کد خبر: ۲۴۱۹|
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
کتاب «گمشده من» درباره سردار شهید علی هاشمی، فرمانده سری‌ترین قرارگاه اطلاعات جنگ (نصرت) برای هفتمین بار از سوی سوره مهر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از سوره مهر، کتاب «گمشده من» برگرفته از خاطرات سردار محسن رضایی درباره سردار شهید علی هاشمی، فرمانده سری‌ترین قرارگاه اطلاعات جنگ (نصرت) برای هفتمین بار از سوی سوره مهر منتشر شد. 

 مروری بر خاطرات محسن رضایی درباره شهید علی هاشمی

 سردار محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران در این کتاب به سرگذشت قرارگاه سری نصرت و نقش شهید علی هاشمی در آن نگاه تازه‌ای دارد؛ روایتی که در شروع کتاب با یک بحران ایگونه آغاز می شود: «بعد از عملیات بیت‌المقدس، عراقی‌ها دست ما را خوانده بودند و فهمیده بودند چگونه عملیات می‌کنیم.» و این آغاز ماجراست.

 

سردار محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران، برای انجام عملیات در هورالهویزه، که طرحی دور از انتظار دشمن بود، قرارگاه سری نصرت را به فرماندهی علی هاشمی تشکیل داد که این فرمانده دفاع مقدس در سال 1367 در جزایر مجنون به شهادت رسید.

 

محمد مهدی بهداروند درباره چگونگی تدوین کتاب «گمشده من» گفت: در سال 1381 مصاحبه‌ای 3 ساعته با محسن رضایی درباره علی هاشمی و با تمرکز بر عملیات‌های خیبر و بدر، انجام شد که مطالب حاصل از این گفت‌وگو و نیز گفت‌وگو با سردار احمد سوداگر که بخشی از شناسایی منطقه هورالهویزه را بر عهده داشته و استفاده از اطلاعات سردار علی ناصری، از معاونان علی هاشمی در کتاب «پنهان زیر باران»، کتاب «گمشده من» تدوین شده است.

 

وی با اشاره به چگونگی شهادت علی هاشمی گفت: وی در قرارگاه نصرت بوده که 2 بالگرد عراقی حمله شدیدی را آغاز می‌کنند. دستور عقب‌نشینی داده می‌شود، اما علی هاشمی قبول نکرده و در نیزارهای جزیره مجنون مقاومت می‌کند. از آن پس هیچ خبری از وی به دست نیامد.

 

این نویسنده ادامه داد: با تصور اسیر بودن علی هاشمی، برای جلوگیری از شناسایی وی توسط ارتش بعث مدت 22 سال نامی از علی هاشمی برده نشد. تا این که رژیم بعث عراق سقوط کرد و با جست و جوی نیروهای تفحص، باقیمانده پیکر این شهید شناسایی و اردیبهشت ماه 89 به خاک سپرده شد.

 

بهداروند همچنین از ویژگی مثبت این کتاب سخن گفته و افزود: ویژگی دیگر اثر در مقایسه با دیگر کتاب‌ها زبان بیان آن است. آثار زیادی وجود دارد که از سادگی گفتار برای دلنشین شدن و یافتن مخاطبان گسترده کوشیده اند اما آنچه زبانی ساده را جذاب می‌کند فاکتورهایی است که در اغلب آثار مشاهده نمی شود و خوشبختانه در این اثر می توان تا حدود زیادی وجود آن ها را حس کرد.

 

علی هاشمی سال 1340 در منطقه عامری اهواز به دنیا آمد. در نوجوانی از جریانات سیاسی آگاهی داشت و با شروع تظاهرات و راهپیمایی‌ها علیه رژیم پهلوی فعالیت‌های چشمگیری کرد.

 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت موقت و سپس رسمی به عضویت کمیته انقلاب اسلامی درآمد و در آغاز تشکیل سپاه پاسداران از کمیته به سپاه انتقال یافت و علی شمخانی، فرماندهی سپاه خوزستان، او را به فرماندهی سپاه حمیدیه منصوب کرد. وی از آغاز تا پایان جنگ در جبهه حضور داشت.

 

این کتاب توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری تولید و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

ارسال نظر