دکتر محسن رضایی در برنامه «گفت و گوي ويژه خبري»:
کد خبر: ۳۵۷۲|
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
دکتر محسن رضایی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه آمریکا با مصیبتی بزرگ مواجه شده است، این مصیبت را سخنان ترامپ دانست که هر چه او بیشتر حرف بزند، حقانیت ایران بیشتر اثبات می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارشنبه ٢٩ ارديبهشت در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو  سيما با بيان اين مطلب و با اشاره به سخنرانی ترامپ در سازمان ملل، این سخنان را خلاف عرف دیپلماتیک دانست و گفت: این سخنان با عرف سخنرانی همه روسای جمهور جهان متفاوت بود چرا كه جنبه توهین و بی ادبی داشت.از يك طرف جاهلانه و نا آگاهانه و  از طرف دیگر غیر مسئولانه و یاغی گرایانه بود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:  آقاي ترامپ  به ملت ما و ملت هاي  دیگر  توهین  و نسبت به جایگاه خود کاملا جاهلانه عمل کرد.

رضایی با بیان اینکه ترامپ ، سازمان ملل را با پایگاه هوایی آمریکا اشتباه گرفته بود، افزود: سازمان ملل برای این ایجاد شد که کشورها اختلافات خود را از طریق دیپلماسی حل و فصل کنند در حالی که زبان سخنان ترامپ ، زبان دیپلماسی نبود. او سازمان ملل را با پایگاه هوایی وسران کشورها را با سربازان آمریکایی اشتباه گرفته بود.

وی با اشاره به  وجود تناقضات فراوان در صحبت های ترامپ تصریح کرد:«از یک طرف وانمود می کرد که می خواهد به نفع ملت ایران صحبت کند ولی  در طول یک سال گذشته تحریم هايي همچون عدم فروش هواپیما و محدودیت در صدور  ویزا و محدوديت استفاده از اینترنت را علیه شهروندان و مردم ما برقرار کرد».

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ترامپ از فقدان دموکراسی در ایران صحبت کرد، گفت: اين در حالی  است که آمریکا در منطقه با دیکتاتورهای مستبد متحد است و دوستان واقعی اش دیکتاتورهايي سابقه دارند كه  درکشورهايشان اصلا دموکراسی وجود ندارد.

رضایی گفت: ترامپ از حقوق بشر صحبت می کند، در حالی که قوانین نژاد پرستانه اي که وی وضع کرد، محدودیت های نژادی اي که  وي در ست کرده و یا حمایت هایی که از اسرائیل و عربستان در سرکوب مردم فلسطین یا یمن می کند با اين كه كشورها را به ضديت با  حقوق بشر متهم می کند، منافات دارد.

دكتر محسن رضايي افزود: نکته جالب سخنرانی وی این است که وی ادعا می کرد دولت آمریکا با داعش مبارزه می کند، در حالی که خود وی در نطق های انتخاباتی به خانم کلینتون گفته بود که دولت آمریکا داعش را به وجود آورده است ، بنابراین دفاع آمریکا در مقابله با تروریسم و متهم کردن کشورهای دیگر مثل ایران که خط مقدم مقابله با تروریسم است، به هیچ وجه در اظهارات آقای ترامپ واقعیت ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مجموعه این مسائل نشان می دهد که آمریکا با  مصیبتی  بزرگ مواجه شده و ترامپ هر چه بیشتر حرف بزند،  حقانیت ایران در مبارزه با آمریکا بیشتر اثبات می شود.
رضایی افزود: باید بگذاریم  ترامپ بیشتر حرف بزند و اگر لازم شد باید جایزه ای به وی داد تا در این چهار سال دوره ریاست جمهوری اش، آنچه را در باطن آمریکاست  افشا کند و بسیاری از واقعیت های دولت های آمریکا  را که با انواع فریبکاری و تبلیغات اجازه نمی دادند برای مردم جهان علنی شود،  از زبان آقای ترامپ بشنويم.
وی افزود: اینها نشان می دهد  كه امريكا روز به روز بدنام تر می شود و حیثیت تبلیغاتی که برای خود درست کرده بود، در حال فروریختن است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در خصوص تصمیم ترامپ در قبال برجام گفت: وی در یکی دوماه گذشته مرتب می گوید من تصمیم را گرفته ام  ولی نمی گویم.
دكتر محسن رضايي با بیان اینکه ترامپ سه راهکار دارد، گفت: به نظر من وی در 23 مهر ماه ممكن است توقف تحریم های ثانویه را که مصوبه کنگره است و هر 90 روزباید امضا کند، یا امضا کند و يا به کنگره  بگوید ایران برجام را نقض کرده كه در اين صورت  کنگره  دو ماه وقت دارد گزارش  را مطالعه كند  و مصوبه ای داشته باشد؛مثلا این حقی را  که به رئیس جمهور داده که هر 90 روز تحریم ها را متوقف کند، از وی بگیرد.
وی افزود: راهکار دیگر این است كه با امضا نکردن، دوباره تحریم ها را برگرداند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شکایت به کمیسیون مشترک را راهکار سوم وی دانست و افزود: متاسفانه ساز و كاز  خوبی در برجام تعبیه نشده و وی می تواند به کمیسیون شکایت و ادعا کند که ایران برجام را نقض کرده است. با این شکایت هر چند  کشورهای دیگر از جمله، روسیه، فرانسه و چین  بگویند که ایران تعهداتش را  نقض نکرده، اما همین که ترامپ بگوید من قانع نشدم، می تواند با تقاضاي برگشت قطعنامه های شورای امنیت،  آنها را دوباره برگرداند و اگر کشوری مخالفت کند، آمریکا می تواند وتو کند.

