کد خبر: ۲۱۴۴|
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶
محسن رضایی گفت: مسئولان دولتی باید از ارتش و سپاه درخنثی کردن رویای آمریکا در حمله علیه ایران قدردانی کنند.
باید از ارتش و سپاه درخنثی کردن رویای آمریکا  قدردانی کنند(تسنیم)

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: بحث پیرامون برجام در این شورا ادامه دارد و در جلسات آینده به نتیجه خواهد رسید و هر وقت نتیجه‌گیری‌ها در شورای امنیت و مراجع دیگر کامل شد قطعا به اطلاع مردم می‌رسد.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری درباره عملکرد دولت یازدهم تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در بُعد سیاست خارجی، کارنامه قابل دفاعی دارد اما هنوز تحرکی را در اقتصاد کشور نمی‌بینیم و لذا امیدواریم در 2 سال باقی مانده از عمر دولت تحرکاتش در اقتصاد کشور بیش از پیش مشاهده شود.

رضایی در تشریح وضعیت کشور پس از جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها اظهار داشت: دیپلماسی خارجی همواره بسترساز  تجارت است، اگر یک کشور مولد باشد اما راه تجارت به رویش بسته باشد، نمی‌تواند مبادله کند چرا که در واقع، تجارت امکان صادرات تولیدات  ملی یک کشور را فراهم می‌کند.

* اگر چیزی برای صادرات نداشته باشیم تفاوتی با قبل از تحریم نداریم

وی تاکید کرد: ما اگر بتوانیم تجارت کنیم و راهمان باز باشد ولی چیزی برای مبادله و صادرات  نداشته باشیم، عملا هیچ تفاوتی با شرایط قبل از تحریم به وجود نمی‌آید.

رضایی با تاکید بر اینکه برنامه خارجی ما تنها یک بسترسازی است، اظهار داشت: مهم این است که از این بستر در تحول اقتصاد ملی و تولید ملی استفاده کرده و کالاهای تولیدی را مبادله کنیم چرا که اگر قرار باشد همواره نفت را فروخته و با دلارهای نفتی کالا وارد کنیم، عملا اتفاق خاصی نمی‌افتد بنابراین مهم این است که فضای بین المللی باز شود تا بتوانیم در این راستا تولیدات خود را با دنیا مبادله کنیم.

وی در رابطه با جزئیات رسیدگی به طرح دارایی‌های مسئولین اظهار داشت: در قانون اساسی ماده‌ای وجود دارد که می‌گوید دارایی‌های سران قوای کشور و معاونین آنها باید رسیدگی شود که به ناحق افزایش پیدا نکند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: ما در دنیا با پدیده دیگری به نام شفاف‌سازی روبرو هستیم که باید تمام مسئولین کشور دارایی‌های خود را به طور شفاف اعلام کنند. ما در بررسی‌های دارایی‌های مسئولین به این نتیجه رسیدیم که صرفا به تعداد کمی از دارایی مقامات رسیدگی شده و تعدادی از مسئولین که امضاءهای طلایی دارند اگر به اموالشان رسیدگی نشود کار ناقصی را در پیش گرفته‌ایم. بنابراین تحقیقات را ادامه خواهیم داد و این طرح کامل و جامع خواهد بود و شفافیت در آن لحاظ خواهد شد.                                                 

رضایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه کشور در حال حاضر با مفاسد اقتصادی روبروست و مقام معظم رهبری نیز بر مقابله با آن همواره تاکید داشته‌اند. برای مبارزه با ریشه‌های این مفاسد چه اقدامی باید کرد، اظهار داشت: اصل فساد از‌ بی‌نظمی و ضعف قانون ناشی می‌شود و تنها راه مبارزه اصولی با فساد، نظم و اقتدار است که اگر این دو مولفه نباشد در اخلاقی‌ترین کشورها نیز ممکن است فساد رخ دهد، امروزه اگر در کشورهای پیشرفته یک روز نظم به هم بخورد بزرگترین مفاسد رخ خواهد داد.

