دکتر محسن رضایی
کد خبر: ۲۸۲۲|
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
بندهای 22 و 23 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از جانب رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است؛ اشاره به وارد کردن ارزش‌های جهادی به عرصه اقتصاد مقاومتی دارد. بنابراین اجرای اقتصاد مقاومتی با توسل به وعده‌های خارجی، اتصال به آمریکا، رانت و فساد امکان‌پذیر نیست و حتی عقب‌ماندگی اقتصادی نیز نمی‌تواند بهانه‌ای برای توسل به این عناصر ویرانگر باشد.
محسن رضایی ضمن اشاره به برخی از ابعاد اقتصاد مقاومتی و اهمیت و وسعت توجه این حوزه حساس در شعارهای سال مقام معظم رهبری، ایران را نخستین کشور انقلابی خواند و تاکید کرد اگر بعد از فتح سنگرهای سیاسی، دفاعی و امنیتی، سنگر اقتصادی نیز با گفتمان‌های تازه و کاربردی فتح شود، ایران نخستین نظام انقلابی است که به این هدف راهبری دست یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی؛ کشف و تشریح مختصات صحیح از اقتصاد مقاومتی رویکردی محوری است که به شناسایی مسیر صحیح اجرای موفقیت‌آمیز اقتصاد مقاومتی منجر می‌شود؛ رویکردی که محسن رضایی استاد اقتصاد و  نظریه پرداز اقتصاد مقاومتی بر آن متمرکز شده و با تکیه بر تجربیاتش، دروازه‌های ورود به مسیرهای تحقق تمامی ابعاد اقتصاد مقاومتی مبتنی بر عزت ملی را مقابل نسل آینده برنامه‌ریزان کشور مورد اشاره قرار می‌دهد.

در همین راستا انجمن هادیان سیاسی دانشگاه جامع امام حسین(ع) با هدف برنامه‌ریزی و تبیین اهداف آینده کشور با هدف گفتمان‌سازی، تولید فکر و سخنرانی فعالیت تشکیل شد؛ انجمنی که می‌تواند راهبردهای نویی در حوزه اقتصاد مقاومتی ارائه نماید.

در این گردهمایی سردار رضایی ضمن تبریک به مناسبت حلول ماه رجب و تشکر از هادیان سیاسی دانشگاه جامع امام حسین(ع) گفت: جامعه امروز نیازمند گره‌گشایی‌های ذهنی در زمینه‌های سیاسی است. بدون رفع ابهامات و تبیین مسائل سیاسی عنصر وحدت محقق نمی‌شود و در این زمینه هادیان سیاسی نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حسین اظهار داشت: از مجموع 18 سال گذشته که توسط رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است؛ نهمین بار است که شعار سال مفهوم اقتصادی دارد و این نشان‌دهنده اهمیت اقتصاد در نظر معظم‌له می‌باشد. نظام از ابتدای انقلاب تاکنون سنگرهای سیاسی، دفاعی و امنیتی را فتح کرده است و امروز با سنگر اقتصاد مواجه است.

وی ادامه داد: انشاءالله فتح بزرگی را پیش رو خواهیم داشت که در این صورت اولین نظام انقلابی در جهان هستیم که موفق به فتح سنگر اقتصاد می‌شود؛ زیرا در گذشته شاهد شکست سنگین مارکسیسم در شوروی و همچنین ناکامی اقتصاد کوبا و کره شمالی بوده‌ایم.

رضایی تصریح کرد: بندهای 22 و 23 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از جانب رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است؛ اشاره به وارد کردن ارزش‌های جهادی به عرصه اقتصاد مقاومتی دارد. بنابراین اجرای اقتصاد مقاومتی با توسل به وعده‌های خارجی، اتصال به آمریکا، رانت و فساد امکان‌پذیر نیست و حتی عقب‌ماندگی اقتصادی نیز نمی‌تواند بهانه‌ای برای توسل به این عناصر ویرانگر باشد. الگوی اقتصادی ما باید یک الگوی کاملاً داخلی و مبتنی بر ارزش‌های جهادی باشد.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) افزود: رهبر معظم انقلاب از لفظ اقدام و عمل استفاده کرده‌اند و این به معنای مطالبه جدی از قوای سه گانه است. معظم‌له فرمودند:"امروز ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم." بنابراین تنها حفظ کردن تنگه احد کافی نیست. امروز می‌بایست با تزریق روحیه انقلابی و مدیریت جهادی، اقتصاد را از انحصار لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها خارج کرد.

در ادامه اساتید حاضر در جلسه سوالات خود پیرامون اقتصاد مقاومتی را مطرح نمودند.

سرلشکر رضایی در ادامه و در پاسخ به این سوال «آیا مسئولان دولت فعلی اعتقادی به اقتصاد مقاوتی دارند و اگر ندارند چگونه می‌توان با آنها برخورد نمود؟» گفت: در حال حاضر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید از دولت حمایت کنیم تا بتواند اقتصاد مقاومتی را به نحو احسن پیاده‌سازی کند. بنابراین اکنون زمان برخورد و مقابله نیست. هرگامی که دولت بتواند در این زمینه بردار یک امتیاز است.

وی در پاسخ به این سوال که «دانش بنیان سازی اقتصاد مقاومتی چگونه امکان‌پذیر است؟» گفت: معضل اساسی ما در این زمینه وجود چندین شکاف در فرآیند تولید کالاست. ابتدا شکاف بین دانش و فناوری. یعنی علوم و نوآوری‌های ما به فناوری تبدیل نمی‌شود و متاسفانه با خروج از کشور و تبدیل شدن به محصول نهایی، به خودمان فروخته می‌شود. شکاف دوم میان فناوری و صنعت است. 

محسن رضایی ادامه داد به این صورت که فناوری‌های موجود در ایران به صنعت تبدیل نمی‌شود. شکاف سوم میان صنعت و تجاری‌سازی است. به عبارت دیگر بین کالا و بازاریابی. چنانچه این سه شکاف از میان برداشته شود، شاهد دانش بنیان شدن اقتصاد و در پی آن وقوع انقلابی عظیم در زمینه اقتصاد هستیم.


ارسال نظر