کد خبر: ۱۲۱۷|
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
نشست هم اندیشی جمعی از نمایندگان سازمان های مردم نهاد حوزه محیط زیست خوزستان با دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اهواز برگزار شد.
تدوین سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست تدوین سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست تدوین سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست

محسن رضایی عصر پنجشنبه در این نشست ضمن اعلام مراتب قدردانی نظام از تشکل ها و سازمان های مردم نهاد که در چالش های محیط زیستی مانند گرد و غبارهای اخیر، ضمن تاکید بر قانونمداری، پیگیر مطالبات مردم و آموزش به آنان و در تلاش برای حل این معضل بودند گفت: رهبری معظم انقلاب تاکید خاصی بر موضوعات محیط زیستی دارند و ما در حال بررسی و تدوین نهایی سیاست های کلی نظام در زمینه حفاظت از محیط زیست هستیم تا انشالله در ماههای نخست سال آینده ابلاغ شود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی، وی با اشاره به اینکه مسایلی مانند محیط زیست، مساله ای ملی است و متعلق به یک جریان و گروه و حزب نیست خواستار پرهیز از سیاسی شدن این موضوعات و پرداختن کارشناسی و علمی به آن شد و گفت: سیاست های کلی نظام در این بخش مبنای برنامه ریزی ها، تدوین بودجه های سالانه و… خواهد شد و خوب است سازمان های مردم نهاد این سیاست ها را مطالعه نموده و پیگیری تحقق آن باشند.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن تاکید بر اهمیت نقش تشکل های مردمی، خواستار همگرایی و هم افزایی و انسجام آنها شد و گفت: این تشکل ها می بایست ضمن جلوگیری از ایجاد شایبه های سیاسی و … در زمینه پیگیری تحقق سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست تلاش کنند و در واقع بازوان توانمند نظام در حفظ محیط زیست باشند.

 

رضایی گفت: تشکل های مردم نهاد می بایست با ایجاد فضای کارشناسی و علمی، زمینه فعالیت های مشترک با هم را فراهم نموده و همایش هایی را در زمینه موضوعات زیست محیطی برگزار نمایند.

 

رضایی جایگاه و نقش سازمان های مردم نهاد را مورد تاکید قرار داد و خواهان حضور فعالتر این نهادهای مدنی و رصد و پیگیری برای حفاظت از منابع ملی و زیستی کشور شد. وی گفت: وقتی برخی مشکلات محیط زیستی ایجاد می شود از طرفی ممکن است برخی دولتیان (در دولت های مختلف) صرفا اقدام به توجیه کنند که درست نیست و از طرفی هم ممکن است برخی با هدف سوء استفاده از این فضاها ورود کنند چراکه برخی با انقلاب مشکل دارند.

 

در این میان نقش تشکل های مردم نهاد در ایجاد حلقه وصل مدنی مناسب میان مردم با دولت و مجلس و پیگیری مطالبات نظام و رهبری و رفع مشکلات محیط زیستی مردم حایز اهمیت خواهد بود.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به بررسی معضل گرد و غبارهای اخیر و برشمردن علل مختلف ایجاد این پدیده در استان پرداخت و گفت: منشا گرد و غبارهای اخیر، برخلاف برخی تصورات بادهای شمال به جنوب نبوده که به ندرت در طول سال رخ می دهد و بعضا به طوفان سیاه هم معروف بوده و با برخی اقدامات پیشگیرانه می شد عوارض آن را کاهش داد.

 

وی افزود: لازم است اقدامات جدی و عملی برای حل این مشکل انجام شود و اینگونه نیست که این مشکل ظرف ده سال قابل حل نباشد کمااینکه در ده یازده سال گذشته می شد اقدامات موثر بسیاری در این زمینه انجام داد. وی گفت: برای همه اقدامات و فعالیت هایی که باید انجام شود لازم است تا ردیف بودجه مناسبی در بودجه های سالانه دیده شود که مدتی قبل در نامه ای به رییس جمهور پیشنهاد اختصاص ۵درصد درآمدهای نفت و گاز تولیدی در استان به رفع معضلات زیست محیطی خوزستان ارایه نمودم.

 

در این نشست، نمایندگان تشکل های مردم نهاد محیط زیستی و اعضای شبکه سمن های محیط زیستی دارای مجوز به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.

 

تاکید بر قانون مداری و پیگیری منطقی و قانونی موضوعات محیط زیستی و پرهیز از ایجاد فضاهای حاشیه ای و سیاسی، ضرورت آموزش دهی و آگاهی رسانی به شهروندان از طریق رسانه های عمومی بویژه صدا و سیما در زمینه محیط زیست، رعایت ضوابط محیط زیستی در اجرای پروژه های مختلف، ضرورت حفاظت از تالابها و جلوگیری از آسیب رسانی به آنها، حمایت از سازمان های مردم نهاد و تامین بودجه مناسب در این زمینه، پیگیری سیاست های کلی نظام در زمینه محیط زیست و تشکیل کارگروه مشورتی برای پیگیری معضل ریزگردها از جمله نکات مورد تاکید در سخنان نمایندگان تشکلهای مردم نهاد خوزستان بود.

 

همچنین نمایندگان سازمان های مردم نهاد با اشاره به برخی تجربه های موفق فعالیت خود بویژه در همکاری با فرمانداری اهواز در توزیع ماسک و شیر در ایام گرد و غبار، آمادگی خود برای همکاری با دولت در اجرای برنامه های آموزشی محیط زیست را اعلام کردند

کلید واژه های مطلب: محیط زیست ، خوزستان ، محسن رضایی
ارسال نظر