کد خبر: ۳۶۹۴|
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام راهکار حل معضل فعلی اقتصاد کشور را سپردن سکان اقتصادی کشور به یک تیم قوی و کارآمد دانست و گفت: این تیم می تواند از هر گروهی باشد مشروط به اینکه در چارچوب سیاست های کلی مقام معظم رهبری سکان اقتصاد کشور را به دست بگیرند. در جمهوری اسلامی هیچ بن بستی به وجود نمی آید و اگر به وجود بیاید با وجود مجمع حل می شود.

به گزارشپایگاه‌اطلاع‌رسانی‌دکتر‌رضایی،دبیر مجمع تشخیص مصلحت در گفتگوی ویژه خبری با تبریک ایام دهه فجر به ملت حماسه ساز ایران اسلامی گفت: امیدوارم که مسیر نوینی را در تاریخ و تمدن خود آغاز کردیم تا به انتها پیش ببریم و به آرزوهای دیرینه ملت ایران که ده ها و صدها سال به دنبال آن بودیم برسیم.

وی در پاسخ به این سوالی در باره نقش و حضور خود در انقلاب اسلامی در سال 57 به ذکر خاطرات آن سال پرداخت و گفت: وقتی امام راحل وارد ایران شدند گروه چریکی ما به اسم منصورن که حفاظت حلقه دوم استقرار امام و محل اسکان امام را برعهده گرفتيم و در ابتدای خیابان ایران مستقر شدیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه حلقه اول حفاظت امام راحل با شهید عراقی و شهید بروجردی بوده، افزود: بعدازظهر 21 بهمن حکومت نظامی اعلام و تاکید شد که مردم از ساعت 5 به بعد به خانه های خود بروند و در خیابان ها نباشند.

دکتر رضایی با اشاره به دستور حضرت امام راحل مبنی بر حضور مردم در خیابان ها، گفت: من و دوستانم، سر خیابان ایران مستقر بودیم و یک اتاقی به صورت مخفی اجاره داشتیم. بعد از دستور امام راحل ما می خواستیم مردم را به حضور در خیابان دعوت کنیم. به همین دلیل یک وانتی گرفتیم و پشت وانت با اسلحه به دست و در حالی که سر و صورت خود را با چفیه بسته بودیم تا اگر عکس می گیرند شناسایی نشویم، از شمال خیابان خراسان به جنوب حرکت کردیم و شعار الله اکبر می دادیم.


دکتر محسن رضایی در گفتگوی ویژه خبری عنوان کرد؛ سکان اقتصادی کشور را باید به یک تیم قوی و کارآمد سپرد / مشکل یارانه های مصرفی با جایگزینی یارانه های درآمدی، قابل حل است/ کوچکترین تغییر در برجام به معنای سقوط آزاد برجام خواهد بود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به حضور نظامیان پهلوی در خیابانها گفت: با یک فاصله ای تانک ها را می دیدیم که به سمت خیابانها می آمدند.

دکتر رضایی افزود: مردم وقتی ما را دیدند آرام آرام کنار خیابان جمع می شدند و با تعجب به ما نگاه می کردند که وقتی دقت کردم دیدم مردم می گویند از فلسطین برای ما نیروی کمکی آمده است در حالی لهجه ما ایرانی بود.مردم آن زمان باور نمی کردند که از میان خودشان نیروهایی وجود دارند که می توانند با اسلحه کمک شان کنند. در همان زمان درگیریها شروع شد. نیروهای انقلاب به میدان آمدند و تا 22 بهمن ، بسیاری از پادگان ها را با كمك همافرها و ارتشي هاي انقلابي از داخل، تسلیم كردند.

دکتر رضایی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجمع را یکی از ابتکارات حضرت امام راحل برای بن بست شکنی توصیف کرد و گفت: مجمع یک نهاد و ساختار جدید و دستاورد انقلاب در نظام جمهوری اسلامی ایران است. در نظام ما ساختارهای حکومتی تغییر کرد. وقتی حاکمان و کارگزان کشور تغییر کردند، ساختارهای حکومتی هم تغییر کرد و ساختار جدید به ساختارهای قدیم اضافه شد.