رضایی با بیان اینکه ترامپ سه سناریو در ذهن خود در حال پرورش دادن دارد، تصریح کرد: این كه  وی می تواند تحریمها را برگرداند، شدنی است و راه در این زمینه باز است.

وی با بیان این كه برجام  سد محکمی ایجاد نکرده که تحریمها برنگردد، افزود: هر طرفی که ادعا کند برجام نقض شده،  ممكن است عمل متقابل هم انجام دهد. البته ما هم می توانیم عمل متقابل انجام دهیم؛ اما چون حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل نداریم، این موضوع در نهایت متوقف خواهد شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در خصوص تحریم هاي  یکجانبه آمریکا و حفظ برجام به صورتي  که فایده ای برای ایران نداشته باشد، گفت: تصور آمریکايي ها این است که هر نقضی در ارتباط با برجام انجام دهند، ایران هیچ اقدامی نمی کند و این فرض اولیه آنهاست.
رضایی افزود: بر اين  اساس  می گویند، ایران در برجام اگر دستاوردي داشته ، هزینه هایی هم کرده اما همین چیزی را  که ایران به دست آورده، از ایران می گیریم.
وی افزود: ترامپ به دنبال این است که اگر برجام میوه ای هم داشته بردارد و ببرد و اگر این منافع را بگیرد،  برجام برای ایران سراسر زیان خواهد بود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در چنین شرایطی هر نوع انفعال و عقب نشینی ایران باعث می شود آنها جلوتر بیایند.

دكتر رضایی در پاسخ به سوالی در باره عکس العمل و سیاست ایران در این شرایط گفت: ایران اگر بخواهد به شیوه ای که تا كنون بوده، خصوصا در قبال  اقدام تند و یک جانبه آمریکا ادامه دهد، خطرات بسیاري به دنبال خواهد داشت.
وی بی خاصیت شدن دیپلماسی ایران را یکی از مضرات انفعال در قبال اقدامات ترامپ دانست و افزود: یکی از این خطرات  این است که دیپلماسی ما را در جهان خنثی خواهد کرد. یعنی  رویه  و در جهان ضرب المثل خواهد شد که شما هر نوع دیپلماسی با ایران می توانید داشته باشید و ایران به دنبال شما خواهد آمد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به عبارت ديگر به همه کشورهای یاغی درس غلطی داده می شود که ایران در سیاست خارجی ثبات و استحکامی ندارد.
رضایی ادامه یافتن فشارهای دیگر را از دیگر خطرات مورد اشاره دانست و افزود: وقتی ما در قبال یک توافق چند جانبه هیچ کاری نمی کنیم، نتیجه آن این می شود که اقدامات  تند تری  صورت خواهند داد.
وی با تاکید بر اینکه انفعال ما موجب تندتر شدن ترامپ می شود، افزود: ایران قطعا باید  عکس العمل داشته باشد اما سوال این است که  عکس العمل مناسب و مطلوب چيست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ترامپ اگر آمریکا را از برجام خارج کند و تحریمها را برگرداند، برگشت تحریمها تنها به ضرر ایران نیست بلکه به ضرر اروپا هم هست. زيرا در اين حالت تمام بانک های اروپا و شرکت های اروپایی و چینی  هم که با ایران ارتباط دارند در واقع تحریم می شوند.
رضایی گفت: اولین اقدام این است که ما از کشورها بخواهیم در قبال این اقدام ترامپ بايستند و پیشنهادهايي  برای تنبیه آمریکا از سوی مجامع بین المللی داشته باشيم.
وی افزود: وزارت خارجه ما باید خود را آماده کند که در قبال اقدام ترامپ حتما از فضای بین المللی استفاده کند؛ به طوري كه  پیشنهادهايي روی میز شورای امنیت داشته باشد و با اتحادیه اروپا کار کند  و حداقل این كه از پنچ کشور بخواهد که آنها جبران کنند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ایران باید اقدام هشدار دهنده داشته باشد و گام به گام اقداماتی براي پاسخ دادن تدارك ببيند.

