دکتر رضایی در سمنان:
کد خبر: ۲۹۷|
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۳
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش «اقتصاد مقاومتی» در سمنان گفت: اگر اقتصاد ما یک اقتصاد قدرتمند بود، غربی‌ها قادر به تحریم‌مان نبودند.
اقتصاد چند محصولی تحریم ناپذیر است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از ایسنا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش «اقتصاد مقاومتی» در سمنان با بیان این‌که «اقتصاد مقاومتی»اصطلاحی است که رهبری معظم انقلاب برای عبور از شرایط فعلی مطرح کردند، افزود: اقتصاد مقاومتی مهمترین مسئله امروز کشور است که با تدبیر مقام معظم رهبری برای رویارویی با شرایط فعلی کشور عنوان شد.

 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی برای تحمل نارسایی‌ها و توجیه مشکلات اقتصادی نیست، اظهار کرد: این واژه ،بهانه‌ای برای توجیه کم کاری‌ها و فشارهای بین المللی ناشی از تحریم‌ها نیست، بلکه اقتصاد مقاومتی، تدبیری برای برداشتن سنگینی مشکلات از دوش مردم است تا مردم با فشار و سختی بیشتر مواجه نشوند.

 
رضایی با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی، ریاضت اقتصادی نیست، خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی یک الگو و روش برای خنثی کردن تحریم ها و شکوفا کردن اقتصاد ایران است و شکوفایی اقتصادی به معنای این است که حتی یک فقیر و بیکار در کشور نباشد، البته دستیابی به این مهم، کار ساده‌ای نیست، اما از عهده مردم ایران بر می‌آید.

 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، با اشاره به چگونگی اعمال تحریم‌های ،بین المللی گفت: دولت آمریکا در سال‌های آخر دولت اصلاحات و با روی کار آمدن بوش،جمهوری اسلامی را محور شرارت نامید و از ما در کنار کره شمالی و صدام به عنوان محور شرارت یاد کرد و گفتند هر کس با ما نباشد، علیه ماست.

 
وی اضافه کرد: «بوش» به دنبال حمله نظامی به ایران بود، اما با روی کار آمدن «اوباما» تحریم های بین المللی و جنگ اقتصادی، جایگزین حمله نظامی شد.

 
رضایی گفت: مقام معظم رهبری ،سیاست خارجی ایران را بر مبنای ،حکمت،کرامت و عزت ملی قرار داده، اما باید ببینیم سیاستمداران و مسئولان تا چه حد به آن عمل کرده‌اند.

 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که اگر اقتصاد ما ،اقتصادی قدرتمند بود، نمی توانستند ما را تحریم کنند، ادامه داد: اقتصاد ایران دو مشکل عمده دارد یکی این‌که اقتصاد ما یک اقتصاد تک محصولی و متکی به نفت است و دیگری این‌که اقتصاد ما، اقتصادی دولتی است.

 
رضایی با بیان این‌که باید از اقتصاد تک محصولی فاصله بگیریم، اضافه کرد: اقتصاد کشور ما، متکی به نفت است و از این رو وقتی در جریان تحریم ها، فروش نفت محدود شد، درآمد ارزی نصف و قیمت دلار افزایش یافت و در نتیجه قیمت همه کالاها افزایش بی سابقه ای یافت.

 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که دلیل همه گرانی‌های امروز را نباید در تحریم های بین المللی جستجو کرد، افزود: بخش زیادی از گرانی ها به سوء مدیریت‌ها و ضعف در اداره کشور بازمی گردد، بطوریکه من معتقدم تنها حدود 30 درصد گرانی ها ریشه خارجی دارد و حدود 70 درصد آن از سوء مدیریت‌ها ناشی می‌شود.

 
رضایی با اشاره به پیامدهای اقتصاد دولتی، تصریح کرد: ایراد دوم اقتصاد ما این است که مردمی نیست و بخش وسیعی از اقتصاد در دست دولت است.در حالی که اقتصاد مردمی هم باعث اشتغالزدایی نیروهای داخلی می شود و هم می تواند با ایجاد اشتغال بیشتر،نیروهای کار دیگر کشورها را نیز جذب کند.

 
وی با اشاره به پیشرفت های اقتصادی کشور چین در چند دهه اخیر، یادآور شد: پیشرفت اقتصادی کشور چین در سال 1979 و همزمان با انقلاب اسلامی در ایران شروع شد و در طول 3 دهه بطور معجزه آسایی اقتصاد چین دگرگون شد. ضمن اینکه در همین مدت کشورهای دیگری مانند کره جنوبی نیز که اقتصادی غیر دولتی داشته اند توانسته اند در کشورشان تحولی عظیم ایجاد کنند.