وی اضافه کرد: وقتی  بخش هایی از سیستم بانکی شفاف نیست و مبادلاتی که صورت می‌گیرد مشخص نیست و همچنین از ابزار الکترونیکی و مدرن برای مقابله با فساد استفاده نمی‌کنیم و قواعد حسابداری‌ها رعایت نمی‌شود، فساد می تواند رخ می‌دهد و اگر برخورد مقتدرانه با مفاسدی که به وجود می‌آید نشود، پدیده فساد در کشور رخ خواهد داد، بنابراین پیشنهاد من این است که مسئله نظم و استفاده از فناوری جدید و شفافیت و اقتدار را باید در کشور تقویت کنیم تا فساد رخ ندهد.

* روش خشکاندن فساد در جلوگیری از بی‌قانونی است

محسن رضایی در ادامه گفت: ریشه فساد تخلف است اگر تخلف بوجود اید و رشد کند به فساد تبدیل می‎شود و روش خشکانیدن فساد در جلوگیری از تخلف و بی‎قانونی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که آیا اختلافاتی در رسیدگی به دارایی‌های مسئولین وجود دارد، اظهار داشت: اختلافاتی وجود ندارد و نظرات کارشناسان را در این‌باره گرفته‌ایم.

رضایی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه تعریف شما از خبرنگار چیست اظهار داشت: خبرنگار حلقه وصل مردم با یکدیگر و دولت با مردم است.

وی درباره اینکه آیا دوست داشتید خبرنگار شوید، گفت: هرکسی علاقه‌ای دارد من به خبرنگاران همواره احترام گذاشته و دوستشان دارم ولی حرفه خود که سربازی ملت ایران است را در پیش گرفته‌ام.

* عقب نشینی آمریکا نباید برای به آسیب تبدیل شود

رضایی با تاکید بر اینکه عقب‌نشینی آمریکا برای ما نباید به آسیب تبدیل شود، اظهار داشت: باید به این مسئله توجه کرد که طرف مقابل ما آمریکا یا اوباماست؟! خیلی‌ها اوباما را آمریکا می‌دانند درحالیکه اولا تصمیمات کنگره مهم است ثانیا روسای جمهوری بعدی ممکن است دبه دراورند. مشابه توافق کلینتون با یاسر عرفات که اقای بوش ان را کنار گذاشت. دموکرات‌ها همیشه از موضع دیپلماسی و جمهوریخواه‌ها از موضع جنگ با ایران صحبت کرده‌اند. 

وی اضافه کرد: بوش و ریگان از موضع جنگ وارد شدند و ما در آن مقطع زمانی تا آستانه جنگ پیش رفتیم و در زمان ریگان 5 استان ما اشغال شده بود. درزمان بوش به بهانه فعالیت هسته‎ای دستور حمله به ایران را صادر کرده بود ولی فرماندهان ارتش امریکا دیدند که جنگ به مصلحت امریکانیست.  براین اساس ما نمی‌توانیم در حال حاضر بگوییم که این سیاستی که اوباما تنظیم کرده، سیاست پایدار خواهد بود البته راه ما به صحنه بین المللی بازشد ولی شیطنت های امریکا ممکن است ادامه یابد.

سرلشگر رضایی در ادامه با اظهار گلایه از برخی مواضع گفت: در واقع مسئولان دولتی باید از ارتش و سپاه درخنثی کردن رویای آمریکا در حمله علیه ایران قدردانی کنند."

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در این راستا قطعا می‌توان به این نتیجه رسید که رهبری وملت ایران پس ازسی وپنج سال مقاومت وایستادگی ایران را  وارد صحنه بین المللی کردند وسیاست انزوا گری امریکا علیه ملت ایران با شکست مواجه شد . البته این به این معنا نیست که آنان گریزی در آینده نداشته باشند. حتما گریزی خواهند زد و در این توافقنامه هم محدودیت‌های زمانی و کنترل‌هایی را گذاشته‌اند و ما باید با مراقبت و دوراندیشی خود را از گریزهای آینده آنان در امان نگه‌داریم. ولی پیش بینی من این است که امریکا دیگر قادر به فراهم ساختن اجماع کشورهای دیگر علیه ایران نیست.