رضایی در پاسخ به سوالي مبنی بر هدف آمریکا از تغییرات در برجام گفت: برجام یک سند محدود کننده غنی سازی ایران در مدت معین است. یعنی بعد از ١٣ سال ما می توانیم غنی سازی را مجددا شروع کنیم. ترامپ می گوید ایران بعد از ١٣سال هسته ای می شود و به سمت بمب اتم می رود.
وی افزود: ترامپ می گوید این ١٣سال باید حذف شود و این زمان  نامحدود باشد تاایران هیچ وقت به غنی سازی کامل برنگردد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: یکی دیگر از محدویت های ما در برجام این است که درصد غنی سازی ما سه و شش  و هفت صدم است و ما بعد از ١٣ سال بیش از این مقدار می توانیم غنی سازی کنیم.
رضایی تصریح کرد: یک محدودیت دیگر این است که ما در مدت١٣ سال باید از سانترفیوژهای نسل اول استفاده کنیم اما بعد از ١٣ سال می توانیم از سانترفیوژه های مدرن غنی سازی استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه ترامپ مدعي است این محدودیت ها برای همیشه وجود داشته باشد، افزود: ترامپ می گوید چرا موشک های بالستیک ایران در برجام محدود نشده و مدعي است كه برجام بايد اصلاح  شده و موشک های ایران را هم شامل شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ترامپ می خواهد بازرسی ها از ایران بدون قید و شرط باشد، گفت: حرف ما این است که بازرسی ها قید دارد؛ یعنی آژانس نمی تواند از همه مراکز ایران مثلا پادگانهای ایران و مراکزدفاعی  بازرسی کند.

رضایی با بیان این كه ایران به این زیاده خواهی ها و دخالت های غیر قابل قبول، تن نمی دهد، افزود: ما امنیت خود را به دست کسی نمی سپاریم. اگر ما امنیت خود را به دست آمریکا بدهیم،  یعنی خود را تسلیم کرده ايم.
وی افزود: اگر ما زیر بار زور آمریکا برویم، استقلال ما خدشه دار می شود ،  دستاوردهای انقلاب را ازدست خواهیم داد و خداي ناكرده به یک ملت ذلیل تبدیل خواهیم شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ملت و رهبر بزرگوار ما حاضر نیستند  چنین تعهداتی را بپذیریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای اروپائي ها برای محدود سازی فعالیت موشکی ایران در چند سال آینده، این ادعا ها را خواب و خیال توصیف کرد که تحقق يافتني نیست و گفت: اروپايي ها این مطالب را برای کاهش فشارهای ترامپ مطرح می کنند.
رضایی مسائل موشکی ایران را مهمترین عنصر بازدارندگی ایران دانست و افزود: ایران به کمک موشک هايش به صلح منطقه کمک می کند. آن سرکوبی  که ما به وسيله موشک ها علیه داعش داشتیم، در مبارزه با تروریسم نقش موثری داشت.
وی تصریح کرد: ما امروز به وسیله موشک هايمان علیه داعش و تروریست ها عمل می کنیم و قطعا اگر کشوری در منطقه پیدا شود که مثل صدام امنیت ما را مخدوش كند،  ما با اين موشک ها زودتر جنگ را  به پایان می بریم تا صلح سريعتر در منطقه برقرار شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دلایل اتهام افکنی امریکا مبني بر  حمایت مالی ایران از  حزب الله و مقاومت مردمی در کشورهای منطقه  كه درگیر نبرد با تروریسم هستند، گفت: آمریکایی ها دقیقا می دانند که ما چقدر هزینه می کنیم. پس اسناد هزینه های ما را منتشر کنند که ما چقدر کمک کرده ایم؟ اصلا نوع دفاع ما هزینه بر نیست. جنگ ما یک جنگ مردمی است و موفقیت ما هم در همین است.
دكتر رضایی افزود: برخلاف ارتشهای کلاسیک مثل ارتش رژيم صهيونيستي یا سایر ارتش هاي  منطقه، ما در  دفاع مقدس خود، از 120 میلیارد دلار درآمد ایران در هشت سال، تنها 20 میلیارد دلار هزینه جنگ کردیم.
وی افزود: ما در عراق و سوریه در حال كمك مستشاري هستیم که این مشاوره دادن بيش از میلیاردها تومان می ارزد؛ اما پولی از ایران به آن كشورها  نمی رود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آنچه ما هزینه می کنیم ، ایمان و شهادت طلبی شهيدان والامقامي مثل شهید حججی و شهيد حسین همدانی است.
رضایی گفت: سردار شهید حسین همدانی از حيث تجربه ، آموزش و نحوه  طراحي جنگ  در سوریه سرمايه گذاري عظيمي كرده است كه ارزش كار او با ريال و دلار قابل سنجش نيست.

