کد خبر: ۲۲۳۴|
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
بر اساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، اموال و دارایی مسئولان باید به ثبت الکترونیک برسد

محسن رضایی در نشست خبری امروز خود با اشاره به آغازرسیدگی به دارای مسئولین در جلسه امروز مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: اولین ماده آن که بیشتر مربوط به تعاریف است تصویب شد. قرار است سامانه الکتریکی به وجود آید که مسئولین کشور دارایی‌های خود و فرزندان و همسرانشان را در این سامانه ثبت کنند.

وی با بیان این که در موضوع رسیدگی به دارایی مسئولین به نظر می‌رسد مساله خود اظهاری توسط مسئولین در مجمع رای بیاورد گفت: در مورد افشای عمومی دارایی‌های مسئولین نیز در جلسه آینده تصمیم‌گیری خواهد شد. پیش بینی می‌شود در دو سه جلسه آینده موضوع رسیدگی به دارایی های مسئولین از تصویب مجمع عبور کند.

وی با اشاره به این که موضوع رسیدگی به دارایی مسئولان و ثبت اظهارات آنها تنها برای مبارزه با فساد مطرح نیست هرچند در این زمینه تاثیرگذاراست، افزود: موضوع رسیدگی به دارایی‌های مسئولان باعث پیشگیری از برخی تخلفات در کشور می‌شود که البته بعد از این قانون مساله مبارزه با فساد اقتصادی در مجمع مورد بررسی قرار خواهد گرفت که موضوع اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس است.

اهم سخنان وي را به نقل از ايسنا بخوانيد:

**حادثه منا دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که از سوی کارشناسان طی روزهای اخیر مطرح شده است. یکی از آنها اختلاف دستگاه جدید حاکم در عربستان با قدیمی‌هاست که البته ما در این زمینه نظری نداریم. مورد بعدی عدم رعایت نیروهای امنیتی و بسته شدن سه خیابان باعث ایجاد تجمع شده است که به این جمعیت هر لحظه اضافه می‌شده، پس عده‌ای معتقدند نیروهای امنیتی باعث بسته شدن خیابان‌ها شدند و با مدیریت مکه هماهنگی نداشتند. در نظر دیگری گفته می‌شود مراسم حج در مکه همیشه از سوی لشگری اداره می‌شده است و نیروهای امنیتی و پلیس نیز در این شرایط به آنها اضافه می‌شدند که وظیفه‌ی کنترل مراسم حج را بر عهده داشتند، اما چند ماه پیش این نیروها وارد یمن شده‌اند بنابراین نیروهای جدیدی بدون تجربه و دیدن آموزش‌های لازم که حتی بخوبی خیابان‌های منا و عرفات را بشناسند مسئولیت را بر عهده گرفتند که از عهده آن بر نیامدند.

**حادثه منا دو دلیل اصلی می‌تواند داشته باشد که یکی استفاده از نیروهای جدید بجای نیروهای قدیمی و با تجربه و آموزش دیده است و دوم تخلف نیروهای امنیتی گارد محافظ مقامات سلطنتی و عدم هماهنگی آنها با مدیریت مکه است که این دو دلیل بیشتر از سوی کارشناسان مطرح می‌شود.

** باید کمیته حقیقت‌یاب متشکل از کشورهای بیشتر آسیب دیده از جمله ایران، نیجریه و مصر و حتی چند کشور دیگر که مجروح و کشته داشتند شکل بگیرد. دولت سعودی باید همراهی‌های لازم را با این کمیته حقیقت یاب برای کشف واقعیت داشته باشد تا بتوانیم این حادثه را تحلیل کرده و از تکرار آن پیشگیری کنیم چرا که متاسفانه در سه سال گذشته قریب به ده هزار نفر در امن‌ترین نقطه مذهبی و دینی جهان کشته شدند. اين پیشنهاد از سوی آقای ظریف دنبال می‌شود. اتفاق رخ داده به ضرر دولت عربستان است چرا که نظرات این دولت از سوی جامعه جهانی قابل قبول نیست بنابراین شکل گیری کمیته حقیقت یاب برای بررسی این حادثه به نفع دولت عربستان نیز خواهد بود.

** آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شدت از این حادثه متاثر هستند اما فعلا برنامه خاصی ندارند مگر این که از طرف دولت یا مجامع رسمی از ایشان تقاضایی شود.

**{ در واکنش به این که در برخی از رسانه‌های مجازی شاهدیم که ایران را متهم به شکل گیری حادثه منا می‌کنند} به شبکه‌های مجازی نمی‌توان به عنوان موضع رسمی عربستان تکیه کرد. تاکنون مقامات رسمی عربستان از قضا و قدر سخن گفتند و در مورد ایران سخنی نگفتند. چرا که ایران نیز داغدار است و سه روز عزای عمومی در کشور اعلام شده است. پس طرح این مساله از سوی مقامات عربستان نبوده است.

منبع: ایسنا
کلید واژه های مطلب: محسن رضایی ، مجمع تشخیص مصلحت نظام
ارسال نظر