پاسخ امام خمینی (ره) درباره اتهام به کودتای فرماندهان سپاه؛
کد خبر: ۲۰۹۲|
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲
در سال ۱۳۶۵ در نامه‌ای ۲۵ صفحه‌ای به امام خمینی (ره) درباره مایحتاج مورد نظر نوشتم و امام راحل نیز نامه‌ای برای تامین مایحتاج رزمندگان کربلای ۵ در ۱۱ بهمن ۱۳۶۵ نوشته و دستور دادند و فرمودند که مسامحه فاجعه در این راه به وجود می‌آورد.

در سالگرد پذیرش قطعنامه 598 که از مهمترین وقایع تاریخی ایران و انقلاب اسلامی می باشد پای سخنان سردار سرلشکر محسن رضایی می نشینیم که در برنامه سطرهای ناخوانده برای اولین بار گفته و شنیده شد.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس به نامه دیگری نیز اشاره کرد و گفت: سه سال پیش از نگارش این نامه نیز نامه‌ای دیگر در این باره نوشته بودم که در آن اعداد را نیاورده بودیم.

رضایی ادامه داد: بعد از عملیات والفجر مقدماتی، بحث این بود که جنگ بدون بسیج امکانات کشور قابل ادامه دادن نیست؛ تعبیر من این بود که وقتی حکومت دست ما است نمی‌توانیم پارتیزانی بجنگیم و اگر می‌خواهیم صدام سقوط کند باید کشور بسیج می‌شد.

وی تصریح کرد: در اردیبهشت سال ۶۶ نیز نامه‌ای به امام (ره) دادم و گفتم اگر فکر اساسی نشود با توجه به گسترده شدن حملات عراق٬ همچون لقمه‌ای بلعیده می‌شویم.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس با اشاره به نگاه فرماندهان جنگ در پیش بینی اتفاقات افزود: ما بالای ۹۰ درصد حوادث را می‌فهمیدیم و اتفاقات را پیش بینی و در حد وسع خود چاره اندیشی می‌کردیم کما اینکه اگر این پیش بینی‌ها نبود کرمانشاه پس از پذیرش قطعنامه سقوط می‌کرد.

رضایی توضیح داد: برای آنکه بتوانم عمق مسائل را در جنگ نشان دهم پس از نگارش نامه استعفا کردم چراکه برخی تصور می‌کردند از جنگ برای گسترش و توسعه سپاه می‌خواهیم استفاده کنیم از این رو استعفا کردم.

وی گفت: در سال ۱۳۶۵ در نامه‌ای ۲۵ صفحه‌ای به امام خمینی (ره) درباره مایحتاج مورد نظر نوشتم و امام راحل نیز نامه‌ای برای تامین مایحتاج رزمندگان کربلای ۵ در ۱۱ بهمن ۱۳۶۵ نوشته و دستور دادند و فرمودند که مسامحه فاجعه در این راه به وجود می‌آورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ۲۰ درصد از درخواست‌هایمان تامین شد، ادامه داد: سال ۶۶ بحث نگرانی از آینده آغاز شد. برخی دوستان سیاسی فکر کردند می‌خواهیم با گرفتن برخی امکانات٬ سازمان سپاه را گسترش دهیم که البته فکر اشتباهی بود.

رضایی درباره پشت صحنه‌های دوران جنگ ادامه داد: من حتی پشت صحنه جنگ را به آقایان صفوی و شمخانی نمی‌گفتم چرا که انتقال برخی مسائل ممکن بود فضا را سیاسی کند. اجازه نمی‌دادم مسائل سیاسی وارد سپاه شود.

وی با بیان اینکه ارتباط من با امام خمینی (ره) کمتر از آقای هاشمی نبود، یادآور شد: در سال ۶۳ عملیات خیبر انجام شد. در همین سال یکی از دوستانِ ما، پیش یکی از ائمه جمعه کشور رفت و ایشان گفتند که ما می‌دانیم شما دنبال چه هستید و می‌خواهید محسن رضایی را رییس جمهوری کنید! مگر اینکه از روی خون ما رد شوید.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس و حواشی که منجر شد امام در برجک آیت الله منتظری بزند، اظهار کرد: آقای منتظری خدمت امام رفته و گفته بود که چرا انقدر از فرماندهان سپاه دفاع می‌کنید؟ این‌ها ممکن است کودتا کنند و امام فرموده بودند که اگر اینکار را انجام هم بدهند بچه‌های انقلابند و راه دوری نمی‌رود که البته امام راحل به منظور پاسخگویی به وی چنین گفته بودند.

رضایی با اشاره به برخی پشت پرده‌های جنگ تحمیلی اظهار کرد: من اگر پشت صحنه‌ها را به فرماندهان می‌گفتم می‌دانید چه اوضاعی می‌شد؟ این حرف‌ها را نزدیم تا امروز که درباره این مسائل حرف می‌زنیم.

وی همچنین به برخی افراد توصیه کرد که خارج از فضای دوران دفاع مقدس با یکدیگر تسویه حساب کنند زیرا جنگ یک حماسه ملی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حدود ۲۰ روز از پذیرش قطعنامه از سوی ایرن٬ صدام قطعنامه را پذیرفت و حمله عراق در این ایام به بخش‌های مختلف مهار و نیروهای عراقی به بیرون از مرز‌ها رانده شدند.

رضایی تصریح کرد: چرا عده‌ای دوست دارند بگویند که ما در جنگ ناکام شدیم قبل از قطعنامه ۵۹۸ ما شکست‌های مختلف را پذیرفتیم اما این پایان جنگ نبود و‌‌ همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند که این جنگ آبروی ما را حفظ کرد.

وی گفت: ما در جنگ پیروزی مطلق پیدا کردیم و ایران به عنوان قدرت بر‌تر منطقه خود را معرفی کرد.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس ادامه داد: امام راحل آن موقع فرمودند که جنگ ما جنگ صدور انقلاب به منطقه خواهد بود و در این جنگ توانستیم فرهنگ مقاومت را ترویج دهیم.


کلید واژه های مطلب: نامه ، محسن رضایی ، قطعنامه ، 598 ، امام خمینی ، دفاع مقدس ، کودتا
ارسال نظر