دکتر رضایی در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم:
کد خبر: ۳۹۱|
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۵
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بازدید از خبرگزاری تسنیم، در گفت‌وگوی تفصیلی با این خبرگزاری گفت که هدفمندی یارانه‌ها، مسکن‌مهر، سهام عدالت و سفرهای استانی را اول اصلاح کرده و سپس ادامه خواهم داد.
هدفمندی‌ یارانه‌ها، مسکن مهر، سهام عدالت و سفرهای استانی را "اصلاح‌شده" ادامه می‌دهم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضایی به نقل از خبرگزاری تسنیم، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خبرگزاری تسنیم حضور یافت و ضمن بازدید از بخش مختلف خبرگزاری، با خبرنگاران خبرگزاری تسنیم به گفتگو نشست.

متن کامل گفتگوی تفصیلی محسن رضایی با خبرنگاران خبرگزاری تسنیم به شرح ذیل است:

* تسنیم: جناب آقای دکتر رضایی، ضمن تشکر از وقتی که در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار دادید، به عنوان سوال اول از حضرتعالی که داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری هستید، می‌خواستم عرض کنم که رهبر معظم انقلاب در مشهد فرمودند رئیس جمهور بعدی باید نقاط قوت رئیس جمهور فعلی را داشته باشد و نقاط ضعفش را نداشته باشد، شما چه نقاط قوتی در خود می بینید و چه نقاط ضعفی در رئیس جمهور فعلی می بینید؟

رضایی: اولاً راه‌اندازی این خبرگزاری را تبریک می‌گویم. امیدوارم بخش رسانه‌ای کشور روز به روز تقویت شود و شاهد شکل‌گیری خبرگزاری‌هایی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بشویم تا رسانه‌ها و خبرگزاری‌های ما  بتوانند به عنوان خبرگزاری‌های مطرح دنیا، سرمایه خبری و اطلاعاتی کشور ما را بالا ببرند.

حرف رهبر انقلاب،حرف حکیمانه‌ای است، چون اداره کشور باید براساس استفاده از دستاوردها و درس گرفتن از گذشته باشد. به نفع مردم و نظام است که ما از گذشته درس بگیریم. نقاط مثبت را نگه داریم و نقاط منفی را کنار بگذاریم. من معتقدم باید از نقاط مثبت همه دولت‌های قبلی استفاده کنیم و نه تنها نقاط منفی این دولت را کنار بگذاریم، بلکه نقاط منفی دولت‌های گذشته را هم دیگر تکرار نکنیم، وگرنه تکرار گذشته امروز پاسخگوی حل مشکلات کشور ما  نیست. ما از شعارهای دولت‌های قبلی تشکر می‌کنیم ولی ای کاش آن شعارها عملی می‌شد و آزادی و عدالت در کشور استقرار می‌یافت.

در دولت فعلی، بخش یارانه‌ها کار مثبتی بود که ما آن را با اصلاحاتی ادامه می‌دهیم. من معتقدم مرحله دوم یارانه‌ها را هم باید انجام بدهیم. برآورد من با قیمت‌های گذشته 110 هزارتومان بود. البته مرحله دوم را باید درآمدی اجرا کنیم، نه تورمی. مرحله اول چون عمل شده، راهی نداریم. به همان شکل باید ادامه یابد، ولی مرحله دوم را باید درآمدی عمل کنیم؛ با سودی که از تولید و سرمایه‌گذاری اضافه می‌شود به مردم یارانه مرحله دوم ماهانه پرداخت، ولی سه ماهه و شش ماهه برداشت می‌شود تا ابتدا تولید و اشتغال را بالا ببرد. هر خانواده چهار نفره شش ماهه یک میلیون و نیم در مرحله دوم و یک میلیون تومان در مرحله اول دریافت می‌کند و لذا طی یکسال هر خانوار چهار نفره پنج میلیون تومان دریافت می‌کند. بنابراین یک وقفه در پرداخت در مرحله دوم است که منابع آن می‌رود و تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری را فعال می‌کند و بعد با یک سود برمی‌گردد که ما در حقیقت با این کار جلوی تورم را می‌گیریم. در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها به تولید توجه نشده است. ما علاوه بر اینکه مرحله دوم را تولیدی و درآمدی می‌کنیم، یک یارانه سبز هم خواهیم داد و این اصلاح را هم انجام می‌دهیم که بخش کشاورزی با کمک یارانه سبز با تحول مواجه بشود.

