کد خبر: ۲۴۸۴|
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۸
انتخابات سال جاری در یکی از نقاط عطف مهم در تاریخ کشور ما که مصادف شده با مسائل پسا تحریم و باز شدن درهای کشور به سوی تجارت و ارتباطات خارجی، مساله اقتدار یک اصل مهم است که این اقتدار نه با توپ و تانک به دست می آید و نه با خزانه ثروتمند، اقتدار واقعی را حضور مردم در پای صندوق انتخابات رقم خواهند زد.
دکتر محسن رضایی در خلال سخنان شب گذشته در برنامه نگاه یک به ایراد موارد متعدد در حوزه های سیاست داخلی و خارجی پرداختند. یکی از نکاتی که نباید آن را مغفول گذاشت درخواست ایشان مبنی بر عدم تلخ کردن کام ملت در انتخابات بود. انتخابات میثاق و تجدید بیعت دوباره مردم کشور ماست با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که به یاری خدا هر سال که از پیروزی انقلاب می گذرد شاهد افزایش حضور مردم و نسل های جدید در پای صندوق رای در انتخابات های مختلف بوده ایم. اما هشدار دکتر محسن رضایی پیرامون عدم تلخ کردن کام ملت به چه کسانی و یا کارهایی بر می گردد؟

در مرحله نخست متاسفانه گاها شاهدیم که قبل از آغاز فرآیند انتخابات برخی فعالیت های انتخاباتی خود را آغار کرده اند. این امر خلاف قانون مصرح کشور است و کسانی که هنوز حتی زمان ثبت نام آغاز نشده، اقدام به تبلیغات مختلف می کنند را می توان ریشه در بی اخلاقی هایی دانست که ضمن خدشه دار کردن عدالت اجتماعی، فضای قبل از آغاز انتخابات را مشوش کرده و موجب مغشوش کردن اذهان مردم می شود. آن هم با علم به این که باید صلاحیت آنان به تایید شورای محترم نگهبان برسد و این سوال پیش می آید که کسانی که شورای نگهبان آنان را به خاطر تبلیغاتشان پیش از موعد مقرر تبلیغات انتخاباتی رد صلاحیت کرده، آیا جایی برای اعتراض به این مساله خواهند داشت؟

همه افراد شرکت کننده در انتخابات باید به نظرات شورای محترم نگهبان احترام گذارند و اگر نظراتی خلاف این شورا داشت باید از طریق قوانین پیشبینی شده اقدام نمود. ما باید به این باور برسیم که جنجالهای رسانه ای و خبری نه تنها هیچ کمکی برای احقاق حقوق ندارد بلکه موجب ناراحتی و عصبانیت مردم از دست کسانی می شود که آرامش کشور را تخریب می کنند. اینکه ما در تریبون های مختلف این نهاد را متهم به سلیقگی عمل کردن سازیم، یک گام برای بی اعتمادسازی مردم به نظام برداشته ایم. نقطه مقابل آن برچسب زدن به افراد مختلف و تعیین تکلیف برای تایید صلاحیت یا رد صلاحیت کردن کسانی است که برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده اند. باید توجه داشت که ساز وکارهای نظارتی در نظام جمهوری اسلامی به صورت فعال تدارک دیده شده تا خدای نکرده انقلاب ما به دست نا اهلان نیفتد.

برای پرهیز از همه این موارد تنها یک راه وجود دارد و آن اعتماد جناح های سیاسی اولا به شورای نگهبان و سپس به نظام مقدس جمهوری اسلامی است که تمامی راهکارهای احقاق حقوق افراد را پیشبینی کرده است.

از موارد دیگری که می تواند موجب تلخ کردن کام ملت شود می توان به شایعه پراکنی، اتهام زنی های بی اساس، پنهان کردن واقعیات، توهین های مختلف از جمله توهین قومیتی، وعده های عوام فریبانه و بی پایه، هزینه های تبلیغاتی بی حساب و غیر شفاف و.. اشاره کرد.

دکتر محسن رضایی در برنامه نگاه یک این نوید را به ملت ایران داد که سیاست های کلی انتخابات با نگاه بر تجربه سی و سه ساله کشور بسیاری از نقاط ضعف و غیر شفاف انتخابات را پوشش داده است. از جمله منابع مالی تبلیغاتی افراد شرکت کننده، بررسی وعده های نامزدهای انتخابات و نظارت بر تحقق این وعدها شامل این قانون می شود. اما متاسفانه طبق گفته ایشان این سیاست ها بخاطر کمبود زمان کافی، بعید است برای انتخابات امسال از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ گردد. لذا باید مردم ما آگاهانه و هوشمند به اخبار منتشر شده و میزان هزینه های انتخاباتی افراد توجه داشته باشند.

