دکتر رضایی در همایش سراسری راویان انقلاب و دفاع مقدس:
کد خبر: ۳۸۳۶|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹
هنر رزمندگان این بود که با وجود توان اطلاعاتی گسترده و وسیع صدام که از سوی ابر قدرت‌ها حمایت می‌شد، در شرایط لو رفتگی عملیا‌ت، پیروزی‌های مستمری بدست ‌آوردند و در چنین شرایطی ،سرنوشت جنگ را به نفع جبهه اسلام تغییر دادند
هرجاکه در عملیاتی شکست می‌خوردیم آن را در عملیات بعدی تبدیل به فریب می‌کردیمبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی،دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح روز سه‌شنبه 18 دی در دومین "همایش سراسری راویان انقلاب و دفاع مقدس" که در سالن شهید فهمیده مجموعه فرهنگی 5 آذر برگزار شد در جمع رزمندگان و راویان انقلاب گفت: شما روایت گران جنگ بعد از شهدا، کار بزرگی را به دوش کشده‌اید که حقایق این حادثه بزرگ را زینبی وار به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنید.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس گفت: اینکه فلسفه دفاع مقدس و دستاوردهای این حماسه بزرگ چه بوده و چه درس‌هایی برای ما داشته است  ، با روایت گری شما که  یک جهاد بزرگ و ارزشمند به شمار مي رود و مکمل ايثارگري هاي دفاع مقدس است، مشخصی می شود.

شما راویان جنگ پای میراث شهدا مانده‌اید.

سرلشکر پاسدار دکتر محسن رضایی با طرح این سوال که چرا هنوز حادثه دفاع مقدس بعد از گذشت 30 سال از پایان جنگ، همچنان برای ملت زنده است و هر چه مخالفین بیشتر به آن شبهه وارد مي كنند تازه تر و بالنده تر ميشود، پاسخ داد: در طول تاریخ عده‌ای تلاش داشته و دارند حادثه عاشورا را با افترا و تهمت‌ ، دفن کنند ولی نتوانستند، براين اساس تاريخ انقلاب و دفاع مقدس که حقیقت بسیار بزرگیست نیز قابل دفن کردن نیست.

وی تا کید کرد: دشمنان انقلاب هر سال به مناسبت‌های مختلف هجمه‌های سنگینی را علیه دفاع مقدس به راه می‌اندازند. روز سوم خرداد که می شود، می‌گویند چرا جنگ ادامه پیدا کرد و یا با آغاز ماه دی موضوع عملیات‌های کربلای 4 و 5 را مطرح می‌کنند و عده‌ای هم نظریه‌ی 6+2 را عنوان می‌کنند به این معنا که هر چیزی را که در دو سال اول جنگ بدست آوردیم طی شش سال از دست داده‌ایم. آن‌ها به دنبال این هستند که در هر حالت، ایران را محکوم کنند.

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت در ادامه افزود: ما مخالف طرح این سوال‌ها نیستیم اما باید دو بحث را از هم تفکیک کنیم آیا این سوال‌ها برای روشنگریست یا تخریب؟ با اینکه هر ساله جواب سوال‌ها مکرراً داده می‌شود ولی از آنجایکه نسل‌ها عوض می‌شود، آنها در تلاشند با حمله به این حقیقت، دفاع مقدس را به ذهنيات خود آلوده کنند.

استاد جامع دانشگاه امام حسین (ع) گفت: این حادثه تاریخی و مسئله جنگ که موضوع روز نیز هست برای مردم بسیار مهم است؛ دفاع مقدس به موزه ترفته بلکه از حقیقت زنده صحبت می‌کنیم که برای ملت حائز اهمیت است.

هرجاکه در عملیاتی شکست می‌خوردیم آن را در عملیات بعدی تبدیل به فریب می‌کردیمسرلشکر پاسدار دکتر محسن رضایی با تاکید بر این نکته که دستاوردهای این موضوع چیست و چه نقشی برای آینده ایران دارد افزود: اینکه ما همه سرزمینمان را آزاد کردیم و امروز به فناوری پیشرفته ساخت موشک و پهباد دست یافته‌ایم و اینکه سربازان ما توانستند داعش را در عراق و سوریه شکست دهند و امروز در حاشیه مدیترانه مستقر باشند و یا اگر قویترین قدرت نظامی دنیا را داریم که قادر شده‌ایم با بزرگترین ارتش‌های دنیا رقابت کنیم، همگی ریشه در برکات دفاع مقدس دارد.

