کد خبر: ۳۷۲۳|
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم اولین سالگرد درگذشت دکتر حسین اردستانی: مرحوم اردستانی تا آخر عمر خود با دغدغه انقلاب زندگی کرد / باید تلاش کنیم سرمایه های دفاع مقدس را حفظ کنیم / اردستانی می خواست که عظمت جنگ حفظ شود
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم اولین سالگرد درگذشت رئیس فقید مرکز اسناد و تحقیقات تاریخ دفاع مقدس گفت: مجاهدانی مانند مرحوم اردستانی جنگ بعد از جنگ را به پیش بردند.

به‌گزارش‌پایگاه‌اطلاع‌رسانی‌دکتر‌رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر روز جمعه 18 اسفندماه در مسجد حضرت ولیعصر(عج) تهران، با تبریک خجسته میلاد حضرت فاطمه الزهرا (س) گفت: در روز مبارکی دور هم جمع شدیم که از یکی از سربازان حضرت فاطمه یادی کرده باشیم. سالگرد یکی از مجاهدین فی سبیل الله و یکی از مبارزین حق وحقیقت را گرامی می داریم و به روح بلند او درود می فرستیم.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دکتر اردستانی یکی از همسنگران و مبارزین و فرماندهان دفاع مقدس و یکی از انقلابیون وفادار به امام بزرگوار بودند که چهل سال از عمر پر ثمرشان را در این راه صرف کردند. پابه پای فرماندهان زیر بمباران و دود های شیمیایی پای فشرد و خستگی به خود راه نداد. در چنین شرایطی هزاران سند از معارف دفاع مقدس را ضبط کرد و برای نسل های بعد به ارث گذاشت.
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: راویان دفاع مقدس یکی از ابتکارات جنگ ماست. شاید هیچ جنگی به اندازه دفاع مقدس ما اسناد واقعی نداشته باشد. دفاع مقدس ما مملو از اسناد و حقایقی است که راه هر گونه تحریف و انحراف را مانع می شود و این از همت راویان دفاع مقدس از جمله آقای اردستانی است. این راویان که بعضا یک هفته تمام بی خوابی می کشیدند و همه حواس خود را به ثبت رویدادی که در حال وقوع بود می گذاشتند. اردستانی بعد از جنگ این راه را رها نکرد. برای او جنگ تمام نشده بود.

دکتر محسن رضایی افزود: دو گروه بودند که با جنگ درگیر ماندند. یکی جانبازان ما که درد مجروحیت را تا امروز با خود کشانده اند. دیگر کسانی که مثل آقای اردستانی این میراث را برای انتقال به نسل های آینده حفظ کردند و فعالیت های علمی و اجتماعی و زندگی خود را وقف این حادثه بزرگ کرد. 
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: در فعالیت های آقای اردستانی می بینیم که بعد از دفاع مقدس، او شبانه روز با دفاع مقدس مانوس بوده است از برنامه ریزی برای دانشجویان و طلاب و برگزاری 6 کارگاه بزرگ برای آنها تا اردوی سالانه و سرکشی به خانواده های شهدا و بازدید های پیاپی از جبهه ها تا استادی دانشگاه و تدریس در امتداد دفاع مقدس در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه جامع امام حسین (ع) که تعداد بسیار زیادی کتاب و اثر پژوهشی را به یادگار گذاشتند. او بیش از سی همایش را برگزار کرد. عمرش را وقف دفاع مقدس کرده بود. 
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: نکته مهمی که در زندگی او وجود دارد، ارزش هایی است که از انقلاب و جنگ در درون خود پرورش داد و یک نمادی از دفاع مقدس و محصولی از نهضت امام "(ره) شد. در دوران قبل از انقلاب، جوان های ما هویت خود را از دست داده بودند . او و دیگر جوانان خودشان را پیدا کردند و به توانایی های خود پی برند. دغدغه مند و دردمندانه احساس مسوولیت کردند و از حرکت و پیشرفت باز نمادند. در دفاع مقدس این احساس مسوولیت به جوانان ما برگشت. جوانان به خودباوری و اعتماد نفس رسیدند و خلاقیت خود را بروز دادند. جوانان ما در دفاع مقدس آزاده شدند و حریت پیدا کردند و از شهوات و اهداف دنیایی فاصله گرفتند و از هر آنچه غیر خداست آزاد شدند. ما در جنگ راه عبور از سختی ها را پیدا کردیم. مرحوم اردستانی نمادی از این ویژگی هاست که در انقلاب هویت و آزادگی خود را یافت. در دفاع مقدس به یک عنصر موثر و سازنده تبدیل شد.

