سرلشکر محسن رضایی در یادواره حماسه عملیات میمک:
کد خبر: ۳۳۰۳|
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
دکتر محسن رضایی، فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس در سالروز عملیات میمک با حضور در این منطقه، در مراسم بزرگداشت این عملیات به ایراد سخنرانی پرداخت.
به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعه 18 دی 1395 در جمع هزاران نفر از عشایر غیور ایل خزل و ایل ارکوازی ، شوهان و مردم و مسئولان استان ایلام گفت:گرامی می‌داریم یاد و خاطره شهدای انقلاب و دفاع مقدس و به‌ویژه شهدای عملیات آزادسازی میمک، و تشکر می‌کنم از شما مردم وطن‌دوست و انقلابی که مسافت‌های طولانی را طی کردید تا در این مراسم شرکت کنید. از طرف خودم و رهبر معظم انقلاب از فرد فرد شما تشکر می‌کنم.

رضایی گفت: ایلام سرزمین عشایر غیرتمندانی است که در طول تاریخ از سرزمینشان دفاع کردند و در طول دفاع مقدس هم جانانه از ایران اسلامی دفاع کردند و در همین منطقه 14 روز قبل از حمله عراق به خوزستان و کرمانشاه، بعثی‌ها به ایلام حمله کردند و چند ماه در این ارتفاعات مهم و کلیدی مستقر شد. میمک اولین نقطه‌ای است که جنگ آغاز شد. این منطقه اهمیت ویژه‌ای برای صدام و آمریکا بود. در آن شرایط مردم خودجوش و از روی انگیزه‌های میهنی وارد عمل شدند. به شناسایی رفتند. عشایر بهتر از همه این ناحیه را می‌شناخت. شناسایی بسیار خوبی هم کردند. جوانان عشایر گردان بندی شدند و اسلحه‌های شخصی را به میدان آوردند و نوزدهم دی‌ماه، عشایر و بسیجیان سازمان‌دهی شده توسط امیر سهرابی وارد عمل شدند. شهید کشوری و دوستانش هم عرصه را بر دشمن تنگ کرده بود. تانک‌ها را با هلی کوپترهاشان منهدم می‌کرد و منطقه را تحویل نیروهای زمینی می‌داد. شجاعت او به حدی بود که به همه نیروها روحیه می‌داد.دیپلماسی در دنیا، صحبت کردن با گرگ‌ها است، باید بااقتدار به گفتگو با گرگ‌ها رفت

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) با تجلیل از نقش‌آفرینی آیت‌الله حیدری ایلامی گفت:ایل خزل در شکستن خط وارد عمل شد و با همکاری سایر ایلات خط مرزی را تثبیت کردند. چهار ماه بعد، میمک آزاد شد. منطقه‌ای که ارتش عراق به‌مانند اروندرود روی آن حساب ویژه کرده بود. می‌خواست اروندرود و میمک را به خاک عراق اضافه کند. میمک زودتر از اروند آزاد شد. آزادسازی خرمشهر یک سال بعد صورت گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امام بارها می‌فرمود: مردم جلوتر از ما هستند. ما دیدیم که در انقلاب و در دفاع مقدس مردم جلوتر از خواص و دولتمردان عمل کرده‌اند. این مملکت را مردم مال خودشان می‌دانند. مردم به ما می‌گویند که شما مسئولان مهمان ما هستید. میزبان واقعی انقلاب و جمهوری اسلامی خود مردم هستند. دولتمردان و سایر مسئولان مهمانان مردم هستند. خانواده‌هایی هستند از این مردم که سه شهید و چهار شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند. مادرانی که فرزندانشان را یکی پس از دیگری راهی جبهه‌ها کرده‌اند. آن‌ها صاحبان واقعی این مملکت هستند.

سرلشکر رضایی افزود: در استان ایلام عملیات‌های زیادی انجام‌شده. آزادسازی میمک و آزادسازی مهران، عملیات عاشورا، علمیات محرم، نصر 3، والفجر 3 در ایلام انجام‌شده و محور مردم بوده‌اند. ارتش و برادرم صیاد شیرازی نقش زیادی در دفاع مقدس وازادسازی همه مناطق داشته‌اند. سپاه و ارتش درازادسازی ایران اسلامی نقش داشتند ولی حقیقتاً محور اصلی دفاع مقدس مردم و عشایر بودند. خون و غیرت عشایری اجازه جدا شدن بخشی از خاک ما به دشمنان نداد.

