کد خبر: ۲۲۵۵|
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا):نشست رونمایی کتاب «ره رهرو رهبر» تالیف حجت‌الاسلام مهدی مطهری همزمان با سالروز هجرت امام خمینی(ره) از عراق به پاریس با حضور دکتر محسن رضایی (دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام)، علیرضا مختارپور (رئیس نهاد کتابخانه های عمومی)، علی نیکنام (رئیس کتابخانه‌های تهران) و برخی مسئولان موسسه پژوهشی انقلاب اسلامی دوشنبه 13 مهرماه در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.
 
تاریخ حکایت از رفتارهای حساب شده امام(ره) دارد
 
دکتر رضایی با اشاره به تدوام راه ولایت گفت: ولایت یک راه از خدا تا خداست، راهی که یک مقطع یا یک دوره کوتاه نیست، راهی که تدوام آن بسیار مهم است. در سال پایانی عمر پربرکت امام (ره) سه رویداد مهم اتفاق افتاد که هر سه این رویدادها به راه ولایت مربوط می‌شد؛ به عبارتی امام (ره) سه تصمیم مهم درباره مساله جنگ و پایان آن، تعیین تکلیف سیاسی آیت‌الله منتظری و اصلاحاتی در قانون اساسی کشور گرفت که هر سه تصمیم‌های مهمی بودند.
 
وی اظهار کرد: درباره مساله جنگ و پایان آن، جز امام کسی نمی‌توانست جنگ را جمع کند و قانون اساسی هم کمبودها و مشکلاتی داشت که اگر در زمان خود امام اصلاح نمی‌شد، راه ولایت را با مشکل مواجه می‌کرد. از طرفی موضوع تعیین تکلیف آیت‌الله منتظری مساله بسیار مهمی بود که امام پیش از رحلت این مسائل را حل کرد و علائمی به صورت خصوصی و عمومی درباره ادامه راه ولایت کشید. ایشان جملاتی داشت که اگر در تاریخ به آن بنگریم درمی‌یابیم کاملا حساب شده بود و ایشان در سال پایانی عمر مبارک‌شان نقشه جاده را کشیدند و این راه را برنامه‌ریزی کردند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اواخر سال 67 زمانی که باخبر شدم قرار است اصلاحاتی در قانون اساسی صورت بگیرد، بر اساس تجربه‌هایی که از جنگ داشتم، احساس کردم که این تجارب باید در قانون اساسی جایی داشته باشد. همچنین نگرانی دیگر من این بود که موضوع بنیانگذار انقلاب اسلامی پس از امام چه می‌شود؟ بنابراین نامه‌ای برای امام نوشتم که یکی از موارد عمده آن نقش بنیانگذاری انقلاب در سرنوشت سیاسی آینده کشور بود.
 
دکتر رضایی با اشاره به مقام بنیانگذاری امام (ره) در انقلاب اسلامی اظهار کرد: در این نامه که 18 اردیبهشت 1368 آن را نوشتم، آمده است: با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم امت شهیدپرور ما در تحقق ایده‌ها و آرمان‌های اسلامی که از زبان و قلب مقدس حضرت امام جاری شده و در شرایط حساس و تعیین کننده‌ای خطوط سیاسی انقلاب ترسیم شده و ایشان با عنایات خاصه خداوندی امت اسلامی را به موفقیت‌های بزرگ رسانده و از پیچ و خم‌های خطرناک به سلامت عبور داده‌اند، بدون شک در چنین فرازهای حساس و تعیین‌کننده که سرنوشت و آبروی اسلام رقم زده می‌شد، کوچکترین شکست به نام اسلام ثبت می‌شود و الهامات الهی و قلب نورانی مقام معظم رهبری جاری و تصمیمات و بیانات ایشان با این الهامات عجین شده و معلوم نیست چنین موقعیتی در آینده باز هم نصیب ملت ما شود، لذا با توجه به این‌که هر نوع تاخیر در مبانی انقلاب اسلامی ممکن است، خدای ناکرده موجب بروز اشکالاتی شود، پیشنهاد بنده به این شرح است که در اصل دوم قانون اساسی که بیانگر پایه‌های بنیادین جمهوری اسلامی است پس از بند شش ابتدا قید شود: الف/ تدوین مبانی و اصول اعلام شده انقلاب از سوی مقام بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران.
 
