عیسی گل وردی
کد خبر: ۱۲۶۷|
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۹
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
اهمیت «بازگشت رضایی» معنای ار خود گذشتگی را به یاد ما می آورد. بازگشت رضایی بازگشت از خودگذشتگی است.
بازگشت محسن رضایی

امر سیاسی دو عنصر اساسی دارد: امنیت و اقتصاد. وجود توامان این عنصر است که بقا و شکوفایی یک نظام سیاسی را تضمین می کند.  باید توجه داشت این این دو عنصر به نوعی از هم تغذیه می کنند. اقتصاد فقط با وجود امنیت شکوفا می شود و امنیت فقط با داشتن اقتصادی شکوفا ممکن می شود. از همین رو یک سیاستمدار کامل کسی است که در هر دوی این زمینه ها تجربه داشته باشد. اما خیلی اوقات وضعیت سیاسی یک کشور به گونه ای پیش می رود که یکی از این عناصر به تنهایی به دغدغه اصلی یک کشور تبدیل می شود. این همان لحظه ای است که می توان آن را بحران سیاسی نامید. در این موارد، پیش بینی بحران ها و از خودگذشتگی برای حل آنها محکی برای سنجش یک سیاستمدار کاردان و متعهد است.

 

تاریخ سی و چند ساله انقلاب اسلامی به خوبی گویای چنین بحران هایی است. دهه 60 دوران یک ثبات حداقلی اقتصادی و یک بحران بسیار عظیم امنیتی بود. از طرف دیگر دهه 80 دوران ثبات امنیتی و یک بحران عمیق اقتصادی بود؛ بحرانی که اثراتش را در اواخر دهه 80 و اوائل دهه 90 نشان داد. پرونده سیاسی محسن رضایی و اهمیت «بازگشتش» را می توان از رهگذر این دو دهه مورد قضاوت قرار داد. آغاز هر انقلابی حاکی از یک بحران امنیتی است. محسن رضایی به مانند بسیاری از مسئولین امروزی فعالیت های سیاسی خودش را قبل از انقلاب آغاز کرد. اما با آغاز انقلاب نوعی «غریزه» سیاسی به او کمک کرد از پیش بحران امنیتی را که در آغازگاه هر انقلابی وجود دارد درک کند. این درحالی است که شور شوق انقلابی همواره چنین افقی از دید اذهان ضعیف تر پنهان می کند. این امر باعث شد که او به جای «سیاست بازی» خودش را در مسیری قرار بدهد که بتواند نقشی را در فرونشاندن بحران پیش رو بازی کند. باقی ماجرا را همه می دانند. او در آستانه یکی از طولانی ترین جنگ های تاریخ قرن بیستم در راس مهمترین نهاد نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد. بدون شک جایگاه و عملکرد او در سپاه یکی از مهمترین عوامل عبور نظام از بحرانی بود که «عبور ناکردنی» می نمود.

 

پایان هر جنگی (خصوصاً جنگ های طولانی و فرسایشی) همواره با نوعی بحران اقتصادی همراه است. چنین امری یکی از چالش های اصلی کشور ما پس از هشت سال دفاع مقدس بود. این هم از آن اموری بود که به واسطه فضای خاص پس از پایان جنگ از دیده ها پنهان ماند. رضایی بارها گفته است که به واسطه پیش بینی چنین بحرانی منصب نظامی خود را رها کرد و به تحصیل در رشته اقتصاد مشغول شد. او سپس بدون هرگونه سهم خواهی سیاسی تلاش کرد تا آنچه در توان دارد را برای طرح و تدوین طرح های بلند مدت اقتصادی به کار بگیرد. اینبار نیز او داوطلبانه چشم در چشم بحران دوخت؛ و این کاری است که هر کسی جرات انجامش را ندارد. خیلی ها داووطلب نفع بردن از بحران ها هستند، اما کمتر کسی است که داووطلب بر عهده گرفتن نقشی برای حل بحران است.

 

و اما امروز، بحران های موجود در خاورمیانه زنگ خطر یک بحران امنیتی تازه را پس از بیست سال دوباره به صدا در آورده اند. بحران های سوریه، عراق، و یمن برای ناظران جدی نشانه های مهمی از یک بحران امنیتی را با خود به همراه دارند که نیازمند یک برنامه ریزی دقیق منطقه ای است. محسن رضایی خیلی زودتر از بقیه آن بحران را پیش بینی کرده است و لباس نظامی بر تن کرده است. تقریباً امروز نمی توان کسی را در ایران یافت که به اندازه او از تجربه کافی برای مواجهه با یک بحران امنیتی را در اختیار داشته باشد. علاوه بر این توان پیش بینی بحران ها نشان دهنده توان برای حل آنهاست. اما این دو نکته به تنهایی اهمیت «بازگشت رضایی» را نمی نمایانند. محسن رضایی کسی است که کارنامه سیاسی اش همواره به واسطه فراروی از بازی های سیاسی و حزبی قابل شناسایی است. زندگی نامه سیاسی او همواره روایت گر تلاشی داووطلبانه و بدون چشمداشت برای حل بحران های بزرگ نظام و کشور در طول سی و چند سال اخیر است. اهمیت «بازگشت رضایی» معنای ار خود گذشتگی را به یاد ما می آورد. بازگشت رضایی بازگشت از خودگذشتگی است.