این یارانه سبز را به 8 مورد خواهیم پرداخت. برای مکانیزه کردن کشت ما یارانه می‌دهیم. الان کشت سنتی به هیچ وجه جواب‌گو نیست، یعنی در هر هکتار دو تن برداشت کردن غیر اقتصادی است، ولی با مکانیزه شدن کشت بالای 5 تن در هکتار برداشت می‌شود و کشاورزان می‌مانند و به کشتشان ادامه می‌دهند.

محور دوم پرداخت یارانه صنایع تبدیلی است، یعنی اگر صنایع تبدیلی در کنار محصولات کشاورزی قرار بگیرد، ما به آن یارانه می‌دهیم. این هم اشتغال درست می‌کند و هم درآمد کشاورزان را به صورت گسترده‌ای بالا می‌برد.

سرکشی به استان‌ها هم کار خوبی بوده، ولی این را هم اصلاح می‌کنیم .در سرکشی به استان‌ها محبت کردن به مردم خوب است، ولی قبل از محبت کردن به مردم ما باید اول با کارآفرینان و کارشناسان جلسه بگذاریم. من در تمام استان‌های کشور با کارآفرینان و کارشناسان همان استان جلسه می‌گذارم و معضلاتی که در آن استان است را بحث خواهیم کرد و سعی می‌کنیم از توانایی همان کارآفرینان و کارشناسان در حل معضلات استفاده کنیم. حسن آن این است که سفرهای استانی ادامه پیدا می‌کند، اما با یک شکل جدید. در حقیقت ما روش گذشته را کنار نگذاشتیم و با اصلاح همان کار را انجام می‌دهیم.

* تسنیم: دیدارتان مردمی خواهد بود؟

رضایی: بله، دیدارهای ما مردمی خواهد بود، ولی بعد از اینکه کارشناسان استان را ببینیم. قبل از دیدار با مردم با آنها بحث و گفت‌وگو می‌کنیم. دیدارهای مردمی از دل گفت‌وگو با نخبگان استان شکل می‌گیرد.

یا در مورد سهام عدالت، ما بورس سهام عدالت درست خواهیم کرد که خرید و فروش سهام عدالت در آن بورس انجام شود و هر مقدار که مردم تا الان پول ندادند مابقی را می‌بخشیم  و آزاد می‌کنیم که سهام عدالت آزاد شده و نقش خود را در اقتصاد پیدا کند. الان سهام عدالت گروگان بدهی‌ها است و آن تاثیری که باید روی اقتصاد مردم می‌گذاشت نتوانست بگذارد.

یا در مسئله آزادی‌ها که دولت اصلاحات پیش کشید. آزادی خواهی با نهادینه کردن آزادی‌ها فرق می‌کند. در بسیاری از موارد آزادی خواهی به دشمن آزادی‌ها تبدیل شد. چرا؟ چون آزادی خواهی اگر تبدیل به یک نهاد نشود، می‌تواند علیه عدالت و اخلاق به کار گرفته شود و خودش را تخریب کند، اما نهاد آزادی یک مجموعه مقررات و ارزش هاست، یک مجموعه تربیت‌ها است که افراد در چارچوب این مقررات از آزادی استفاده می‌کنند. کسی هم حق ندارد وارد حریم مردم شود. بنابراین ما نهاد آزادی را در کشور ایجاد می‌کنیم. از مقررات و قوانین گرفته تا ارزش‌هایی که باید در نهاد آزادی رعایت شود که افراد حق دفاع از خودشان را داشته باشد. نگاه امنیتی–سیاسی را از حوزه هایی که جلوی فعالیت و تلاش آزادانه مردم را می‌گیرد کنار می‌زنیم

***برخی کارهای مثبت دولت احمدی‌نژاد وسایر دولت ها را اصلاح‌شده ادامه می‌دهم***

در رابطه با مسائل زیربنایی از دولت آقای هاشمی، ما توسعه زیربناها را ادامه می‌دهیم، اما زیربناهایی که در تولید و اشتغال مردم موثر باشد، نه اینکه سدی ساخته می‌شود، 20 سال گذشته ولی هنوز کانال‌های درجه یک و دو که باید آب را برای کشاورزی ببرد، اجرا نشده است. ما این نوع پروژه ها را خط می کشیم. یا آنکه طرح های زیربنایی که به محیط زیست آسیب نرساند و روی درآمد خانواده موثر باشد را ادامه می دهیم. معنی این حرف این است که ما نیازمند بازنگری کامل در این سی و چند سال گذشته در رفتار و عملکرد دولت ها هستیم که معایب دولت های گذشته را کنار بگذاریم و محاسنشان را ادامه دهیم. رهبر انقلاب هم در سفر به کرمانشاه فرمودند که باید نوسازی داشته باشیم و این نوسازی را ما باید در اداره کشور انجام دهیم. نوسازی در اداره کشور یکی از شعارهای جدی من است که محورش هم کلام رهبر معظم انقلاب است. یعنی استفاده از نقاط مثبت و کنار گذاشتن نقاط منفی. براین اساس ما یک نوسازی در اداره کشور خواهیم داشت که مهمترین آن نوسازی اقتصاد ملی است.
کارهای درست دولت آقای احمدی نژاد و سایر دولت ها را اصلاح شده ادامه خواهم داد.

