دكتر محسن رضايي در برنامه « نگاه يك» شبكه يك سيما:
کد خبر: ۳۶۵۶|
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۴
انتفاضه آزادي قدس ، قوي ترين قيام خواهد شد/  مسأله قدس به سرزمين هاي اشغالي محدود نمي شود/ اقدام ترامپ رويارويي مستقيم با جهان اسلام است/  تباني عربستان با اسرائيل به ترامپ جرأت داده است/  دلخوري اروپا از يكجانبه گرايي آمريكا فرصت افزايش مطالبات منطقه اي را فراهم آورده است/ كشورهاي اسلامي سفراي خود را از آمريكا فراخوانده و فروش نفت را كاهش دهند
دكتر محسن رضایی ، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با  برنامه «نگاه یک» شبكه يك سيما  كه به  تحليل زمينه ها، اهداف و پيامدهاي  اقدام غير قانوني ترامپ در انتقال پايتخت  رژيم صهيونيستي به قدس شريف اختصاص داشت، گفت: قضیه فلسطین طولانی ترین داستان قرن حاضر است که قطعنامه های زیادی چه در شورای امنیت و چه در سازمان ملل در موردش صادر شده است.

دكتر محسن  رضايي ادامه  داد: اقدام ترامپ بر خلاف تمامی قطعنامه ها مثل قطعنامه 438 است که به صراحت می گويد قدس شریف متعلق به فلسطین است. حتی اخیرا اعضای شورای امنیت در محکومیت این اقدام بیانیه صادر کرده و اعلام نمودند که ما قدس را بخشی از فلسطین می دانیم و هیچ تغییری در جغرافیای  فلسطین قابل قبول نیست.

  دكتر رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا ترامپ این گونه اقدامات را انجام می دهد؛ تصریح کرد: ژن ترامپ ژنی ساختارشکن است، مثلا در مورد برجام و کره شمالی نیز ساختارشکنی کرده و همه قطعنامه ها و توافقات آمریکا را نیز زیر پا گذاشته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ترامپ بارها در نطق های انتخاباتی خود گفته بود که پایتخت اسرائیل را به قدس منتقل خواهدکرد؛ ماهها پیش قرار بود که این اتفاق بیفتد؛ اما صهیونیستها به بهانه تعمیق روابط با اعراب به خصوص دبي  و ابوظبي مانع آن شدند.

وی افزود: یکی از عواملی که به ترامپ جرآت داده، تبانیهای پشت پرده میان آمریکا ، عربستان و اسرائیل است. وجود نتانیاهو در اسرائیل و بن سلمان در عربستان یک نعمت برای ترامپ است. 

رضایی با اشاره به شکستهای پی در پی سیاستهای آمریکا در منطقه اظهار کرد: وقتی داعش از پنج سال قبل وارد صحنه شد و به نزدیک بغداد رسید و مناطقی مابین عراق و سوریه را به اشغال خود  درآورد اسرائیل اعلام کرد که امنیت زیادی دارد ، زیرا ایران از مرزهایش دور شده و دشمنانش مثل لبنان و سوریه و عراق درگیر داعش هستند. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: زمانی که داعش رو به زوال رفت و عراق و سوریه از لحاظ مرزی به هم وصل شدند، نگرانی عظیمی در رژیم صهیونیستی ایجاد شد.  اسرائیل بارها بعد از شکست داعش اعلام کرده که شدیدا احساس نا امنی می كند. از اين جهت انتقال پایتخت به قدس شاید برای دلداری دادن و روحیه بخشی به این رژیم و فقط از روی عجز است.

وی با اشاره به مشکلات داخلی اسرائیل گفت: شنبه گذشته مردم در نقاط مختلف اسرائیل بر ضد نتانیاهو و فسادهایش  تظاهرات کردند  و خواستار محاکمه وی شدند. 