وی گفت: مثلا در نیروهای مسلح سپاه پاسداران و بسیج شکل گرفت. در موضوع قانونگذاری، شورای نگهبان بوجود آمد. در کل نظام نهاد ولایت فقیه به وجود آمد. در کنار این سه نهاد و مکمل این نهادها، مجمع تشخیص مصلحت نظام بوجود آمد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: این نهاد با این هدف ایجاد شد که وقتی بن بستی بوجود می آید، توسط مجمع برطرف شود. یعنی رهبر معظم انقلاب با دست مجمع بن بست شکنی مي کند. در جمهوری اسلامی هیچ بن بستی به وجود نمی آید و اگر به وجود بیاید با وجود مجمع حل می شود.

دکتر رضایی افزود: وقتی معضلی به وجود می آمد چه در زمان امام راحل و چه در دوران مقام معظم رهبری، این معضل به مجمع ارجاع می شد، و مجمع راه حل آنرا پيشنهاد می کرد.

وی در همین زمینه به هفت معضلی که تا کنون توسط مجمع خدمت معام معظم رهبری مشورت داده و حل شده، اشاره کرد و افزود: موضوع تعزیرات حکومتی، قانون مبارزه با مواد مخدر، قانون تعیین تکلیف اراضی واگذاری به دولت و نهادها و نحوه اداره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله معضلاتی بود که رهبر معظم از طریق مجمع حل کردند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امروز هم اگر یک بن بستی به وجود بیاید و معضلی شکل بگیرد رهبر معظم از طریق مجمع آنرا حل می کند. بعضی وقت ها برخی از مسائل حاشیه ای که قابل حل است یک منازعه سیاسی و حاشیه سازی سیاسی صورت می گیرد و اینگونه وانمود می شود که نظام به بن بست رسیده در حالی که با وجود مجمع چنین نخواهد بود.

وی افزود: این موضوعات وقتی به مجمع ارجاع شود، از طریق کار کارشناسی یک نظر مشورتی مشخص و خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه می کند و ایشان از طریق مجمع آن را حل و فصل می کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین راستا به 236 طرح و لایحه اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان در 30 سال فعالیت مجمع اشاره کرد و افزود این موارد در مجلس شورای اسلامی تصویب شده اما شورای نگهبان آنها را یا مغایر با شرع و یا قانون اساسی دانست و رد کرد. بعد از ارجاع این 236 طرح و لایحه به مجلس و اصرار مجلس بر مصوبه خود، به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد که در مجمع این اختلافات حل و فصل شد.

دکتر رضایی به نقش مجمع در تعیین سیاست های کلی کشور اشاره کرد و گفت: امروز در تمام زمینه های سیاست های کلی کشور مشخص است. مجمع در اقتصاد، امنیت ملی، سیاست خارجی، صنعت، جمعیت، خانواده، منابع طبیعی و ... براساس ايده هاي رهبر معظم انقلاب ، سیاست هایی را خدمت ايشان، پیشنهاد داده، و با اصلاحاتی که ایشان انجام مي دهند این سیاست ها، ابلاغ مي شود.

وی در همین زمینه سیاست های اقتصاد مقاومتی، اصل 44 قانون اساسی، سند چشم انداز، سیاست های حوزه سلامت، محیط زیست را از جمله دستاوردها و فعالیت های مجمع در این راستا ذکر کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص هیئت عالی نظارت بر سیاست های کلی کشور گفت: مقام معظم رهبری در راستای اصل 110 قانون اساسی، نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی را از حدود 10 سال قبل به مجمع تفویض کردند.

دکتر رضایی با بیان اینکه مجمع یک آئین نامه نوشت که خدمت ایشان دادیم و ایشان آئین نامه را تصویب کردند، افزود: در دور جدید مجمع ایشان فرمودند یک هیئت عالی نظارت ایجاد شود که امر نظارت سریعتر صورت گیرد چون در شکل قبلی نظارت، یک پروسه طولانی باید طی می شد. مثلا گزارش هایی که تهیه می شد باید از دبیرخانه به کمیسیون می رفت و سپس در صحن مجمع مطرح می شد.