تسنیم: نقاط ضعف دیگری در دولت فعلی مشاهده نمی کنید؟

رضایی: کلا در هر سه دولت ما ضعف فرهنگی شدیدی داشتیم. به عنوان نظام سیاسی جدید باید حرف ها و ارزشهای فرهنگیمان را داشته باشیم. در این زمینه من تلاش خواهم کرد که فرهنگ اسلامی و ایرانی‌مان را تقویت کنیم. اقتصاد فرهنگ و اقتصاد هنر بسیار ضعیف است آنها را تقویت می کنیم . آموزش و پرورش و جایگاه اجتماعی و منزلت اجتماعی معلمین را مورد توجه جدی قرار می دهیم.

تسنیم: شما در سخنانتان به مسائل فرهنگی ظریفی اشاره کردید که ارائه یک سازمان مفهومی درخصوص آنها نیازمند تخصص و آگاهی بالایی است، به عنوان مثال شما از آزادی و عدالت سخن گفتید. اینکه نسبت آزادی و عدالت چیست یا حدود آزادی کجاست و ... نیازمند بحث‌های عمیقی است. آیا در خصوص مسائل فرهنگی مشاوران متخصص و کارشناس دارید؟ مشاورانتان در حوزه مسائل فرهنگی چه کسانی هستند؟ یا مثل آقای احمدی نژاد در همه حوزه ها خود را متخصص می دانید؟
رضایی: متشکر (باخنده). در این 15 سالی که بنده در مجمع تشخیص کار می کنم، یک دستگاه کارشناسی بسیار بزرگی به وجود آوردیم. شاید تاکنون بیش از ده هزار نفر از کارشناسان و کارآفرینان کشور نظراتشان را در کمیسیون های مختلف دبیرخانه طرح کردند. حرف هایی که من می زنم خیلی از ایده هایش از خود من هست، ولی این ایده ها از دل مباحث سنگین کارشناسی جمع بندی شده و بیرون آمده.

تسنیم: ارتباطتان با روحانیت به چه شکل خواهد بود؟

رضایی: من روحانیت را اساس فرهنگ جامعه و وحدت ملی و در بعد سیاست یک رکن اساسی می دانم. لذا تلاش خواهیم کرد روحانیت آن جایگاه بالای خود را در اجتماع و سیاست حفظ کند و البته خود روحانیت هم اشکالات و نواقصی دارد که قاعدتا خودشان به این اشکالات خواهند پرداخت. آنچه وظیفه حکومت و دولتمردان است، آن است که از این نهاد بزرگ به نحو درست و صحیحی در گسترش فرهنگ و دین مردم وتقویت نظام اسلامی استفاده کنند.

تسنیم: همانطور که می‌دانید هم‌اینک در موقعیت حساس تاریخی و به قول مقام معظم رهبری، در یک پیچ تاریخی قرار داریم. از سوی دیگر در سیاست خارجی با مسائل و مصاف‌هایی با غرب روبرو هستیم که بحث هسته ای و تحریم ها از جمله آنها است. در رویارویی سنگین با جبهه استکبار و مشخصاً برای مقابله با تحریم ها چه برنامه‌ای دارید؟

رضایی:  چند سالی است که ایران و غرب الان وارد رویارویی جدیدی شدند که من آن را رویارویی سوم نامگذاری کردم . بعد از یک آتش بس و تنش زدایی 15 ساله ما وارد این دوره شدیم. زمینه های این چالش از پایان دوران دولت آقای خاتمی شروع شد که آقای بوش اعلام کرد ایران در محور شرارت است؛ ولی اوج گیری این رویارویی از دو سال پیش با تحریم های اقتصادی شروع شد.در این رابطه ما باید از تجارب گذشته به خوبی استفاده کنیم. من از یک طرف مخالف ماجرا جویی هستم و از یک طرف هم مخالف انفعال هستم. ما راهی را در پیش می گیریم که با حفظ ارزش ها و منافع ملی بتوانیم نقش موثر خود را در منطقه ایفا کنیم و به نظر من این شدنی است. فعلا مهمترین بستر حرکت ما مذاکرات 5+1 است.

