کد خبر: ۲۴۰۶|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
مجموعه خاطرات دکتر محسن رضایی از شهید سپهبد علی صیاد شیرازی که به همت پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی جمع آوری و منتشر شده است. این خاطرات به مرور زمان به روز رسانی خواهد شد.

شهید صیاد شیرازی پس از پیروزی انقلاب ایران، در بحبوحهٔ غائله سال ۱۳۵۸ ضد انقلاب در کردستان، به فرماندهی عملیات شمال غرب کشور برگزیده شد و در نبردهای کردستان به همراه دکتر مصطفی چمران نقش مهمی ایفا نمود.


خاطرات دکتر محسن رضایی از شهید صیاد شیرازی


پس از خلع بنی صدر، با حضور شهید محمدعلی رجایی در سمت ریاست جمهوری، صیادشیرازی بار دیگر با دریافت دو درجه، به ارتش بازگشت و برای پایان دادن به ناهماهنگی ارتش و سپاه، قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش تحت عنوان قرارگاه حمزه سیدالشهداء را راه‌اندازی کرد.


شهید صیاد با تأسیس قرارگاه حمزه سیدالشهداء لشکرهای ۶۴ ارومیه و ۲۸ کردستان و تیپ ۲۳ هوابرد و تیپ ۳۰ گرگان، شهرهای بوکان و اشنویه را آزاد کرد.

پس از شهادت سرلشکر ولی‌الله فلاحی در ۹ مهر ۱۳۶۰، سرلشکر قاسمعلی ظهیرنژاد (فرماندهٔ وقت نیروی زمینی) به سمت رئیس ستاد مشترک ارتش منصوب شد و صیاد شیرازی (با درجه سرهنگی) به درخواست اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای عالی دفاع و با حکم آیت‌الله خمینی به عنوان فرمانده نیروی زمینی ارتش منصوب شد.


او با مشارکت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مرداد سال ۱۳۶۵ از فرماندهی نیروی زمینی استعفا داد و با پیشنهاد حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای(ریاست جمهوری وقت) و تصویب امام خمینی (ره) به سمت «نمایندگی رهبری در شورای عالی دفاع» منصوب گردید و در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۶۶ به درجه سرتیپی ارتقاء یافت. او پنج روز قبل از شهادتش در ۱۶ فروردین ۱۳۷۸ همزمان با عید غدیر از سوی فرمانده کل قوا به درجه سرلشکری ارتقاء پیدا کرد که این درجه مجدداً پس از شهادتش به سپهبدی ارتقاء یافت.


شهید علی صیاد شیرازی در بامداد ۲۱ فروردین ۱۳۷۸ به وسیله عوامل مسلح سازمان منافقین در پوشش رفتگر، مقابل درب منزل مسکونی‌اش واقع در تهران و در برابر دیدگان فرزندش به شهادت رسید و به جمع یاران سفر کرده خود پیوست. در مراسمی با حضور رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای و مقامات لشکری و کشوری و جمع کثیری از دوستدارانش، پیکر پاک شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در قطعه ۲۹ بهشت زهرا به خاک سپرده شد.


ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هدایت الله حبیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۲
0
0
سلام آقا محسن چرا عکس بقیه همسگرانتان راهم دراین سایت نگذاشتین؟ ازجمله حاج احمد متوسلیان/ شهید بروجردی/ شهید برونسی/وسایر فرماندهان وسرداران شهید