وی با بیان اینکه یک هیئت عالی 15 نفره با رای اعضا در صحن مجمع مشخص شده، گفت: علاوه بر رئیس و دبیر، 13 نفر دیگر از اعضای مجمع عضو این هیئت هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در حال تهیه آئین نامه جدید نظارت مجمع هستیم که خدمت مقام معظم رهبری می دهیم و اگر ایشان تصویب کنند ما از ابتدای سال آینده بر اساس شکل جدید نظارتها شروع می کنیم.

دکتر رضایی در پاسخ به سوالی خصوص اولویت های مجمع درباره معیشت مردم و مبارزه با فساد، با بیان اینکه ما در هر دوره پنچ ساله اولویت های کاری مجمع را تعیین می کنیم، افزود: در پنچ ساله جدید که از امسال شروع شده، چهار اولویت از جمله توسعه دریا محور، نخبگان، فضای مجازی و تامین اجتماعی را مقام معظم رهبری تعیین کردند.

وی با بیان اینکه مجمع هم سه اولویت را مشخص کرده وبراي تصويب معظم له پشنهاد خواهد كرد ، گفت: اولین اولویت نظام پولی و بانکی کشور است که به دلیل ضعف هایی که در نظام پولی و بانکی کشور وجود دارد، مردم در ماههای اخیر با مشکلاتی مواجه شدند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مجمع در حال تهیه سیاست هایی در این زمینه است تا ضعف های موجود رفع شود.

دکتر رضایی به مشکلات نظام بودجه ریزی کشور اشاره کرد و بهبود وضعیت آنرا از دیگر اولویت مجمع ذکر کرد و گفت: وضع بودجه ریزی کشور وضع خوبی نیست. دولت هر چه درآمد دارد چه از درآمد ناشی از نفت و چه از مالیاتها، برای حقوق کارمندان، بازنشستگان و هزینه های جاری، صرف می کند. لذا دولت سیاست انتشار و فروش اوراق مالی را در پیش گرفته است.

وی با بیان اینکه این کار دولت پیش دریافت از نسل های آینده است، تصریح کرد: اوراق مالی به معنای قرض گرفتن از آینده است. همچنین دولت تقاضا کرده تا از ذخایر صندوق توسعه ملی برای کارهای عمرانی و سرمایه ای استفاده کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ادامه این وضعیت برای کشور ما خوب نیست. بنابراین باید در زمینه بودجه ریزی و مالی کشور سیاستگذاری دقیقی صورت گیرد.

رضایی مبارزه با فساد و سلامت اقتصادی را از دیگر اولویت مجمع برشمرد و گفت: در همین راستا می خواهیم در آینده به مساله شفافیت توجه بیشتری شود. چرا که معتقدیم هر چه کشور شفاف تر و روشن تر در منظر عام و بازرسان قرار گیرد، قطعا راه های فساد بسته می شود.

وی افزود: در کنار این هفت اولویت ممکن است یک یا 2 اولویت دیگر هم پیشنهاد شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره بودجه سال آینده که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی و تصویب است، با بیان اینکه مجمع تا کنون سه جلسه با نمایندگان مجلس و مسئولین دولت داشت، گفت: بودجه سال آینده در چند مورد با سیاست های کلی مغایرت داشت که ما این موارد را به نمایندگان مجلس منتقل کردیم تا آنرا برطرف کنند.

دکتر رضایی افزود: خوشبختانه نمایندگان مجلس حساسیت های خاصی دارند و هر جا ماده ای را خلاف سیاست های کلی دیدند تذکر دادند. لذا مغایرت های زیادی وجود ندارد.

وی مشکل لایحه بودجه سال آینده را در عدم انطباق با سیاست های کلی نظام دانست و افزود: طبق آئین نامه نظارت مجمع لایحه بودجه نه تنها نباید با سیاست های کلی نظام مغایرت داشته باشد، بلکه باید با این سیاست ها منطبق باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه در بخش انطباق اشکالات زیادی وجود دارد، تصریح کرد: باید منتظر اصلاح لایحه در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس بود و ببینیم آخرین نتایجی که مجلس به آن می رسد، با انطباق آن با سیاست های کلی بحث و بررسی داشته باشیم.

دکتر رضایی تاکید کرد: ما قبول داریم که مجلس در این فرصت کوتاه نمی تواند یک بودجه کاملا منطبق با سیاست های کلی را تنظیم کند. ما هم ملاحظه دولت و مجلس را خواهیم کرد اما از برخی از عدم انطباق ها نمی توانیم چشم پوشی کنیم.