وی ادامه داد: ما نه تنها در جنگ پیروز شدیم و نیروهای مسلح واقتدار ایران را بازسازی کردیم و تجارب عظیم نظامی بدست آوردیم بلکه، توانستیم جنگ را به درون خود متحدین بکشانیم و آنها را به جان هم بیاندازیم. جنگی که بر علیه ما بود تبدیل به آتشی شد در خانه متحدین صدام حسین.

دکتر رضایی افزود: دو سال بعد از جنگ عراق علیه ایران، صدام به کویت حمله کرد و امروز روایت‌های متفاوتی از چرایی جنگ عراق علیه کویت بیان شده است. یک روایت این است که صدام اعلام کرده است چون من ارتش بزرگ و قدرتمندی را تشکیل داده‌ام و برای اینکه از سوی آمریکا خلع سلاح نشوم به کویت حمله کرده‌ام. روایت دوم این است که صدام 30 تا 45 میلیارد دلار بدهی به وکویت داشته و با این استدلال که چون در جنگ علیه ایران تمام زیر ساخت‌های عراق از بین رفته  و بسیاری از جوانان عراقی در جنگ کشته شده‌اند، در صدد بوده کویت را متقاعد کند تا این بدهی را ببخشد ولی با مخالفت کویت مواجه می‌شود. برخی ادعا می‌کند که صدام گفته که بدهی را نمی‌بخشید، میزان صادرات نفت خود را کاهش دهید تا با افزایش قیمت نفت به صد دلار ،بتوانم دوباره عراق را بازسازی کنم ولی چون این بار هم کویتی‌ها زیر بار این درخواست  نرفتند، لذا به کویت حمله کرد.

دکتررضایی در تحلیل این موضوع افزود: هیچکدام از این فرضیه‌ها صحیح نیست و تنها عاملی که باعث هجوم صدام به کویت شد، پیروزی ایران در جنگ تحمیلی عراق بود. چون صدام از این جنگ دست خالی برگشته بود و هیچ فایده‌ای برای او در پی نداشت و در عوض هزینه‌های بسیار سنگینی شامل تلفات انسانی و تخریب زیر ساخت‌ها را متحمل شده بود و از طرف دیگر در قطعنامه 598 هم هیچ چیز عایدش نشده بود و با وجود این همه خدمتی که به آمریکایی‌ها کرده بود، باید تنبیه هم می‌شد، لذا برای جبران شکست سنگین خود، چاره‌ای جز حمله به کویت ندید.

دکتر رضایی در ادامه افزود: صدام قبل از حمله به کویت کار مشابه اقدام اخیر ترامپ در موضوع برجام را انجام داده‌ بود و این سیاست ترامپ، قبلاً از سوی صدام برای ما تجربه شده است. صدام بعد از پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران ،زیر بار این قطعنامه نرفت و به خرمشهر حمله کرد و به کمک منافقین تا سی کیلومتری کرمانشاه هم پیش آمد تا بتواند با طرح قطعنامه 599 آنچه خودش می‌خواهد را بنویسد و امتیاز بگیرد. مثل همان کاری که ترامپ در موضوع برجام عمل کرد. اما شهدای ما توانستند عمل ترامپ آمیز صدام را در آن روزهای آخر جنگ با سیلی محکمی، مجبور به پذیرش قطعنامه 598 کنند و امروز هم متاسفانه بحای خنثی کردن تحریمها با وجود این همه فشاری که بر مردم هست، برخی از آقایان هنوز منتظر مذاکره هستند.

آیا اگر صدام در حملات آخر جنگ موفق می‌شد، زیر بار قطعنامه 598 می‌رفت؟ قطعا نمی‌پذیرفت.

