کد خبر: ۲۸۱۶|
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
محسن رضایی ضمن هشدار در مورد کارشکنی غربی‌ها در قبال برداشتن تحریم‌های بانکی، وضعیت سوئیفت را در حال حاضر به لوله‌های باز اما بدون آب توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، محسن رضایی در سایت شخصی و صفحه اینستاگرامش با انتقاد از وضعیت فعلی تبادلات بین بانکی (سوئیفت) از دولت و تیم مذاکره‌کننده خواستار پیگیری‌های لازم در این زمینه شد و نوشت:

«سوئیفت یعنی همان کانال مبادلات ارزی ظاهرا باز شده، ولی آبی که از آن عبور می‌کند قطره‌چکانی است، در واقع تبادلاتی که پیش از این با برخی از بانک‌ها از طرق مختلف مقدور بود اکنون از کانال رایج سوئیفت انجام می‌شود. اما بانک‌های بزرگ بین‌المللی همکاری مجدد و فراگیر با ایران را راه‌اندازی نکرده‌اند زیرا دعواهای پشت صحنه آن هنوز به پایان نرسیده است و امکان استفاده از باز شدن سوئیفت نمی‌دهند.

یک علت آن نیز نگرانی بانک‌های جهانی از رفتار دوگانه آمریکایی‌ها و شبکه پیچیده تحریم‌های اعمالی اتحادیه اروپا و آمریکا است. اخیرا رئیس مجلس نمایندگان کنگره آمریکا گفته است که با ورود ایران به نظام بانکی و گردش دلار آمریکا مخالفت می‌کنیم.

چندی پیش توماس شانون معاون جان کری در امور سیاسی و حقوقی در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفته بود مانع ورود ایران به سیستم بانکی آمریکا خواهیم شد. اگر این تهدیدات عملی شود تحریم‌هایی که توسط برجام برداشته شد دوباره از طریق دیگری اعمال می‌شود. دولت و تیم مذاکره‌کننده باید برای مقابله با آن فکری کنند.»


ارسال نظر