در برنامه گفتمان سیمای کردستان بیان شد
کد خبر: ۲۹۰۱|
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
دکتر محسن رضایی ضمن شرکت در برنامه گفتمان که از شبکه استانی کردستان پخش می گردید، به بیان دیدگاه های خود پیرامون اقتصاد و همچنین اوضاع منطقه پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، چهارشنبه شب در شبکه استانی سیمای کردستان، با تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان گفت: از اینکه توفیق پیدا کردم یک بار دیگر به این منطقه پر خاطره بیایم خوشحالم. آشنایی من با کردستان به سالهای قبل از انقلاب و دوران مبارزه با شاه بر می گردد. ما در گروه منصورون دوستانی از مناطق کرد نشین داشتیم. در زمان آزادسازی سقز، این آشنایی به کمک من آمد. در دوران دفاع مقدس هم بارها به سنندج و مریوان می آمدیم. خانواده من هم در زمان دفاع مقدس اطراف مریوان مستقر شده بودند. خاطرات خوبی از این دیار دارم و به این استان تعلق خاطر دارم و مردم این دیار را به خوبی می شناسم.

کردستان در سابقه تاریخی خود، نقش فرهنگ و تمدن سازی خود را ایفا کرده است و این فرهنگ تا سلیمانیه و اربیل و دیار بکر می‌رفته. اولین روزنامه‌ها از سنندج به اربیل و سلیمانیه می‌رفته و مرزهای جغرافیایی را در می‌نوردیده است. کردستان پاره تن ایران است. چند هزار سال است که کردستان در ایران قدمت دارد. برخی کشورهای منطقه، حکومتشان به یک قرن نمی‌رسد. مردمان با تحصیلات و فرهنگ و هنر، شاخصه این استان است.

دکتر محسن رضایی با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از نگرانی‌های من این است که دوستان ما در مجلس و دولت، همان کارهایی را که قبلاً انجام می‌دادند را دوباره تکرار کنند و بگویند این اقتصاد مقاومتی است! درحالی‌که ما نیازمند تحول هستیم. در ریل و چارچوب اقتصاد کشور نیازمند یک تحول هستیم. برنامه‌ریزی‌های گذشته باید تغییر کند و اقتصاد بایستی کاملاً مردمی بشود. اقتصادی درون‌زا که تولید از درون آن بجوشد. آقای جهانگیری و روحانی قرارگاهی تشکیل داده‌اند که این تحول صورت بگیرد و مردم با اعتماد سرمایه هاشان را به اقتصاد وارد کنند. دوران چشم دوختن به آسمان برای بهبود اقتصاد گذشته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: یک نقصی در استان کردستان هست که در جاهای دیگر نیست. مراکز توسعه گری در این استان وجود ندارند. این مراکز حمایت‌ها را از دولت‌ها می‌گیرد و روستاها و شهرها را توسعه می‌دهد. این مراکز لازم نیست دولتی باشند اما دولت باید این مراکز را به عرصه بیاورد. مثلاً اگر در مریوان یکی از این مراکز باشد، تعیین می‌کند درصد تجارت و گردشگری چگونه باشد. کشاورزی و صنایع تبدیلی باید چه باشد. بر اساس استعداد منطقه و مردم چرخ اقتصاد را به حرکت در می‌آورد و مردم آن را به‌شتاب می‌اندازند. پیشنهاد می‌کنم چهار مرکز توسعه گر در این استان فعال شود و با استفاده از حمایت‌های دولتی به مردم کمک کنند. مسئله دیگر که ما در کردستان داریم یک تقسیم‌کار منطقه‌ای است. هر شهری دارای استعدادهایی هستند اما صنعت در کردستان تعریف‌نشده. شما اینجا توت‌فرنگی خوبی دارید. آیا سردخانه، بازاریابی و بنگاه‌های فروش خوبی برای این محصول دارید؟ اگر این محصول به‌خوبی بسته‌بندی شود، سود کشاورز بیشتر می‌شود. خاصیت این صنایع تبدیلی بالا بردن اشتغال است. درحالی‌که راه‌اندازی یک پالایشگاه چنین سودآوری و اشتغال‌زایی گسترده‌ای ندارد. صنایع تبدیلی با سودآوری بیشتر، بیکاری را کاهش می‌دهد.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) گفت: هر شهری در استان کردستان باید صنایع متناسب بازندگی مردم را داشته باشد. در شهری صنایع‌دستی و صنایع حمل‌ونقل و در شهری دیگر صنایع مرتبط با معدن را باید گسترش داد. انشا الله مناطق آزاد تجاری – صنعتی در استان شما تشکیل خواهند شد و با صادرات ارزآوری خوبی خواهند داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به‌ضرورت توسعه مراکز علمی و تحقیقاتی در کشور گفت: متأسفانه دانشگاه‌های ما از ابتدا برای اقتصاد ایران طراحی نشده‌اند و برای مدرک گرفتن طراحی‌شده‌اند. در رشته‌های علوم پزشکی، دانشجو در ترم‌های آخر در کنار استاد تجربه‌آموزی می‌کند. اما در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی ما، این‌گونه نیست و دانشجو نمی‌داند پس از اخذ مدرک برای کار باید به کجا برود. باید از ظرفیت دانشگاه‌ها برای پر کردن خلأ توسعه گری استفاده کنیم. از طریق مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و مراکز توسعه گری می‌توانیم مراکز دانش‌بنیانی داشته باشیم که از ظرفیت دانشگاه‌های استان بهترین استفاده را انجام بدهیم. الآن بیکاری در جوانان 25 درصد است. آمارها متفاوت نیست. معیارها اشتباه است. فردی که یک ساعت در هفته کار می‌کند را شاغل محسوب می‌کنند. اگر این شاخص را بر اساس افرادی که در هر هفته 16 ساعت کار می‌کنند قرار بدهیم. نرخ بیکاری بالاتر می‌رود. تحصیل‌کرده‌های ما باید بتوانند مشکلات خودشان و جامعه را حل کنند. دولت اگر پول ساخت یک جاده را روی پارک‌های علم و فناوری قرار بدهد، اقتصاد استان کردستان به‌شدت متحول می‌شود. می‌شود این کانون‌های تفکر را برای درآمدزایی به کار گرفت. اگر این کار انجام نشود، تحولی صورت نخواهد گرفت. اقتصاد جعبه سیاهی است که عناصر و نشانه‌هایش به یکدیگر مرتبط‌اند و نقاط کلیدی‌اش را اگر در اختیار بگیریم، این چرخ به راه می‌افتد.