رضایی با اشاره به موضع اروپا در قبال انتقال پایتخت رژيم صهيونيستي  به قدس افزود: اینکه اروپا اظهار تاسف کند کافی نیست. آنها باید این اقدام را محکوم و از این ناراحتی خود از ترامپ استفاده کنند. ترامپ مثل بوش تکروی میکند، بوش با نوشتن قطعنامه ها جلو می رفت و ترامپ با پاره کردن آنها. هيچ يك از آنها با اروپا مشورت نمی کردند و این موضوع اروپا را ناراحت کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موضع دولت ترامپ نسبت به برجام گفت: آمریکا در حال تبدیل برجام به یک جسم مرده است. آنها نه برجام را پاره می کنند و  نه آن را تایید؛ آنها در پی اصلاح برجام هستند که این خود یک تهدید است.

وی ادامه داد: در وزارت دارايى آمريكا نيز هراز گاهى جلساتی  تشكيل مي دهند و  بنگاه هاى اقتصادى را از همكارى با ايران باز مي دارند.اگر كنگره هم برجام را رد نكند، برجام بي خاصيت با برجام پاره شده فرقى نداد. دولت ما بايد تأخير در اجراى برجام را با اروپايى ها حل و فصل كند.  اگر آمريكا فعال نيست، بايد پرسيد چرا اروپا همكارى نمي كند، دولت بايد با مواضع شجاعانه ترى با اين مسأله مواجه شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اعراب به انتقال پایتخت اسرائیل به قدس واكنش نشان نمي دهند پاسخ داد: احتمالا ترامپ يك فريب جدى خورده است، عده اى از داخل منطقه به وى اخبار غلط دادند، زيرا ريسك اين كار بسيار بالاست. انتقال پايتخت بدتر از اشغال فلسطين است.

وی ادامه داد: قدس و مسجدالاقصى بعد از مكه و مدينه مقدس ترين مكان مسلمانان است و در قرآن نيز به آن اشاره شده است كه مبارك است. اگر آنها بيايند و قدس را بگيرند، مسئله  جنگ با مسلمانان مطرح خواهد بود  كه همه ى مسلمانان درگير آن هستند. موضوع اشغال قدس مثل اين است كه مكه و مدينه را اشغال كنند.

 دكتر محسن رضایی خاطرنشان کرد: اگر آمريكا تا ديروز از اسرائيل حمايت مي كرد، از امروز بايد شخصى بيايد از آمريكا در مقابل مسلمانان دفاع كند.

دبیر مجمع تشخیص مصلح نظام در پاسخ  به سؤالي پيرامون یادداشت عبدالوارى اطوان مبنی بر اين كه  جهان اسلام به اين شوك نياز داشت، چرا كه خيانتكاران را شناخت گفت: اين حادثه بسيارى از جريانات را مشخص مي كند. مثلا جنبش فتح نيز اعلام كرده كه اگر این فنته متوقف نشود؛ ما اسلحه به دست مي گيريم و اين حادثه بركات زيادى براى محور مقاومت خواهد داشت.

دكتر محسن رضایی ضمن اشاره به مقاله نشریه جروزالم پست که نوشت اكثر دولتهاى عربى با اين انتقال موافق خواهند بود، تصریح کرد: اين يكى از عوامل فريب خوردگى ترامپ و اسرائيل است. تركى فيصل، رييس سابق سازمان اطلاعاتي عربستان در ماه هاى گذشته رابط بن سلمان با اسرائيل بوده و بارها به اسرائيل  رفت و آمد داشته است و اين گونه اخبار متكى به چنين اطلاعاتى است.
آيا عربستان ميتواند ضمانت كند كه جهان اسلام و اعراب را كنترل كند؟ قيامى كه آغاز شده، قدرتمندترين قيام  در فلسطين  و منطقه خواهد بود زيرا همه مسلمانان و مسيحيان نيز به ميدان آمده اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتفاضه آزادى قدس چند روزى است كه آغاز شده و پشتوانه اى قوى دارد، امروز جهان اسلام جريحه دار شده است. ما چند ماه است نسبت به تحركات پشت پرده ى آل سعود و عربستان واقف هستيم و شوراى حكام خليج فارس هم تشكيل شد كه مسئله قدس را با مطرح کردن نام ایران به حاشيه ببرد.