وی یکی از این عدم انطباق ها را وضعیت شرکت های دولتی ذکر کرد و گفت: این شرکت ها بیش از 15 سال است که در معرض خصوصی سازی قرار گرفتند. پولهای خیلی زیادی از فروش این شرکت ها برای دولت بدست آمد. با این فروش زیادی دیگر نباید شرکت های دولتی، بزرگتر می شدند و توسعه پیدا می کردند ولی در بودجه امسال و سال های گذشته نشان می دهد با وجود اینکه بسیاری از شرکت ها فروخته شده باز هم هزینه ها یا بخش مخارج و سرمایه گذاری که در این شرکت ها انجام می شود، مرتب رو به افزایش است در حالی که باید کاهش می یافت.

وی با تاکید برا اینکه ممکن است بودجه مغایرتی با سیاست های کلی نداشته باشد ولی ما انطباقی نمی بینیم، افزود: این تنها یک نمونه از عدم انطباق است و مواردی از این دست در لایحه بودجه وجود دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص قانون هدفمندی یارانه ها در بودجه سال آینده، با بیان اینکه در مجمع بحثی در این زمینه نشده، گفت: به نظر اینجانب یارانه ها 2 مشکل اساسی دارد. یکی مشکل ساختاری است که ریل گذاری آن غلط بوده و باید ریل تغییر کند.

دکتر رضایی با تاکید بر اینکه باید یارانه های درآمدی جایگزین یارانه های مصرفی، شود، افزود: در حال حاضر از فروش فراورده های انرژی اعم از نفت، گاز، برق نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان در بخش بازرگاني داخلي، و صادرات درآمد حاصل می شود.

وی با بیان اینکه این مبلغ می تواند پتانسیل قدرتمند برای تولید و اشتغال باشد، تصریح کرد: اما این رقم مثل برف روی زمین گرم تورم ریخته و آب می شود نه اشتغال زیاد و نه تولید زیاد بوجود می آورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر حجم یارانه هایی که در این مدت پرداخت شده را به اشتغال و تولید تبدیل می کردیم، نزدیک به 400 هزار میلیارد تومان پشتوانه تولید و اشتغال می داشتیم.

دکتر رضایی با بیان اینکه این بدان معنا نیست که به مردم پول ندهیم، گفت: می توانیم به مردم یارانه بدهیم. ولی با یارانه خودشان حداقل در هر خانواده به یک نفر شغل بدهیم و با همان یارانه، یک سودی هم از قبل اینکه یارانه آنها وارد تولید می شود، در ماههای بعد یارانه بیشتر از 45 هزار و 500 تومان به آنها بدهیم.

وی تاکید کرد: اگر ریل یارانه های مصرفی به یارانه های درآمدی تبدیل شود و مردم پول نقد با یک درصد بیشتری خواهند داشت. شغل هم پیدا می کنند و تولید ملی هم راه می افتد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مشکل دوم را کاهش ارزش یارانه از چند سال پش تا کنون دانست و گفت: 45 هزار و 500 که چند سال پیش به مردم داه می شده، امروز کمتر از 10 هزار تومان ارزش دارد و در پنچ سال آینده هم ارزش آن کمتر از 2 تا سه هزار تومان می رسد.

دکتر رضایی گفت: به دلیل تورم، با این رقم یارانه اگر امروز بخواهیم همان کالای چند سال پیش را بخریم، باید حداقل 80 تا 90 هزار تومان پرداخت کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی 45 هزار تومان که در حال محو شدن است و بر اساس تورم 2 یا سه برابر ارزش ان كاسته می شود، ادامه پرداخت آن به اين شكل معنی ندارد. اگر می می خواهند همان ریل مصرفی را ادامه دهند که باید این رقم 2 سه برابر کنند . سوال این است چرا نمی کنند؟ اما اگر می خواهند ریل را تغییر دهند، مساله دیگری است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: در مساله هدفمندی یارانه ها، آقایان در مجلس و دولت به نتیجه نخواهند رسید.پیشنهاد این است تصمیم شجاعانه باید بگیرند و اگر برای مردم خوب توضیح داده شود مردم حمایت می کنند. راه های دیگری هم هست که يارانه را دوبرابر كنند و يا ازطريق يارانه درامدي ضمن انكه از هرخانواده يك نفر وارد كار و شغل شود ، ميزان دريافتي مردم نيز افزايش مي يابد.

