کد خبر: ۱۲۲۶|
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: درخواست ما از مجلس شورای اسلامی این است که اقتصاد مقاومتی را مانند سیاست های اصل 44 قانون اساسی تبدیل به قانون کند.
محسن رضایی: اقتصاد مقاومتی به قانون تبدیل شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی و به نقل از ایرنا، محسن رضایی شبانگاه پنجشنبه در نشست کارگروه ویژه اقتصاد مقاومتی استان کرمان افزود: حسن اقتصاد مقاومتی این است که یک گام جلوتر از سیاست های اصل 44 قانون اساسی و در خط مقدم قرار گرفته است.

 

وی بیان کرد: قانون اقتصاد مقاومتی را می توان بهتر از سیاست های اصل 44 نوشت. و هر کدام از بندهای 24 گانه اقتصاد مقاومتی می تواند در مجلس شورای اسلامی تبدیل به قانون شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در بخش نظارت بر اقتصاد سعی داریم از توان نظارتی همه افراد استفاده کنیم و نمی خواهیم یک سازمان نظارتی عریض و طویل که حجم گسترده مالی به کشور وارد کند درست و بر کشور تحمیل کنیم.

 

اقتصاد مقاومتی بندها را از اقتصاد کشور باز می کند

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی می خواهد تحولی اساسی در اقتصاد به وجود آورد، گفت: قصد اقتصاد مقاومتی این است که بندها را از دست و پای اقتصاد کشور باز کند.رضایی همچنین افزود: اقتصاد مقاومتی باید به صورت عملیاتی دربیاید و موظفیم که اقتصاد مقاومتی را از یکدیگر مطالبه کنیم خصوصا نقش مجلس شورای اسلامی در این امر بسیار مهم است.

 

وی در ادامه گفت: شفاف سازی حساب های مالی و سرو سامان دادن نظام بانکی و مسیر اداری کشور جزو سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بوده و ابتدا باید به قانون اساسی تبدیل شده و بعد تبدیل به سیاست های کلان و بعد تبدیل به قانون شود و سپس مجلس بر قانون نظارت و در نهایت قانون تبدیل به پروژه و اجرا می شود.

 

رضایی افزود: صحنه اقتصاد مثل صحنه جنگ است با این تفاوت که در صحنه اقتصاد به جای جنگ رقابت وجود دارد و تفاوت دیگر این است که جنگ در سر مرزهاست و رقابت در دل کوچه، خیابان، شهر، درب خانه ها ، خانه ها و مغازه ها می باشد.وی تفاوت سوم را قیمت و کیفیت در صحنه اقتصاد و آتش توپخانه و صداها و مانور و تحرک را در صحنه جنگ دانست.

 

رضایی با بیان اینکه اقتصاد هم مثل جنگ است و یک نبرد و مبارزه خاص است، گفت:  بعضی وقت ها آنقدر این نبرد اقتصادی مخفیانه و  پنهان صورت می گیرد که یک مرتبه ۱۰ هزار بنگاه ورشکست می شوند و نوآوری هایی که از کشورهای دیگر به بازار ایران با نصف قیمت وارد می شوند یکی از عوامل ورشکستی محسوب می شود چرا که کالاهای ایرانی در انبار می ماند و کسی آن ها را نمی خرد.

 

بروکراسی دست و پای اقتصاد را بسته است

وی با طرح این سووال که ما چه اندازه در جنگ اقتصادی وارد و مسلط هستیم، گفت: قصه تلخ ما از سیستم بروکراسی اداری و قوانین و ضوابط مزاحم شروع می شود و جوانان ایرانی دست و پایشان بسته است و به آن ها وزنه های سنگین دلارهای نفتی و حجم عظیم هزینه های دولت بسته شده است. زمانی اتفاق مطلوبی در این زمینه خواهد افتاد که  سیستم بروکراسی کنار رود و طناب ها باز شوند.