 دکتر محسن رضایی با طرح این سوال که در چه شرایطی صدام به کویت حمله نمی‌کرد، پاسخ داد: اگر جنگ ایران و عراق بلاتکلیف می‌ماند هیچوقت صدام به کویت حمله نمی‌کرد و متعاقباً آمریکایی‌ها ،عراق را تصرف نمی‌کردند و امروز هم صدام همچنان زنده بود. اما به برکت این عملیات‌های کربلای 4 و 5 سرنوشت جنگ به نفع ما تغییر کرد.

دبیر مجمع تشخیص ادامه داد: دنیا خیلی تلاش کرد که جنگ را مخصوصا پس از آزاد سازی خرمشهر، بلاتکلیف نگه دارد و با آتش بس به آن پایان دهد، سوالی که الان برخی‌ها عنوان می‌کنند که چرا آتش بس را قبل از598نپذیرفتیم؟ در جواب آنها می‌گویم اگر ما به آتش بس تن می‌دادیم  دو سال بعد جنگ آغاز می‌شد و احتمالاً هر چند سال یکبار شعله می‌کشید، دیگر صدام انگیزه‌ای برای حمله به کویت نداشت و به این فرجام نمی رسید. بنابراین رزمندگان ما با مقاومت، جنگ را به داخل معتلفین کشاندند و این آتشی که به سمت ما پرتاپ کردند را توانستند با رشادت به سمت جبهه اعتلاف عربستان- آمریکا- کویت برگردانند و این پیروزی با مقاومت و با وجودی که دستمان بسته بود حاصل آمد.

 فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس افزود: هنر رزمندگان این بود که با وجود توان اطلاعاتی گسترده و وسیع صدام که از سوی ابر قدرت‌ها حمایت می‌شد، در شرایط لو رفتگی عملیا‌ت، پیروزی‌های مستمری بدست ‌آوردند و در چنین شرایطی ،جنگ را به نفع جبهه اسلام تغییر دادند

سردار سرلشگر محسن رضایی گفت: ما هر جا که شکست می‌خوردیم آن را در نبردی دیگر تبدیل به فریب می‌کردیم. همه حملات ما در حالت لو رفتگی صورت می گرفت. ما در عملیات والفجر 8 ،دویست کیلومتر بالاتر ، عملیات فریبی را انجام دادیم که دشمن را سردرگم کنیم چون خبر متناقط نی یافتند که ایرانیها قرار است از دو ناحیه حمله کنند.

دکتر رضایی ادامه داد: اینکه عده ای امروز غمخوار شهدا می شوند و به شهدا و فرماندهان ما توهین می کنند و جنگ را زیر سوال می برند، در واقع می خواهند شهادت طلبی را از این ملت جدا کنند اما کور خوانده اند چون این ملت هوشیار است و می فهمد که هدف آنها زیر سوال بردن انقلاب و ارکان نظام و گرفتن روحیه شهادت طلبی است. ما همه برای سربلندی این ملت حاضریم خون خود را فدای امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس کنیم. ملت ایران یک ملت حسینی و عاشورایی است که پای ارزش های دینی و انقلابی خود ایستاده است.

استاد جامع دانشگاه امام حسین (ع) با توصیه به راویان جنگ گفت: بحث جنگ مربوط به همه نظام و ملت ایران است و روایت گران جنگ باید مواظب جنگ روانی دشمنان انقلاب باشند و با روشنگری ، همه توطئه ها را خنثی کنند.

دکتر رضایی در ادامه با تا کید بر اینکه تاریخ و تاریخ نویسی را نباید با تحلیل تاریخی اشتباه گرفت و همچنین تحلیل تاریخی را نباید با قضاوت رویداد تاریخی یکی دانست، افزود : ممکن است یک روایت گر،تاریخ نویس و تحلیل گر تاریخی خوبی باشد اما نتواند، درست قضاوت کند و رمز و رازهای پشت صحنه یک عملیات بزرگ را درک کند. لذا قضاوت تاریخ را باید به افراد سطح بالای نظامی که به همه جوانب جنگ و عملیات ها اشراف داشته اند واگذار کنند.

فرمانده جنگ در دوران دفاع مقدس در پایان گفت: ما دست و بازوی شما راویان جنگ را می بوسیم که این اقدام زیبنگونه را به دوش کشیده اید.
کلید واژه های مطلب: محسن رضایی ، دفاع مقدس ، جنگ تحمیلی
ارسال نظر