وی افزود: روسیه با آن همه عظمت خود در هوا می جنگد اما در زمین نمی تواند بجنگد. نیرويي که در زمین می جنگند، حشد الشعبی است که سلاحش را از داعش و آمریکا به غنيمت گرفته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی جنگ ایران و عراق تمام شد، حدود 800 تا 900 تانك و 500 تا 600 توپ از عراق به غنیمت گرفته و   از آن غنایم استفاده کرده بوديم.

رضایی افزود: جنگی که امروز در عراق و سوریه علیه داعش وجود دارد و یا حزب اله علیه اسرائیل دارد، جنگ هزينه زايي میلیاردی نیست. جنگ ایمان، شهادت طلبی و  دانش و تجربه جدید رزم است و  ما در واقع، در حال آموزش و انتقال  تجربه ای هستيم  که در هشت سال دفاع مقدس به دست آورده ايم.

وی با بیان اینکه ما هر جا این فنون را آموزش دادیم کشوري كه إموزش ديده،  موفق شده است، افزود: چرا لبنان اولین کشور عربی است که توانست اسرائیل را شکست دهد؟ آیا  سلاح هاي  مدرنی داشته است؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این كه  ما بسیاری از تجهیزات مدرن خود را در  صحنه هاي مقاومت  تولید کرده ايم، گفت: امروز فناوري پهبادهایی که در جنگ با داعش بهینه و تولید کردیم،  فوق العاده بالاتر رفته است.
رضایی گفت: در زمان شلیک شش موشک به سمت مقر داعش، پهبادهای ایران از بالای ساختمان ها در حال فیلمبرداری بودند و موشک های ما بعد از طی هزار و 700 کیلومتر درست به هدف اصابت کرد.
وی با اشاره به جایگاه شايسته ایران در تجهیزات موشکی هوایی افزود: به دلیل اینکه در مبارزه با داعش حضور داشتیم، فناوري ما فوق العاده پیشرفت کرد و این پیشرفت فناوري  ما میلیاردها تومان ارزش دارد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادعای دادن پول ایران به عراق و سوریه را حرفي بی ارزش دانست و افزود: خوب است از آمریکا واسرائیل خواسته شود اسناد کمک ایران به حزب الله  و ديگر نقاط  را منتشر کنند. ما در حال انتقال دانش و تجربه خود هستیم و همزمان فناوری نظامی خود را نيز توسعه مي دهيم.

