رضایی در جمع فعالان دانشجویی:
کد خبر: ۲۱۴۷|
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه چرا شرکت‌های دارای تکنولوژی موتورهای هواپیمایی به ایران پیام همکاری نمی‌دهند، گفت: باید در سطح جامعه در مورد برجام محتاطانه صحبت کنیم.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس محسن رضایی عصر روز سه شنبه در طرح آموزش سیاسی فعالان تشکل‌های دانشجویی کشور در مجتمع آموزشی صنعت آب و برق در مشهد در خصوص سیاست خارجی به ویژه مسئله ایران و آمریکا گفت: بعد از پیروزی انقلاب چالش‌های زیادی با آمریکا داشته و در این مدت مذاکراتی هم صورت گرفته است، حتی در سال‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا به رهبر معظم انقلاب نامه نوشت.

وی بیان داشت: باید رفتار آمریکا را در مدت این 38 سال با ایران را مورد تحلیل قرار دهیم و نمی‌توانیم به صورت سطحی و ساده‌لوحانه در مورد رفتار آنان را ارزیابی کرد و متوجه شویم در پشت برجام چیزی نهفته است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آمریکا بعد از پیروزی انقلاب به مدت 10 سال رفتار خشونت آمیزی علیه ایران شروع کرد، خاطرنشان کرد: از جمله این رفتارها حوادث علیه ایران را می‌توان حادثه کردستان، کودتا علیه ایران، هشت سال دفاع مقدس و حمله شیمیایی صدام علیه ایران دانست.

رضایی یادآور شد: بعد از رحلت امام خمینی(ره) یک دوره تنش زدایی بین ایران و آمریکا را شاهد بودیم که این دوران تا زمان بوش ادامه یافت در این دوران تحریم‌ها کم جان بود و آمریکا تهدیدات نظامی نمی‌کرد.

وی با اشاره به اینکه در این دوران وضعیت سیاسی ایران نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده بود، افزود: دو رئیس جمهور ایران پا را خیلی فراتر گذاشته بودند و رویکردهای تازه‌ای در ایران شکل گرفته بود؛ اما پاسخ آمریکا به ایران از روی بی نیازی و تکبر بود تا جایی که بوش ایران را محور شرارت خواند. به تعبیری امریکایی ها به روی خوش دو ریس جمهور ایران سربالایی جواب دادند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بوش قصد داشت به ایران حمله کند؛ اما عده‌ای از فرماندهان نظامی آمریکا او را از این کار منصرف کردند.

رضایی با اشاره به اینکه رفتار آمریکا از زمان بوش تا اوباما رفتار خشنی را با ایران داشتند، بیان داشت: بیشترین حرف‌ها، شعارها و قطعنامه‌ها در این دوران بود و اولین تحریم‌های سنگین از سال 89 شروع و تا سال 91 افزایش پیدا کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این دوره ظاهر جنگ داشت؛ اما باطنی تحریم داشت، خاطرنشان کرد: «برجام» سرآغاز دوران جدید ما با آمریکاست.

رضایی افزود: امروز آمریکا در ظاهر مرحله‌ای به نام دوستی را نشان می‌دهد که گوىى می‌خواهد یکسری واقعیت‌ها را بپذیرد ولی رفتار او چیزی دیگر را نشان می دهد ما باید رفتارهای آمریکا را بعد از پیروزی انقلاب مورد بررسی قرار دهیم و به این سوال که آیا در آمریکا یک تحول نسبت به ایران صورت گرفته یا اینکه رفتار آنان ظاهر سازی است و با یک مواجه جدید روبرو هستیم برسیم.

وی با بیان اینکه آمریکا در برابر ایران بر سر چهارراه تردید قرار داشت، بیان داشت: آمریکایی‌ها با بررسی‌هایی که انجام دادند متوجه شدند که ادامه تحریم‌ها و تشدید آن و حمله نظامی به ایران امکانپذیر نیست؛ بنابراین راه چهارم که عقب نشینی است را انتخاب کردند و سعی کردند این عقب نشینی آبرومند باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص مذاکرات هسته‌ای و برجام گفت: اوباما با این کار آمریکا را از یک باتلاق سیاسی خارجی بیرون کشید و کنگره باید به اوباما مدال بدهد، البته ما هم موفقیت‌هایی به دست آوردیم.

