کد خبر: ۲۲۶۵|
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مسئولان و مقامات مشمول طرح رسیدگی به دارایی مسئولان را معرفی کرد.
دکتر محسن رضایی: مسئولان مشمول طرح رسیدگی به دارایی مسئولان، مشخص شدندبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی، دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح امروز در دفتر مجمع برگزار شد، با اشاره به جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در جلسه امروز مجمع، 5 ماده از طرح رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان به تصویب رسید؛ در ماده 2 این طرح که امروز تصویب شد، مقرر شد مقامات تعیین شده در اصل 142 قانون اساسی فهرست دارایی خود، همسر و فرزندانشان را مطابق آئین‌نامه‌ای که توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود برای رسیدگی از جهت اینکه این دارایی‌ها "مِن غیرحق" به دست نیامده باشد ارائه دهند.
وی ادامه داد: در ماده 3 طرح رسیدگی به دارایی مسئولان، گستره مسئولان مشخص شد که علاوه بر لیستی که در اصل 142 که موضوع آن رسیدگی است، بقیه مسئولان کشور برای خوداظهاری، دارایی خود، همسر و فرزندان تحت تکفلشان را مطابق این قانون در سامانه‌ای که به وجود می‌آید به رئیس قوه قضائیه اعلام کنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تمامی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، تمامی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقامات منصوب از سوی رهبری، اعضای شورای نگهبان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونان رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور، رئیس دیوان عالی، رئیس دیوان عدالت اداری، رؤسای کل دادگستری استان‌ها و معاونانشان، رؤسای دفاتر سران 3 قوه، رؤسای مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری، مشاوران سران 3 قوه، دستیاران ارشد رؤسای 3 قوه، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، دبیر شورای انقلاب فرهنگی، دبیر شورای فضای مجازی، دبیر هیئت دولت، فرماندهان و مسئولان نیروهای مسلح از سرتیپ‌ تمام و بالاتر، استانداران و معاونان آنها، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانک‌ها و بیمه‌ها، سفرا و کارداران نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج، رئیس کل گمرک، رئیس سازمان مالیاتی، نمایندگان دولت در مجامع عمومی هیئت مدیره‌ها، اعضای شورای شهر تمام شهرها و شهرداران مناطق کلان‌شهرها و معاونان آنها جزو مسئولانی هستند که باید دارایی‌های خود، همسر و فرزندانشان را اعلام کنند. بنابراین مسئولی در جمهوری اسلامی وجود ندارد که دارایی خود و خانواده‌اش را اعلام نکند و باید خوداظهاری کند.
دکتر رضایی با اشاره به تصویب ماده بعدی طرح رسیدگی به دارایی مسئولان گفت: ماده دیگری که در جلسه امروز به تصویب رسید این بود که شرط احراز مسئولیت مقامات از این به بعد خوداظهاری است و مسئولان باید لیست دارایی خود را در ابتدای شروع به فعالیت در منصب خود اعلام کنند.
وی درباره مصوبات امروز مجمع در خصوص فهرست دارایی‌ها افزود: فهرست دارایی‌هایی که مسئولان باید اعلام کنند،‌ شامل کلیه اموال غیرمنقول و منقول و متعلق به آنها، مطالبات و دیون سرمایه‌گذاری و اوراق بهادار، موجودی حساب‌های مختلف در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری کشور و هرگونه منبع درآمدی مستمر و اموال منقول با ارزش می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در مورد چگونگی شکل‌گیری سامانه‌ای که قرار است مسئولان اموال خود را در آن اعلام کنند، قرار شد در جلسه بعدی مجمع تشخیص به تصویب برسد و با این حساب در جلسه آینده مجمع این قانون نهایی و به مجلس شورای اسلامی و دولت ابلاغ خواهد شد و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

آقای رضایی با اشاره به شهادت سردار حسین همدانی گفت: شهادت برادر عزیزم حسین همدانی را به امت شهیدپرور و همه فرماندهان اسلام و کسانی که در جبهه مقاومت در مقابل تکفیری‌ها و داعشی‌ها مبارزه می‌کنند، تسلیت می‌گویم.

وی با اشاره به وضعیت منطقه تاکید کرد: منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، در اطراف ایران روز به روز امنیتی‌تر و نظامی‌تر می‌شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تحرکات داعش گفت: داعشی‌ها استان شمالی افغانستان را به تصرف خود در آوردند و با مرز چین، تاجیکستان و ازبکستان هم‌مرز شده‌اند و حمله آمریکایی‌ها به بیمارستان پزشکان بدون مرز نیز در اثر همین درگیری‌هاست.

