کد خبر: ۲۴۳۸|
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
دکتر محسن رضایی از بی‌توجهی دولت‌ها به ظرفیت بزرگ بسیج در مسئله اقتصاد به شدت انتقاد کرد و گفت که بدون این تفکر، اقتصاد کشور متحول نخواهد شد.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی» محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس چندی پیش در خبرگزاری تسنیم حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف خبرگزاری با خبرنگاران تسنیم درباره مسائل مختلف سیاست داخلی، سیاست خارجی، مسائل اجتماعی و ... به گفت‌وگو نشست.

تأسف دکتر رضایی از بی توجهی دولت ها به ظرفیت بسیج/ اقتصاد بدون بسیج متحول نمی شود

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس در بخشی از این گفت‌وگو که در هفته بسیج صورت گرفت، در پاسخ به سوالی درباره کارکرد بسیج که امام(ره) از آن به عنوان لشگر مخلص خدا نام بردند، خاطرنشان کرد: بسیج یک تفکر است. یک اندیشه است و بخشی از اندیشه انقلاب اسلامی را شکل می دهد و مولود ایران اسلامی است.

وی با بیان اینکه پیش از شکل‌گیری بسیج، در دنیا دو نوع کار مردمی صورت می‌گرفت. یک نوع سربازگیری بود که ارتش‌های دنیا سربازان خود را از مردم می گرفتند و دیگری تربیت "میلیشیا" بود که در بلوک شرق انجام می‌شد، افزود: بسیج با هر دوی این شیوه‌ها که یکی کلاسیک و دیگری سوسیالیستی است متفاوت است. در این دو نوع شیوه هیچگاه یکی مثل آقای مرتضی قربانی به عنوان فرمانده لشکر پیدا نمی‌شود.

محسن رضایی ادامه داد: بسیجی می‌تواند از صفر تا صد بالا برود یعنی می‌تواند از یک رزمنده تا رهبر رشد کند ولی در میلیشیا چنین شرایط و بستری مهیا نیست. تفکر بسیجی خود را در شکل نظامی نشان داد. در شکل اطلاعات، ما اطلاعات 20 میلیونی را تشکیل دادیم. در نهضت‌های جهان اسلام به صورت حزب‌الله و مقاومت وطنی در سوریه یا حشد الشعبی (نیروهای بسیج مردمی)در عراق، خودش را نشان داد. در بوسنی و هرزگوین ما در حال شکل دادن بسیج بودیم و داشتیم سارایوو را آزاد می‌کردیم و نیروهای ما در حال نزدیک شدن به مرکز شهر بودند که آمریکایی ها هلی برن کرده و جلوتر از ما نیرو وارد آن نقطه سارایوو کردند. یقین داشته باشید اگر نیروهای ما زودتر وارد آن منطقه می شدند تفکر بسیج در آنجا حاکم می‌شد. البته آمریکایی‌ها متوجه شدند که اگر بسیج در اروپا شکل بگیرد، تفکر بسیج به آنجا رخنه خواهد کرد.

وی همچنین با بیان اینکه این اندیشه(بسیج) متاسفانه در کشور خود ما که زادگاه این تفکر است از یک جایی به بعد کند شد و به آن بی اهمیتی و بی توجهی صورت گرفت، تصریح کرد: برای مثال ما نتوانستیم این تفکر را وارد اقتصاد کنیم. الان دفاع ما دفاع مردمی است ولی اقتصاد ما غیر مردمی است. چون دولتمردانی که مجلس و دولت را اداره می‌کردند نتوانستند قوانین و سازوکارهای لازم را برای مردمی کردن اقتصاد یا بسیجی کردن اقتصاد به کارگیری کنند. اقتصاد ما در حال حاضر به شدت نیازمند درستکاری و ایثار است. تفکر بسیج می‌تواند درستکاری و ایثار را وارد اقتصاد کند. چنانچه این دو ویژگی وارد اقتصاد ایران نشود تحولی در این بخش حاصل نخواهد شد.

در ادامه گفت‌وگو با توجه به فرارسیدن ایام چهلمین روز از شهادت سردار شهید حسین همدانی، خبرنگار تسنیم از محسن رضایی پرسید: در خاطرات شما آمده است که در جبهه میان یگان‌ها می‌گشتید و افراد زبده‌ را به عنوان فرمانده معرفی می‌کردید. حاج حسین همدانی را چطور پیدا کردید و چه ویژگی‌هایی در ایشان دیدید و آیا اگر باز هم مسئولیت اجرایی در کشور پیدا کردید، آن کار را انجام می‌دهید یا خیر؟

تأسف دکتر رضایی از بی توجهی دولت ها به ظرفیت بسیج/ اقتصاد بدون بسیج متحول نمی شود

محسن رضایی در پاسخ گفت: آقای حسین همدانی را  در عملیات فتح‌المبین که با حاج همت آمده بود در دزفول  دیدم. با شهید باقری و آقای عندلیب فرمانده سپاه دزفول نشسته بودیم که حاج همت و آقای همدانی از لشگر 27 آمدند. حاج همت رئیس ستاد بود و آقای همدانی هم معاون ایشان بود برای گرفتن امکانات آمده بودند. اما در آنجا فرصت نشد که ایشان را کامل بشناسیم ولی در عملیات بیت المقدس که ایشان به آقای احمد متوسلیان کمک می‌کرد ایشان را شناختیم و همان موقع ایشان را زیر نظر گرفتیم و در عملیات بعد تیپ 32 انصار الحسین همدان را که قرار شد تشکیل بدهیم، ایشان را فرمانده آن تیپ گذاشتیم.

به گزارش تسنیم، بخش‌های بعدی گفت‌وگوی مفصل تسنیم با محسن رضایی طی روزهای آتی منتشر می‌شود.


ارسال نظر
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کاظم عسکری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
0
0
اگه بسیجی واقعی باشه که آنم مگه چندتا هست.