و با توجه به گسترش این پدیده به استان‌های مجاور، تلاش بیشتری را از مسؤولان تقاضا کرد.

محسن رضایی تأکید کرد: «با توجه به اینکه پیش‌بینی‌های جوّی و آب و هوایی، در 10 سال آینده حکایت از گسترش مناطق بیابانی و کویری در آینده دارد؛ امیدواریم این موضوع با تمهیدات مسؤولان و همکاری سایر کشورهای ذیربط در منطقه، به طور اصولی و اساسی مورد رسیدگی قرار گیرد و راه‌حل‌های مناسب پیش‌بینی شود.»
 

کلید واژه های مطلب: محیط زیست ، هشدار ، محسن رضایی
ارسال نظر