***مذاکرات 5+1 به صورت فعلی ده سال دیگر هم به نتیجه نمی‌رسد/ دوساله وضع را تغییر می‌دهم***

اشکال این مذاکرات این است که فرسایشی شده است و آمریکا و غرب به دنبال طولانی کردن مذاکرات هستند. ما باید از این حالت بیرون بیاییم. یعنی اینکه من مذاکرات را به این شکل به مصلحت نمی دانم. این مذاکرات باید زودتر به نتیجه برسد. شیوه دیپلماسی را باید تغییر بدهیم و روش را باید عوض کنیم. غرب به دنبال طولانی کردن مذاکرات است تا تحریم ها اثر خود را در جامعه بگذارد. با توجه به اینکه ما اعلام کردیم به دنبال بمب اتم نیستیم آنها آرامش پیدا کردند.ولی هیچ امتیازی به ما ندادند در حقیقت روی صندلی های خودشان لم دادند و با خیال راحت تحریم ها را یا تشدید می کنند و یا ادامه می دهند. هیچ کجای دنیا چنین سیاستی اتخاذ نمی شود.غرب مذاکرات 1+5 را تبدیل به تشدید تحریم ها علیه ما کرده است. اهرم فشار ما در مقابل غربی ها چیست؟

از نظر من این اهرم‌ اداره قدرتمند کشور در سال های آینده است. اگر ما خرمشهر اقتصاد ایران را از محاصره اقتصادی آزاد کنیم، این ها می آیند پای مذاکره. یعنی اگر یک تحول در اقتصاد و مدیریت کشور به وجود بیاوریم، این ها راحت می پذیرند که ادامه این تحریم ها به نفعشان نیست و راه مذاکرات باز می شود.

ما در بعد داخل نیازمند یک پیروزی بزرگ اقتصادی هستیم که ما خود را برای آن آماده کرده ایم.

تسنیم: آقای رضایی، رئیس جمهور، رئیس شورای عالی امنیت ملی هم است. اگر شما رئیس جمهور شدید مذاکرات را قطع خواهید کرد؟

رضایی: ما مذاکرات با 1+5 را با شکل جدید و برنامه جدیدی ادامه خواهیم داد.غربی ها با ادامه مذاکره به شکل فعلی دارند ما را به سمت کره شمالی می برند و هدف آنها این است. در حالی که ما نباید زیر بار این وضع برویم. ادامه مذاکرات به این شکل ما را به سمت کره شمالی شدن پیش می‌برد. ما باید تغییری بوجود بیاوریم. این تغییر اول از داخل شروع می‌شود. باید اول پیروزی اقتصادی در داخل بوجود بیاوریم.و بعد از آن هم روش دیپلماسی را تغییر دهیم.

تسنیم :یک تحول بزرگ اقتصادی زمان‌بر نیست؟

رضایی:  نه. آن برنامه ای که من دارم دو ساله وضع را به کلی عوض می کند. یعنی مذاکرات را در فاز کاملا مثبت قرار می دهیم .البته ما به دنبال تفاهم هستیم. نمی خواهیم بازی برد- باخت داشته باشیم بلکه به دنبال بازی برد -برد با طرف مقابل هستیم منتهی غرب تاکنون به دنبال شکست جمهوری اسلامی بوده و زیر بار بازی برد- برد با ما نمی رود. مذاکرات فعلی تا ده سال آینده هم به نتیجه نمی رسد و آنها تحریم ها را هم ادامه می دهند. باید وضع را عوض کنیم، نه اینکه مذاکرات را قطع کنیم.
مذاکرات را ادامه می دهیم منتهی شیوه آن را من تغییر می دهم. بالاخره ما آنها را سر یک دوراهی قرار می دهیم که بعد خواهم گفت این دو راهی چیست. آنها نمی‌خواهند بر سر این دو راهی قرار بگیرند و پاسخگو نباشند.

تسنیم: یکی از مواردی که امروزه با انتقادات برخی بزرگان و علما مواجه شده، تشتت کاندیداهای اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری است. همین امروز در  خبرها آمده بود که آیت‌الله مکارم شیرازی نیز از تعدد فراوان کاندیداهای اصولگرا اظهار ناخوشنودی کرده‌اند. برخی از کارشناسان نیز تعدد کاندیداها را به سود فتنه و انحراف می‌دانند، شما این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا شخصاً برای کم شدن تعداد کاندیداهای اصولگرا، برنامه ای برای ائتلاف با نامزدهای اصولگرا دارید؟