یکی دیگر از موارد قابل تامل که نگارنده آن را حساس ترین موردی که می تواند موجب تلخ شدن کام ملت شود، فراگیر شدن شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان بر روی گوشی های تلفن همراه است که در آستانه انتخابات سال جاری ممکن است به یک موضوع مساله ساز تبدیل شود. نکته اساسی این اهمیت جایی مشخص می شود که مقام معظم رهبری در سخنان خود تاکید داشته اند که فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی برای ایشان اهمیت داشته و شخص دکتر محسن رضایی با توجه به اهمیت این فضا، شخصا اقدام به ایجاد صفحات و گروه های مختلف در شبکه های اجتماعی کرده است. امروزه در دست هر یک از افراد جامعه به وفور می توان یک گوشی هوشمند و یا لوح هوشمند یافت.

خبرهایی که در گروه های مختلف پخش می شود می تواند از یک پزشک متخصص 60 ساله باشد یا از سوی یک کودک 10 ساله بازیگوش. برنامه های پیام رسان این قابلیت را دارند که یک پیام را در کوتاه ترین زمان ممکن به یک جمعیت بسیاری منتقل نمود. اینکه مسئولین ما با برخورد قهری سعی به فیلترینگ این رسانه اقدام کنند تنها پاک کردن صورت مساله است. چه بخواهیم و چه نخواهیم اکنون تکنولوژی به امری جدانشدنی از فرهنگ و زندگی اجتماعی مردم جهان و کشورمان تبدیل شده است. باید با فرهنگ سازی قوی از طریق رسانه های مختلف به کاربران این شبکه ها آموزش داد تا از زود باوری و یا بازنشر شایعات غیرواقعی و غیرمستند بپرهیزند تا خدای نکرده فضای انتخابات بر اساس شایعاتی که ممکن است از سوی برخی کاندیداها و یا هوادارانشان و یا معاندین با انقلاب با هدف جلوگیری از ورود نیروهای انقلابی به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باشد، نرود. این کار تنها با فرهنگ سازی رسانه های مختلف فرهنگی در زمینه آموزش و استفاده از این نرم افزارها دارد. متاسفانه تاکنون کارهای اساسی از سوی هیچ یک از نهادهای فرهنگی کشور نبوده ایم و این نهادها نظراتشان بیشتر حول فیلتر کردن یا نکردن نرم افزارهای مختلف بوده است درحالی که فیلترینگ آخرین راهی است که باید مورد بحث قرار گرفته شود.

گاها دیده شده برخی مسئولین در ادوار مختلف با صرف هزینه های بسیار زیاد سعی در انتشار و جا انداختن نسخه های بومی نرم افزارهای مختلف خارجی برای عدم وابستگی به محصولات خارجی کرده اند. هرچند باید از تولیدات و توانمندی های جوانان خود در عرصه تکنولوژی حمایت دوچندان کنیم، اما تجربه ما در گذشته نشان داده که ما برای ترویج نرم افزارهای داخلی که رقیبان قدرتمند خارجی داشته اند، ناموفق بوده ایم. کافی است یادی از پروژه سیستم عامل ملی کنیم که سالها پیش کلید خورد اما همچنان اکثریت مردم کشورمان از محصولات شرکت های آمریکایی استفاده می کنند. هرچند بسیار دیر به نظر می رسد، اما باید مسئولان ما بجای برخورد قهری با این مسائل به وظایف خود که همانا فرهنگ سازی بر اساس آموخته های علمی و اسلامی است بپردازند تا خدای ناکرده در سال پیشرو انتخابات ما به کام ملت همیشه وفادارمان تلخ نگشته و علاقه به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، بیش از گذشته در دلهای مردممان ریشه بیافکند.

علی ایها الحال این انتخابات که به گفته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یکی از نقاط عطف مهم در تاریخ کشور ما که مصادف شده با مسائل پسا تحریم و باز شدن درهای کشور به سوی تجارت و ارتباطات خارجی، مساله اقتدار یک اصل مهم است که این اقتدار نه با توپ و تانک به دست می آید و نه با خزانه ثروتمند، اقتدار واقعی را حضور مردم در پای صندوق انتخابات رقم خواهند زد. مبادا جناح های سیاسی باعث دلخوری مردم شوند و با جنجال ها و بداخلاقی موجب نا امیدی مردم گردند. امیدواریم مردم ولایتمدار کشورمان به یاری خداوند متعال، امسال انتخاباتی به مراتب پرشورتر رقم زده و آرای مردم کشورمان مشتی باشد بر دهان دشمنان قسم خورده این مرز و بوم، ان شاء الله.

ارسال نظر