کد خبر: ۲۰۰۲|
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
دکتر محسن رضایی در ششمین مجمع سراسری مسوولان و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: سازمان اوقاف می تواند در برخورداری کشور از اقتصاد اسلامی و مردمی پیشگام شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع مسوولان و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به نیاز کشور به نهادهای پیشرو در عرصه اقتصاد گفت:سازمان اوقاف و امور می تواند نقشی مشابه بسیج در دفاع در دهه شصت را برای برخورداری کشور از اقتصاد اسلامی و مردمی را ایفا کند.

دکتر رضایی افزود: وقف می تواند با مکانیزم ذاتی خود، جامعه را یکپارچه و هماهنگ کند ، در واقع پرکردن نقص ها و حفره های موجود در فضای جامعه به وسیله وقف به طور داوطلبانه و با ایمان صورت می پذیرد و این نکته تفاوت جامعه اسلامی با جوامع مارکسیستی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رواج یافتن نگاه مسوولیت اجتماعی در اقتصاد غرب گفت: این موضوع که امروزه بنگاه های اقتصادی، ابتدا به کارکنان و سهامداران و سپس مشتریان و مناطق اطراف بنگاه رسیدگی می کنند، توجه بشری به آموزه هایی است که اسلام با اتصال به وحی، قرن هاست آن را ترویج می کند.

وی با اشاره به سهم 8درصدی امور عام المنفعه در اقتصاد برخی کشورهای غربی گفت: به نظر می رسد، توقع برخورداری و اختصاص حجمی معادل 10 درصد بودجه به نهاد اوقاف، انتظار زیادی باشد هر چند که این مقدار و این سهم فراهم نشده است و در صورتی که این مطلب محقق شود، بسیاری از خلاها و حفره ها را می توان در جامعه رفع کرد و معضلاتی چون بیکاری، اعتیاد، مشکلات بهداشت و درمان و کمبودهای آموزش در مناطق محروم و روستایی را برطرف کرد. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان این نکته که در سیاست های کلی کشور، توجه جدی به نهاد وقت و ارتقای سهم امور خیریه صورت گرفته است گفت: در سیاست های کلی برنامه ششم توسعه ، از دولت خواسته شده است که زمینه های لازم را برای توسعه این بخش فراهم کند.

وی به مسوولان و مدیران سازمان اوقاف و امور خیریه پیشنهاد کرد که اسلامی کردن و مردمی کردن فعالیت های اوقاف را در دستور کار قرار دهید و با نگاه به هویت، داشته های فرهنگی و بومی کشور، در ساخت اماکن عمومی نظیر بیمارستان ها و هتل ها و مساجد کارهای مدرن و پیشرفته ای را به انجام رسانید. اگر این فعالیت به خوبی انجام شود، الگو و مدل شما برای سایر نهادها و دیگران سرمشق خواهد بود.

دکتر محسن رضایی با اشاره به این نکته که وقف بایستی سازنده و مولد باشد گفت: فلسفه وقف باقیات الصالحات است و فعالیت واقفان باید به گونه ای باشد که خیریت و زایندگی در آن لحاظ شود. ما نباید وقف را رو به زوال ببینیم، وقف را باید رو به صعود و تعالی ببینیم.

وی با اشاره به مواردی از رعایت نشدن معیارهای بهره وری در کشاورزی و صنایع برخی استان های کشور، گفت: امروز متاسفانه بهره وری در کشور بسیار پایین است، طی چهل سال گذشته، چهل میلیارد دلار، درآمد در یکی از استان ها از پسته بوده است، محاسبات نشان می دهد که پنجاه میلیارد دلار در آنجا هزینه آب شده است تا این حجم پسته بدست آید. چهل سال پیش، با حفر پنجاه متر چاه در استان مردم به آب شیرین دست پیدا می کردند ولی الان با چاه هایی با عمق 200متر به آب شور می رسند که برای آشامیدن و کشاورزی مناسب نیست به طوری که قبلا در هر هکتار از باغات پسته، دو تن محصول برداشت می شده و امروز به حدود 500کیلو پسته کاهش یافته.

در اطراف دریاچه ارومیه بیش از پنجاه هزار حلقه چاه غالبا غیر مجاز حفر شده که اکوسیستم منطقه را به هم ریخته. ما نباید در فعالیت ها، فقط امروز را ببینیم. هزینه های سنگین که بابت احداث کارخانجات صنعتی در اصفهان صرف  شده، اگر در بخش فرهنگ بومی، معماری، هنر و صنایع دستی اصفهان سرمایه گذاری می شد، امروز اصفهان سالی بیش از ده میلیارد دلار درآمد می داشت ولی امروز می بینیم که آن کارخانجات، آب زاینده رود را بلعیده است.  واقفان و بهره برداران از منابع وقفی باید توسعه پایدار، محیط زیست و بهره وری خاک، آب و زمان را در نظر داشته باشند. 

وی امامزاده ها را سرمایه عظیم معنوی در سطح جامعه خواند و گفت: باید برای درک این موهبت و نعمت ها مطالعه و برنامه ریزی لازم را انجام دهیم.

ارسال نظر