دکتر رضایی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دستگاهها در تحقق شعار امسال درباره اشتغال و تولید، از برگزاری 10 جلسه در مجمع برای نظارت بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: قرار شد در جلسه هیئت عالی نظارت جمع بندی کنیم که نتایج آنرا به مردم اعلام می کنیم.

وی افزود: اگر اسفند امسال به مردم گزارش ندادیم حتما در اردیبهشت ماه سال آینده گزارش مجمع درباره اقتصاد مقاومتی در سال 96 را به مردم اعلام می کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کلیات این مساله 2 روی یک سکه است، تاکید کرد: یک روی سکه این است که نشان می دهد دولتمردان این قضیه را جدی گرفتند. شاید اولین سند سیاست که دولت جدی گرفته، همین موضوع اقتصاد مقاومتی است.

دکتر رضایی افزود: اما از طرف دیگر نتایج رضایت بخش نبود و زحمات زیادی که دولتمردان ما کشیدند در مقابل آن نتایج خوب نبود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحلت نظام در خصوص دلایل رضایت بخش نبودن عملکردها با بیان اینکه معضل اشتغال و تولید به مدیریت کشور و کارآمدی اقتصادی بر می گردد، افزود: واقعیت این است که اداره جناحی کشور پایان پیدا کرده است.

دکتررضایی با تاکید بر اینکه دیگر با بحث اصولگرایی و اصلاح طلبی مشکلات کشور بطور ریشه ای قابل حل نیست و این بازی پایان یافته، افزود: اگر بازیگران صحنه سیاست هنوز متوجه نشدند، که این بازی نمی تواند کشور را اداره کند، باید گفت که یا توجه ندارند و یا احساس مسئولیت خود را از دست دادند.

وی راهکار حل معضل فعلی اقتصاد کشور را سپردن سکان اقتصادی کشور به یک تیم قوی کارآمد دانست و گفت: این تیم می تواند از هر گروهی باشد مشروط به اینکه در چارچوب سیاست های کلی مقام معظم رهبری سکان اقتصاد کشور را بدست بگیرند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحلت نظام در همین زمینه به موفقیت های ماهاتیر محمد، تیمی که در کره جنوبی در 38 سال قبل و رهبری چین در پنچ دهه قبل اشاره کرد و افزود: این تیم اقتصادی می تواند بین هفت تا 9 نفر باشد و قویترین مردان اقتصادی را می توان مشخص کرد.

دکتر رضایی افزود: با تشکیل این تیم، رئیس جمهور کشور باید خود را پاسخگوی مردم بداند و از قویترین مردان اقتصادی کشور استفاده کند.این تیم اقتصادی نباید درگیر بحث های جناحی و سیاسی شود و مردم را وارد اقتصاد کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحلت نظام با تاکید بر اینکه مردم الان تماشاچی هستند، افزود: حتی آنهایی که شاغل هستند، معلوم نیست که از چند درصد وقت شان برای کار مفید استفاده می شود.

دکتر رضایی افزود: باید همانطور مردم در جنگ و انقلاب بسیج شدند، در شرایط فعلی هم وارد تولید و اشتغال شوند. این یک مدیریت می خواهد که بتواند از مردم و انرژی جوانان در تولید و اشتغال استفاده کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی اش از مولفه های امنیتی وسیاسی کشور با بیان اینکه ما با یک عدم توازون مواجه هستیم، گفت: یعنی از یک طرف پیشرفت های شگف انگیزی داریم. به طوری که ایران قدرت اول منطقه شده است و حتی آمریکائیها که در سوریه و عراق در حال رقابت با ما هستند، عقب می افتند. یعنی یک قدرت سیاسی بسیار قوی پیدا کردیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحلت نظام به عقب ماندگی ایران در بعد اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: از طرف دیگر از بعد اقتصادی و اجتماعی ما عقب ماندگی جدی داریم. بنابراین یک شکافی بین پیشرفت های سیاسی، دفاعی و امنیتی ما با پیشرفت های اقتصادی ما جود دارد.

