دکتر محسن رضایی در جامعة المصطفی مشهد:
کد خبر: ۲۸۵۱|
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۱
مسئله داعش و تکفیری ها یک مسئله ساده نیست چرا که بعد اعتقادی این مسئله ریشه در عربستان و عمق سیاسی آن ریشه در سازمان های جاسوسی آمریکا و اسرائیل دارد.

دکتر محسن رضایی با اشاره به بهره گیری از تمام ظرفیت های جهان اسلام تأکید کرد: همه علمای شیعه و اهل سنت باید نسبت به پدیده های وهابیت و تکفیری ها درگیر شوند چرا که ظرفیت و آمادگی خوبی در علمای اهل سنت برای مقابله با چنین مسائلی موجود است.

مقابله اعتقادی با تکفیری ها باید دغدغه اصلی حوزه های علمیه شودبه گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، عصر روز دوشنبه در جمع اعضای شورا و مدیران گروه های علمی تربیتی جامعةالمصطفی مشهد با تشریح اوضاع ویژه جهان اسلام و وضعیت جبهه مقاومت در سوریه، یمن، بحرین و تحولات اخیر عراق، با اشاره به نفوذ جریان وهابیت و تکفیری گفت: اگر این پدیده بخواهد همینطور ادامه پیدا کند فضای شکل گرفته انقلاب وبيداري اسلامي از دست مي رود و زیان های بزرگی برجبهه اسلامي وارد خواهد شد و امروز بحث پدیده تکفیری ها، فراتر از داعش و توطئه ای از جانب سردمداران صهیونیسم جهانی و رژيم عربستان است.

وی افزود: افراطي گري  برای اولین بار از معاون عباس مدني رهبر جبهه نجات الجزایر سر برآورد و این مسئله تا پاکستان و در حقیقت افغانستان تحت عنوان طالبان به ظهور رسيد  از دل آن ها گروهک تروریستی القائده شکل گرفت. اين افراطي گري تا به امروز ادامه يافته است  

رضایی اضافه کرد:  هرچند در همان موقع طالبان از بعضی جهات به مرزهای شرقی ما تعرضاتی کرده اما خیلی سریع سرکوب شد تا این که موج جدید بنام تكفيريها بوجود امد كه حتي طالبان هم در افغانستان با آنها درگير شده اند. تكفيري ها ابتدا  در محدوده های سوریه و عراق به راه افتاد ولي ابعادش تا شمال آفریقا، افغانستان، پاکستان و ایران ادامه پیدا کرد و خوشبختانه در ایران کاملا تحت کنترل هستند. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پديده تكفيريها  را دارای بعد سیاسی امنیتی، دفاعی و بعد اعتقادی برشمرد و خاطر نشان کرد: این مسئله در هر دو بعدش، بویژه در بعد اعتقادی بسیار حایز اهمیت است. چرا که تکفیری ها در حملاتشان از شعار الله اکبر استفاده مي كنند  و این نشان می دهد که این ها حقیقتا شستشوی مغزی شده و یک جریان اعتقادی  در این ها شکل گرفته است.

وی اظهار داشت:خوشبختانه  اکثر علما و فضلای مشهد با  شبهات مطرح شده از سوی آن ها آشنا هستند اما تنها مشکل ما، رفع شبهات نیست و بحث اصلی ما مبارزه با يك نحله جديد اعتقادی انحرافي است که ریشه در وهابیت دارد و در بین جوانان اسلام در حال رشد است.

مقابله اعتقادی با تکفیری ها باید دغدغه اصلی حوزه های علمیه شوددبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اعمال این ها باعث تخریب چهره جهان اسلام در دنیا است. اگر تكفيريها  نسبت به شیعه عنادی هم نمي داشتند  ما وظیفه داریم نسبت به انحراف آن ها و رفتارهاي آنها  عکس العمل نشان دهیم، هرچند که باید با ارائه تفاسیر غلط آنها از اعتقادات و اعمال شیعه در جهان مقابله شود.
وی متذکر شد: ما باید برای این مسائل چاره ای بیاندیشیم چرا که این یک مسئله زودگذر و یک جغرافیای محدود نیست و اسرائیل وامريكا با پذیرفتن  ریسک وخطر مديريت انها بسیار محکم از تكفيريها  پشیبانی می کند.

 رضایی با اشاره به اثرات زیانبار این مسئله یادآور شد: به حاشیه رفتن مسئله فلسطین، به حاشیه بردن بیداری اسلامی، نزول محبوبیت چهره های شاخص جهان اسلام از جمله حسن نصرالله و به انزوا کشاندن جمهوری اسلامی و ایجاد تقابل میان ما با اعراب توطئه هایی هستند كه نتيجه اتحاد عربستان با اسراييل است و قصد دارندبا  جبهه بندی های انحرافي جبهه اصلي شکل گرفته را تغییر دهند.

وی افزود: مسئله داعش و تکفیری ها یک مسئله ساده نیست چرا که بعد اعتقادی این مسئله ریشه در عربستان و عمق سیاسی آن ریشه در سازمان های جاسوسی آمریکا و اسرائیل دارد.
رضایی عنوان کرد: حوزه های علمیه باید با این مسئله جدی تر درگیر شوند و این موضوع باید یکی از دغدغه های دینی و مسائل مبتلابه، علمای ما در حوزه های علمیه شود هرچند تحرکاتی نظیر برگزاری برخی همایش ها و گردآوری برخی کتب پیرامون این موضوع شکل گرفته است اما کافی نیست. 
وی با اشاره به بهره گیری از تمام ظرفیت های جهان اسلام تأکید کرد: همه علمای شیعه و اهل سنت باید نسبت به پدیده های وهابیت و تکفیری ها درگیر شوند چرا که پتانسیل خوبی در دل علمای اهل سنت برای مقابله با چنین مسائلی موجود است.

مقابله اعتقادی با تکفیری ها باید دغدغه اصلی حوزه های علمیه شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: فتنه بزرگی در جهان اسلام در حال شکل گیری است که بخش اعتقادی آن باید موضوع مبتلابه حوزه های علمیه شود تا بتوانیم با مدد یکدیگر ریشه های این فتنه را چه در ایران، چه در سوریه و چه در عراق با تمام مقاومت و حمایت دشمن در صحنه های نظامی و دیپلماسی، بخشکانیم.

وی خاطر نشان کرد: این مسئله از 25 سال قبل از یک نطفه کوچک به این جا رسیده و امروز دشمن در حال تلاش برای تغییر جهت حرکت تکفیری ها از سمت اروپا به سوی ایران و افغانستان است لذا این موضوع نیازمند یک علاج اساسی است.

ارسال نظر
انتشار یافته:
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Spain
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
0
0
امیدوارم خداوند شما را برای جهان اسلام حفظ نماید.
(عید مبعث مبارک)
دامون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
0
0
با سلام خدمت جناب آقای دکتر
جناب آقای دکتر با توجه به نزدیک شدن به شهریور ماه و با توجه به اینکه در شهریور ماه هر سال اخذ رشته های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های آزاد انجام میشود امیدواریم حضرتعالی برنامه ایی جامع جهت اخذ رشته های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد مسجدسلیمان داشته باشید .
باور بفرمایید جناب آقای دکتر بچه های محروم مسجدسلیمان نیازمند شدید به این رشته ها هستند .
پیشاپیش از زحمات حضرتعالی کمال تشکر را دارم .
دامون از مسجدسلیمان