کد خبر: ۳۱۸۶|
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
زمانی که روحانی از پاسخ های عجولانه و مورد استقبال مخالفانش پرهیز می کرد. بدون شک با توجه به سابقه طولانی شیخ دیپلمات در مسائل سیاسی و حوزوی، کیاست و درایت او باید همینگونه باشد تا بهانه به دست مخالفان وی ندهد و او را تخریب نکند. راهبردی که بیش از پیش تندروها را عصبانی کرده است
به گزارش نامه نیوز، مناظره های پایانی و داغ سال 92 را همه به خاطر دارند. زمانی که روحانی حکم ریاست جمهوری خود را به گونه ای با پاسخ به شبه افکنی قالیباف در میان چشم میلیون ها ایرانی تصویب کرد. اما نکته دیگری نیز در آن میان از نظر مردم پنهان نماند و آن نیز مشاجره لفظی محسن رضایی با شیخ دیپلمات بر سر پرونده هسته ای بود. زمانی که دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام از نحوه پیشبرد مذاکرات اتمی ایران و قدر های جهانی انتقاد می کند و دبیرشورایعالی امنیت ملی آن دوران نیز با قاطعیت پاسخ می دهد.

محسن رضایی در نقد صحبت های روحانی و جلیلی می گوید:‌ بعد از شنیدن صحبت های این دو نامزد به خود می گفتم که آیا حرف بزنم یا نزنم؟ اما اگر حرف نزنم ظلم به تصمیم گیری مردم است.رضایی تصریح کرد: واقعیت این است که چه در زمان آقای جلیلی و چه در زمان آقای روحانی افراط و تفریط هایی صورت گرفته است. وی با طرح این سوال که آیا می خواهیم از گذشته بدون کم و کاست دفاع کنیم، گفت: نباید این طور خود را حق مطلق بدانیم ، پس اشکال ها و ضعف های ما کجا بود؟ انقلاب تازه پای ما 34 سال از عمرش می گذرد باید تجربه کنیم و این تجربه ها را منتقل کنیم ؛ اگر مسئولیتی به دوش ما گذاشته شد و اشتباه کردیم باید صادقانه آن را بیان کنیم.

از کوره در رفتن روحانی

روحانی با لحنی خاص به رضایی پاسخ داد و گفت: ایشان با یک لحنی صحبت می کنند، مثل اینکه ایشان نظرات دقیقی داشتند وآن نظارت اجرا نشد.وی ادامه داد: اقای رضایی، جنابعالی همان کسی هستید که درجمع گفتید که شورای امنیت سازمان ملل به مراتب بهتر از شورای حکام است و اقای روحانی چرا جلوی این کار را گرفته است که پرونده از شورای حکام نرود به شورای امنیت، شما همان هستید، شما ان وقت اینجا ما را نصیحت می کنید. روحانی گفت: من نمی خواهم اینها را بگویم چون شما اغاز کننده هستید من اینها را می گویم، اولین جلسات هسته ای که ماگذاشتیم و به کلی سری بود، کدام سایت افشا کرد ، چه کسانی در جلسه سران بودند که همه ناراحت شدند. اقای دکتر ولایتی حضور داشت انجا و دید که کدام سایت بود افشا کرد و اینجا خیلی حرفهاست و نباید گفته شود و جای این بحث ها نیست.روحانی افزود : ما اگر می خواهیم رقابت کنیم ، رقابت سالم کنیم یعنی بیاییم بگوییم من در فلان جا همچین برنامه ای داشتیم من هم جواب بدهم بگویم این برنامه این چنین بوده است.

خونسردی آقا محسن در برابر شیخ حسن

رضایی که از خونسردی بالایی برخوردار بود، خطاب به روحانی گفت: صبرکنید، ما اینجا می خواهیم اطلاعاتی به مردم بدهیم که مردم تصمیمی بگیرند برای سرنوشت خودشان. چرا طوری صحبت می کنید که هیچ اشکالی نیست؟ آیا معنای این حرف این است که اگر یکی از شما رییس جمهور شدید، می خواهید با همان وضع قدیم که دارید از آن دفاع می کنید، کشور را اداره کنید؟ یا نه، اشکالاتی بوده ، چرا به آن اشکالات اشاره نمی کنید؟رضایی نیز تیر آخر را زد و افزود: شما ببینید سؤال من چقدر مؤدبانه است ، آقای روحانی اگر بخواهد با این عصبانیت و این داد و بیدادی که کردند سکان کشور را بدست بگیرند ، خداوند رحم کند به این کشور! روحانی آن روز باید ازطعنه های رضایی درس می گرفت و به گونه ای برخوردهای خودرا کنترل می کرد تا در زمانی که رییس جمهور شد، سخنان تندو تیزش دستاویزی برای تخریب وی نشود.

برخوردهای مقتدرانه!

خاطرمان هست روحانی در دوران ریاست جمهوری خود زمانی که مخالفان و تخریب گران یا منتقدان وی به وی هجمه می آوردند، وی نیز بدون معطلی و تامل پاسخی دندان شکن! به آنها می داد. یا آنها را بی شناسنامه و بزدل می خواند یا تازه به دوران رسیده و کاسب. این روند علیه رییس جمهور پیش می رفت، تا جاییکه به نظر رسید،روحانی متوجه این رویه غلط شد و به آن پایان داد.

اما استراتژی روحانی به گونه ای تغییر یافت که وی به رویداد ها، انتقادها و تخریب ها دیگر پاسخ مستقیم و تند نداد. او با مدیریت حساب شده و بهره مناسب از تریبون های خود واکنش های به جا و دقیقی به مسائل مختلف نشان داد. این برنامه دیگر نه به ضرر روحانی تمام و نه سبب فروخوردن سخنان او می شد.

نمونه هایی از کیاست و درایت

نمونه های بارز این درایت را می توان در چند ماه اخیر مشاهده کرد. زمانی که رییس جمهور در برابر هیاهوی برخی تنها سکوت را در پیش می گرفت ولی اندکی بعد با سند، مدرک و عقلانیت حرف خود را به گوش همه می رساند. در ماجرای فیش های حقوقی، لغو کنسرت،FATF و نقدها به برقراری بازی تیم ملی کشورمان با کره جنوبی از این قسم برخوردها را می توانستیم مشاهده کنیم. زمانی که روحانی از پاسخ های عجولانه و مورد استقبال مخالفانش پرهیز می کرد. بدون شک با توجه به سابقه طولانی شیخ دیپلمات در مسائل سیاسی و حوزوی، کیاست و درایت او باید همینگونه باشد تا بهانه به دست مخالفان وی ندهد و او را تخریب نکند. راهبردی که بیش از پیش تندروها را عصبانی کرده است.

کلید واژه های مطلب: مناظره ، محسن رضایی ، حسن روحانی
ارسال نظر