رضایی: ائتلاف را به شکل منطقی قبول دارم. همه با هم ائتلاف کنیم نه چند نفر.یک مجمعی با حضور کارشناسان کشور، تعدادی از نمایندگان مجلس، دولتمردانی که کار اجرایی کردند و اساتید دانشگاه و حوزه علمیه تشکیل شود و سپس کاندیداهای اصولگرا خود را به این مجمع عرضه کنند. بگویند که چگونه می خواهند کشور را اداره کنند و سوالات نخبگان را پاسخ بدهند و بعد نخبگان نظریه کارشناسی بدهند، حتی جامعتین هم که می خواهد تصمیم بگیرد بر اساس نظریه کارشناسی تصمیم بگیرد.همه با هم ائتلاف کنیم چرا دوباره بنام ائتلاف گروهبندی های جدید شکل می گیرد.

اگر ائتلاف منطقی و همه با هم شکل بگیرد آن را قبول دارم، اما اگر شکل نگرفت ما بعد از انتخابات انشا ا... این ائتلاف را تشکیل می دهیم. یعنی اکثر نامزدهای انتخابات فعلی را در دولت آینده به کار می گیریم.و یک دولت قوی از آنها تشکیل می دهیم.ما قویترین و هماهنگ ترین دولت را شکل خواهیم داد.

تسنیم: قبول دارید تعدد بالای کاندیداها در جریان اصول گرا مثبت نیست؟

رضایی:  از یک حدی بیشتر مثبت نیست. ولی اگر افراد سرشناس اصلاح طلب نیایند باید چند نفر جدی با هم رقابت کنند. در حالی که ما می خواهیم ملت ایران حماسه سیاسی درست کنند. مردم باید رقابتی در انتخابات ببینند تا حضور گسترده داشته باشند.

تسنیم: شما سال‌هاست که در مجمع تشخیص مصلحت نظام با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همکاری دارید. با توجه به شناختی که از روحیات ایشان دارید، چقدر احتمال می دهید که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوند؟
رضایی
: نه، من فکر نمی کنم که وی بیاید.

تسنیم: به هیچ وجه؟
رضایی: به هیچ وجه را باید از خودش سوال کنید(با خنده)

تسنیم: اگر نامزد شود،به نظرتان موفق خواهد شد؟
رضایی: وقتی کسی احتمال آمدنش نیست، آدم نباید از الان درباره آن قضاوت کند. البته هر کدام از آقایان وارد صحنه انتخابات شوند، من در صحنه باقی می مانم و ادامه می دهم .من مستقل در انتخابات هستم و کاندیدای مردم خواهم بود.

تسنیم: از الان بخشی از کابینه خود را مشخص کرده‌اید؟ مثل بعضی از کاندیداها بنا دارید تیم و کابیته و یا معاون اول خود را معرفی کنید؟
رضایی: احتمالا چند نفر را تا یک هفته مانده به انتخابات اعلام کنم.

تسنیم:چه پست‌هایی؟
رضایی: پست هایی که فکر می کنیم حساس تر هستند. البته بیشتر تیم را معرفی می کنیم، چون باید احترام مجلس را هم داشته باشیم. آن مجموعه از افرادی که ما در اداره کشور از آنها استفاده می کنیم را یا کامل یا نمونه هایی از هر حوزه را معرفی می کنم.

تسنیم: بزرگترین مشکل و ضعف و برترین نقطه قوت دولت فعلی در حوزه اقتصاد چیست؟
رضایی:  اشکال هر سه دولت اخیر ما این بود که دولت های پول خرج کن یا ثروت مصرف کن بودند. یعنی در مدیریت تولید و ثروت موفق نبودند. یعنی اگر نفت درآمدهایش خوب بوده، دولت وضعش خوب بوده. اگر هم بد بود وضع دولت هم بد بود. لذا مصرف کننده ثروت و خرج کننده پول بودند. اینکه پول یا ثروت تولید کنند نبوده. در شرایط تحریم دیگر نمی شود به این شکل کشور را اداره کرد و لذا ما نیاز به شکل جدیدی از اداره کشور داریم. باید پول و ثروت تولید کنیم و البته در مرحله دوم این پول و ثروت را به به درستی باید خرج کرد. ولی مسئله مهمی که در سال های آینده داریم این است که باید پول تولید شود.نمی گذارند نفتمان را مثل گذشته بفروشیم جایگزین نفت چیست؟ اینکه من الان از کشاورزی یا توریسم و تجارت صحبت می کنم بخاطر آن است که  می‌خواهیم کالاهای دیگری هم مثل نفت داشته باشیم که با کمک آن کالاها تولید ثروت کنیم. این یکی از اشکالات هر سه دولت بوده است.

