کد خبر: ۳۲۶۶|
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۶
دکتر محسن رضایی در جلسه پیگیری طرح احیای 550 هزار هکتار از اراضی استان خوزستان گفت: احداث شهرهای کشاورزی، صنعتی و تجاری از ملزومات پیشرفت استان است، مدیران و نمایندگان استان، با همدلی و جدیت، اجرای طرح را پیگیری کنند
به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه شورای عالی منابع آب استان خوزستان، آخرین وضعیت اجرای طرح در استان خوزستان و موضوع برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص مناطق شمالی و اجرای طرح در فاز دوم را با حضور مدیران استان خوزستان پیگیری کرد.
دکتر رضایی با اشاره به سوابق طرح احیای اراضی خوزستان ضمن تشکر از تلاش‌های استاندار  و مدیران استان خوزستان گفت: همان‌طور که در جریان هستید قریب به نوزده سال است از فرمان رهبر معظم انقلاب برای احیای 800 هزار هکتار از زمین‌های این استان می‌گذرد. اجرای این فرمان خیلی به درازا کشید. البته در دو سال اخیر کارهای خوبی انجام‌شده اما گزارش‌هایی که می‌رسد این طرح به 550 هزار هکتار تقلیل پیداکرده و طرح فازبندی شده است. از مسئولان می‌خواهیم که پیگیری جدی داشته باشند و مدیران استانی با همین هماهنگی و دلسوزی، طرح را دنبال کنند. نمایندگان شهرهای استان هم پیگیری‌های خود را بیشتر کنند تا این موضوع که مدنظر مقام معظم رهبری بوده، اجرایی شود. پیگیری طرح احیای 550 هزار هکتار از اراضی خوزستان با حضور دکتر رضایی
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: در موضوع آب و منابع مالی برای طرح، باید فکری اساسی انجام داد. یافتن منابع مالی تازه برای طرح اهمیت دارد. مسئله محیط‌زیست و پس آب‌ها را باید جدی گرفت و زه آب‌ها و زهکشی‌ها و نمک‌زدایی را باید مدنظر قرارداد. اجرای این طرح در بخش‌های شمالی استان، برخی مشکلات را حل می‌کند. نباید با کشاورزی به کشاورزی استان ضربه زد. خشک شدن تالاب‌ها و هورها و حفظ رودخانه‌ها، برای ما بسیار مهم است. این محیط‌زیست را باید برای حیات و زیست جمعی مردم، حفظ کرد. این موضوع را از جهات مختلف باید مدنظر قرارداد. هزینه‌های طرح را می‌شود از درآمدهای نفت و گاز استان تأمین کرد. 
دکتر رضایی افزود: در موضوع بخش شمالی استان و اجرای طرح، به نظر می‌رسد، تبعیض روی‌داده که بایستی محرومیت بخش‌ها را در فازهای بعدی لحاظ کرد. البته توسعه در استان خوزستان، بر اساس ناحیه بندی باید باشد. برخی مناطق به خاطر بندر بودن و قانون مناطق آزاد، توسعه خود را بر اساس مزیت‌های تجاری باید استوار کنند. مناطق دشتی نیز مزیت‌های خود رادارند که باید بر اساس آن برنامه‌ریزی کرد. 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: احداث شهرهای کشاورزی، صنعتی و تجاری نیز از ملزومات پیشرفت استان است. باید آسیب‌های زیرساختی را بشناسیم و رفع کنیم. بحث آماده کردن محصولات کشاورزی برای عرضه در بازارها، به نظر می‌رسد یک حلقه مفقوده است. نبود سردخانه و بسته‌بندی مناسب، حدود 30 درصد تولیدات کشاورزی را از میان می‌برد. نگاه نو به صنعت کشاورزی در استان، بسیار اهمیت دارد همچنان که بازاریابی محصولات کشاورزی بسیار مهم است و محصولات ایرانی باید سهمی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهند. کسب‌وکارهای کوچک در کشاورزی سنتی باید به‌واسطه های تجمیع کننده متصل شوند. این مشکل را مؤسسات بزرگ کشاورزی ندارند. تأسیس چهار شهر که کشاورزی ، صنعت و تجاری که تمام نیازهای کشاورزی را پاسخگو باشد و بازاریابی در آن صورت بگیرد و شعب بانک‌های داخلی و خارجی در آن فعال باشند، نیاز این طرح است. انتظار من از مسئولان استان این است که این طرح را جدی بگیرند و در شهرهای استان، پایگاه‌های ارتباط با این شهرهای جدید را راه‌اندازی کنند. امیدواریم که دو شهر اول برای این طرح هر چه زودتر مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. نباید طرح‌های بزرگ گرفتار بخشی نگری وزارتخانه‌ها و نظام بروکراتیک مرکزی بشوند. پروژه‌های بزرگ چند وزارتخانه‌ای با هماهنگی استانداری و همدلی مدیران استان قابل‌دستیابی هستند. ان شا الله در این طرح، نگاهی جامع داشته باشیم و بتوانیم رادمان بهره‌برداری از آب در استان خوزستان را بالاتر ببریم. در طرح جامع کشاورزی باید برای هر قطره آب، برنامه داشت.
در این جلسه مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط به بزرگترین طرح آبی‌خاکی کشور، گزارشی از روند کار و نیز برخی موانع و مشکلات در مسیر اجرایی شدن طرح را برای دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و استاندار خوزستان ارائه کردند. همچنین موضوع محرومیت‌های شهرهای شمالی استان خوزستان به‌عنوان یک مطالبه توسط نمایندگان این شهرها مطرح شد که دکتر رضایی تأکید کردند که موضوعاتی چون آب شرب روستاییان شهرستان باغملک به‌فوریت بررسی و مرتفع شود.

پیگیری طرح احیای 550 هزار هکتار از اراضی خوزستان با حضور دکتر رضایی
ارسال نظر