وی ادامه داد: اسرائیل جايى را خارج از قدس شريف  به نام قدس شرقى معرفي كرده  كه  پايتخت فلسطين باشد. قدس شرقى مطرح شده توسط بن سلمان يك موضوع بيهوده است و قدس شرقى اصلى همين بيت المقدس  است. نقش خيانتكارانه بن سلمان در این موضوع كاملا واضح است و ملت ها به زودى متوجه خيانت بزرگ عربستان به جهان اسلام خواهند شد. آمريكا و اسرائيل و عربستان در پشت پرده همكارى نزديكى حتى بدون اطلاع اروپايى ها دارند.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام  با اشاره به سفر ترامپ به عربستان افزود: ترامپ در سفرى كه به رياض كرد، ٥ ساعت جلسه خصوصى با بن سلمان داشت. در اين شش ماه، داماد ترامپ  بارها به عربستان سفر كرده كه حاكى از بحث هاى جدى میان این دو کشور است. ترامپ پس از سفر به رياض؛ مستقيما به تل آويو پرواز كرد كه معناى اين سفر چيزى جز همكارى آمريكا اسرائيل و عربستان نيست.

وی خاطرنشان کرد: همه چیز از رقص شمشیر ترامپ و ملک سلمان آغاز شد. ما اطلاعاتی داریم که حتی عده ای از شاهزادگان سعودی که دستگیر شده اند مدارکی مبنی بر همکاری آل سعود و آمریکا و اسرائیل در دست دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تاثیر خشم مسلمانان از افشای روابط سعودی ها و صهیونیست ها اشاره کرد و گفت: اگر خدای ناکرده این خشم مسلمانان فروکش بکند، بن سلمان و نتانیاهو منطقه را به آتش می کشند و کلا منطقه سرنوشت دیگری پیدا می کند ولی اگر شکست بخورند، کاملا برعکس می شود. زمینه ها نشان می دهد که جهان اسلام مقاومت خواهد کرد. پیش بینی من این است که این مبارزه حتما به سلاح هم کشیده می شود و درگیری ها در کرانه باختری شدیدتر خواهد شد. حتی در خارج از فلسطین علیه اسرائیل و آمریکا اقداماتی صورت خواهد گرفت؛ مگر اینکه آمریکایی ها از تصمیم خود برگردند و با برگشت خود انتفاضه را به نوعی به سکوت بکشانند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس به اقداماتی که کشورهای مسلمان می توانند در پاسخ  اهانت ترامپ، انجام دهند اشاره کرد و گفت: کشورهای اسلامی می توانند حداقل سفرای خود را از آمریکا فرا بخوانند. کشورهایی مانند امارات و کویت ، فروش نفت خود را کم کنند و با این اقدام اگر عرضه نفت را  3 تا 4 میلیون بشکه در روز كاهش دهند،  خواهند توانست قیمت نفت را  به بالای صد و پنجاه دلار برسانند. با قطع فروش نفت و تحریم کالاهای آمریکایی به دعوت الازهر، کارهای بزرگی انجام خواهد شد. بسیاری از مسلمانان به فتوای الازهر اعتقاد دارند و معمولا هم الازهر از این نوع اطلاعیه ها کم صادر می کند. اطلاعیه اخیر الازهر نشان می دهد که بحث جدی است و کارهای زیادی می توان انجام داد. انسجام فلسطینی ها هم یاس را برای صهیونیست ها به دنبال خواهد آورد. صهیونیست ها در سالهای اخیر رابطه حماس با محور مقاومت و سوریه را تضعیف کرده بودند. جبهه مقاومت که از ایران تا سوریه و لبنان را شامل مي شود،  مي تواند در روزهای آینده حرکت خوبی از خود  نشان دهد. پیشنهاد می کنم در ایران،عراق ، سوریه و لبنان با سید حسن نصرالله ، رهبران حماس و رهبران جهاد اسلامی جلسات مشترکی تشکیل شود كه بسیار موثر است و وحشت را در اسرائیل  موجب خواهد شد و در خود آمریکا بسیاری از نخبگان را به فکر وادار می کند. چندی قبل، جوی در آمریکا به راه افتاده بود که از بس وي  افتضاح به بار آورده خواستار استعفای ترامپ بود.  فشارهای جهان اسلام می تواند در سرنوشت  ترامپ موثر باشد و او را به استعفا وادارد.