سرلشکر پاسدار محسن رضایی در خصوص پدیده تروریست‌های تکفیری گفت: پنج سال پیش این جریان در سوریه شکل گرفت و تا محاصره دمشق پیش رفتند. سوریه از ما تقاضای کمک کرد و ما به آن‌ها گفتیم که می‌توانیم به سوریه مستشار اعزام کنیم. داعش هم به این ماجرا اضافه شد. در حدفاصل شمال سد فرات تا خاک سوریه، داعش سرزمین‌ها را اشغال کرد و موصل را نیز به اشغال درآوردند و تا ده کیلومتری بغداد هم پیش رفتند. عراق هم از ما تقاضای کمک کرد و ما مستشارانمان را به آنجا اعزام کردیم و پیشروی‌های آن‌ها را متوقف کردیم. داعش به سمت اربیل رفت و آقای بارزانی از ما تقاضای کمک کرد و آن‌ها را هم از اربیل دور کردیم. داعش به سمت دیالی و خانقین حرکت کردند که به سمت مرزهای ایران بیایند، الحمدالله عقب رانده شدند. ما اعلام کردیم که اگر از چهل کیلومتری به مرزهای ما نزدیک‌تر شوند، مستقیماً وارد عمل می‌شویم. تکفیری‌ها در روزهای اول توانسته بودند بخشی از افکار جهان اسلام را با خود همراه کنند اما رفته‌رفته چهره آن‌ها نمایان شد. مردم کردستان به آن‌ها گفتند که کردستان فتح شدنی نیست. همین تکفیری‌ها دست به ترور آقای شیخ‌الاسلام زدند و گفتند که این علامه شافعی، کافر است. تکفیری‌ها در دو منطقه نتوانسته‌اند نفوذ کنند. یکی مناطق کردنشین است و یکی هم در هیچ شهر شیعه هم نتوانسته‌اند وارد شوند. این اتفاق معنادار است. من وضعیت تکفیری‌ها را رو به انهدام می‌بینم و مصمم هستیم که این فتنه را دفع کنیم.

عربستان مثل حزب بعث و صدام حسین یک فریب بزرگی خورده است که بعدها خواهد فهمید که اشتباه کرده است. ما الآن با بردباری و صبر داریم کارهای غیر عقلایی‌شان را تحمل می‌کنیم. آن‌ها به یمنی‌ها و سوری‌ها و بحرینی‌ها و مردم خودشان ستم می‌کنند و از این ظلم چیزی به دست نخواهند آورد.


ارسال نظر
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
0
0
با عرض سلام و خسته نباشید
جناب اقای دکتر رضایی ما ارزومون اینه شما رییس جمهور بشید و اقتصاد ایران رو درست کنید دکتر رضایی اکثر فارغ التحصیلا بیکار و خیلی بی امیدن مثل من که بخدا هیچ امیدی دیگه ندارم. میدوارم و ارزو دارم دوره بعد شما که لایق ریاست جمهوری هستین رای بیارین و به داد ما برسین،فقط شما میتونین این کشور رو درست کنید با ارزوی موفقیت برای شما،خیلی دوستون داریم دکتر رضایی
منوچهر لطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
0
0
فرماندهی سیاستهای اقتصاد مقاومتی اصل است تحقق تمدن اسلامی با الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی امروزه مهم میباشدسال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است