رضایی در پاسخ به سوالي درباره ديگر راهبردهای آمریکا علیه ایران گفت: تمام سیاست ها و راهبردهاي آمریکا در منطقه با شکست مواجه شده است. در حقیقت ترامپ میراث غلط و ناکام اوباما را  تحویل گرفته و  با رسوايي در حال پیش بردن آن است.
وی افزود: در زمان اوباما، حلب و موصل در دست داعش بود. وقتی ترامپ بر سر کار آمد، این دوشهر آزاد شد. در واقع ائتلاف عربستان و کشورهای دوست آمریکا در اشغال حلب با شکست مواجه شدند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حمله عربستان به یمن گفت: الان عربستان در این حمله که در زمان اوباما شروع شد، در اوج استیصال است و در یمن شکست سنگینی  را متحمل شده است. رضایی با بیان اینکه انصارالله در یمن به موشک هایی دسترسی پیدا کرد که مي تواند هم ریاض و هم امارات را هدف قرار دهد، افزود: اگر یک موشک از سوی حوثی ها به امارات اصابت کند، این برج های کاغذی کمتر از چند روز از جمعیت خالی شده و دبی و امارات به بیابان و برهوت تبدیل می شود.
وی افزود:  در مجموع آمریکائیها چه خود و چه حامیانشان در سوریه، عراق، یمن، بحرین شکست سنگینی خوردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تنش زایی آمریکا در منطقه، این سیاست را در جهت  تامین امنیت رژیم صهیونیستی دانست و تصریح کرد: آمریکائیها می گویند اگر منطقه امن باشد اسرائیل ناامن خواهد بود که بر اساس همین استراتژی،  صدام را وادار کردند  به ایران حمله کند. بعد از آن هم، حمله عراق علیه کویت را طراحی کردند. سپس آمریکا خود به عراق حمله کرد. مدتی بعد اسرائیل به لبنان حمله کرد. بعد داعش را به وجود آوردند و در حال حاضر هم می خواهند شمال و کردستان عراق را وارد درگیری کنند.
رضایی با اشاره به اقدامات ترکیه در منطقه گفت: بارزانی می گوید کرکوک مال ماست و دولت عراق هم می گوید به هیچ وجه زیر بار نمی رویم.
وی افزود: آمریکا دنبال این است  اكنون که داعش در حال از بین رفتن است، حادثه اي به وجود آورند؛ چرا که  معتقدند امکان ندارد امنیت اسرائیل بدون ناامنی در منطقه ادامه یابد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هدف آمریکا و اسرائیل این است که کشورهای اسلامی را درگیر با يكديگر کنند؛  چرا که اگر اين كشورها  آرامش داشته باشند، به سراغ اسرائیل می روند.


دكتر رضایی با بیان اینکه امريكايي ها دو استراتژی دارند، گفت: یکی این كه  می خواهند در منطقه ناامنی ايجاد و کشورهای اسلامی را درگیر کنند و دوم این كه برای ایران تهدیداتی به وجود آورند.
وی تاکید کرد: آقای ترامپ شاید اولین رئیس جمهور آمریکا باشد که در رقابت با ایران قبل از این که بازی را شروع کند،  شکست مي خورد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه ترامپ وارد ماجرای بسیار پیچیده ای شده است افزود: ترامپ سیاست ها و برنامه هایی دارد که هم از داخل آمریکا غیر قابل تحمل است و هم  حیثیت  ساختگي همه دولت های قبلي آمریکا را می برد. از طرف دیگر می خواهد با 5 کشور بزرگ جهان که تعهدات مشترکی در قبال برجام و ایران داده اند، مواجه شود. همچنین با عکس العمل ایران نیز در این زمینه مواجه خواهد شد.
رضایی تسلیم شدن آمریکا را حتمی دانست و افزود: من سرنوشت خوبی برای آمریکا نمی بینم و شاید بدترین سرنوشتي که برای دولت های آمریکا رقم خورده است ، برای ترامپ پیش خواهد آمد.
وی در پایان سخنان خود خطاب به آمریکايي ها و  با بیان این كه ما در ایران هم سعدی و حافظ داریم و هم ابن سینا و ملاصدرا که در قلب و ذهن وعقل جهانیان نفوذ دارند، افزود: در کنار این عرفا و شعرا، اسطوره هایی همجون  رستم، آرش، وقهرمانانی همچون مهدی باکری و حسین خرازی را نيز  داریم که هر تجاوزی   به ایران را ناکام گذاشتند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: علاوه بر اینها محسن حججی و حسین همدانی را داریم که در دفاع از  بشریت، تروریست ها را سرکوب کردند.
رضایی افزود: توصیه ما به آمریکايي ها این است که ایران را بشناسید و سعی کنید در مقابل ملت ایران تواضع و فروتنی  داشته باشيد و از به كاربردن کلمات  توهین آمیز و بی ادبانه خودداری کنید.
ارسال نظر
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهندس کشاورز ارشدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
0
0
سلام علیکم ، سردار سپاه اسلام جناب اقای دکتر رضایی حضرتعالی یکی از پیشگامان مبارزه با فساد می باشید از جنابعالی بعنوان یک اسطوره و امین رهبر بزرگوار و اعتبارالکلام مسلمانان جهان امام خامنه ای تقاضا می شود بفکر فساد در دوایر دولتی باشید . کشاورز ارشدی