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) در خصوص برخی اختلاف نظرها در  درون جبهه مقاومت فلسطین گفت: تا دیروز اگر بهانه هایی برای وحدت وجود داشت، این بهانه ها دیگر کارساز نیست. این که حماس تندروی می کند یا ابومازن محافظه کار است پذیرفته نیست. پیش بینی من این است که اتحاد خوبی در بین فلسطینی ها شکل خواهد گرفت.
دکتر رضایی افزود: آقای ترامپ تیر خلاص را به سازش زد. توافق نامه اسلو و تشکیل دو دولت را از بین برد. این کار آقای ترامپ، تیر خلاص به گروه های سازش بود. مگر اینکه آمریکا عقب نشینی کند. ابومازن نسبت به این اقدام اعتراض جدی کرده است. جنبش فتح از عبارت جنگ علیه ملت فلسطین استفاده کرده است. حماس هم اعلام کرده که صهیونیست ها و آمریکا از خط قرمز ما عبور کرده اند. ادبیات این گروه ها متفاوت اما در یک محور است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره دلایل هوشياري  ملت ایران و پایداری ايرانيان در برابر توطئه های استکبار جهانی گفت: هیچ ملتی مثل ملت ما آمریکا و انگلیس را نشناخته است. بیش از صد سال است که ما با آنها دست و پنجه نرم کرده ایم. از مشروطه تا 15 خرداد و حادثه 16 آذر و 13 آبان و  تازپیروزی انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب تا الان ما آمریکا را آزموده ایم. بعضی روشنفکران ما اين تجارب  را انکار می کنند. بارها ثابت شده که آمریکا قابل اعتماد نیست. برخی روشنفکران ما سیاست آمریکا را یکپارچه می بینند. حال آن كه  روسای جمهور آمریکا، سیاست هاي یکدیگر را قبول ندارند. کلینتون، بوش، اوباما و ترامپ متفاوت هستند و دولت ها پس ازتغییر، سیاست های دیگری را در پیش می گیرند. اشتباه دوم روشنفکران ما خوش بینی به آمریکایی هاست. فکر می کنند که آنها منافع را با ما به طور مساوی تقسیم می کنند، بارها اما خلاف این تصور ثابت شده است. رفتار حکیمانه مقام معظم رهبری در دوران دولت های مختلف اثبات این بی اعتمادی به آمریکا را بر همگان آشکار ساخته است. آقای اوباما برداشتش این است که با ایران نمی توان جنگید و باید با مذاکره امتیاز گرفت. ترامپ می خواهد با ماجرا جویی منافع آمریکا را تامین کند. هدف همه آنها یکسان  اما روش هايشان متفاوت است.

