کد خبر: ۱۲۴۶|
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
دکتر محسن رضایی در گفت‌و‌گو با ماهنامه «نبض اقتصاد» تصریح کرد «مذاکرات کلید حل مشکلات اقتصاد نیست». او گفت «استیضاح را حرکتی شتابزده و عجولانه می‌دانم.»
استیضاح را حرکتی شتابزده و عجولانه می‌دانم

دکتر محسن رضایی در گفت‌و‌گو با ماهنامه «نبض اقتصاد» تصریح کرد «مذاکرات کلید حل مشکلات اقتصاد نیست». او گفت «استیضاح را حرکتی شتابزده و عجولانه می‌دانم. ابتدا باید نظام پاسخگویی به افکار عمومی شکل بگیرد و بعد متناسب با آن برخورد صورت پذیرد». بخش‌هایی از مصاحبه:

به عنوان اولین پرسش لطفا با توجه به سوابق طولانی و شناخت کامل شما از دو مقوله جنگ و اقتصاد تفاوت‌های این دو حوزه را با توجه به شرایط تاریخی کشور چگونه می‌بینید؟

اقتصاد هم مانند جنگ است. با این تفاوت که در صحنه جنگ مساله مرز و تمامیت مرزی مطرح است. ابزارش هم توپ و تانک است، در جبهه مقابل هم دشمنان یک کشور وجود دارند. اقتصاد هم مانند جنگ است، چراکه رقبای یک کشور در حکم افرادی هستند که به مرزها حمله می‌کنند، از سوی دیگر موضوع در اقتصاد رفاه مردم است، اما در جنگ تمامیت ارضی مطرح است. رفاه و آسایش مردم در اقتصاد مطرح بوده و ابزار هم قیمت‌ها است، یعنی کشورهایی که بتوانند با کیفیت بیشتر و قیمت کمتری وارد کنند می‌توانند بازار ایران را تصاحب کنند و رفاه مردم خودبه‌خود در چنین فضایی کاهش می‌یابد.

مساله دوم این است که در آن مقطع مطمئن بودم که پس از سپری شدن جنگ، دشمنان ما را محاصره اقتصادی خواهند کرد، این فرضیه در اسناد جنگ هم وجود دارد و این پیش‌بینی من در سال ۱۳۶۱ یعنی ۳۲ سال پیش توسط شهید باقری ثبت هم شده است. وقتی پیش‌بینی می‌کردیم که پس از جنگ محاصره اقتصادی خواهیم شد، طبیعی بود که با همان روحیه دفاع از کشورم برای حفظ رفاه و آسایش مردم، اقتصاد بخوانم تا بتوانم در راستای کاهش مشکلات زندگی مردم گام بردارم.

در برنامه‌هایی که بارها اعلام کرده‌اید، بر مباحث برنامه‌محور بودن امور و اسناد توسعه‌ای همواره تاکید داشته‌اید. لطفا بفرمایید چرا در ۵ برنامه توسعه‌ای کشور اقتصاد تا این حد عقب مانده است و برنامه ششم با چه ویژگی‌هایی باید تنظیم شود تا ضمانت اجرایی بیشتری پیدا کند.

در برنامه‌های گذشته، به استان‌ها نقش چندانی داده نمی‌شد، عموما برنامه‌ها را در سطوح ملی تعریف کردند و استان‌ها و شهرستان‌ها نقشی در این زمینه نداشتند. تلاش ما در راستای ایفای نقش به مناطق و استان‌هاست و این نقیصه باید در برنامه ششم برطرف شود.

در راستای نظارت بر اجرای برنامه‌های توسعه‌ای چه نظری دارید؟

اعتقاد دارم مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصحلت نظام با تقویت نقش نظارتی خود می‌توانند راندمان برنامه را بالا ببرند. ما تا قبل از سال گذشته هنوز آئین‌نامه نظارتی مصوب نداشتیم، اما از سال ۹۴ بی‌شک نظارت تقویت خواهد شد.

به اعتقاد شما اجرای مفاهیم برنامه‌های توسعه‌ای ملاک مناسبی برای ارزیابی عملکرد دولت‌ها خواهد بود؟

یکی از بهترین شاخص‌ها برای آنکه متوجه شویم هر دولتی چه عملکردی دارد بی‌شک این است که به نتایج و دستاوردهای برنامه‌های اجراشده در آن دولت‌ها توجه کنیم.

دولت یازدهم مهار تورم را یکی از موفقیت‌های اقتصادی‌اش اعلام کرده است، نسبت به عملکرد اقتصادی تیم دولت یازدهم چه نظری دارید؟

در این دولت بیش از حد به انتظار نتیجه مذاکرات نشسته‌اند. مساله مذاکرات مهم است و باید هم دنبال می‌شد ولی اینکه فکر کنیم با مذاکرات همه مشکلات اقتصادی کشور حل شود، تصور واقعی نیست و مطابق با واقعیات اقتصاد کشور نیست.

اگر بخواهیم ارزیابی از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم نسبت به دولت دهم داشته باشید، چه نظری را اعلام می‌کنید؟

باید سال آینده هم سپری شود تا بتوانیم قضاوت کنیم، چراکه هنوز هم قضاوت زود است.

باید تولید ملی را جدی بگیریم و اگر در زمینه هدفمندی یارانه به‌خوبی عمل شده و سهم یارانه تولیدکنندگان پرداخت می‌شد، شاهد عقب‌ماندگی و عدم رعایت قانون نبودیم و به هیچ وجه اقتصاد به شرایط رکود نمی‌رسید. اگر تولید را فعال نکنیم اشتغال شکل نمی‌گیرد و اگر اشتغالزایی نشود تقاضا حاصل نمی‌شود و کل اقتصاد دچار رکود می‌شود.

 

ارسال نظر
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانشجویان زبان انگلیسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
0
0
فرا رسیدن نوروز باستانی را خدمت استاد بزرگوار جناب آقای دکتر محسن رضایی تبریک عرض می نماییم . امیدواریم سال جدید سالی توام با موفقیت و سربلندی برای جنابعالی و خانواده محترمتان وملت ایران باشد .
جمعی از دانشجویان رشته زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجدسلیمان
اسدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
0
0
هی خورزمال استیضاح چنه !!