رضایی در پاسخ به این سوال که یک خاطره شیرین و تلخ در دوران تبلیغات ریاست جمهوری که به استانها داشتید بگویید، گفت: من وارد بحث‌های انتخاباتی نمی‌شوم و در تاریخ خاطرات نوشته خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه عملکرد دولت های نهم و دهم را چگونه ارزیابی می‌کنید، اظهار داشت: هر دولتی که روی کارآمده فرازهای مثبت و منفی داشته است ونمی‌شود دولت‌های گذشته را تماما با یک کارنامه سیاه و یا بدون عیب در نظر گرفت.

*سیلی بیست هزارسانتریفیوژی آمریکا را پای میز مذاکره آورد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه دولت‌های گذشته هم موفقیت‌ها و شکست‌هایی داشته‌اند تصریح کرد: اگر سیلی 20 هزار سانتریفیوژی دولت گذشته نبود، هیچ‌گاه آنها پای میز مذاکره نمی‌آمدند. آنچه که بر روی میز مذاکره رد و بدل شده، محصول سانتریفیوژهایی است که در گذشته تولید شد و اگر این سانتریفیوژها نبود میزی برای مذاکره تشکیل نمی‌شد.

رضایی تاکید کرد: بعضی‌ها از همکاری ایران با آمریکا صحبت می‌کنند و می‌گویند آمریکا با ایران همکاری کرده است و گویا فراموش کرده‌اند زمانی آمریکا به تیم مذاکره کننده پیوست که ما تولید سانتریفیوژها را شروع کرده و افزایش داده بودیم. دوازده سال پیش و در دوره اول که اقای روحانی و ظریف مذاکره کردند، آمریکایی‌ها در میز مذاکره شرکت نکردند و ما فقط با اروپایی‌ها جلسه داشتیم.

وی اضافه کرد: آمریکا در این مذاکره کارشکنی جدی می‌کرد. آمریکایی‌ها در دوران احمدی نژاد به میز مذاکرات اضافه شدند، برای اینکه ایران تصمیم گرفت به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد و مسئله انرژی هسته‌ای صلح آمیز را جدی دنبال می‌کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در حال حاضر مسئولان دولت فعلی به وجود آوردن مشکلات در کشور را برگردن دولت قبلی می‌اندازند و برخی دیگر در نقطه مقابل مسئولین فعلی را به سیاه‌نمایی متهم می‌کنند ، ارزیابی شما از این عملکردها چیست، اظهار داشت: این جریان مشکوکی است که برای دومین بار موج می‌گیرد، یکبار قبل از تشییع جنازه شهدای غواص این موج شکل گرفت و پا به پای مذاکراتی که در وین جاری بود پشت صحنه جامعه را دوقطبی می‌کردند.

رضایی ادامه داد: در این راستا کاملا مشخص بود که مذاکرات به بن‌بست کشیده شده بود و گویی عده‌ای در خارج منتظر بودند تا در داخل ایران خبری بشود و سپس بحث‌هایی را به پیش ببرند که سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام آن را خنثی کرد.

وی اضافه کرد: در این راستا بعضی از مسئولان امنیتی نیز فعالیت‌هایی کردند، حتی در یک مجله گفته شده بود اگر حادثه‌ای شبیه فتنه 88 در ایران رخ دهد، نظام مسئول این اتفاق است و حتی یکی از افراد داخل کشورمان این مسئله را بیان کرد که این توطئه یکبار خنثی شد، اما دوباره در حال به وجود آمدن موج دیگری است.

*عده‌ای می‌خواهند در آستانه انتخابات جامعه را دوقطبی کنند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه عده‌ای می‌خواهند در آستانه انتخابات جامعه را دوقطبی کنند، تصریح کرد: برخی به دنبال به حاشیه راندن دولت و نظام هستند و این افراد بازیگرانی‌اند که در بطن کشور نیستند و می‌خواهند از طریق دوقطبی کردن جامعه اداره کشور را به دست بگیرند و فضای آینده را مصادره کنند و در این راستا نیروهای امنیتی باید اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهند.

کلید واژه های مطلب: محسن رضایی ، تسنیم ، باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر