کد خبر: ۱۲۳۱|
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
۵ درصد درآمدهای نفت و گاز تولیدی در خوزستان به رفع مشکلات زیربنایی و زیست محیطی خوزستان اختصاص داده شود.
پیشنهاد دکتر محسن رضایی را عملیاتی کنید

 این، پیشنهادی است که محسن رضایی در نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور ارائه داد.

 

همزمان با گسترش پدیده گرد و غبار که باعث بروز مشکلاتی در زندگی شهروندان خوزستانی شد، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامه ای به رئیس جمهور خواستار اختصاص درصدی از درآمدهای نفت و گاز برای رفع مشکلات خوزستان شد.

این پیشنهاد با استقبال جمعی از نمایندگان و صاحب نظران این استان مواجه شده است.

 

متن نامه دکتر رضایی به حجت الاسلام روحانی ؛ در این نامه چنین آمده است :

«فاجعه زیست محیطی در خوزستان و چند استان دیگر کشور از جمله ایلام و بوشهر و کرمانشاه مساله ساده‌ای نیست که بتوان از کنار آن گذشت. هرچند دولت جنابعالی و چند نفر از وزرای شما با تمام تلاش درحال پیگیری موضوع هستند ولی عمق درد و رنج مردم آنقدر زیاد است که باید یک فکر اساسی برای آن کرد.

غبار و پدیده ریزگردها قریب به یک هفته است که زندگی مردم را در استان خوزستان و هم چنین در استانهای بوشهر، ایلام و کرمانشاه مختل کرده است و صدها نفر را روانه بیمارستان کرده و عده ای نیز جان خود را ازدست داده اند.

مجموعاً بالغ بر ده درصد جمعیت کشور در معرض این فاجعه زیست محیطی قرار دارند. این حادثه کمتر از زلزله و حوادث مشابه دیگر نیست.

حداقل این است که جلسات فوق العاده هیئت دولت تشکیل شود و برای جلوگیری از تکرار این حادثه فکر اساسی و عاجلی صورت گیرد.

شما بخوبی می‌دانید که استان خوزستان بار اصلی اقتصاد کشور از نظر درآمد ملی ، آب ، برق و انرژی کشور را برعهده دارد ولی با مشکلات اساسی مواجه است.

تحمل هشت سال جنگ تحمیلی درگذشته و نا امنی محیط زیستی، اقتصاد و زندگی مردم را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است. حداقل ترمیم لازم اختصاص پنج درصد از کلیه درآمدهای حاصل از نفت و گاز استان برای حل مشکلات توسعه‌ای استان و نیز مقابله با فاجعه محیط زیستی مذکور است.»

 

دکتر ناصر سودانی ، نماینده اهواز در مجلس :

تاکید بر اختصاص ۵ درصد از درآمد نفت به خوزستان

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار هورنیوز با تاکید بر اینکه وزارت نفت برای استحصال ۵۰ هزار بشکه نفت تالاب هورالعظیم و هورالهویزه را خشکانده است، گفت: اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان و ۵ درصد درآمدهای نفتی می تواند پدیده ریزگردها را مهار کند.

ناصر سودانی ادامه داد: وزارت نفت برای استحصال ۵۰ هزار بشکه نفت طی سالیان گذشته تالاب هورالعظیم و هورالهویزه را به مرز خشکی کامل رسانده است، البته در سال جاری این فعالیت‌ها به علت تغییرات دمایی خوزستان و تبدیل شدن به کانون ریزگردها متوقف شده است.

وی افزود : همچنین عدم مالچ پاشی وزارت نفت در مناطق مورد نیاز یکی دیگر از عللی است که این وزارتخانه متاسفانه تا کنون به تعهدات خود عمل نکرده است، بنابراین در حال حاضر علاوه بر عوامل خارجی در تشدید میزان ریزگردها باید به افزایش کانون‌های داخلی هم اشاره کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر اعتباری به میزان ۵ هزار میلیارد تومان با ۵ درصد درآمدهای نفتی را به مقابله با پدیده ریزگردها اختصاص داده  و از نیروی ۵۰ هزار نفری آماده به کار بسیج برای کاشت نهال به شکل کاملا ضربتی استفاده شود، امکان مهار این معضل تا چند ماه آینده وجود خواهد داشت، اما اگر این اقدام صورت نگیرد با فاجعه های دیگری در آینده روبه رومی شویم.

