سرلشکر پاسدار دکتر محسن رضایی در دانشگاه عالی دفاع ملی:
کد خبر: ۳۳۵۰|
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنرانی افتتاح اولین همایش سراسری مدیریت جهادی و امنیت ملی در در دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: گمشده کشور ما در بسیاری از مسائل، یک مدیریت الهی و جهادی است. در کانون مدیریت جهادی، قیام و خستگی ناپذیری وجود دارد.
به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح روز سه شنبه 19 بهمن ماه در همایش سراسری مدیریت جهادی و امنیت ملی با تبریک دهه فجر و روز نیروی هوایی گفت: سالگرد پیروزی پر افتخار ملت ایران را به شما مدعوین، اساتید و پژوهشگران تبریک و تهنیت عرض می کنم و به روح امام راحل، شهدا و به ویژه فرماندهان عزیز شهید سپاه و ارتش که شیوه اداره و مدیریت آینده کشور را رقم زدند، درود مي فرستم.مدیریت جهادی، گمشده كشور است
دکتر رضایی با اشاره به آیات شریفه قرآن  كريم گفت: کسانی که امر خدا و رسول را اطاعت می کنند؛ خدا به آنها نعمت هدایت  اهدا می کند. نعمت مدیریت الهی و جهادی، هدیه خداست. انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین از این نعمت برخوردار هستند. مدیریت اسلامی در ذیل همراهی با این چهار گروه است. کاری که برادر عزیزم سردار وحیدی به عنوان پیشکسوت انقلاب اسلامی شروع کردند ، کار بسیار مهمی است. گمشده کشور ما در بسیاری از مسائل یک مدیریت الهی و جهادی است. امیدوارم این همایش سرآغاز تبیین و نشر و به کار گیری مدیریت جهادی باشد و ادامه پیدا کند و به عنوان جریان تولید مدیریت اسلامی و نبوی، به طور مستمر در نیروهای مسلح و بیرون از آن باقی بماند.
دبیر علمی همایش سراسری مدیریت جهادی و امنیت ملی گفت: تقارن برگزاری این همایش با جشن های انقلاب اسلامي  بسیار خوب است. مدیریت جهادی با انقلاب اسلامی یکی است. روز نوزدهم بهمن، روز تجلي شجاعت نیروهای هوایی بود که ارتش را به اطاعت علوی سوق داد. ارتشی های ما باید به این ابراز وفاداری قبل از 22 بهمن، افتخار کنند. در صد سال اخیر ملت ایران به یک جنب و جوشی افتاده و این نقطه شروع از امنیت آغاز شده است. سرمنشأ  این تحرک از موضوع امنیت و دفاع بوده كه از سقوط و جداشدن باکو، نخجوان، سمرقند و بخارا شروع شد. وقتی که یکی یکی مناطق ایران از دست می رفت، کسانی که در دربارها و در سایه القاب پوچ نشسته بودند خود وملت ایران را به خواب زده بودند. بیداری ملت ایران، علما و روشنفکران ناشي از  چاره جویی براي  نبود اين امنیت بود. مشاهده سلاح های روسی در مقابل قشون ایران و پیگیری صنعت دفاعی توسط عباس میرزا یک نوع جمع بندی بود. مدرنیزه کردن ارتش ایران برای حل مشکلات، بخشی از این راهکار در بیداری بود. طی صدسال اخیر انواع راهکارها و فرمول ها برای جبران عقب ماندگی ها و رسیدن به آرمان ها ارائه شده است. امیرکبیر مشکل را در آموزش و پرورش می دید. مشروطه خواهان مشکل عقب ماندگی را نبود آزادی وقانون می دانستند. رضاخان و پیروانش می گفتند از فرق سر تا ناخن پا باید غربی شد. مصدق به ملی شدن نفت رسید. پانزده خرداد سرآغاز راهی جدید بود برای تبعیت از اسلام در جهت موفق شدن واداره کشور وجامعه . امام دست مردم و سیاست را به هم رساند و مردم سالاری دینی وجمهوری اسلامی را با محوریت ولایت فقيه ارائه کرد. این راه که ما در پیش گرفته ایم تلخی و شیرینی داشته، پیروزی و شکست داشته است. با مطالعه این راه، بر می گردیم به  گمشده ای که در 22 بهمن پیدا کردیم که همان مدیریت اسلام و نجات بخش کشور است. وقتی به صحنه کشور نگاه می کنیم کاملا مشهود است که مدیریت جهادی به