 
دکتر رضایی اظهار کرد: شناخت غرب از اتکای اقتصاد ایران به نفت و دولتی بودن آن باعث شد که به این نتیجه برسند که در صورت تحریم می‌توانند اقتصاد ایران را فلج کنند.

 
وی نجات اقتصاد ایران را در دوری از اقتصاد دولتی و حرکت به سمت چند محصولی بودن آن دانست و خاطر نشان کرد: باید اقتصاد ما به سمتی هدایت شود که در کنار نفت،چندین محصول دیگر نیز تولید کند و به جای این‌که اقتصاد را بر پایه یک محصول بنیان بگذاریم، ساختمان اقتصاد را بر هفت - هشت ستون و محصول بنا کنیم و در این صورت است که تحریم‌ها بی اثر شده و غربی ها قادر به تحریم ما نخواهند بود.

 
وی با طرح این سئوال که چرا با وجود مشکل بین چین و آمریکا ،این کشور قادر به تحریم چین نیست،اضافه کرد: اقتصاد چین، اقتصادی متکی بر یک محصول نیست و امروزه کالاهای چینی بازار بسیاری از کشورها را قرق کرده است.

 
وی با بیان این‌که چرا کاهش ارزش پول چین ، آمریکا را عصبانی می‌کند، اما کاهش ارزش پول ایران ،آمریکا را خوشحال می‌کند گفت: علت این مهم این است که کاهش «یوان» باعث جهش در تولید چین و فروش بیشتر و ارزان تر کالاهای چینی شده، اما کاهش «ریال» منجر به جهش در تولیدات ایران نشده و این مشکل به نوع اقتصاد و مدیریت اقتصاد در ایران بر می گردد که متأسفانه نگاه به آن تخصصی و کارشناسی نیست و پیش بینی دقیق و درستی از آینده اقتصاد نیز نمی شود.

 
رضایی با بیان این‌که نهادها و مدیران اقتصادی باید با پیش بینی درست و دقیق از مسائل اقتصادی از تهدیدات احتمالی کاسته و از آن فرصت بسازند، گفت: همین عدم پیش بینی درست، عدم نگاه کارشناسی و تخصصی باعث شده که مردم سیلی اش را بخورند و فشارهای ناشی از تحریم ها را تحمل کنند.

 
وی ادامه داد: اگر اقتصاد ما اقتصادی غیر دولتی و چند محصولی بود، اقتصاد ایران،اقتصادی تحریم ناپذیر می َشد.

 
رضایی با بیان این‌که ما میلیاردها ثروت را خام، خام، صادر می‌کنیم افزود: مقام معظم رهبری 20 سال پیش فرمودند کاش روزی شیرهای نفت را ببندیم و منظورشان این بود که اقتصاد ما از یک اقتصاد تک محصولی متکی به نفت فاصله بگیرد.

 
وی افزود: باید از خام فروشی نفت، معادن و... دست برداریم ،باید ساخت کارخانه های فراوری محصولات کشاورزی را رونق دهیم و از تولیدات کشاورزی خود استفاده بهتری کنیم.

 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اقتصاد مقاومتی می خواهد ریل اقتصاد ایران را عوض کند و آن را از یک اقتصاد تک محصولی به اقتصادی چند محصولی و مردمی تبدیل کند.چرا که این نگرش فعلی چیزی جز بیکاری برای اقتصاد ما ندارد.

 
وی با اشاره به وجود نیروی انسانی کارآمد و خلاق در ایران ادامه داد: با همین جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب که در علم و فن آوری پیشرفت‌های زیادی نصیب کشور کردند، می‌توانیم اقتصاد کشور را نیز شکوفا کنیم.

 
وی با بیان این‌که با شعار ،نمی‌توان کشور را اداره کرد، گفت: " ما" ،"می توانیم " و "ما می توانیم" در خرمشهر تجلی یافت.با وحدت ،ولایت پذیری و ایثار می توانیم کشور را بسازیم.

 
وی اضافه کرد: باید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست پیش برویم و مدیریت این نیست که یک تیم برود و یک تیم جدید بیاید، بلکه باید این نوع نگرش به مسائل اقتصادی و نوع مدیریت ها تغییر کند.

ارسال نظر