کد خبر: ۲۲۵۱|
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
محسن رضایی در مراسم رونمایی از کتاب «ره، رهرو، رهبر» روایتی از نامه خود به امام راحل درباره تغییر در متن قانون اساسی بیان داشت

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از کتاب «ره، رهرو، رهبر» عصر امروز با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

در این مراسم رضایی با اشاره به رابطه امام راحل و رهبر انقلاب اظهار داشت: ولایت یک راه است که از خداوند شروع شده و تا به خداوند نیز ادامه دارد. امام راحل ما در این راه گام برداشت و مهم این است که این راه تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال پایانی عمر امام راحل سه رویداد مهم به نتیجه رسید. یک موضوع پایان جنگ دوم تعیین تکلیف سیاسی آیت الله منتظری و سوم مسئله اصلاح قانون اساسی که اگر هر کدام به نتیجه نمی رسید ادامه راه با مشکل مواجه می شد. به عنوان مثال جنگ یک ظرفیت معنوی و سیاسی بزرگ ایجاد کرده بود که جز ایشان نمی توانست آن را جمع کند و یا موضوع قانون اساسی که می بایست درباره شورای رهبری و عدم تمرکز قوا اصلاح می شد و مسئله قائم مقامی رهبری و آقای منتظری که نتوانسته بود از آزمایش های پیش رویش عبور کند.

رضایی ادامه داد: در اواخر سال ۶۷ من مطلع شدم که موضوع اصلاح قانون اساسی مطرح شده است. آن زمان دو نکته در ذهنم بود یکی اینکه تجارب اداره جنگ نباید در قانون اساسی کنار بماند و لازم است جای پایی برای آن در قانون قرار دهیم و دیگر اینکه امام به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی باید معرفی می شد و تکلیف بنیانهای انقلاب اسلامی در قانون اساسی باید مشخص می شد به همین خاطر من در سال ۶۸ نامه ای به امام نوشتم و در آن با اشاره به اینکه هر نوع تغییر در مبانی انقلاب می تواند مشکل زا باشد پیشنهاد دادم که دستور بفرمایند بر اصل دوم قانون اساسی بعد از بند ششم ابتدا قید شود تدوین مبانی و اصول انقلاب توسط مقام بنیانگذار انقلاب. نامه را به احمد آقا دادم و پس از مدتی که پیگیر شدم به من گفتند می دانی که با روحیه امام سازگار نیست که چنین چیزی بنویسند اگر می خواهی خودت پیگیری کن.

رضایی ادامه داد: این مسئله در آن زمان دغدغه مهمی برای من بود چرا که در عمر سیاسی خودم در ایران انحرافات زیادی دیده بودم. بعد از رحلت امام اما کم کم دیدم کلام رهبر انقلاب و منش و روش ایشان و نیز سیر و سلوکشان هر روز به امام نزدیک تر می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به خطر تحریف انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: همه انقلاب ها با تغییر رهبری خود منحرف شده اند اما انقلاب ما از این مسئله مستثنی ماند و تنها انقلابی شد که رهبر بعدی آن درست همان راهی را می رفت که رهبر نخست آن رفت. ایشان مرزبان بزرگ راه امام و آئینه تمام نمای امام راحل در منش و روش و نیز سلوک و کلام است و به باور من نعمتی هستند که کمتر به آن توجه می شود.

رضایی با اشاره به اینکه امام راحل پرچم خود را به دست امام دیگری داده تا به ما برساند وظیفه نسل حاضر را همراهی و کمک به رهبر انقلاب دانست و گفت: ما باید مواظب دو خطر در انقلاب باشیم. نخست خطرات مستقیمی که انقلاب با آن مواجه است و دیگری خطر تحریف شخصیت امام راحل که جدی تر شده است.

وی در همین زمینه افزود: ابتدا و در مواجهه مستقیم مسئله ولایت فقیه و مبارزه با استکبار زیر سئوال می رفت و اصول اساسی جمهوری اسلامی مورد حمله قرار می گرفت اما به فضل خدا و هوشیاری رهبری از آن عبور کرده ایم منتهی در موضوع تحریف شخصیت امام کار به جایی رسیده که در یکی از دولت های قبل عنوان کردند امام راحل یک مسئله تاریخی است و باید به موزه برود. جوانان کشور ما، روشنفکران و علما باید از میراث امام راحل مواظبت کنند و نگذارند تا تحریف شود.

رضایی در ادامه با اشاره به وصیت نامه امام (ره) گفت: ایشان با تعابیری مستقیم تکلیف آل سعود و آمریکا را مشخص کرده اند. آمریکا را تروریست بذات خوانده اند و آل سعود را خائن به حرم الهی. وقتی چنین تعابیر روشنی از این دو مسئله وجود دارد دیگر چه نیازی است که برای تعریف شخصیت امام پیوستی ارائه کنیم. امروز کسانی هستند که دوست دارند طرفدار آل سعود باشند و یا مسیر آمریکا را به کشور باز کنند. ما می گوییم این مسئله ایرادی ندارد بیایند و نیتشان را شفاف بگویند اما اینکه برای بیانش به امام راحل استناد کنند مسئله خطرناکی است که باید مراقب آن بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به اینکه راه امامت و ولایت هنوز به صورت کامل طی نشده گفت: در برهه های مختلف تاریخی همچون مشروطه یا جنبش ملی شدن صنعت نفت به محض آنکه ملت ایران حرکتی را آغاز کرد جلوی او گرفته شد و راهش را منحرف کردند همین مسئله باعث شد ۲۰۰ سال از تاریخ ما گرفته شود. امروز نیاز داریم که بایستیم و راهمان را ادامه دهیم.

رضایی با طرح این سئوال که برخی معتقدند چرا مشکلاتی در انقلاب است که هنوز حل نشده باقی مانده گفت: اقتصاد ما از همان ابتدا بدست لیبرال ها و تکنوکرات ها بوده و آنها نگذاشتند تا این مسائل حل شود چطور موضوع سیاست، دفاع و امنیت بدست نیروهای انقلابی افتاد و حل شد آنچه حل نشده باقی مانده چیزی است که دست لیبرال ها بوده است. ما ۲۰ سال است که در حال سیاستگذاری هستیم اما چرا اینها راهی به عمل پیدا نمی کنند علتش این است که اقتصاد ما گرفتار لیبرالهاست. به باور من اگر مسیر و اندیشه امام راحل اقتصاد را فتح کند می توانیم ایران را نیز بهشت کنیم. چطور ما مسائل نظامی را حل کردیم انواع ادوات نظامی را ساختیم اما نمی توانیم کشاورزی را حل کنیم. علتش این است که اقتصاد ما هنوز در اختیار اندیشه امام و رهبری قرار نگرفته است.

در این مراسم همچنین علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و نیز حجت الاسلام مطهری نویسنده این کتاب نیز با قرائت مقالاتی دیدگاه خود را درباره این کتاب و نیز اندیشه های رهبر انقلاب بیان کردند.

منبع:قدس آنلاین
ارسال نظر