دکتر محسن  رضایی با ارزیابی رفتار سازمان ملل متحد در  مساله فلسطین گفت: فلسطینی ها نباید هیچ امیدی به سازمان ملل داشته باشند. این همه قطعنامه در شورای امنیت صادر شده و عمل نشده. البته فلسطینی ها باید در شورای امنیت شکایت کنند و صدای خود را به گوش جهانیان برسانند. مساله اصلی در جهان اسلام توسط خود فلسطینی ها باید حل و فصل شود.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تاریخچه تشکیل رژیم جعلی اسرائیل اشاره کرد و گفت: بسیاری از تاریخ نگاران می دانند که طی دو قرن جنگ میان مسلمانان و مسیحیان در فلسطین چه گذشته است و چگونه  درست بعد از برچیده شدن استعمار انگلیس در فلسطین، اسرائیل زاده شد. گویی اسرائیل تشکیل شد تا از مسلمانان انتقام گرفته شود. تا زمانی که اسرائیل در منطقه باشد، پیشرفتی در جهان اسلام و تمدن سازی نخواهیم داشت. باید اسرائیل را از منطقه بیرون کرد. برای بازیابی اعتبار تمدن اسلامی در قرون چهارم و پنجم هجري ، باید در  مقابل اسرائیل ایستاد. تا زمانی که اسرائیل در منطقه حضور داشته باشد، ما رنگ صلح و توسعه را نخواهیم دید.

وی افزود: در روزهای اخیر، درگیری بین اسلام و صهیونیسم فوق العاده شدید تر شده است. تقریبا چند ماه پیش ١٧گروه اسرائیلی اطلاعیه دادند که اگر پایتخت به بیت المقدس منتقل نشود، وجود اسرائیل بی معنا است.  گفتند ما آمده ایم تا مسجد الاقصی را تخریب کنیم و هیکل سلیمان را از زیر این مسجد بيرون بیاوریم و به روز موعود برسیم. بنا بر این اسرائیل  اساسا برای تخریب مسجد الاقصی ايجاد شده است.  از طرفي برای جهان اسلام مسجد الاقصی  فوق العاده مهم است. پیش بینی من این است که جهان اسلام در این مصاف، اسرائیل را یک گام به نابودی نزدیکتر خواهد کرد.

دکتر رضایی با اشاره به برخی جریان سازی های مخرب در کشور گفت: گاهي در کشور ما جوسازی هایی می شود که چرا ایران در عراق، لبنان و سوریه حضور دارد و مدام می گویند که ایران در آنجا پول خرج می کند، حال آن كه بايد گفت چرا نباید اقتصاد ما وارد عراق و سوریه و لبنان شود؟  چرا نباید ده ها میلیارد دلار از تجارت با این کشورها به دست بیاوریم؟ چرا باید عقب نشینی كنيم؟  مهم این نیست که یک دلار در کجا هزینه می شود، مهم این است که در نتيجه هر دلار که هر جا خرج می کنیم ده دلار به دست بیاوریم. مگر ما  از هر یک دلار که در ایران خرج می کنیم چند دلار برداشت می کنیم. از دلارهایی که در ایران خرج می کنیم، هر دلارش یک دلار هم درآمد ندارد. بنابراین مهم این است که ما از این فضای سیاسی كه در عراق و سوریه و لبنان  فراهم آمده، استفاده کنیم و کالاهای ایران را به آنجا برسانیم.

استاد دانشگاه امام حسین (ع) دلیل  عدم استفاده از فضای کسب و کار در کشورهای همسایه را این طور بیان کرد: ما وقتی در کشور خودمان این همه بیکاری داریم و مردم کالاهای ما را نمی خرند، انتظار داریم که مردم سایر کشورها خودروهاي  ما را  که این همه کشته و مجروح می دهند، 
خريداري كنندء؟ مجلس و دولت باید فکری اساسی كنند؛ زيرا  فضا برای پیشرفت آماده است اما پشت  سر سربازان ما کالاها و تجارت ايراني به كشورهاي منطقه نمی رود.

وی افزود: از مردم و تحلیلگران تقاضا می کنم به جاي اینکه به سربازان خودمان فشار بیاورند، به دولتمردان و مجلسی ها فشار بیاورند که تجارت ما پشت  سر سربازان روانه عراق و سوريه شود،  نه اینکه تجارت ترکیه پشت  سر سربازان ما بیاید. اخیرا یک قراردادی بسته شده که کامیون های ترکیه از خاک ایران به قطر بروند، حال آن كه جاي سؤال است كه  چرا کامیون ها و تجارت ما نبايد راهی قطر شود؟

ارسال نظر