دكتر محسن رضايي در برنامه تلويزيوني دستخط؛
کد خبر: ۳۴۵۹|
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
دکتر محسن رضایی با حضور در برنامه تلويزيوني دستخط درباره نامه چندي پيش خود به حسن روحاني، مسائل داخلي و منطقه اي، برجام و ايجاد فضايي جديد در انتخابات توسط نيروهاي انقلابي سخن گفت.
جنگ اصلی، معیشت مردم است/ دو اشتباه اساسی در برجام رخ داد/ قاسم سلیمانی‌های 18–19 ساله فراوان داریم
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتداي برنامه و در پاسخ به سوالی در خصوص نامه چندي پيش خود به روحانی گفت: در نامه کاملاً مشخص بود كه از موضعِ دلسوزی نوشته شده است و اصلاً هدف سیاسی یا انتخاباتی در آن نبود. دولتمردان ما بعضی وقتها در درکِ شرایط تغییریافته اشتباه می کنند و زمانی را از دست می دهند تا متوجه شوند شرایط عوض شده و آنها هم باید رفتار و سیاست هایشان را تغییر می دادند. برداشت من اين بود كه ادبیات دولت يازدهم حتی اگر در گذشته دستاوردی داشت، امروز در مواجهه با ترامپ خود تبدیل به بهانه ای می شود که آنها بگويند به گفته رئیس جمهور خود کشور هم عده ای در ایران جنگ طلب هستند و قاعدتاً به همين بهانه بعضی از تخلفات خود در آینده را به اسم ما تمام كنند، کما اینکه اخیراً ستونی از ناو های آمریکا از تنگه هرمز عبور کرده بود و با اینکه قایق های ما 3 کیلومتر از آن فاصله داشتند، یکی از ناوها از مسیر خارج شده و خودش را به 500متری قایق ما رسانده بود. البته بعد اطلاعیه دادند كه ایرانی ها به 500 متری ما نزدیک شده اند و این نشان می دهد كه تغییر رفتاری در ستون ها و ناوهای آمریکا در منطقه خلیج فارس شكل گرفته است. در چنين شرايطي همخوانی صدای داخلی با تغییرات بيرون مرزها، امروز ديگر نه تنها دستاوردی ندارد بلکه می تواند به یک تهدید تبديل شود. لذا من در نامه ام به آقاي روحاني تأكيد كردم كه لازم است وارد بحثِ جنگ اصلی، يعني جنگ اقتصادی، جنگ با تحریم ها و حل مشكل معیشت مردم شويد.

دکتر رضایی با اشاره به عدم امكان اداره کشور با تفکر جناحی افزود: حل مشکلاتی که وارد زندگی مردم ، اداره کشور و اقتصاد شده است، خارج از ظرفیت جناح هاست و ما به ظرفیت جدیدی نياز داريم. الان زمانی است که نیروهای انقلاب بايد با تفکر انقلابی و با برخورداري از تخصص در اقتصاد و صنعت به صحنه بيايند و اوضاع اقتصادي را اصلاح كنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش ديگري از اين مصاحبه و با تشريح ابعاد گوناگون برجام گفت: در مساله برجام واقعاً نظام هزینه داد و از اینکه مذاکرات جلو برود، دفاع كرد. رهبر بزرگوار انقلاب بارها دفاع کردند و خود ما بارها به پیروی از رهبر انقلاب اسلامی از مذاکرات حمايت كرديم، ولی در برجام دو اشتباه اساسی صورت گرفت كه یکی اشتباهات تاکتیکی و ديگري از اشتباهات استراتژیکي بود. بخشي از اشتباهات تاکتیکی به شتابزدگی مربوط بود. ازطرف ديگر پیوستی که باید در زمینۀ اقتصاد نوشته می شد، بسيار ضعیف از كار در آمد؛ در پیوست اقتصادی لازم بود حداقل 10، 15 حکم برای خزانه داری آمریکا می نوشتند تا به محض اینکه این امضاء شد، خزانه دارايی آمریکا آن 10، 15 حکم را ابلاغ به اقتصاد آمریکا و اقتصاد بین الملل ابلاغ كنند. بانك مركزي ما به بانکهای بزرگ خارجی مراجعه می کنند، می گویند ما می ترسیم، زيرا تحریم ها برطرف شده است، ولی حکم روشنی از طرف خزانه داری آمریکا براي ما نیامده است تا مبادلات با ایران را شروع کنیم.