وی تاکید کرد: در دهه پنجم انقلاب باید همه نیروهای نخبگان کشور، دانشگاههای و مسئولان ما همت خود را در جهت رفع خلاء های موجود بکار گیرند و همانطور که در مسائل سیاسی، دفاعی و امنیتی به یک قدرت بزرگ منطقه ای تبدیل شدیم بتوانیم در عرصه اقتصاد، فرهنگ، علمی و فناوری را به همان میزان رشد بدهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحلت نظام در خصوص اظهارات رئیس جمهور آمریکا درباره برجام و دنباله روی اروپائیها از آمریکا، با بیان اینکه ترامپ در حال رجز خوانی است، گفت: ترامپ در شعارهای انتخاباتی خود گفت که برجام را پاره می کنم.

دکتر رضایی با بیان اینکه برای رئیس جمهور آمریکا خیلی سخت است که یک توافق بین المللی را زیر پا بگذارد، افزود: به همین دلیل رئیس جمهور آمریکا با تهدیدهای خود به دنبال این است تا از تنهایی بیرون بیاید و کسانی را از اروپا با خود همراه کند.

وی افزود: ترامپ نمی تواند تغییر زیادی در برجام ایجاد کند. ممکن است بخواهد تبصره ای به برجام اضافه کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحلت نظام با بیان اینکه موضع ایران در این زمینه بسیار جدی است، افزود: اما حتی دولت که خیلی طرفدار برجام بوده و است، به این نتیجه رسیده که کوچکترین تغییر در برجام به معنای سقوط آزاد از برجام خواهد بود و دیگر اسمی از آن برای دولت باقی نخواهد ماند و اگر اعتباری هم برجام کسب کرده، از بین می رود.

دکتر رضایی با بیان اینکه هر چند اشکالاتی در برجام وجود داشته اما ما منکر زحمات دولت نیستیم، تصریح کرد: مقاومت دولت در این زمینه خوب است و دولت در برابر تغییرات در برجام خواهد ایستاد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحلت نظام گفت: واقعیت این است برجام یک مساله سیاسی و مبارزه سیاسی تبدیل شده در ح الی که قرار بود برجام اثر اقتصادی داشته باشد.

دکتر رضایی با بیان اینکه که ما هم در این مبارزه سیاسی شرکت می کنیم اما عیب این مساله در این است که ترامپ با زیر سوال بردن برجام اجازه نمی دهد تا ما از امتیازهای آن استفاده کنیم، افزود: رئیس جمهور آمریکا با تردیدی که دائم ایجاد می کند، باعث می شود تا بانک های اروپائی برای همکاری با ایران و ادامه یا لغو برجام دچار شک و تردید شوند.

وی افزود: همین تردید آفرینی در قبال برجام باعث می شود که ما نه تنها از برجام نفع نمی بریم بلکه نمی توانیم از امتیازهای آن استفاده کنیم و برجام یک سند سیاسی بدون خاصیت اقتصادی تبدیل می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحلت نظام این را حداقل سیاست ترامپ دانست و گفت: یعنی ممکن است ترامپ به یک نقطه ای برسد که نخواهد تغییر اتی در برجام ایجاد کند اما می گوید من با ایجاد تردید، شک و شبهه در طرف های اروپایی، اجازه نمی دهم تا ایران از امتیازهای آن استفاده کند.

دکتر رضایی تصریح کرد: در قبال این سیاست رئیس جمهور آمریکا، دولت ایران باید سیاستی اتخاذ کند و نباید منتظر باشد که ببیند ترامپ می خواهد چه کار کند.

وی گفت: ممکن است سیاست ترامپ همین باشد و با این روند چهار سال بگذرد اما سوال این است که آیا ما می خواهیم از امتیازات برجام در زمینه اقتصادی استفاده بکنیم یا نه؟.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مسئولان وزارت خارجه و دولت باید برای برون رفت از این رجز خوانی های ترامپ کاری بکنند.

دکتر رضایی در پاسخ به سوالی در باره تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران و تهدیدهای امنیتی علیه ایران، گفت: 2 مساله در اینجا مطرح است یکی اینکه آیا رئیس جمهور آمریکا می خواهد با ایران درگیر شود، جواب این سوال مشخص و مثبت است. اما سوال این است که آیا می تواند این کار را بکند؟.