عنوان نوعی از مدیریت اسلامی، ما را به پیشرفت های خارق العاده رسانده. در بعد دفاع و امنیت و سیاست، پیشرفت های چشمگیری داشته ایم و فرماندهان ما به عنوان مستشاران نظامی در سواحل مدیترانه، با کمک به ارتش سوریه وعراق،  دشمن را از مرزهای کشور ما وکشورهای اسلامی دور کرده اند. انقلاب اسلامی در مقابل صهیونیست ها و در مقابل ارتش های وابسته منطقه برتری خود را نشان داده است؛ هم در سلاح و هم در تاکتیک و به اين ترتيب راهبرد برتری خود را نشان داده ایم. موشک های ما در برد 2000 کیلومتری با اندک خطایی اهداف را مورد اصابت قرار می دهند. جای تاسف است در سایر موضوعات مانند اقتصاد و معیشت دچار مشکل هستیم. در موضوعاتی که زیر نظر  رهبر معظم انقلاب اقدام شده، بسیار موفق بوده ایم. مدیریت جهادی، گمشده كشور است
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دستاوردهای دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران گفت: فرانسوی ها و آلمان ها بهترین سیستم های امنیتی را دارند اما در مقابل داعش ناموفق بوده اند و حال آن كه  داعش نتوانسته از سد امنیتی ما بگذرد. این مدیریت جهادی و اسلامی است. اما در صنعت و کشاورزی این مدیریت را اجرا نکرده ایم. اقتصاد مقاومتی برای تحقق مدیریت جهادی یک راهبرد است و ما برای پیشرفت فرهنگ و اقتصاد كشور نیازمند مدیریت جهادی هستیم.
خیزش مدیریت جهادی و زادگاهش امنیت بود و بیداری ملت ایران از دغدغه امنیت سرچشمه گرفته است. گروه ها و دلسوزان کشور، آنچه پیش خود دارند را از غریبه تمنا نکنند و به جوانان و کارشناسان خود تکیه کنیم. با بازگشت به ارزش های انقلاب می توانیم مدیریت جهادی و کار برای خدا و ولایت پذیری را در کشور جاری کنیم. بازگشت به ارزش های انقلاب، نقطه شروع مباحث مدیریت جهادی محسوب می شود. 
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: مدیریت جهادی از جهاد متولد شد. این مدیریت با عملیات و ماموریت همراه است. با تکلیف در آمیخته است. تکلیف یعنی عملیات و انجام ماموریت. در کانون این مدیریت، قیام و خستگی ناپذیری وجود دارد. این تکلیف برای کسب موفقیت و یا برای شهادت که فتحی بزرگ است، انجام می شود. شهادت امام حسین (ع) و یارانش در روز عاشورا، بشریت را هدایت کرد. زادگاه این مدیریت در صدر اسلام و در نبردهای امیرالمومنین (ع) بوده است. در «دفاع مقدس هشت ساله» و «جهاد سازندگی» بوده و امروز در «جبهه مقاومت اسلامی» است. این عرصه ها زادگاه مدیریت جهادی هستند. مدیریت جهادی نوعی از مدیریت اسلامی است که مساوی هم نیستند و نباید در شرح این نوع از مدیریت به تبیین آیات و روایات، بسنده کرد. بسیاری از اصول و مبانی مدیریت اسلامی در مدیریت جهادی است که جنبه های کاربردی هر یک قابل تبیین جداگانه است و اما فلسفه اش همان مدیریت اسلامی است. 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ادبیات مدیریت جهادی گفت: در حوزه ادبیات مدیریت جهادی با چند موضوع اصلی سروکار داریم که نباید دچار اشتباه بشویم.این موضوعات شامل فضا و محیط جهادی، سازمان جهادی، مدیریت جهادی، مدیران جهادی و جهادگران و رزمندگان هستند. مدیریت جهادی با همه این امور ارتباط دارد. این مدیریت نباید در مسائل کوچکتر خلاصه شود. مدیریت جهادی، گاه در کنار این پنج موضوع قرار می گیرد و گاه بالاتر از این موضوعات است و در سطح کلان، جنبه رهبری جهادی پیدا می کند. در سطح پایین تر نیز مدیریت جهادی در کنار رزمندگان و سازمان جهادی قرار می گیرد. انقلابی و جهادی بودن افراد همیشه به تبدیل سازمان و پایگاه به سازمان جهادی منجر نمی شود و باید موضوعات را تفکیک کرد. 
