محسن رضایی مطرح کرد:
کد خبر: ۳۸۱۳|
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه توسعه یک مفهوم اقتصادی چند جانبه است، گفت: کشورهای مختلف مدل‌های متفاوتی را برای توسعه انتخاب کرده‌اند در این میان کارآفرینی نقش کلیدی در توسعه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دکتر محسن رضایی در همایش هفته جهانی کارآفرینی که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده است، گفت: توسعه یک مفهوم اقتصادی است که از جانب کشورهای مختلف هر کدام از یک راه برای رسیدن به توسعه حرکت کرده‌اند به بیان دیگر آنها روش‌های مختلفی را انتخاب کردند اما در این میان کارآفرینی نقش کلیدی دارد.

وی افزود: گفته می‌شود کارآفرینی با رشد اقتصادی هم‌مفهوم است اما با وجود اینکه حرف درستی است اما حرف کاملی نیست چراکه رشد اقتصادی جایگاه روشنی ندارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در نظریه رشد اقتصادی پیشرفت‌های فراوانی داشته‌ایم اما سوالات زیادی وجود دارد، گفت: رومر، نظریه‌پرداز اقتصادی معتقد است که باید نظریه رشد را منهای پول در نظر گرفت لذا ما باید نظریه کارآفرینی را بیش از نظریه رشد در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی، جمعیت و تکنولوژی عوامل رشد اقتصادی هستند، گفت: کارآفرینی با همه حوزه‌ها در ارتباط است.

رضایی افزود: چه با تعابیر شومپتر و چه با مفاهیم ریسک پذیری و نوآوری کارآفرینی با انباشت سرمایه و نیروی انسانی شکل می‌گیرد. کارآفرین است که مهارت‌های انسانی را ارتقا می‌دهد.

رضایی با بیان اینکه محیط کسب و کار عامل مناسبی در توسعه اقتصادی است، گفت: کارآفرینی و محیط کسب و کار دو رکن اساسی توسعه اقتصادی هستند در عین حال سیاست‌های اقتصادی، پولی و تجاری نیز محیط کسب و کار را شکل می‌دهد. ما در هر دو زمینه کارآفرینی و محیط کسب و کار نیازمند پیشرفت هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه من با قرض گرفتن مفهوم تخریب غیرسازنده از شومپتر می‌گویم که آقای ترامپ دست به اقدامات غیرسازنده زده است تا تعادل را از بازارهای ما خارج کند، گفت: هنر مسئولان ما این است که تخریب غیرسازنده به فرصت تبدیل کنند برای نمونه باید بگویم که اگر ناآرامی‌های ابتدای انقلاب نبود نمی‌توانستیم با کارآفرینی اطلاعاتی بزرگترین سازمان اطلاعاتی را تشکیل دهیم همین طور ما در زمینه نظامی پیشرفت کردیم و زیرساخت‌های خود را در این عرصه توسعه دادیم بنابراین باید توجه کنیم که تهدید می‌تواند با خلق فرصت پایان یابد.

رضایی با اشاره به دو مفهوم ایالت‌های اقتصادی و شهرهای کارآفرین گفت: باید در بستر مفهوم ایالت‌های اقتصادی نظریه شهرهای کارآفرین را بپرورانیم. وجود نظریه شهرهای کارآفرین و عمل به آن می‌تواند در شرایط تخریب غیرسازنده به کمک ما بیاید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید از مانع‌تراشی برای کارآفرینان پرهیز کنیم، گفت: اگر می‌خواهیم به معجزات بزرگی در عرصه کارآفرینی دست یابیم باید دست به حرکات بزرگ بزنیم و موانع را از سر راه کارآفرینان برداریم.


ارسال نظر