کد خبر: ۲۳۶۵|
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: در اقتصاد مقاومتی به تجارت و مناطق آزاد، روابط خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی توجه و تاکید شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محسن رضایی در مراسم افتتاح دومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی دکتر محسن رضایی:قدرت‌های خارجی درهای باز ایران را تبدیل به صحنه تاخت و تاز منافع خود نکنند(خبرگزاری دانشجو)سازی وهفتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشور و همایش پسا تحریم ، کیش دروازه ورود در سخنانی با محوریت اقتصاد مقاومتی و مناطق آزاد گفت: اقتصاد مقاومتی بر خلاف تصور برخی که تبلیغ می کنند برای زمان تحریم است ، ایجاد یک وضعیت در درون اقتصاد ملی ایران است و چه تحریم باشد و چه نباشد اقتصاد ایران مسیر خود را بدون تلاطم های سنگین ادامه می دهد.

 

وی با بیان اینکه چند پیشران تولید ملی در اقتصاد وجود دارد افزود: توسعه کار آفرینی ، مردمی کردن فعالیت های اقتصادی در تولید و تجارت ، دانش بنیان سازی اقتصاد ملی ایران و بهره وری و رقابت پذیری ازآن جمله است .

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : توسعه کار آفرینی و مشارکت آحاد مردم در قلب اقتصاد است که منابع مالی، علمی ، انسانی و محیط کسب و کار باید برای این منظور فراهم شود .

 

وی دانش بنیان سازی را در اقتصاد ایران مهم بر شمرد و افزود : مسئله رقابت پذیری اقتصاد و رقابت سازی مناطق ایران و استان ها مهم است.

 

رضائی اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی به تجارت ومناطق آزاد ، روابط خارجی و سرمایه گذاری خارجی توجه و تاکید شده است و ظرفیت های کشور زمینه مناسبی برای جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی است و ما مصمم به استفاده کامل از سرمایه های خارجی و روابط تجاری با منطقه و جهان هستیم .

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به ماده 11 اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت : این ماده بر خلاف نظر عده ای بر کوچک و جمع شدن مناطق آزاد به توسعه حوزه عمل این مناطق اختصاص دارد و به منظور انتقال فناوری های پیشرفته ، گسترش و تسهیل تولید ، صادرات کالا وخدمات و تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج است .

 

رضائی با بیان اینکه دو ماده اقتصادی در برنامه ششم ، سال آینده در کشور آغاز می شود افزود : جلب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور و توسعه سرمایه گذاری خارجی این دو ماده است و از دل آن به این نتیجه دست می یابیم که اقتصاد ایران باید به سمت درون زائی و برون گرائی حرکت کند و بتواند ظرفیت ها و قابلیت های درونی را فعال ساخته و تبادل خارجی را افزایش دهد.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: رقابت پذیری ، مردمی کردن فعالیت های اقتصادی ، دانش بنیان سازی و کارآفرینی از یک طرف و سرمایه گذاری خارجی ، تجارت و صادرات محوری و توسعه مناطق آزاد و توسعه دریا محور و سواحل جنوبی از ویژگی های اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم برای پنج سال آینده کشور است .

 

وی با بیان اینکه منابع کافی برای جهش اقتصادی در کشور وجود دارد اظهار داشت : گستردگی تنوع جغرافیایی ، همسایگی با 15 کشور و ارتباط منطقه ای وسیع ، نیروی انسانی برتر در منطقه ، سابقه تمدنی ، اقتدار و توان امنیت سازی در منطقه و نظام سیاسی ثبات آفرین در کشور، ما را به اهداف خود در این زمینه می رساند .

 

رضائی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه پیشنهاداتی در زمینه الگوی اقتصاد ملی پرداخت و گفت : تقسیم کار در مناطق ایران و اینکه هر استانی برای خود تولید داشته باشد ، چشمه های توسعه و انتخاب یک یا دو شهر به عنوان نقاط پیشرو اقتصادی مقاومتی و آغاز جهش از این مناطق و پل توسعه که هر یک یا دو شهر بتواند پل توسعه ای برای جلب سرمایه های خارجی و فعالیت های اقتصادی باشد .

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه مناطق آزاد بهترین پل های اقتصادی بین مناطق توسعه کشور هستند گفت : کیش به عنوان یک منطقه ازاد می تواند پلی برای توسعه باشد و به دلیل قرار گرفتن در خلیج فارس ، نزدیکی به سواحل جنوبی ، آماده بودن زیر ساخت ها و مجاور بودن با چند کشور کم جمعیت و ثروتمند منطقه می تواند با چند فعالیت این نقش را ایفا کند .

 

وی گفت : توجه بیشتر به توریسم سلامت ، تبدیل شدن کیش به میز گفتمان تجاری منطقه ، فعال شدن بورس انرژی ، تبدیل شدن به یک منطقه بین المللی و مالی در منطقه از جمله این فعالیت ها است .

رضائی با بیان اینکه امر توسعه یک برنامه دراز مدت است افزود : برای رسیدن به این توسعه نیازمند الگوی اقتصادی ، ثبات داخلی خردمندانه و منطقه ای و امنیت برای تجارت وهمکاری با دیگر کشورها هستیم که نمونه آن در مذاکرات مشهود بود که اگر رهبری و ولایت در کشور نبود مخالفان و موافقان برجام مشکلات جدی بوجود می آوردند اما سکان رهبری سبب شد هیچ یک از دو گروه نتوانند ثبات کشور را بهم بریزند.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود امنیت در کشور و جهان را مهم خواند و افزود: تجارت و استمرار آن در سال های آینده بدون امنیت امکان پذیر نخواهد بود .

 

رضائی تاکید کرد : استقلال می تواند پیشرفت ما را رقم بزند ، اقتدار ما را شکل دهد و ثبات در داخل کشور را ایجاد کند ، در عین حال که با تمام توان از سرمایه گذاری های خارجی دفاع می کنیم به قدرت خارجی توصیه می کنیم درهای باز ایران را تبدیل به تاخت و تاز منافع خود نکنند و اجازه دهید منطقه امنیت داشته باشد و تجارت رونق بگیرد و به صلح و ثبات و پیشرفت کشیده شود .

 

دومین نمایشگاه بین المللی بورس ، بانک ،بیمه و خصوصی سازی و هفتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری کشورو همایش اقتصاد ایران در پسا تحریم ، کیش دروازه ورود که دوشنبه شب با حضور مسئولان کشوری افتتاح شد تا 21 آبان ماه ادامه دارد .

 

این نمایشگاه ها و همایش اقتصاد ایران در پسا تحریم امروز و روزهای آینده با برگزاری نشست های تخصصی در دو نوبت صبح و عصر پیگیری خواهدشد .

خبرگزاری دانشجو

ارسال نظر