وی در همین زمینه به موضوع اغتشاشات دی ماه امسال در کشور اشاره کرد و گفت: ما در اغتشاشات اخیر دیدیم که ترامپ و کل دستگاه وزارت خارجه آمریکا آمدند تا از این اغتشاشات بهره ای ببرند ولی بسیار ناکام بودند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: یعنی مردم وقتی متوجه شدند که آمریکا، اسرائیل و عربستان می خواهند از اعتراضات آنها سوء استفاده کنند، خود را کنار کشیدند و و این نشانه هوشیاری مردم بخصوص بعد از فتنه سال 88 است.

دکتر رضایی با بیان اینکه آگاهی که مردم نسبت به دخالت خارجی ها پیدا کردند، فوق العاده بالا رفت، خاطر نشان کرد: آقای ترامپ بارها سخنرانی کرد و حتی در فضای مجازی فعال شد و سخنگوی کاخ سفید از اغتشاشات حمایت کرد.

وی تصریح کرد: آنها حتی تحلیل می کردند که اشتباه رئیس جمهور سابق آمریکا این بود که در سال 88 به موقع از معترضین ایران حمایت نکردند و نظر شان این بود این دفعه باید از همان روز اول از اغتشاشات حمایت کنیم. اما دیدیم که آنها بهره ای نبردند و روسیاه شدند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کرد تا دولت ایران لیستی از خسارات اغتشاشات تهیه و به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کند و حتی اگر در آنجا تصویب هم نشود ولی بعنوان سند در آنجا باشد که مشخص شود آمریکائیها به ما خساراتی وارد کردند.

دکتر رضایی اضافه کرد: ترامپ می خواهد در مسائل داخلی ما دخالت کند اما مطمئن میزان موفقیت وی بسیار کمتر از رهبران گذشته آمریکاست.

وی با بیان اینکه هدف دشمان از ایجاد اغتشاش برای سلب امنیت که مهمترین سرمایه کشور ماست، بوده،افزود: روشنفکران، نخبگان مسئولان و مردم باید قدر این امنیت را بدانند. این امنیت به سادگی به دست نیامد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ایران امن ترین کشور منطقه است، تصریح کرد: آمریکا، اسرائیل و عربستان طمع کردند تا این ثروت را از ما بگیرند و امنیت ملی ما را متزلزل کنند.

دکتر رضایی با تاکید بر انسجام بیشتر در داخل کشور تصریح کرد: مردم باید خواسته های خود را بطور قانونی پیگیری کنند. دولتمردان هم باید به نیازهای مردم توجه و حق مردم را بدهند.

وی افزود: هم دولتمردان و هم مردم باید امنیت را حفظ کنیم و یک گام به جلو برویم و در سایه امنیت به اقتصاد و معیشت توجه شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره فشارهای آمریکا در خصوص فعالیت موشکی ایران، گفت: این فشارها خیلی بی پشتوانه تر از مسائل هسته ای، است. در بحث هسته ای كشورهاي ديگر همراهی بیشتری با آمریکا مي كردند ، اما در بحث موشکی آمریکائیها با موانع جدی بین المللی مواجه خواهند بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام موشک با بیان اینکه یک سلاح غیر معتارف نیست، تاکید کرد: موشک یک سلاح متعارف است. ممکن است آنها بگویند ایران موشک با حمل کلاهک هسته ای نداشته باشد، که ما چنین کلاهکی نداریم.

دکتر رضایی افزود: آنها نمی توانند مانع شوند که چرا برد موشک ایران 2هزار کیلومتر است. چون اسرائیل هم موشک دارد. ضمن اینکه برد موشک عربستان بیشتر از ایران است هر چند تعداد موشک این کشور کمتر است.

وی با بیان اینکه آمریکائیها در این زمینه یک ضعف فوق العاده دارند، افزود: ما در بحث موشکی به هیچ وجه به آمریکائیها راه نمی دهیم. در مساله موشکی وضع ما کاملا روشن است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هدف ما از داشتن موشک برای دفاع و بازدارندگی است، تصریح کرد: دنیا این را قبول می کند. بنابراین ما مشکلی در این زمینه پیدا نخواهیم اما آمریکائیها این مسیر بسیار صعب و دشواری را انتخاب و شروع کردند.