دکتر محسن رضایی گفت:  مرحوم اردستانی تا آخرین لحظات زندگی اش با این دغدغه ها زندگی کرد. اردستانی درد تاریخی ملت ایران را داشت که می خواست درجبران عقب ماندگی های چند قرن ملت ايران تلاش کند. او نمی توانست نسبت به جنگ بی تفاوت باشد. جنگ رویداد ساده ای نبود. جنگ یک راه بود. می دانست که بعد از جنگ همه می ریزند که این راه را ببندند . او می خواست این راه کور و محو نشود. به همین دلیل تلاش زیادی کرد که این راه از میان نرود. برای همین در پی شفاف سازی رویدادهای جنگ بود. او به خوبی درک کرده بود که جنگ ابعاد گسترده و عمیقی دارد. او استراتژی، تاکتیک، فرهنگ، جامعه شناسی و روانشناسی جنگ را می فهمید. می خواست که عظمت جنگ حفظ شود. 
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع)گفت: اگر بخواهید در مورد نقش یک کشور مانند روسیه، آمریکا یا فرانسه و دفاع مقدس کتاب بنویسید، دهها کتاب می توانید بنویسید چون مطالب بیشماری وجود دارد. در مورد سیاست داخلی، گروه های معارض و مخالف، در مورد روشنفکران داخلی ونسبت انها با جنگ به راحتی می توانید کتاب بنویسید. در مورد توحید ، آزادگی، برادری، ایثارگری در جنگ می شود دهها کتاب نوشت. اردستانی این موضوع را می فهمید و نگران بود که جنگ به موزه سپرده شود. 
فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس با اشاره به فعالیت های متعهدانه مرحوم اردستانی گفت: این اواخر متوجه شده بود که در اردوهای راهیان نور، برخی حقایق اشتباه منتقل می شود. خودش به مناطق جنگی می رفت و به عنوان یک روایتگر از جنگ می گفت و اشتباهات را اصلاح می کرد. چنین شخصیتی را از دست داده ایم و یادش را گرامی می داریم. امروز جامعه ما نیاز به احساس مسوولیت و دغدغه مندی بیشتری دارد. راهی که در دفاع مقدس یافته ایم را باید ادامه بدهیم. نباید بی تفاوتی وارد دانشگاه ها و اداره کشور بشود. جوانان ما نباید حالت گمشدگی و سر گشتگی پیدا کنند. 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینکه مقام معظم رهبری همیشه از تاریخ و تجربیات و ادبیات دفاع مقدس حمایت می کنند، برای این است که دوباره خودمان را گم نکنیم. اعتماد به نفس و آزادگی را از دست ندهیم . ارزش ها تضعف نشود و از خلاقیت و پیشرفت فاصله نگیریم و سرمایه ای که به قیمت خون شهدا به دست آمده را از دست ندهیم. باید تلاش کنیم که این سرمایه را حفظ کنیم.
رئیس کمیته های فرا دستگاهی کرسی های نقد نیروهای مسلح گفت: آمریکا با امکانات عظیمش وارد افغانستان و عراق شد و چیزی به دست نیاورد  و مشکلات عدیده ای را برای خودشان و کشورهای منطقه به وجود آوردند. در سوریه دو نوع جنگ هست. جنگ تجهیزات و جنگ ارزشی. ما در سوریه و یمن و عراق با كمك ايمان و ارزش ها می جنگیم و تجربه نشان داده است که جنگ ارزشی، به پیروزی می رسد. در سوریه پول نمی جنگد، اعتماد به نفس و ارزش ها است که می جنگد. الله اکبرهای انقلابی و نماز انقلابی با الله اکبر آمریکایی و نماز آمریکایی، از زمین تا آسمان تفاوت دارد. این اقتداری که از جنگ ما بیرون آمده هر جا که به کار آمده، ملتی را پیروز کرده است. دستاوردهای ما از جنگ تحمیلی، عامل موفقیت ملت هاست.
استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع)  با اشاره هجمه های دشمن علیه معارف جنگ تحمیلی گفت: نباید از هیاهوها ترسید. جنگ را می خواهند تحریف کنند و مجاهدانی مانند مرحوم اردستانی جنگ بعد از جنگ را به پیش بردند. ما جنگ ماقبل جنگ داشتیم. جنگ رسمی داشتیم و جنگ بعد از جنگ. من صمیمانه از مرکز تحقیقات تاریخ جنگ سپاه و راویان تشکر می کنم و امیدوار هستم که شرمنده شهیدان نشویم.
مراسم یادبود اولین سالگرد درگذشت دکتر اردستانی با حضور جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران و پیشکسوتان و رزمندگان و راویان دفاع مقدس در مسجد حضرت ولیعصر (عج) برگزار شد.
ارسال نظر