 

سیدرسول موسوی ، مشاور استاندار خوزستان :

بجای شعار، این پیشنهاد را پیگیری کنید

موسوی در گفتگو با خبرنگار هورنیوز گفت: برون رفت از مشکلات اقتصادی اجتماعی در خوزستان با برنامه ریزی مسئولان برای مشکلات روزمره و رفع نگرانی های مردم از حضور پدیده شوم ریزگردها و آلودگی هوای همه شهرهای استان – وحدت مردم – همراهی صاحب نظران و اراده و خواست حقیقی مسئولان عالی دولت و نظام – تخصیص بودجه مناسب برای اجرای برنامه های نمایندگان دولت دراستان و پشتیبانی با صداقت نمایندگان مجلس از پروژه های اجرایی وزود بازده- اشتغال زا دراستان مخصوصاً مناطق محروم و عقب مانده استان – محقق خواهد شد.

سیدرسول موسوی افزود : مشکل ریزگردها و آلودگی هوای استان مسئله ی جدیدی نیست بلکه عمری ۱۲ساله دارد ولی به دلیل بی اعتنایی دولت ها و مسئولان استانی این دولت ها در برخورد با آن ، این پدیده شوم روز به روز درحال گسترش است.

وی گفت : مشکل این است که پدیده ریزگردها و آلودگی هوا نیاز به مسئولان بیدار و هشیار دارد مسئولانی که خواب نباشند و یا اینکه خود را در مقابل برخورد با این پدیده بخواب بزنند.

وی گفت: قسمت اعظم منشاء این پدیده در درون استان و به دلیل خشک سالی و سد سازی بی رویه و دخالت دراکوسیستم اقلیم خوزستان است.

 

مدیر مسئول روزنامه عصرکارون با اشاره به سخنان اخیر دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام گفت:

با پیشنهاد آقای دکتر رضایی درخصوص تخصیص  ۵ درصد ازدرآمدهای نفت و گاز تولیدی برای توسعه خوزستان موافقم – ارائه پیشنهاد مورد نظر با تنظیم طرح دو فوریتی در مجلس و توسط نمایندگان محترم این استان و موافقت دولت مخصوصاً وزرای نفت و دارایی و امور اقتصادی و همچنین رییس محترم سازمان بودجه این پیشنهاد اجرایی می شود.

مشاور استاندار خوزستان تاکید کرد : اکنون توپ در میدان نمایندگان محترم مجلس حوزه های انتخابیه استان است که باید همگی با اتحاد و همدلی و هماهنگی با مسئولان دولت و استانداری استراتژی و تاکتیک بازی را تنظیم و رهبری کنند.

وی تاکید کرد: نمایندگان به جای دادن شعار های تو خالی، برای تصویب و تحقق ۵ درصد برنامه ریزی ، تلاش و فعالیت کنند و این فعالیت ها را بطور واقعی به مردم گزارش بدهند تا رای مجدد به آنان بدهند.

وی گفت: درحال حاضر مشکل روزمره ریزگردها و آلودگی هوا دغدغه اصلی مردم است  – توسعه استان از حل مشکل ریزگردها عبور می کند.

نماینده اسبق مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت : با اتحاد و همدلی همه مردم خوزستان و پشتیبانی کامل از مسئولان دولت عقلانیت و اعتدال میتوانیم این مشکل را از طریق استقرار و برنامه ریزی برای کار بسیجی و حضور دلاورانه بسیجیان جان بر کف در این عرصه از عملیات و کمک آنان برای مبارزه باپدیده شوم ریزگردها آن هم از طریق حضور تمام قد ادارات کل محیط زیست ، منابع طبیعی ، سازمان آب و برق ، هلال احمر و همکاری کامل کارشناسان این ادارات با بسیجیان استفاده کرد و این بیماری را درمان نمود.