***مردمی کردن حکومت نباید به پوپولیسم منجر شود***

نقاط مثبتی که در دولت بوده مثل یارانه ها و یا سفرهای استانی با پیامدهای منفی که بعد پیدا کرد آسیب دید .مردمی کردن حکومت ایده خوبی است، اما باید با مدلی صورت بگیرد که این الگو علمی، منطقی و پایدار باشد و تبدیل به پوپولیسم نشود.

تسنیم: طرح های اقتصادی دولت مثل مسکن مهر را چگونه ارزیابی می کنید؟
رضایی: مسکن مهر هم ایده خوبی بود، از این رو ما آن را ادامه می دهیم. منتهی بنده مصلحت نمی دانم منابعش از بانک مرکزی تامین شود. این منابعی که از بانک مرکزی می آید، پول پر قدرت است و تبدیل به تورم می شود .بخشی از تورم کشور الان از این ناحیه بیرون آمده است. بنابراین دنبال تولید ثروت می رویم. منابع ایرانیان خارج از کشور را به سوی داخل جذب می کنیم. حداقل بالای 200-300 میلیارد دلار را می توانیم از ایرانیان خارج از کشور وارد کنیم.

مسکن مهر پروژه خوبی است، البته نواقص فنی دارند. بعضی از جاها مسکن مهر خیلی با شهر اصلی فاصله دارد یا زیر ساخت های آن خیلی ناقص اجرا شده که باید زیر ساخت ها را درست کرد. اگر نواقص و منابع را تامین کرد آن موقع قابل ادامه است.

***یارانه ها را به ازای هر نفر 110 هزار تومان می‌کنیم***

تسنیم: شما از یارانه های سبز با هشت محور سخن گفتید. این یارانه ها شامل مردم عادی نمی‌شود؟ قطعا مستحضر هستید که در فضای انتخابات یارانه‌ها می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. می‌شود حدس زد که یکی از شعارهای انتخاباتی  کاندیدای مورد حمایت دولت، افزایش مبلغ یارانه‌ها باشد. شما در این باره به صورت جزئی‌تر چه برنامه‌ای دارید؟ اصلا این احتمال می رود که یارانه ها را قطع کنید؟

رضایی: یارانه ها ادامه و به هر نفر 110 هزارتومان می‌رسد. مرحله دوم آن 65هزار تومان می شود. شش ماه،شش ماه با سودی که از تولید و سرمایه گذاری دارد،به مردم منتقل می شود. یعنی 65 هزارتومان یارانه ها درآمدی و تولیدی است. و 45 هزارتومان یارانه مصرفی و این دو یارانه جمعا با هم می شود 110 هزارتومان.

یارانه ها را ادامه می دهیم، ولی می خواهیم تورمی نباشد و می خواهیم این معضل را حل کنیم.

همچنین در مورد یارانه ها سبز باید گفت که این یارانه ها به کشاورزان داده می شود، منتهی هدفمند؛ تا اولا کشاورزی ما مدرن شود و ثانیا صنایع تبدیلی را کنار کشت و مزرعه قرار بدهیم. برای اصلاح بذر و اصلاح خاک هم یارانه می دهیم. یعنی به کسانی که می خواهند بذر را اصلاح کنند یارانه می دهیم. به بسیاری از  پژوهشگرانی که اختراعاتی را در این زمینه داشته باشند نیز یارانه پرداخت می کنیم.

خرید درست گندم نیز شامل یارانه های سبز می شود. امسال گندم بالای 900 تومان از کشاورز خواهیم خرید. قیمت گذاری ناصحیح در سال گذشته آسیب بسیار جدی زد. این باعث ایجاد یک انقلاب در کشاورزی می شود. معتقدم یارانه سبز انقلاب بزرگی در کشاورزی ایران درست می کند و بخش زیادی از کمبود ارز ما و فشارهای بین الملی تحریم را این ایده خنثی خواهد کرد.

تسنیم: دولت آقای احمدی نژاد سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد، اگر شما به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدید، سازمان هایی که از سوی رئیس جمهور منحل شدند را احیاء می کنید یا به گونه دیگر عمل خواهید کرد؟

رضایی: شیوه اداره ما واگذاری اختیارات به استان ها است. در زمینه اقتصاد،تجارت ،سلامت و علم وفناوری اختیارات را به استان ها واگذار می کنیم.البته در دولت مرکزی سازمان مدیریت راهبردی خواهد بود.

تسنیم: همان فدارلییسم؟
رضایی:  بله، واگذاری اختیارات به مناطق ولی اقتصادی.تا قبل از رضا شاه هم ایران فدرال بوده است. البته در مشروطه و در اولین قانون اساسی آمدند فدرال را محدود کردند. آن زمان به آن فدرال نمی گفتند و به عنوان ایالت های جدید نام می بردند.ایالت های قانون اساسی مشروطه ایالت های اقتصادی بودند.