رضایی با بیان اینکه ما در مذاکرات چقدر امتیاز داده و چقدر امتیاز گرفته‌ایم و اکثر تحلیلگران کشور به آن می‌پردازند، گفت: این مسئله مهم است که بررسی کنیم که آمریکا در این مذاکرات عقب نشینی دوستانه و یا فریبکارانه انجام داده است.

وی به پیام شرکت ناسیونال برای ایجاد یک نمایندگی در ایران اشاره کرد و افزود: این کار ناسیونال یک بار فرهنگی دارد. کار این شرکت یعنی اینکه، می‌خواهند ما را مانند سابق مصرفی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: چرا شرکت های دارای تکنولوژی موتورهای هواپیمایی چنین پیامی را به ایران نمی‌دهند؟

رضایی گفت: به نظر من با وجود آنکه رفتار آمریکایی‌ها فریبکارانه است ما می‌توانیم با هوشیاری منافع خود را به دست آوریم؛ در غیر این صورت ضربه می‌خوریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در برجام زمان‌بندی هایی که انتخاب کرده‌اند ناجوانمردانه است؛ در دیپلماسی باید بدانیم فریبکاری طرف مقابل را باید با هوشیاری خنثی کنیم، در صورت حمله آمریکا به ایران همه منافع آنها را مورد تهدید قرار می‌دهیم

رضایی در پاسخ به این سوال که آمریکا به دلیل ترس از حمله ایران به اسرائیل حمله نظامی به کشور ما نمی‌کند، گفت: بعد از مذاکرات این نظریه بسیار ضعیف شده؛ اما اگر آمریکا واقعا به ایران حمله نظامی کند نه تنها اسرائیل بلکه همه منافع آمریکا را مورد تهدید قرار می‌دهیم.

وی در خصوص قبول قطعنامه گفت: قطعنامه 598 در اوج اقتدار نوشته شد؛ اما ما آن را در اوج ضعف پذیرفتیم، بعد از قطعنامه آمریکا عراق را تقویت کرد تا شرایط هویج و چماق را به وجود آورد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بعد از قطعنامه جنگ جدیدی شروع شد، خاطرنشان کرد: عراق دوباره خرمشهر را محاصره کرد و بعد از اینکه ایران ارتش عراق را شکست داد صدام قطعنامه را پذیرفت.

رضایی اضافه کرد: ما می‌خواستیم وارد عراق شویم؛ اما امام جلوی ما را گرفت و فرمود چیزی را که ما پذیرفته‌ایم حاضر به نقض آن نیستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما برای پایان دادن به جنگ آگاهانه نیروها را به غرب کشور بردید؟ گفت: مشکلی که در کشور داریم این است که برخی می‌خواهند در همه زمینه‌ها کارشناس باشند بهتر است قضاوت‌ها را از کسانی بشنوید که در آن زمینه کارشناس باشند یا به سخنان کارشناسان استناد کنند، کسانی که این صحبت‌ها را کردند سررشته نظامی ندارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که چرا دوباره لباس پاسداری پوشیدید؟ گفت: 10 سال آینده بسیار مهم است جنگ‌های نیابتی و تکفیری‌ها، حوادث سوریه و عراق را داریم. در آینده در حوزه خلیج فارس حوادثی خواهیم داشت و من پیش بینی می‌کنم که عربستان با کویت و عمان درگیر شود.

رضایی ادامه داد: به نظر من بازگشت به ارزش‌های اول انقلاب تنها راه پیشرفت کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از سیاسیون در خصوص برجام اظهار نظر نمی‌کنند و اینکه چرا در این موقعیت حساس مجلس به تعطیلات رفته؟ گفت: اینکه توافق برجام مراحل قانونی خود را طی کند به نفع دولت است و این توافق اکنون در شورای امنیت و مجلس در حال بررسی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید آرامش سطح جامعه را حفظ کنیم به همین خاطر باید در سطح جامعه درمورد برجام محتاطانه صحبت کنیم.

کلید واژه های مطلب: محسن رضایی ، برجام ، فارس ، دانشجویی
ارسال نظر