 

آذر زمانپور ، عضو شورای شهر اهواز :

اختصاص ۵ درصد درآمد نفت در حد پیشنهاد و شعار باقی نماند.

عضو شورای شهر اهواز در گفتگو با خبرنگار هورنیوز با انتقاد از نمایندگان استان در مجلس گفت: ما ۱۸ نماینده در مجلس داریم که اگر با هم هماهنگ و همدل باشند می توانند فراکسیون قوی و موثری را در مجلس سامان بدهند.

وی با اشاره به تلاش ها و تحرکات نمایندگان سایر استان ها گفت: اگر نمایندگان خوزستان با هم هماهنگ تر بودند و پیگیری جدی تری داشتند قطعا می توانستیم اعتبارات و امکانات بیشتری به استان وارد کنیم.

زمانپور با اشاره به پیشنهاد اختصاص  ۵ درصد از درآمدهای نفتی به خوزستان گفت: خوب است دکتر محسن رضایی مشکلات موجود در استان را به مقامات ارشد کشور انعکاس بدهند و در زمینه گرد و غبارهای اخیر نیز رایزنی کنند تا از متخصصان و نخبگان استان کمک گرفته شود.

به گفته این عضو شورای شهر اهواز، اگر در کابینه یازدهم یک یا چند وزیر خوزستانی داشتیم شاید مشکلات استان با حساسیت و جدیت بیشتری پیگیری می شد و اینک انتظار از شخصیت هایی چون محسن رضایی که رای اول استان را کسب کرد پیگیری مطالبات مردم استان در پایتخت است.

آذر زمانپور ابراز امیدواری کرد پیشنهاد اختصاص ۵ درصد درآمدهای نفت و گاز به خوزستان در حد شعار و پیشنهاد باقی نماند و بصورت جدی توسط مجلس و دولت پیگیری و حق مردم خوزستان ادا شود، چرا که به فرموده امام خمینی(ره) : خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده است.

 

رامی علاسوند ، عضو شورای شهر اهواز :

اختصاص ۵ درصد از درآمد نفت، مشکلات استان را حل می کند

این عضو شورای اسلامی شهر اهواز در گفتگو با خبرنگار هورنیوز درباره اختصاص ۵ درصد از درآمدهای نفت به استان خوزستان که چندی پیش توسط دکتر محسن رضایی به رئیس جمهور پیشنهاد داده شده بود ، گفت : پیشنهاد خیلی خوبی است که اگر محقق شود می تواند ۹۹ الی ۱۰۰ درصد از مشکلات زیست محیطی ، ریزگردها ، اقتصادی و … را حل کند.

علاسوند افزود : زمان طولانی جنگ، عقب افتادگی های زیادی را در استان ایجاد کرد و این در حالی بود که در آن زمان استان های دیگر که درگیر جنگ نبودند ، با دلار ۷ تومانی توسعه یافتند .

رامی علاسوند در پاسخ به ابن سوال که پیشنهاد شما برای تحقق این امر چیست افزود : به نظر بنده با همدلی و همانگی بیشتر نمایندگان ، مسئولان و رسانه های استان می تواند این امر را محقق کرد.

در پایان اینک توپ در زمین نمایندگان مجلس و دولتمردان است.

یک واقعیت وجود دارد و آن اینکه همه طرحها و راهکارها برای رفع مشکلات زیربنایی و زیست محیطی خوزستان بودجه و اعتبار می خواهد. حال باید دید نمایندگان و دولتمردان برای اجرایی شدن پیشنهاد دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام چه خواهند کرد؟

ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منوچهرلطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
0
0
سلام خداکندآقااین یادداشت راببیننددراجرای اقتصادمقاومتی باتوجه به پیشنهاد آقای رضایی که مسیر تامین بودجه راارایه نموده اند راه حل کنترل ریزگردها بااستفاده ازانواع ماسه های طبیعی بوده ودرنتیجه اولاریزگردها راکنترل میشود ثانیازمین احیامیشود ثالثادرطبیعت ایران دراراضی ملی به وفور یافت میشود ویقینا بایک بسیج مردمی این تهدید به فرصت تبدیل میشود