دبیر مجمع در دیدار رئیس و معاونین سازمان ملی استاندارد:
کد خبر: ۲۴۵۳|
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
دکتر محسن رضایی عصر روز یکشنبه پانزدهم آذر در دیدار رئیس و معاونین سازمان ملی استاندارد گفت: استاندارد به شدت با سطح فکری و سطح علمی جوامع مرتبط است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، در این دیدار دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن تشکر از مدیریت و کارشناسان سازمان ملی استاندارد گفت: مدت هاست که مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه جدی به بحث استاندارد و کیفیت کرده است. چه به صورت مستقیم که از استاندارد و تحول در نظام استاندارد و گسترش پوشش استاندارد درسیاست های کلان صحبت شده و یا به صورت غیر مستقیم تعابیر و مفاهیمی را در سیاست ها وارد کردیم که ناظر بر موضوع استاندارد است. استاندارد با سطح فکری و علمی جوامع مرتبط است

دکتر رضایی همچنین با اشاره به آمادگی دبیرخانه مجمع برای حمایت از اجرایی شدن تحول در نظام استاندارد گفت: ما برای تبدیل این سیاست ها به احکام برنامه و فرهنگ سازی در جامعه از شما حمایت می کنیم و معتقدیم که ظرفیت خوبی است گسترش استاندارد در کالاها و خدمات کشور ظرفیت سازی خوبی است تا ما بتوانیم بعضی از موقعیت ها و سهم مناسبی در منطقه ای و جامعه بین الملل را از این طریق در اختیار بگیریم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: خوشبختانه در اسلام توجه بسیار زیادی به مساله استاندارد از کیفیت غذا، کیفیت زندگی و کیفیت تعاملات اجتماعی مردم شده است، از سوی دیگر مساله استاندارد به شدت با سطح فکری و سطح علمی و تمدنی جوامع مرتبط است. جوامع پیشرفته تر معمولا از کیفیت بالاتری از زندگی برخوردارند. ایرانیان در طول تاریخ به عنوان یک ملت تمدن ساز و سطح فکری بالا شناخته می شدند و در این زمینه هم می توانند در آسیا و جهان پیشرو باشند. پس هم در اسلام منبع خوبی برای بحث استاندارد داریم و هم در فرهنگ ملی و خود ملت ایران. با این ظرفیت می توانیم ضمن سامان دادن به مصارف داخلی، در عرصه بین المللی هم نقش آفرینی بیشتری کنیم.

استاندارد با سطح فکری و علمی جوامع مرتبط است

دکتر رضایی اضافه کرد: در مفهوم سازی هم می توانیم در این موضوعات ملت پیشرویی باشیم. به عنوان مثال در مفهوم توسعه پایدار که مفهومی میان اقتصاد و محیط زیست بود و رفته رفته به عدالت بین نسلی کشیده شد و کم کم با مفهوم فرهنگ درآمیخت و در ادامه عوامل نیروی انسانی هم در ادبیات توسعه پایدار وارد شد،به نظر من باید به مفهوم زندگی پایدار توجه کنیم که فراتر از  توسعه پایدار است. توسعه پایدار بیشتر به همراه کردن برخی از ابعاد اجتماعی با پیشرفت اشاره دارد اما در زندگی پایدار ما به نتیجه و برآیند نهایی توسعه توجه داریم. یعنی ما توسعه را برای یک زندگی پایدار می خواهیم. در این مفهوم جدید استاندارد بیش از جایگاهی که در توسعه پایدار دارد، مورد توجه قرار خواهد گرفت. زندگی پایدار از خانواده و نقش اجتماعی شروع شده و تا مسایل تغذیه و حتی شهرسازی پیش می رود چرا که زندگی تنها مسایل مادی و جسمانی نیست. هر جا که نیاز بشر وجود داشته باشد کیفیت تامین این نیاز هم به تعیین استاندارد احتیاج دارد، حتی تفریحات و موسیقی نیز می تواند طبق معیارهایی در جامعه عرضه شوند که زندگی مردم را متحول کند و همزمان در زندگی سایر ملل هم نقش پذیری بیشتری داشته باشیم.

استاندارد با سطح فکری و علمی جوامع مرتبط است

دکتر رضایی با اشاره به اینکه پرداختن به امر استاندارد به عنوان یک کار "جهادی" و "انقلابی" مورد حمایت مسولین کشور است گفت: امیدوارم احکام مربوط به سیاست های کلی برنامه ششم در موضوع استاندارد را با جدیت پیگیری کنید و فراتر از محدوده زمانی پنج ساله برنامه ششم توسعه، به تدوین لایحه جامع استاندارد بپردازید و با همکاری مجلس قوانین مربوط به موضوع استاندارد را متحول کنید.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با پرداختن به موضوع نشان "حلال" به مسوولان پیگیری تعیین شاخص های نشان حلال پیشنهاد کرد که فراتر از ظرفیت های دولتی، موضوع ورود تولیدکنندگان ایرانی به بازارهای صادراتی حلال را با کشاورزان، تجار و اصناف ایران طرح کنند.
در ابتدای این دیدار خانم پیروز دخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، دکتر جهانبخش سنجابی و دکتر مقدم از مدیران این سازمان، گزارشی از تاریخچه، فعالیت ها و چشم انداز تحول سازمان ملی استاندارد به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه کردند.
ارسال نظر