کد خبر: ۲۵۴۴|
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
اگر ما مسأله تصرف سرپل را جدای از خرمشهر عمل کنیم دشمن به هنگام عمل در مرحله دوم، از سد بند و از غرب جاده به ما فشار خواهد آورد و از عمل ما جلوگیری خواهد کرد.

پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی در این سند به بیان گوشه ای از دست نوشته های شهید حسن باقری خطاب به سرلشکر محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس طی جلسات قرارگاه نصر و قرار گاه کربلا پرداخته می پردازد.



قرارگاه نصر: سرهنگ (حسنی) سعدی درباره طرح عملیات، توضیحاتی را داد و مرحله اول را سرپل، تعیین کرد. سپس من نیز نظرم را گفتم.

سرهنگ شیرازی مسائل را جمع‌بندی کرد و محاسن راه‌کار یک مرحله‌ای خرمشهر را گفت و عنوان کرد این راه‌کار یک تضمین اجرایی می‌خواهد‌، ضمن اینکه هدایت عملیات نیز مسألهِ مهمی می‌باشد.

برادر محسن رضایی: دو منطقه برای دشمن اهمیت دارد:  بصره  وخرمشهر. دشمن 70 درصد نیروی خود را در جنوب و 30 درصد آن را در شمال گسترش داده است و در جنوب نیز 50 درصد در سمت شلمچه می‌باشد و 20 درصد در شمال منطقه می‌باشد. اگر ما مسأله تصرف سرپل را جدای از خرمشهر عمل کنیم دشمن به هنگام عمل در مرحله دوم، از سد بند و از غرب جاده به ما فشار خواهد آورد و از عمل ما جلوگیری خواهد کرد و مشکلات و مسائلی نیز در راه‌کار یک مرحله‌ای وجود دارد، که عبارتند از:

الف) جاده تدارکاتی قرارگاه نصر، با خط مقدم فاصله زیادی ندارد؛

ب) باید در نهر عریض(غرب آن) سرپلی تصرف شود؛ و

ج: پل‌های خرمشهر و قصبه نیز باید آماده به‌کارگیری شود.


مروری بر دست نوشته‌های‌ شهید حسن باقری‌


جلسه قرارگاهها با فرمانده کل سپاه (قرارگاه کربلا) 24/3/61

ابتدا قرآن کریم توسط برادر بشردوست و ترجمه برادر ردانی‌پور قرائت گردید. در قرارگاه قدس به ترتیب مسئولین قرارگاهها به ارائه گزارش پرداختند و سپس مسئولین قرارگاه کربلا گزارش دادند.

برادر محسن رضایی: لقد رضی الله عن المؤمنین ...، در جلسه‌ای که در تهران با مسئولین تیپها و لشکرها و مسئولین، مناطق داشتیم، مسئله سرعت عمل را مطرح کردیم و آن موقع، هنوز قضیه اسرائیل پیش نیامده بود. وقتی که به فرماندهی سپاه منصوب شدم، خط مشی تعیین کردیم که دو تای آن خاتمه سریع جنگ و پاکسازی ضدانقلاب بود و دلیل آن هم این بود که اگر ما می‌خواهیم انقلاب را پیش ببریم، باید امریکا را به عکس‌العمل بیاندازیم و او را به دنبال خودمان بکشیم درباره حمله اسرائیل به لبنان درست است که هدف اسرائیل تصرف محدوده بین نیل تا فرات می‌باشد اما وقتی حمله را مشاهده می‌کنیم یک شتابزدگی را در حمله اسرائیل می‌بینیم.

در طول انقلاب اسلامی جریاناتی چون سقوط شاه، [تسخیر] سفارت، واقعه طبس، کردستان و جنگ باعث شد تا امریکا به دنبال انقلاب ایران حرکت کند. لذا، پس از ناامیدی در جنگ به عامل خود (اسرائیل) دستور داد حمله کند و بیروت را نیز بگیرد‌‌که حتی فلسطینیها و سوریها هم فکر آن را نمی‌کردند ‌امریکا با اینکار فقط می‌خواست بگوید من هستم و از من بترسید. نیت اسرائیل، تصرف جهان اسلام است و فردا دمشق را هم خواهد گرفت و اردن و عراق هم که مطرح نیستند و در یک چشم بر هم زدن اسرائیل با ایران هم مرز می‌شود.

افکار ساده‌اندیشانه هنوز وجود دارد، چرا برادران به جای کل سپاه و به جای انقلاب، فکر نمی‌کنند و مشکلات را بررسی نمی‌کنند. ای کاش ما قبلاً به فکر کار در سوریه و لبنان می‌بودیم.

مسئله‌ای که الآن محرز است، این است که در دنیای اسلام، انقلاب اسلامی ایران آبرویی پیدا کرده است. مورد دیگر اینکه، مسئله صدام باید حل شود و راه‌حل آن ادامه عملیات است. اگر بخواهیم انقلاب پیش برود و مسئله اسرائیل حل شود، باید عراق آزاد شود و برای این کار نیز، باید عملیات ادامه پیدا کند.

نکتهِ دیگری که در مورد اسرائیل هست، این است که اسرائیل مطرح می‌کند از نیل تا فرات اسرائیل بزرگ است و حتی این افکار را به کودکان دبستانی هم تلقین می‌کند و آموزش می‌دهد، اما ما که ایمان داریم و امامی داریم که نایب امام زمان(ع) است و ما منتظر آن امام هستیم. این را باید جاری کنیم که اگر امام امت گفتند: فلان کار بشود. از رئیس‌جمهور تا بسیجی باید دنبال اینکار بروند و نباید اراده شکسته شود و اگر تصمیمی گرفته شد باید انجام شود. که ما شکسته نشویم و اگر شکسته شود امر امام و اسلام شکسته شده و امروز، اعتبار ما اعتبار اسلام است و تصمیم و قدرت ما تصمیم و قدرت اسلام است. امام اگر فرمودند: صدامی در کار نیست، نباید صدام در کار بماند. همه این مطالب مربوط به همان سخن امام امت است که ما انقلاب را نشناخته‌ایم و امشب به خاطر شهدای مطهر اسلام، مجلس دعا و روضه برقرار نماییم.


  • این اسناد به اهتمام فصلنامه نگین ایران منتشر شده است.

ارسال نظر