این باعث می شود اختیارات برنامه ریزی های خرد وجزیی را در تهران تمرکز ندهیم. تهران متمرکز برنامه های کلان و راهبردی می شود. بنابراین اگر سازمان مدیریت و برنامه ریزی را هم احیا کنیم، برنامه های راهبردی را به آن می دهیم و مسائل خرد و ریز کشاورزی، صنعت و تجارت را به عهده استان ها می گذاریم تا تصمیم گیری کنند.

تسنیم: نگران تجزیه نیستید؟
رضایی:  نه. طوری تقسیمات کشوری طراحی شده که استان ها مثل حلقه های زنجیر به هم وصل هستند. مثلا استان زنجان را قطب علم و فناوری می کنیم. تبریز،اردبیل و ... صنعت های دیگری دارند. تقسیم کار ملی می کنیم که همچون حلقه های زنجیر خود را کامل می کنند و دادوستد بین این ها باعث می شود هم اختیارات واگذار شده باشد و هم انسجام و همبستگی حفظ شده باشد.

تسنیم: روسای جمهو سابق هر کدام در حوزه سیاست خارجی بر روی حوزه های خاصی متمرکز بودند،مثلا هاشمی در حوزه خلیج فارس،احمدی نژاد کشورهای آمریکای لاتین و محمد خاتمی هم بر کشورهای غربی تمرکز داشتند،به نظر جنابعالی تمرکز سیاست خارجی کشورمان باید بیشتر در چه حوزه هایی قرار گیرد؟

رضایی: من به منطقه گرایی اعتقاد دارم. معتقدم باید اتحادیه جدی تحت عنوان آسیای جنوب غربی تشکیل داد. بستگی دارد کشورها چه اسمی پیشنهاد می کنند. بنابراین ما نیز می توانیم مدلی که آسیای شرقی و یا در اتحادیه اروپا در پیش گرفته شده را داشته باشیم که مشکلات خودمان را خودمان حل و فصل کنیم و نیازی به دخالت خارجی نداشته باشیم.

آمریکا می گوید بیائید همه با اسرائل باشید یا همه علیه همدیگر باشید. این سیاستی که همه علیه همدیگر باشید یا اینکه با اسرائیل باشید، دوراهی آمریکاست که برای ما در منطقه درست کرده است. باید با مدل روشن آن را بشکنیم. مدل ما این است که به سمت یک کار جدید در دنیا حرکت کنیم. منطقه آسیایی جنوب غربی که بین دریای مدیترانه، سرخ، خزر و سیاه قرار دارد که من به آن منطقه بین دریاها می گویم، این منطقه می تواند با 45 کشور اتحادیه قدرتمندی را تشکیل دهد.این اتحادیه می تواند شورای امنیت هم داشته باشد تا درگیری های داخلی را در همین شورا حل و فصل کنیم.

مسئله سوریه را می توانیم با حضور ایران، ترکیه و همسایگان سوریه حل کنیم، مشکل آنجا است که دیگران دخالت می کنند وگرنه اگر خودمان دور هم جمع شویم و حتی کشورهایی همچون عراق، لبنان، ترکیه، اردن و مصر هم می توانند در چهارچوب اتحادیه حضور داشته باشند.

علاوه براین به ایران بزرگ اسلامی هم می اندیشیم.نه ایران بزرگی که در تقابل با دیگران باشد. فکر می کنیم ایران بزرگ اسلامی می تواند درون یک اتحادیه منطقه ای شکل بگیرد. این سوء تفاهم ها بین ما و دیگران نیز از بین برود و هم اینکه از نظر پیشرفت فرهنگی و اقتصادی می توانیم گام های بلندی برداریم. بنابراین سیاست خارجی ما از منطقه عبور می کند و اولویت اول منطقه است.

تسنیم: نگاه شما به سیاست های دوگانه غربی ها به بیداری اسلامی چیست؟آنها از یک سوء در بحرین از دیکتاتور آن کشور حمایت می کنند و از سوی دیگر با دولت مردمی بشار اشد مقابله می کنند،نظر تان را در قبال این تناقض های غرب به بیداری اسلامی بیان کنید؟

رضایی: غرب به دنبال این است که نقشه جدیدی برای منطقه پیاده کند، در حقیقت بعد از فروپاشی کمونیست می خواهد  شکل جدیدی به منطقه بدهد. اسمش را خاورمیانه جدید گذاشتند. منظور از خاورمیانه جدید آن است که امریکایی ها برای هر کشوری تعیین تکلیف کنند و نقشه جدیدی را پیاه کنند.وقتی آمریکایی ها به دنبال این باشند تلاش خواهند کرد که بیداری اسلامی را به سمت این نقشه هدایت کنند و قطعا اکتفا نخواهند کرد به گروه هایی که سرکار آمده اند. براین اساس حتما سعی می کنند دولت هایی که اخیرا در کشورهای همچون لیبی، تونس و مصر بر سر کار آمده اند را آرام،آرام تغیر بدهند و آنها را به سمت نقشه ای که مد نظر دارند سوق دهند.

