کد خبر: ۲۳۱۷|
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
به اعتقاد آقا محسن نفوذ اسم رمز دشمنان نظام در دوره پسا برجام است که رهبر انقلاب نیز در چند ماه اخیر و در سخنان خود بارها از نفوذ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی پس از توافق هسته ای ابراز نگرانی کرده اند.

بسمه تعالی

پس از انقلاب اسلامی نقش و جایگاه برخی از شخصیت های سیاسی و حتی نظامی که تلاش های آنها در مقاطع حساس و پر مخاطره پس از انقلاب در حکم «از خودگذشتگی» و «تثبیت کننده ارزش های انقلابی» بوده و هست، قابل توجه به نظر می رسد. از جمله این افراد «آقا محسن امام» است که با کمی تامل و با بررسی کارنامه درخشان سیاسی و نظامی وی، می توان انگاره های ثبات بخش به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را در رفتار، کردار و گفتار وی به وضوح مشاهده کرد.

محسن رضایی که پس از انقلاب اسلامی همواره «ولایت پذیری و ولایت مداری» خود را در عرصه های مختلف به ویژه در هشت سال دفاع مقدس و پس از آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام به اثبات رسانده و «دغدغه­مندی در عرصه دفاعی و اقتصادی» را در عمل نشان داده است، در برهه ای که بواسطه رویکرد جدید غرب، جمهوری اسلامی در شرایط حساس و پر مخاطره نوینی قرار گرفته، اکنون بیش از پیش خود را متعهد به تعالی کشور با «محوریت رهبری» و به «پشتوانه ملت» می داند. نمونه آن نیز یادداشت اخیر آقا محسن با عنوان «برجام و رهبری» است که از صدر تا ذیل آن دغدغه مندی نسبت به آینده نظام با محوریت رهبری موج می زند. خالی از بهره نیست که نکات محوری یادداشت مذکور را مورد بررسی قرار دهیم.

- اهمیت بکارگیری «اقتدار و تدبیر» در پیشبرد امور. از نظر آقا محسن این دو مقوله برای توفیق در عبور از سخت ترین شرایط ضروری است چه بسا برخورداری این دو از حتی از ایجاد استبداد هم جلوگیری کرده است. (پاراگراف اول و هفتم)

- تاکید بر اهمیت مثلث «رهبری، مردم (موافقان و مخالفان برجام) و دولت» در مسیر 12 سال مذاکره. به عقیده آقا محسن هر کدام از این اضلاع با نقص مواجه شود نمی توان به پیشبرد امور امیدوار بود. (پاراگراف اول و هفتم)

- ضرورت «انتقاد از مذاکرات» در کنار «طرفداری از مذاکرات». به عقیده آقا محسن وجود این دو برای به نتیجه رسیدن توافق الزامی بود. از نظر وی پیشرفت در جامعه تک صدایی کاذب است و این انقلاب اسلامی بود که شرایط مناسبی را برای کنش و واکنش در جامعه ایجاد کرد. (پاراگراف دوم)

- تاثیر انقلاب اسلامی بر «ایجاد تعامل بین جناحی و بین گروهی»، «ارتقاء شعور سیاسی» و « وجود تحمل نظرات مخالف» بر خلاف دوره های گذشته قبل از انقلاب. از نظر آقا محسن این واقعیت که پس از گذشت 37 سال از انقلاب اسلامی گروه ها و جناح های سیاسی به مرحله ای رسیده اند که می توانند نظرات و ملاحظات خود را بدون درگیری داخلی به انجام برسانند، یکی از نتایج انقلاب اسلامی است. اگرچه نیازمند لنگرگاه ثبات بخشی همچون مقام معظم رهبری برای مدیریت کشور هستیم. (پاراگراف دوم و چهارم)

- تاکید موکد بر «نقش بی بدیل مقام معظم رهبری» در «مدیریت مذاکرات هسته ای» و «برقراری توازن» در موافقت ها و مخالفت ها. از نظر دکتر رضایی رهبری محور هرگونه پیشرفت و تعالی در کشور است و در جریان مذاکرات هسته ای نقش و تاثیرگذاری ایشان در حصول هرگونه نتیجه ملموس و نا ملموس کاملاً بارز است. (پاراگراف سوم و چهارم)

- تایید این نکته که پس از ارتحال رهبر کبیر انقلاب، عملکرد رهبر معظم انقلاب در خط و مسیر بنیانگذار انقلاب بوده و از نظر آقا محسن جمله امام خمینی (ره) یعنی گذر از دنیا با «دلی آرام و قلبی مطمئن» با عملکرد مذکور، کاملاً تعبیر شده است. (پاراگراف سوم)

- تاثیر «هوشیاری ملت»، «پایبندی و دلدادگی آنها به شهدا» و «صبر و بردباری مردم» در عرصه های مختلف. به اعتقاد آقا محسن عبور از گردنه های سخت تنها با تلاش دولت ها امکان پذیر نیست و در این راستا ابعاد فکری و عملکردی ملت ایران به ویژه پایبندی آنها به آرمان شهدا تکمیل کننده هر گونه پیشرفت و تعالی خواهد بود. (پاراگراف پنجم)

- به نظر آقا محسن بالاتر از نقش ملت، دولت و رهبری در مذاکرات هسته ای، دست رحمت االهی بود که در واقع در تمام مراحل پشتیبان تلاش ها در این راستا بوده است و این وعده ای است که خداوند به صالحان و مومنان حقیقی داده است. (پاراگراف ششم).

- تاکید بر «وجود بدخواهان» در تمام شرایط، «برگشت ناپذیری انقلاب به گذشته تاریک» تحت هیچ عنوان، «قرار گرفتن ایرات در خط امام حسین ع» پس از انقلاب و تداوم احتزاز «پرچم شهادت» در مقابل دشمنان (پاراگراف هفتم)

- «انتقاد از سیاست های اقتصادی» دولت ها که در شرایط تحریم اتخاذ شد. به اعتقاد آقا محسن «بهره برداری از تحریم ها» فرصتی بود که دولتها از آن استفاده نکردند. (پاراگراف هشتم)

- لزوم بررسی عملکرد اقتصادی دولت ها جهت روشن شدن ابعاد سوء مدیریت در شرایط تحریم، با هدف آسیب شناسی و رفع نواقص و کوتاهی ها در شرایط مشابه آتی. (پاراگراف هشتم)

- هشدار در خصوص «آغاز پروژه نفوذ» پس از برجام. به اعتقاد آقا محسن نفوذ اسم رمز دشمنان نظام در دوره پسا برجام است که رهبر انقلاب نیز در چند ماه اخیر و در سخنان خود (26/5، 4/6، 12/6، 18/6 و 25/6/94) بارها از نفوذ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی پس از توافق هسته ای ابراز نگرانی کرده اند. (پاراگراف نهم)

بدون شک انقلاب اسلامی همچنان در عرصه های مختلف به شخصیت های انقلابی و ولایت مداری همچون «آقا محسن امام» که بدون نگاه جناحی، با در نظر گرفتن مصالح نظام و منافع ملی و با محوریت رهبری گام بر می دارند، نیازمند است.

علی جعفری- 3/8/94

ارسال نظر