کد خبر: ۲۰۲۰|
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸
مدیر بخش آماده‌سازی و نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با بیان اینکه تا پایان امسال، ۳۵ کتاب از سوی این مرکز منتشر خواهد شد از انتشار مجموعه تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس در آینده نزدیک خبر داد.
احمد نصرتی، مدیر بخش آماده‌سازی و نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از انتشار مجموعه تاریخ شفاهی فرماندهان دفاع مقدس در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: در این راستا در گام نخست جلد اول کتاب «مبارزه برای انقلاب» درباره محسن رضایی، فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس آماده چاپ است.


نصرتی با بیان اینکه در جلد اول «مبارزه برای انقلاب» به دوران کودکی و نوجوانی و دوران مبارزه محسن رضایی در دوران انقلاب اسلامی و نیز اوایل انقلاب تا پیش از جنگ تحمیلی پرداخته شده است، افزود: بخش اعظم مصاحبه‌های این کتاب را حسین اردستانی، رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس انجام داده است. این کتاب قرار است به 12 جلد برسد.


مدیر بخش آماده‌سازی و نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس همچنین در معرفی دیگر آثار آماده چاپ مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: کتاب «بسیجی شهید به مثابه انسان آرمانی ایرانی» نوشته سیدجواد طاهایی از جمله کتاب‌های در دست چاپ مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است که به زودی منتشر می‌شود.


نصرتی در معرفی این اثر توضیح داد: سیدجواد طاهایی در مقدمه این کتاب توضیح داده که جاودانگی دنیوی یا خلود این جهانی رزمنده آرمانگرای شهید در جامعه و بنابراین در سیاست ایران، موضوعی به حق شایسته تعمق بیشتر است. اگر به این مهم پرداخته نشود جامعه ایرانی بی‌خاطره می‌شود و دلیل هستی جدید آن و شرایط کنونی‌اش ناگفته و درست‌تر، بدون تعقل باقی می‌ماند. اگر جامعه متأخر ایرانی با تجربه جنگ تحمیلی بررسی نشود، به تمایل شدید این جامعه و نسل‌های جدیدتر آن به اشتغال و اتصال به هویت جدید خود پاسخ داده نمی‌شود.

وی عنوان کرد: این گرایش طبیعی است که بخواهیم آن چیزهایی را که زندگی و آن را احساس و تجربه کرده‌ایم، به حوزه شناخت یا آگاهی و تعقل خود وارد کنیم و اگر چنین نکنیم، به داشتن تجربیاتی ناقص بسنده کرده‌ایم. اتکا به درک ناقص و اولیه، خلاف ذات فهم انسانی است. قصد هیچ یک از پردازندگان به مقوله جنگ در کشور ما در موضوعات مختلف هنری، ادبی و ... فقط تولید همان اثر ادبی هنری نبوده، بلکه هر کدام به شیوه‌ای می‌خواسته‌اند و می‌خواهند حقیقت ژرف دفاع مقدس را به مردم خود و نسل‌های بعد ابلاغ کنند. از این رو است که تقریباً همگان به ضرورت شناخت عقلی یا فلسفی دفاع مقدس باور دارند.


کتاب «بسیجی به مثابه انسان آرمانی ایرانی» فصل‌های کلی «چیستی تفکر بسیجی»، «تفکر بسیجی و تبلورات آن» و «تعیین کنندگی تفکر بسیجی» را شامل می‌شود.


نقش زنان در مقاومت آبادان به روایت فاطمه جوشی
مدیر بخش آماده‌سازی و نشر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس همچنین گفت: کتاب دیگر آماده چاپ این مرکز «شماره پنج» از مجموعه نقش زنان در مقاومت آبادان به روایت فاطمه جوشی است که تا دو هفته دیگر منتشر خواهد شد. این کتاب در 437 صفحه تدوین شده و در قالب فصل‌های مختلفی چون از تولد تا انقلاب، باشگاه اروند، آبادان در حصر، ارتش بیست میلیونی، شکست حصر آبادان و آزادی خرمشهر به بیان روایت زندگی فاطمه جوشی می‌پردازد.
وی همچنین در معرفی دیگر کتاب‌های در دست چاپ این مرکز افزود: در این راستا می‌توان به کتاب‌ دو جلدی «روند جنگ ایران و عراق» با تجدید نظر به قلم حسین علایی، «کردها در میانه جنگ ایران و عراق» نوشته اردشیر پشنگ و «تجزیه و تحلیل جنگ ایران و عراق» در 400 صفحه به قلم محمد درودیان اشاره کرد.


به گفته نصرتی، کتاب «کردها در میانه جنگ ایران و عراق» با زیرتیتر بررسی تاثیر جنگ ایران و عراق بر جنبش مبارزاتی کردهای عراق (1980 تا 1988) شامل مقدمه‌ای در باب بررسی ادبیات و نظرات پیشین درباره موضوع پژوهش و کمبودها و نارسایی‌های پژوهش‌ها انجام شده است و در ادامه در فصل اول به بیان مبانی نظری پژوهش می‌پردازد. فصل دوم به بررسی سرگذشت کردها از آغاز تا چهار تکه شدن جغرافیای سرزمینی اختصاص دارد و نویسنده در فصل سوم به جنبش مبارزاتی کردهای عراق از آغاز تا افول (1919 میلادی تا 1979 میلادی) پرداخته است. فصل چهارم به تشریح اهداف و نیات ایران و کردها برای همکاری پس از انقلاب 1979 میلادی (از 1980 تا 1988 میلادی) می‌پردازد. فصل پنجم واکنش‌ها و اقدامات کردها را در جنگ ایران و عراق تشریح می‌کند و فصل ششم نیز به مقوله جنگ ایران و عراق و احیای جنبش مبارزاتی کردهای عراق می‌پردازد.


وی همچنین گفت: جلد سوم و چهارم مجموعه کتاب سری «راویان صحنه نبرد» آماده نشر است. جلد سوم درباره شهیدان «حسین الله‌داد، محمدتقی رضوانی و سعید عیسی‌وند» است و جلد چهارم نیز به نام «دوره سوم مدرسه مفید» درباره شهیدان محسن فیض، حسین جلایی‌پور و حمید صالحی است.


جلد اول این سری درباره محمدرضا ملکی در سال 90 و جلد دوم به نام «همسفر» درباره جانباز شهید سیدمحمود موسوی در سال 93 منتشر شده است.

ارسال نظر