وی افزود: این نامه را به احمدآقا دادم. بعدها که این موضوع نامه را از یادگار امام (ره) پیگیری کردم، وی گفت که امام چنین اخلاقی ندارد که خود را به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی ثبت کند. پس از آن ما تلاش‌هایی در این رابطه کردیم، اما نتیجه نداد. از این رو این دغدغه با من بود که آیا امام به عنوان بنیانگذار انقلاب ثبت و حفظ می‌شود؟ دغدغه‌ای که برای بنده بسیار مهم بود، زیرا ما در عمر سیاسی خودمان، انحراف‌های بسیاری را در صحنه‌های سیاسی مانند ملی شدن نفت و حوادث دیگری دیده بودیم، اما چند سال بعد مشاهده کردم که این دغدغه بنده آرام آرام با بیانات مقام معظم رهبری در حال برطرف شدن است. کلام، منش، روش، سیره و سلوک ایشان هر روز به حضرت امام(ره) نزدیک‌تر و قوی‌تر می‌شود. ایشان در سخنرانی‌های مختلف خود که در این کتاب هم بسیار مشاهده می‌شود، امام (ره) را به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی معرفی کردند. سخنانی که بسیار عاشقانه و مریدانه به زبان آورده‌اند.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: رهبری در سخنرانی روز 14 خرداد امسال (که در این کتاب نیز آمده است) گفتند: امام مظهر عینی حرکت عظیمی است که ملت ایران آغاز کرده و تاریخ خود را متحول کرد. امام بنیانگذار یک مکتب سیاسی و اجتماعی است و ملت ایران این مکتب و راه را پذیرفت و در آن مشغول حرکت شد. اما ادامه این راه بستگی دارد به این که نقشه راه درست شناخته شود، اگر ملت ایران بخواهد به آن اهداف انقلاب برسد و این راه را ادامه دهد، باید راه امام را درست بشناسد. شخصیت امام را اگر تحریف کنند مردم را از راه امام منحرف می‌کنند و اگر این راه را گم کنیم و یا عمدا کنار بگذاریم، ملت ایران سیلی خواهد خورد.
 
آقای رضایی بیان کرد: مسیر امام را دو نوع خطر تهدید می‌کند؛ نخست خطر مستقیم و دیگر خطر تحریف؛ خطر مستقیم از اصول امام آغاز شد که ولایت فقیه و اصول اساسی را زیر سؤال برد، اما ما به فضل خدا و با هوشیاری رهبر انقلاب از این خطر عبور کردیم، اما اکنون یک مرحله جدیدی شروع شده که آن تحریف امام است.
 
وی با اشاره به وصیت‌نامه امام(ره) گفت: ایشان درباره موضوعات مختلف از جمله استکبار جهانی در رأس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی و حتی درباره آل‌سعود هم سخن گفتند و می‌فرمایند می‌بینیم ملک فهد هر سال پول مردم را خرج طبع قرآن می‌کند، اما با تقویت وهابیت مردم را به سوی ابرقدرت‌ها سوق می‌دهد. حال کسانی که طرفدار آل‌سعود هستند بهتر است بیایند و این را به صراحت بگویند، زیرا وصایای امام در این زمینه‌ها کاملا روشن است و این‌که کسی بگوید من در پستویی با امام بودم و شنیدم این پذیرفته نیست.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در برهه‌های مختلف تاریخی مانند مشروطه یا جنبش ملی شدن صنعت نفت به محض این‌که ملت ایران حرکتی را آغاز کرد جلوی آن گرفته شد و راهش را منحرف کردند. همین مساله باعث شد ۲۰۰ سال از تاریخ ما گرفته شود. امروز نیاز داریم که بایستیم و راهمان را ادامه دهیم.
منبع: ایبنا
کلید واژه های مطلب: انقلاب اسلامی ، امام خمینی ، ولایت
ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Sula
|
Russian Federation
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶
0
0
I am forever indebted to you for this inoromatifn.