کلید واژه های مطلب: بازگشت ، سپاه ، محسن رضایی
ارسال نظر
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دا
|
Germany
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
1
0
سلام،تصویر لباس پاسداریت را چکار کردی؟
علي اكبر كشاورز ارشدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
1
2
سردار سرلشكر،اسطوره سباه اسلام جناب دكتر محسن رضايي از اينكه يكبار ديكر شاهد اتخاذ تصميمي مدبرانه از سوي رهبر فرزانه مسلمانان جهان هستيم بسيار خرسنديم و اميدوارم بازكشت حضرتعالي منشاء خير و بركت و اقتدار سباه اسلام باشد.در سايه امام زمان (عج)بمانند هميشه سرافراز باشيد... انه ولي التوفيق شركت عمران و توسعه شيراز. كشاورز ارشدي
نادری...
|
Germany
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
0
0
سلام آقای فرمانده محسن،من سربازت هستم...
دا
|
Germany
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
0
سلام فرمانده ام،عکس خوذت کجاست؟؟؟
همراه همیشگی شما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
0
0
با سلام و درود فراوان به حضور سردار و سرباز مخلص نظام از اینکه بار دیگر جناب آقای دکتر رضایی پا در میدان عمل و مجاهدت نهاده و باعث خوشحالی و سرور در قلب ملت شهید پرور ایران و خرسندی و دلگرمی رهبر معظم انقلاب گردیده اند سپاسگزاریم و از خداوند متعال توفیق روزافزون و سربلندی را خواستارم.کسی که قطار انقلاب را با دلسوزی به مسیر درست خود که همان راه شهدا و امام راحل است برگردانده است بدون شک جناب آقای دکتر رضایی است و این واقعیتی است که پنهان نمی ماند.کسی که به رفتارهای کودکانه عده ای نابخرد پایان داد قطعا جناب آقای رضایی بودند.کشور را از لبه پرتگاه به عقب کشیدند و به تمامی اختلافات بیهوده در سطوح مختلف نظام پایان دادند.به دیگران درس عزت و احترام به ساحت رهبری را چه خوب آموختندو این را به یاد برخی غافلان آوردند که هر چه داریم از برکت وجود رهبر و خون پاک شهداست و لا غیر.عزت و عظمت ایران که امروز در منطقه شاهد آن هستیم جز با درایت ایشان حاصل نشده،کاری که حتی با بهترین تجهیزلت جنگی هم نمی توان به آن دست یافت.با آرزوی اینکه جناب آقای دکتر رضایی را در رده های بالای تصمیم گیری و اجرا ببینیم.
ومن ا...توفیق
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
0
0
از باز گشت دکتررضایی به لباس نظامی و بازگشت امید به سپاهیان بسیار خوشحالم
مسعود ولایتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۸
0
0
سلام اقا محسن بازگشتت را به خانه ی اولت راتبریک می گویم سرهنگ پاسدار مسعود ولایتی ازدهدشت
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
0
0
فقط اقا محسن.بنظره من شما بهترین پشت گرمی برای رهبر عزیزمون هستید.گوش به فرمانیم
پروانه سهرابی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
0
0
ایثار>جهاد>مقاومت>ایستادگی>ثبات مصداق بارز این سرباز و پاسدار بی چون و جرای نظام مقدس جمهوری اسلامی است و آنان که شناخت کامل از ایشان دارند خوب می دانند که آقا محسن تمام دوران زندگیش را صرف نظام نمود و از خودگدشتگی و صبر و ایثار و تحمل ایشان در گذار قبل از انقلاب و تا کنون دیکته نوشته شده است .ولی دیرور یکبار دیگر همه شاهد بودیم که مقام معظم رهبری هدیه بزرگی را تقدیم به خانواده شهدا کردند و خیلی هوشیارانه اقدام نمودند زیرا ایشان یادگار ارزشمند فرزندانشان پس از دوران دفاع مقدس بودو دیدن لباس سپاه در تن ایشان یکبار دیگر همچون مرحم بر سر زخم آنان شد . حضور محسن رضایی در کنار رهبر حامل چند پیام به داخل و خارج بود و گویی این تصایر پاسخگوی خیلی از شبهات شد و باعث خوشحالی یاران واقعی و دلسوز نظام گردید واین وحدت و همدلی اخظار به افراد فرصت طلب شد خوشحالیم که سردار جنگ محکم و استوار در کنار مقام معظم رهبری ایستاده اند و اینگونه قدرت را به نمایش می گذارند که خواب و خوراک را از بیگانگان می گیرند و به رخ می کشند و باعث خوشحالی مردم و خانواده شهدا و ایستادگی شدند
محمد میرزاجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۹
0
0
ماه رمضان المبارک مبارک
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
در شان شخصیتی چون آقای دکتر رضایی نیست که فقط تعریف بشنود گمان کنم خود ایشان هم بجای تعریف و تمجید به نقد سازنده و بی غرض بیشتر علاقه داشته باشند نظر ایشان در مورد تمدید جنگ پس از بازپس گیری خرمشهر چیست؟ درمورد پذیرفتن قطعنامه 598 پس از یکسال از صدور آن چه نظری دارند؟ نگرانم جمله ای بگویم وبگویید خودت چرا تعریف میکنی! آن جمله اینست "باتوجه به دانش وطرز فکر فعلی ایشان درحال حاضر برای اداره مملکت هیچکس بهتراز آقای محسن رضایی نیست"
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
در شان شخصیتی چون آقای دکتر رضایی نیست که فقط تعریف بشنود گمان کنم خود ایشان هم بجای تعریف و تمجید به نقد سازنده و بی غرض بیشتر علاقه داشته باشند نظر ایشان در مورد تمدید جنگ پس از بازپس گیری خرمشهر چیست؟ درمورد پذیرفتن قطعنامه 598 پس از یکسال از صدور آن چه نظری دارند؟ نگرانم جمله ای بگویم وبگویید خودت چرا تعریف میکنی! آن جمله اینست "باتوجه به دانش وطرز فکر فعلی ایشان درحال حاضر برای اداره مملکت هیچکس بهتراز آقای محسن رضایی نیست"