سرلشکر رضایی:
کد خبر: ۲۲۳۱|
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۷
فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: عملیات ثامن الائمه(ع) و شکست حصر آبادان که در پنجم مهر سال 1360 و پس از یکسال از آغاز جنگ تحمیلی انجام شد، نخستین عملیات پیروز ایران در دوران دفاع مقدس و معجزه انقلاب اسلامی بود.

به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا، سردار سرلشکر پاسدار محسن رضایی میرقائد این مطلب را در ششمین روز از سی وپنجمین سالگرد هفته دفاع مقدس با عنوان «ولایتمداری، رزمندگان، جهادگران، آزادگان و پیشکسوتان»، و در دیدار از خبرگزاری جمهوری اسلامی و در نشست با مدیرعامل، مدیران، سردبیران و دبیران ایرنا عنوان کرد.
وی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه انجام عملیات ثامن الائمه(ع) و شکست حصر آبادان چه تاثیری در داخل و خارج کشور بویژه در بعد سیاست خارجی داشت، گفت: در دوران دفاع مقدس در خارج از ایران یک عقیده ای شکل گرفته بود که ایران به هیچوجه امکان پیروزی در جنگ تحمیلی را ندارد و تمامی استانداردهای بین الملی هم این را نشان می داد که رزمندگان اسلام در آن دوران از نظر تعداد نیرو قابل مقایسه با ارتش بعثی و مجهز صدام نبودند.
وی ادامه داد: در آن دوران و همزمان با آغاز جنگ هشت ساله رژیم بعثی صدام علیه جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تیپ، لشکر، توپ و تانک نداشت و فقط این نهاد انقلابی در شهرستان ها در یک شکل انتظامی و مردمی زندگی می کرد و کل جمعیت آن زیر 15 یا 16 هزار نیرو بود و مشمول هم اصلا نداشت، یک تعداد بسیجی داشت که در کنار نیروهای سپاهی فعالیت می کردند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد: در آن دوران وضع سپاه اینگونه بود و آن افرادی که در آنسوی مرزها در حال برنامه ریزی برای حمله نظامی به جمهوری اسلامی ایران بودند، وقتی به نیروهای مسلح ما، نگاه می کردند سپاه و توان دفاعی آن را به حساب نمی آوردند.
سرلشکر رضایی افزود: در ارتش نیز از سرهنگ به بالا یعنی سرتیپ ها، سرلشکرها، ارتشبدها و سپهبدها همه رفته بود و این بگونه ای بود که راس ارتش را شما بزنید، در آن دوران ما سرتیپ یکی دو تا بیشتر نداشتیم و همه افسران عالی رتبه و بلند پایه ارتش رفته بودند، یعنی مغز متفکر ارتش در آن دوران دیگر وجود نداشت.
وی ادامه داد: تجهیزات ارتش آن زمان همه آمریکایی و انگلیسی بودند و توزیع قطعات را بر روی آن قطع کردند و بمب و مهمات هم دیگر به ارتش نمی دادند و این مثل این بود که یک جوان برومندی را بگیرند و دست و پای آن را ببندند و بگویند به او حمله کنید؛ این جوان استعداد مبارزه دارد، اما استعداد آن بالفعل نیست و دست و پایش بسته است.
فرمانده سپاه پاسداران در زمان دفاع مقدس ادامه داد: در آن زمان ایران حداقل 15 تا 20 سال زمان می خواست که پس از انقلاب اقتدار نظامی خود را بدست بیاورد، بنابراین تمام تحلیلگران مسایل نظامی و ژنرال های دنیا می گفتند، صدام بی عرضه است که بیشتر از این پیش روی نمی کند و جلو نمی رود، چرا اهواز را تمام نمی کند و چرا خوزستان را نمی گیرد.
سرلشکر رضایی افزود: بحث های سال های نخست جنگ در مجامع بین المللی این بود که چرا عراق بیشتر از این جلو نمی رود و به پیش روی های خود ادامه نمی دهد، مشکل ارتش مجهز و قدرتمند عراق چیست؟ برخی می گفتند فرماندهان ارتش صدام با حسن البکر بودند و با صدام هنوز خوب نشده اند و برخی دیگر می گفتند، صدام هنوز قدرت خود را پیدا نکرده، و تحلیل های اینگونه بود.
فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: تا قبل از اجرا و انجام عملیات ثامن الائمه(ع) ایران هر چه حمله به دشمن بعثی و متجاوز می کرد با شکست روبرو می شد، در اینکه نیروهای ما توانستند راه ورود دشمن را در خوزستان سد کنند که جلوتر نیاید از یک حدی، این خود یک کار بزرگی بود و در سه ماه اول این مهم به اتمام رسید و از سه ماه اول تا عملیات ثامن الائمه(ع) که 9 ماه است، ایران چهار یا پنج عملیات و حمله بزرگ انجام داد که آنها با شکست مواجه شد، از این رو همه می گفتند که جنگ 20 سال طول خواهد کشید.
وی افزود: آن جمله معروفی که امام(ره) فرمودند که اگر این جنگ 20 سال هم طول بکشد ما ایستاده ایم، بخاطر فضاسازی های بود که در داخل و خارج ایران صورت می گرفت، که شما ول معطل هستید و چرا مقاومت می کنید، کار شما تمام شده و دیگر کاری نمی توانید انجام دهید.
سرلشکر رضایی تصریح کرد: در عملیات ثامن الائمه(ع) یک مرتبه تمامی معادلات عوض شد، یعنی بعد از انجام این عملیات موفق دفاع مقدس، در دو سه ماه بعد عملیات طریق القدس، دو سه ماه بعد فتح المبین و چهل روز بعد بیت المقدس، رزمندگان اسلام ظرف 10 ماه به مرز بین المللی ایران و عراق رسیدند.
وی گفت: با تلاش، ایثارگری و مجاهدت رزمندگان دلیر اسلام و ملت قهرمان و سرافراز ایران ظرف 10 ماه اکثر سرزمین های اشغال شده ایران از سوی نیروهای متجاوز بعثی آزاد شد.
فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور شد: معجزه انقلاب اسلامی که می گویند همین عملیات ثامن الائمه(ع) است و چگونه است که یک نیروی که زمین گیر شده و هیچکس فکر نمی کرد که آن در عملیات موفق شود، چگونه و بر چه اساسی موفق به انجام این سلسله عملیات می شود.
وی تصریح کرد: این همان سووالاتی است که جوانان باید بدنبال آن باشند و متاسفانه برخی ها به جای اینکه بگذارند جوانان بدنبال این رمزها بروند، آنها را دنبال یکسری ابهامات و سووالات در جنگ می کشانند و وقت و انرژی آنان را می گیرند تا آنها نروند و کشف کنند که در 10 ماه همه چیز در دفاع مقدس تغییر کند و موجب اعجاز جهانیان شود.
سرلشکر رضایی افزود: عملیات ثامن الائمه(ع) یک نقطه عطفی است که اوضاع جبهه جنگ را متحول کرد و روی یک دوره از پیروزی ها افتادیم.
اجتمام(3) ** 7029 ** 1071


ارسال نظر