دکتر رضایی ادامه داد: برای اولین بار ناو هواپیمابر آمریکا بعد از 7 سال از خلیج فارس خارج شده و ناوی هم جایگزین آن نشده است و احتمالا مقصد آن دریای مدیترانه و سوریه باشد؛ از طرفی دیگر چین، آمریکایی‌ها را تهدید کرده که ناوهای خود را وارد دریای چین نکنند و خودشان ناو هواپیمابر خود را به سواحل سوریه فرستاده‌اند؛ بنابراین اطراف منطقه ما نسبت به ماه‌های گذشته امنیتی‌تر و نظامی‌تر شده است.

وی با بیان اینکه فعلا کانون درگیری‌ها سوریه است و چالش بین روسیه و ناتو اوج گرفته است، خاطر نشان کرد: ناتو در صدد گسترش حوزه نفوذی خود به جنوب روسیه است و به دنبال این است که پایگاه‌هایی را برای حضور خود در کشورهای جنوب روسیه فراهم کند و چین نیز آمریکایی‌ها را تهدید کرده لذا ما وارد ناامنی جدید و وضعیت نظامی - امنیتی جدیدی در دنیا می‌شویم که کانون آن در منطقه خاورمیانه است. به همین دلیل ما باید هوشیاری خود را بیشتر حفظ کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ایران به عنوان جزیره با ثبات، تنها نیرویی است که می‌تواند امنیت را در منطقه به وجود آورد. چرا که تجاربی از حضور آمریکا دارد و به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از این کشورها قادر به تامین امنیت و صلح در منطقه نیستند لذا پیش‌بینی ما از آینده این است که جمهوری اسلامی ایران نقش موثری در برقراری صلح و حفظ امنیت بر عهده خواهد گرفت و روز به روز ارزش ایران در منطقه بیشتر خود را نشان خواهد داد.

آقای رضایی اظهار داشت: واقعیت تلخ این است که در قرن اخیر در همه دنیا جنگ‌هایی اتفاق افتاده ولی بعد از وقوع و بعد از 3 تا 4 سال امنیت به وجود آمده است اما در منطقه ما یعنی خاورمیانه 70 سال است که ناآرامی وجود دارد؛ ناآرامی‌هایی از جمله حادثه فلسطین، جنگ اعراب و اسرائیل، جنگ خلیج فارس، حمله صدام به ایران، جنگ یمن و کویت و حوادث اخیر تکفیری‌ها.

وی ادامه داد: تنها منطقه‌ای که در دنیا طی 70 سال اخیر هیچ‌گاه روی آرامش را به خود ندیده، منطقه‌ای است که مسلمان‌ها در آن هستند و متاسفانه کشور آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی عوامل اصلی ناامنی‌های 70 سال اخیر منطقه ما هستند. گویی سیاستی تنظیم شده که هیچ‌گاه خاورمیانه روی آرامش به خود نگیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: ما در ایران باید اقتدار ملت را به دلیل تجربه تاریخی و مزیت‌هایی که داریم، حفظ کرده و به عنوان کانون امنیت‌ساز و کانون برقراری صلح و امنیت در منطقه عمل کنیم. بنابراین حمایت مردم و دولت از نیروهای مسلح و هوشیاری و آمادگی این نیروها از شرایط لازم عبور از این مقطع تاریخی است.

دکتر رضایی گفت: نیروهای مسلح باید هوشیار و مراقب باشند و ملت و دولت باید به اقتدار خود توجه کرده و حمایت بیشتری از نیروهای مسلح به عمل آورند.

وی در خصوص ائتلاف 4 گانه برای مبارزه با داعش در سوریه یادآور شد: این ائتلاف فقط برای مبارزه با داعش است و جلساتی بین این 4 کشور بوده است. هنوز ائتلاف دائمی نشده و فعلا بحث تروریسم و تکفیری‌ها مطرح است و هم‌اکنون نوعی همکاری بین این 4 کشور به وجود آمده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که در طرح رسیدگی به دارایی مسئولان میزان راستی‌آزمایی بر اساس چه مکانیزمی صورت می‌گیرد، گفت: شرط احراز مسئولیت از این به بعد این است که هر مسئولی باید لیست دارایی و اموال خود و خانواده‌های تحت تکفل خود را اعلام کند ولی قطعا اگر در گزارشی روشن شود که لیست خلاف واقع باشد، در مورد جرائم بحث شده که طبق قانون مجازات با فرد متخلف برخورد شود.

آقای رضایی در پایان خاطر نشان کرد: یعنی اگر کسی اموال خود را بر خلاف واقع اعلام کند در ماده 12 پیش‌بینی شده که این کار جرم است.
ارسال نظر