جنگ اصلی، معیشت مردم است/ دو اشتباه اساسی در برجام رخ داد/ قاسم سلیمانی‌های 18–19 ساله فراوان داریماستاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسيد بنا به گفته برخي ترامپ به دنبال راه انداختن جنگ است و آيا این موضوع جدی است؟ گفت:اینکه نباید ترامپ را تحریک کرد، حرف درستی است، ولی نباید به ایشان میدان بدهیم که بیاید و در زمین ما بازی کند یا گام به گام جلو بیاید كه این به هنر دیپلماسی نياز دارد ؛ به همین دلیل من به دولت پیشنهاد کردم به جای دیپلماسی سیاسی، روی دیپلماسی اقتصادی متمركز شود.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، در بخش ديگري از مصاحبه با برنامه "دستخط" و در جواب پرسش مجري برنامه درباره حاج قاسم سلیمانی گفت:به نظر من ایشان موفق عمل کرده است. حاج قاسم را من از عملیات فتح المبین می شناسم، ما در منطقه معروف به چاه نفت و عین خوش یک تیپ کم داشتیم. به من گفتند بچه های کرمان در اين منطقه مستقرند كه حدود 150، 200 نفر يا بیشتر می شوند؛ می دانستند ممکن است بگویم یک تیپ درست شود، گفتند ما نگران هستیم كه اگر از اين بچه ها يك تيپ تشكيل دهيد، شايد نتوانند و تعداد زیادی درعملیات شهید شوند. مطالعه کردم و دیدم این برادرها می توانند، لذا گفتم تیپ ثارالله کرمان تشكيل شود. شهید حسن باقری می گفت زود است اما بالاخره با او به توافق رسیدیم که به جاي تيپ، گروه رزمی ايجاد شود. آقای قاسم سلیمانی هم فرمانده گروه رزمی شد که خیلی خوب عملیات را انجام داد و بعد از عملیات فتح المبین تیپ ثارالله تشکیل شد. الان هم در بين جوانان هجده نوزده ساله ما قاسم سلیمانی های دیگري هستند که اگر میدان پیدا كنند، مثل او مي شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال مجری برنامه که پرسيد آيا ممکن است شاهد تغییراتي ساختاری در مجمع تشخيص مصلحت نظام باشیم، گفت: پیشنهادهاي بسياري به محضر رهبر معظم انقلاب در خصوص اعضا، ساختار و رئیس مجمع ارائه شده است. از جمله ویژگی های خوبی که رهبر معظم انقلاب دارند، این است که همه نظرات را مي شنوند، مطالعه می کنند و با حوصله تصميم مي گيرند.

مجری در بخش دیگری از برنامه سؤال کرد: سال 76 برای چه از فرماندهی سپاه بیرون آمدید؟

دکتر رضایی در پاسخ گفت: برای اصلاح اقتصاد کشور از سپاه خارج شدم، سه سال بود كه قصد و انگيزه ام را خدمت آقا گفته بودم و آقا قبول نکرده بودند. دیگر داشتم ناامید می شدم كه یک روز خود آقا صدايم کردند و فرمودند برای چه می خواستی استعفا بدهی؟ من یک ساعت و چهل و پنج دقیقه خدمت آقا بودم كه بیشتر هم من صحبت می کردم. بعد از اتمام حرفهايم آقا فرمودند حالا من قانع شدم، ولی شرطش این است که بتوانیم كسي را جايگزين شما كنيم. گفتم آقا تا چه زمانی؟ آقا فرمودند از دو هفته تا دو سال و بعد آقا رحیم دو سه ماه بعد انتخاب شد.

جنگ اصلی، معیشت مردم است/ دو اشتباه اساسی در برجام رخ داد/ قاسم سلیمانی‌های 18–19 ساله فراوان داریمدكتر محسن رضايي درباره فضاي انتخابات سال 96 نيز گفت: رقابتي جدی در صحنه انتخابات وجود دارد و با حضور نیروهای انقلاب، فضاهای جدیدی در کشور شکل می گیرد.

در پایان برنامه" دستخط" دکتر رضایی یادداشتی را تقدیم عوامل برنامه کرد که در آن آمده است:

«بسمه تعالی

ما خود را بدهکار انقلاب اسلامی، امام، رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران می دانیم و اگر وارد فعالیت سیاسی شدم، برای برداشتنِ گامِ سوم زندگی ام بعد از استقرارِ امنیت و دفاع بوده است؛ یعنی یک تحول اقتصادی و فرهنگی در جامعه و معیشت مردم. امروز هم همچنان امیدوارم که با شکل گیری یک دولت انقلابی، نسل سوم و چهارم انقلاب در یک تحولِ اقتصادی فرهنگی وارد شوند و ضمن ساختن خود، اقتصاد و فرهنگ جامعه و کشور را شکوفا کنند".

سرباز رهبر معظم انقلاب و ملت سرافراز ایران اسلامی

محسن رضایی»

ارسال نظر