دکتر رضایی گفت: حفظ اقتدار در ایران لازم است. بدون اقتدار نمی‌توانیم امنیت را تأمین کنیم. دیپلماسی و صلح به اقتدار وابسته است. صلح را با گفتگوی بدون اقتدار نمی‌توان به دست آورد. عدالت و آزادی بااقتدار می‌شود به مردم هدیه دارد. فساد را هم بااقتدار می‌توان از کشور دور کرد. در سیصد سال گذشته وتاقبل از جمهوری اسلامی در همه جنگ‌هایی که علیه ایران شده به شکست ایران منتج شده و در هر جنگ تکه‌ای از خاک ایران را از سرزمین تاریخی‌مان جدا می‌کردند، آخرین تکه، بحرین بود اما این جنگ، درس بزرگی به متجاوزان داد. در سالهای آخر دفاع مقدس متجاوزان ، التماس می‌کردند که ما جنگ را ادامه ندهیم. این کشور اقتدار می‌خواهد. مسائل مختلف ما بااقتدار حل می‌شود. ما موشک را برای صلح، عدالت و آزادی می‌خواهیم. ما نیروی مسلح قدرتمند می‌خواهیم تا صلح و امنیت در منطقه برقرار بشود . در پنج شش سال اخیر منطقه ما در آتش تکفیری‌ها در حال سوختن بود. می‌خواستند از قصر شیرین وارد ایران شوند. اما فرزندان شما در سوریه و عراق به کمک ارتش‌های سوریه و عراق وارد شدند و مشورت دادند و برقراری امنیت را در منطقه دنبال کردند.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: این اقتدار پشتوانه صلح است و سرمنشأ آن دفاع مقدس بود. مقاومت شما مردم و تلاش فرزندانتان باعث شده که موشک‌های ما با برد دو هزار کیلومتر، هدف‌ها را با دقت می‌زند. انقلاب اسلامی مردم را به صحنه انقلاب اسلامی بازگرداند. امروز سازمان‌های اطلاعاتی کشور، با تکیه به خود مردم، امنیت را مستقر کرده‌اند. بنابراین جنگ مردمی شد وما پیروز شدیم/ امنیت مردمی شد. دفاع مردمی شد.

بیایید از درس‌های جنگ در اداره کشور وزندگی مردم استفاده شود.

مردم به اقتصاد بازنگشته‌اند. مردم به صنعت و کشاورزی و حتی به زندگی خودشان بازنگشته‌اند. سران عشایر از من خواستند که برای دشت‌های وسیع اینجا، برنامه‌ریزی کنیم. ان شا الله تمام این دشت‌ها در سال‌های آینده به کشاورزی پررونق تبدیل می‌شود. در همه زمینه‌ها باید همین کار را کرد. بازارچه مرزی اینجا باید دایر و فعال شود. مردم حضورشان را باید در صنعت و خدمات و کشاورزی و فضاهای مجازی حفظ کنند. این درسی بود که از جنگ گرفته‌ایم. مردم تا زمانی که در جنگ نیامده بودند ارتش و سپاه موفق نمی‌شدند. این دیوارها که بر سر راه مردم در اداره کشور ساخته‌شده باید برداشته شود تا مردم به کمک دولت‌ها بیایند. دیوارهای بین مردم و دولت را فروبریزید تا فقر و بیکاری ازبین برود.

دکتر رضایی گفت: از جنگ آموختیم که دیپلماسی در دنیا، صحبت کردن با گرگ‌ها است. باید بااقتدار و با دست‌پر به گفتگو با گرگ‌ها رفت. نباید مانند میش در برابر گرگ‌ها ظاهر شد. آن‌ها به امضای خود وفادار نیستند . اگر در جنگ ا ز مرز عبور نمی‌کردیم، دشمن به آتش‌بس رضایت نمی‌داد. اگر غنی‌سازی را ادامه نمی‌دادیم به میز مذاکره نمی‌آمدند. با پشتوانه اقتدارمان به دنبال دیپلماسی می‌رویم. بدون دفاع و مقاومت نمی‌توانستیم به صلح برسیم. امیدوارم که ملت پرافتخار و دولت و نیروهای مسلح ما از این حوادث میمک جنگ درس بگیرند. امیدوارم این عملیات در تقویم کشور ثبت بشود و حماسه‌آفرینی عشایر را قدر بدانند.

در ابتدای این مراسم سردار حسینی فرمانده سپاه امیرالمؤمنین ( ع) استان ایلام، حضور خانواده‌های شهدا، جانبازان، اقشار مختلف مردم و مسئولین استان را در منطقه عملیاتی میمک خوش‌آمد گفت و افزود: حضور عزیز دل همه رزمندگان و نیروهای انقلاب، سردار سرلشکر پاسدار محسن رضایی، را به دیار مرزنشینان مقاوم خیرمقدم می‌گویم. ایشان طراح و برنامه‌ریز موفق‌ترین عملیات‌های جنگ و فرمانده بزرگ دفاع مقدس بودند.

مهندس مروارید، استاندار ایلام نیز با اشاره به ویژگی‌های عملیات فتح میمک، خواستار ثبت این عملیات غرورآفرین در تقویم کشور شد.

عملیات ضربت ذوالفقار به‌منظور آزادسازی میمک در استان ایلام ، نوزدهم دی‌ماه 1359با رمز یا الله با حضور هشت گردان از رزمندگان اسلام برگزار شد در این عملیات دو هواپیما، سه هلی‌کوپتر و 46 دستگاه تانک و نفربر بعثی منهم و ارتش بعثی بیش از 2000 هزار کشته و زخمی متحمل شد، همچنین 5 قبضه توپ و 21 تانک و نفربر به غنیمت رزمندگان اسلام درآمد.


دیپلماسی در دنیا، صحبت کردن با گرگ‌ها است، باید بااقتدار به گفتگو با گرگ‌ها رفت

دیپلماسی در دنیا، صحبت کردن با گرگ‌ها است، باید بااقتدار به گفتگو با گرگ‌ها رفت

دیپلماسی در دنیا، صحبت کردن با گرگ‌ها است، باید بااقتدار به گفتگو با گرگ‌ها رفت


ارسال نظر