سیاستی که غربی ها  در سوریه دنبال می کنند منافات چندانی با سیاستی که در مصر دارند ندارد. جهت گیری همه این برخوردها به این سمت است که کل این کشورها را در نقشه جدید آمریکا ،غربی شکل دهند و نقشه جدید خاورمیانه خود را پیاده کنند و سوریه،بحرین و ... در همین مدل تعریف می شود.

تسنیم: بعنوان سوال آخر، همانطور که در ابتدای نشست مطرح کردیم ما بنا داریم، براساس سه شاخص سوال های خود را از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح کنیم و در نهایت با ارائه یک گزارش مقایسه‌ای، پاسخ‌های کاندیداها به سوالات مربوط به این سه شاخص گردآوری کنیم. این سه شاخص، ولایت مداری،کارآمدی و ارزش مداری است. با توجه به ضیق وقت، حضرتعالی در مورد همین سه شاخص به صورت جزئی‌تر دیدگاه تان را بیان کنید. آیا به ولایت مداری،کارآمدی و ارزش مداری معتقدید؟ آیا شما به این سه اصل پایبند خواهید بود و شامل آن می‌شوید؟

رضایی: سوال خوبی است. من پنجاه روز پیش در جلسه ای خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم که اگر من رئیس جمهور شدم با همین قانون اساسی موجود هماهنگ ترین دولت را با جنابعالی تشکیل خواهم داد. من معتقدم از ظرفیت های رهبر انقلاب به خوبی استفاده نشده، یعنی دولت ها می توانستند از ظرفیت های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی رهبری بیش از این استفاده کنند.انشاءالله در دوره ما این کار خواهد شد.ما قویترین و هماهنگ ترین دولت پس از انقلاب را شکل خواهیم داد.

خاصیت من این است که قبل از انقلاب تا الان ولایت مدار مانده ام،هم با امام و هم با آقا. بعضی ها با امام بودند و با آقا نیستند. بعضی ها الان با آقا هستند،ولی با امام یا نبودند و یا فاصله شان زیاد بود. اما من این مسیر ثابت ولایت را داشتم. بنابراین در اینجا اندیشه سیاسیم می تواند کاملا تعریف خود را پیدا کند که چرا در بعضی از قالب های جناحی تعریف نمی شوم.اصولگرایی من انقلابی و مردمی است و با جناح های سیاسی تفاوت دارد.

***دولت آینده نیروهای کارآمد را به کار نگیرد، چهار سال دوام نمی‌آورد/ باید جهادی عمل کنیم***

در زمینه کارآمدی هم اگر دولت آینده از اگر کارآمدترین نیروها تشکیل نشود، بیشتر از دو سال دوام نخواهد آورد و اولین دولتی خواهد بود که زودتر از چهار سال کنار خواهد رفت. لذا کارآمدی ضروری ترین نکته ای است که همه ما باید به آن توجه کنیم و هیچ وجه تحت تاثیر مسائل دیگر قرار نگیریم.

در مسئله ارزش‌ها من معتقدم جز با شیوه جهادی و مردمی نمی توان کشور را اداره کرد. منتهی شیوه جهادی، شیوه بسته نیست. در دوران انقلاب شیوه جهادی یک شکل داشت، در دوران دفاع مقدس یک شکل دیگر داشت.امروز در شرایط کنونی که موضع آن بیشتر اقتصادی و فرهنگی است.جهاد اقتصادی و فرهنگی داریم .

جوانان عظیم ملت ایران می توانند با ثروت و فرهنگ بهترین زندگی را برای مردم ایران و خودشان درست کنند. در ارزش ها به دو مسئله معتقد هستم. یکی بازتولید ارزش ها و دیگری خلق ارزش های جدید است. به شدت نیازمند خلق ارزش ها وحتی نمادهای جدید هستیم. مثلا چفیه ثمره ارزش های دفاع مقدس است.جهاد اقتصادی و فرهنگی می تواند نمادهای جدیدی هم داشته باشد.

ارسال نظر