دکتر رضایی در خصوص انتقال داعش به افغانستان گفت: آمریکائیها در فرار داعشی ها از منطقه سوریه و عراق خیلی کمک کردند. بخشی از داعش بین سه دولت ترکیه، سوریه و عراق محاصره بودند. اما آنها با استفاده از منطقه ای که در دست آمریکائیها در شمال فرات بوده، از منطقه خارج شدند.

وی با بیان اینکه بخشی از داعش در شمال آفریقا مستقر شدند، گفت: داعش در صحرای لیبی و برخی از کشورهای آفریقایی مستقر شدند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: داعش از افریقابه اروپا هم اعزام خواهند شد.

دکتر رضایی با بیان اینکه بخشی از داعش در افغانستان مستقر شدند، تصریح کرد: تحلیل آمریکا این بوده که داعش نتوانست از مرزهای غربی ایران که اهل سنت بوده، وارد ایران شود. چون مناطق کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی مردم با داعش همراهی نکردند.

وی گفت: در ذهن آنها این است که اگر داعش در شرق ایران مستقر شود، از این طریق می توانند وارد ایران شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مطمئن هستم با شناختی از مردم شرق کشور داریم، جواب دانداشکنی دریافت خواهند کرد.

رضایی با بیان اینکه داعش در افغانستان تحرکاتی خواهد داشت، افزود: تحرکات خطرناکی را در افغانستان شروع کردند و ترورها افزایش یافته است و مصیبت 40 ساله افغانستان همچنان ادامه می یابد.

وی در خصوص تحرکاتی در غرب کشور از سوی داعشی ها، گفت: 2 گروه 20 نفر در حال ورود به کشور بودند. البته یک گروه 20 نفره وارد کشور شد. این گروه یک شهری در استان کرمانشاه و در منطقه زلزله زده را مشخص کرده بودند و به خیال خود می خواستند تا آن شهر را آزاد کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در ذهن آنها این بود که حدود 100 جوان منطقه با آنها همراهی می کنند و شهر را می گیرند تا علیه نظام تبلیغ کنند که این گروه کاملا منهدم شد.

رضایی با بیان اینکه گروه دوم، خود نیز 2 گروه بودند، افزود: این گروه ترکیبی از داعشی های عراق و داعشی های ایران که در موصل آموزش دیدند، بودند. هدف شان پیوستند به گروه اول بود که توسط نیروی زمینی سپاه وفرمانده شجاع ان سردار پاکپور که در منطقه مستقر شدند، منهدم شدند. البته تعدادی از آنها به داخل خاک عراق برگشتند.

وی افزود: برخی از داعشی های ایران در موصل و حتی در افغانستان جنگیدند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تحرکات عربستان و رویکرد این کشور علیه ایران، گفت: متاسفانه عربستان بسیاری از پل های پشت سر خود به سمت ایران را خراب کرد و در بسیاری از مسائل با ایران وارد چالش شد که ترمیم این مساله برای عربستان بسیار سخت است.

دکتر رضایی با بیان اینکه سیاست ایران در قبال عربستان، حفظ خونسردی بوده، افزود: دخالت عربستان در بحث کردستان و شمال عراق و تلاش برای تجزیه، حبس و وادار کردن سعد حریری نخست وزیر لبنان به استعفاء و تلاش برای بهم زن اوضاع لبنان، کشتار مردم بی گناه یمن و دخالت در بحرین از جمله تحرکات عربستان است که با شکست هایی مواجه شدند.

وی با بیان اینکه عربستان در هر جا که امکان فعالیت علیه ایران پیدا کند، وارد می شود، افزود: در کنفرانس سران اسلامی علیه ایران موضوع گرفتند. در کشورهای آسیای مرکزی بین ایران و تاجیکستان اختلاف ایجاد کردند. حتی در بحث فوتبال بین ایران و عربستان که در جای سوم بازی انجام شود، می خواهند با پول دادن موضع خود را تحمیل کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست عربستان را به لج بازی غیر منطقی توصیف کرد و با اشاره به شکست های این سیاست ها گفت: سعد حریری در حال سفر به ترکیه است و این باعث نگرانی و ناراحتی مقامات عربستان شده که این خود معلول سیاست های غلط آنهاست.


ارسال نظر