مدیریت جهادی، گمشده كشور است
وی افزود: مدیریت جهادی نوعی مدیریت است که باید ارتباط آن با مدیریت های متعارف دنیا شناخته شود. افراط و تفریط در این موضوع مضر است. باید کار علمی و پژوهشی کرد. از ویژگی های مدیریت جهادی، اقناع سازی و باور سازی است. افراد در این مدیریت باید با آزادی عمل در پژوهش ها، اقناع شوند. می توان از دستاوردهای علم و تمدن غرب در محیط اسلامی با وجود پارادایم های متفاوت استفاده کرد؛ زیرا مشابهت هایی در این مدیریت و مدیریت های متعارف دنیا وجود دارد؛ از قبیل استفاده از فرهنگ یا تکنیک هایی همچون نظم و قاعده مندی در مدیریت. این مشابهت ها در دو پارادایم مدیریت اسلامی وغربی ، باید شناخته شوند. تفاوت ها باید تبیین شوند. این ادبیات قرار است در فضای علمی جهانی و آکادمی های دنیا طرح شود و ما در چالش های علمی دنیا می توانیم مطرح شویم. 
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت : در مقاله ای که با نگاه پارادایمی به مدیریت جهادی کار کرده ایم به چارچوب مفهومی این مدیریت رسیده ایم و علت و علل مدیریت جهادی را بررسی کرده ایم. به سه علت اساسی رسیده ایم یکی "ایمان الهی" بوده و دوم"ولایت مداری" و سوم "تقوا" که همراه آن است. اینها از انس با ذات مقدس پروردگار متعال ناشی می شود. 
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس در جمع بندی سخنانش گفت: مشکل ما الان در مدیریت کشور، مقوله راه است. راه خدا و امام است که با مدیریت جهادی طی می شود. غربزدگی نقطه مقابل این راه است. این راه در انقلاب و دفاع مصداق عملی پیدا کرده است و هر جا این راه را طی کرده ایم، پیروزی یافته ایم. دستاورد راه رقیب که همان مدیریت غربزده است را در قیافه خودروی ملی ببینید! موشک های ما حاصل مدیریت جهادی است. امیدواریم روزی مدیریت جهادی در کشور تحقق پیدا کند و شاهد ثمرات طی شدن راه خدا باشیم.
در ابتدای این همایش سرتیپ پاسدار احمد وحیدی، رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دکتر سید ضیاء الدین قاضی زاده فرد، دبیر همایش با خیر مقدم به شرکت کنندگان، گزارشی از روند برگزاری همایش سراسری مدیریت جهادی و امنیت ملی و نشست های هم اندیشی و نمایشگاه دستاوردهای دفاعی مدیریت جهادی که در حاشیه همایش برگزار شد، ارائه کردند.
همایش سراسری مدیریت جهادی و امنیت ملی توسط مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی با همکاری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی و وزارتخانه های اطلاعات، امور خارجه و وزارت علوم، شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی،مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، شهرداری تهران، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ،  19دانشگاه، 10 پژوهشگاه و نهاد مطالعات راهبردی دفاعی با شعار "توسعه امنیت ملی با مدیریت جهادی" در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد.


ارسال نظر