 

وی تصریح کرد: اگر این گیر و بندها از دست و پای اقتصاد کشور باز شود خواهیم دید که چه بلایی به سر کالاهای چینی می آورد و چه اتفاق بزرگی رخ می دهد.رضایی از دلارهای نفتی و حجم عظیم هزینه های دولتی به عنوان دو وزنه بسته به پای اقتصاد کشور نام برد و گفت: اگر این وزنه ها برداشته شود چه کسی حریف ایران می شود.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با استناد به مطالعات خود گفت: وضعیت موجود اقتصاد سه نتیجه تلخ دارد که یکی از آنها تخصیص غلط منابع در کشور، دوم حیف و میل و سوم فساد اقتصادی است. وی افزود: در حال حاضر همه حواس ها به دنبال فساد اقتصادی است در حالی که حیف و میل 10 برابر فساد و تخصیص غلط منابع 10 برابر حیف و میل در کشور وجود دارد.

 

وی اظهار کرد: آیا این درست است که ما از فروش پسته 30 میلیارد دلار در 30 سال گذشته درآمد داشته باشیم ولی در شهرستان هایی مانند سیرجان و رفسنجان آثاری از آن دیده نشود. رضایی گفت: آیا شهرستان شهربابک با وجود معادن غنی مس اکنون باید یکی از 11 شهر بحرانی کشور باشد، پس این همه سرمایه کجا رفته است. وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید به صورت یک دغدغه ملی دیده شود، گفت: اقتصاد مقاومتی ناظر بر رفع مشکلات موجود در کشور است.

 

لزوم افزایش اختیارات استانداران

وی همچنین گفت: تقاضا داریم اقتصاد مقاومتی را یک تحول و یک دغدغه بزرگ و ملی ببینند و به صورت جدی جلو بروند و این ها یک الزامات می خواهد که یکی از آن ها اختیار دادن به استانداران است و تا اختیار ندهند این طناب ها باز نخواهد شد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اگر اختیار داده نشود کشور قفل خواهد شد گفت: تلاش می کنیم فضای جدیدی را در برنامه ششم برای توسعه استان ها فراهم کنیم و اختیارات بیشتری به استان ها و حتی شهرستان ها داده شود.

 

رضایی تصریح کرد: باید ابتدا نقشه راه را مشخص کنید تا جنبه هدایتی به کار شما بدهد و این هدایت حسنش این است که از بسیاری از نوسانات جلوگیری می کند و پایدار خواهد بود و ثانیا یک نقشه راه خواهید داشت که سرمایه گذاری ها را هدایت می کند بنابراین یک نقشه راه اقتصاد مقاومتی در استان کرمان راه بیاندازید.

 

وی افزود: فاصله شما تا دریا زیاد نیست و این خود یک مزیت بسیار بزرگ است و می توانید میلیاردها درآمد داشته باشید و از طرف دیگر شما می توانید اولین بارانداز در منطقه یا منطقه قفقاز باشید.رضایی تصریح کرد:  باید چهار یا پنج مزیت اول استان را شناسایی و براساس آن تمامی فعالیت ها را حول آن پنج مزیت انجام دهید و به صورت هدفمند حرکت کنید و برای اینکه بتوانیم اقتصاد مقاومتی را به صورت همزمان در تمام نقاط کشور پیش ببریم باید سه استان نمونه را براساس اقتصاد مقاومتی ساخته و سپس الگوبرداری صورت گیرد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به اینکه استان کرمان یک استان با انسان های نجیب، فرهیخته و شخصیت های بزرگ است افزود: استان کرمان منابع و سابقه فرهنگی و تمدنی بسیار خوبی دارد و می تواند یکی از سه استان نمونه اقتصاد مقاومتی باشد.

 

وی همچنین ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید الله دادی گفت: وی سردار پر افتخار ایران اسلامی در جبهه بزرگ مقاومت است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز - پنجشنبه - در سفری یک روزه برای شرکت در آیین چهلمین روز شهادت سردار شهید محمدعلی الله دادی و نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی استان کرمان وارد این استان شد.

کلید واژه های مطلب: کرمان ، اقتصاد مقاومتی ، محسن رضایی
ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اروند وصال جو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۸
0
0
سردار الگوی من در زندگی هستی!! دوستت دارم