کد خبر: ۲۷۴۵|
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی»، جلد نخست کتاب «راه» که حاصل 21 جلسه گفت‌وگوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با سرلشکر محسن رضایی است به بازار نشر کشور عرضه شد.
مباحث این کتاب "از تولد تا نوجوانی”، "مبارزه و شرایط بعد از انقلاب و مسائل امنیتی سالهای 58تا 60 در هفت بخش سازماندهی شده اند.
مصاحبه های این کتاب از 28 بهمن 88 شروع شد و تا 23 تیر 94 ادامه یافت و دربرگیرنده خاطرات دوران کودکی و نوجوانی، دوران مبارزه و اطلاعات سپاه است.
در پیشگفتار این کتاب آمده است: در جنگ، تحوّل در سازمان رزم سپاه و تحوّل در سپاه پاسداران با انتصاب سردار سرلشکر محسن رضایی توسط حضرت امام به فرماندهی سپاه اتفاق افتاد. سرلشکر رضایی را می‌توان فرمانده صاحب‌سبک در تاریخ معاصر ایران دانست که موفّق به خلق مکتب دفاعی و نیز سازماندهی نیروی مسلح جدید و بی‌نظیر در تاریخ نظامی شده است.
 محسن رضایی قبل از فرماندهی سپاه، اقدام بزرگ دیگری نیز انجام داده و آن را به بلوغ رسانده بود؛ او با کمک جوانان انقلابی، در شرایطی که کشور در تب‌وتاب برخاسته از انقلاب و تحوّل ساختاری و بی‌نظمی دوره گذار به سر می‌برد و تشکیل واحد اطلاعاتی در نظام پس از انقلاب یادآور ساواک بود، سازمان اطلاعاتی جدیدی را تأسیس کرد تا علاوه بر خدمت در سپاه، با کار اطلاعاتی نیز از نظام برآمده از انقلاب صیانت کند. رضایی به تشکیل واحد اطلاعات و ساختاربندی آن و تشکیل اطلاعات داخلی و خارجی و کار اطلاعاتی روی گروه‌های سیاسی که بی‌نظمی پس از انقلاب، آنها را برای تصاحب قدرت اغوا کرده بود، پرداخت و توانست در سال‌های ۶۰ ـ ۱۳۵۸ و قبل از وقوع جنگ، نظام جمهوری اسلامی را از دو مهلکه به‌غایت خطرناک به سلامت عبور دهد:


1-  جنگ داخلی و تحرکات مسلحانه سازمان مجاهدین خلق، چریک‌های فدایی خلق، گروهک فرقان و سازمان پیکار، و نیز اقدامات پنهان حزب توده
2- کودتای تیرماه ۱۳۵۹ معروف به نوژه(نقاب).
 جوانان انقلابی امام در واحد اطلاعات سپاه با چشمان تیزبین و نگران خود و با تلاش‌های شبانه‌روزی و ابتکار عمل و شجاعت زبانزد، بدون تجربه قبلی موفق شدند سازمان منافقین و سازمان‌های چپ را منحل کنند. علاوه‌براین توانستند بحران‌های متنوع و متفاوت در اقصی‌نقاط کشور مثل غائله گنبد، سیستان و بلوچستان، بندرعباس و … و بحران‌هایی که شیخ شبیر خاقانی در خوزستان و آقای شریعتمداری در آذربایجان (حزب خلق مسلمان) ایجاد کردند را مهار کنند. آنها گروه خشک مقدس و خوارج‌مآب فرقان را نیز سرکوب کردند. این دستاوردها ذیل مدیریت و فرماندهی محسن رضایی که خود را فرزند امام می‌داند، حاصل شد.
مدیریت اجرایی پروژه کتاب «راه» برعهده آقای دکتر اردستانی بوده است. ویراستاری محتوایی کتاب را هم دکتر حسین احمدی و سه جلسه آن را آقای دکتر رضا کلهر، و ویراستاری ادبی را خانم زهرا گل‌محمدی انجام داده است. مدیریت جلسه‌ها و دعوت از کارشناسان و مدیران وقت واحد اطلاعات نیز برعهده سردار اصغر رسول‌زاده بوده که بخش مهمی از شکل‌گیری تاریخ شفاهی را شامل شده است. همچنین آقای یدالله ایزدی، مسئول بخش تاریخ شفاهی مرکز، در مدیریت مجموعه کار ایفای نقش کرده است.
کتاب راه شامل این مباحث و عناوین است: بخش اول: خانواده و نوجوانی، بخش دوم: دوران مبارزه، بخش سوم: صیانت از انقلاب. بخش چهارم: مقابله با گروه های سیاسی. بخش پنجم: آمریکا،کانون توطئه. بخش ششم: تحریک های قومی و مذهبی. بخش هفتم: سازمان مجاهدین خلق.
بی تردید این کتاب که شامل ناگفته های بسیار از مراحل شکل گیری انقلاب اسلامی و مبارزه با گروه های التقاطی و ضد انقلاب و مراحل تشکیل اطلاعات در سپاه و کشور است، در شمار یکی از مهمترین منابع تاریخ انقلاب و اثری ماندگار برای پژوهش های آتی خواهد بود.
جلد نخست کتاب «راه» با شمارگان 1500 نسخه در 576 صفحه همراه با تصاویر رنگی توسط  مرکز اسناد وتحقیقات دفاع مقدس منتشر شده است.

کتاب جدید محسن رضایی (دریا نیوز)
ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Hassan
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
0
0
Salam

I want to buy a copy of the book Rah

Please send me a link