دکتر محسن رضایی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو:
کد خبر: ۳۹۴۴|
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۵
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، چهارشنبه شب در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، با اشاره به سفر اخیر هیات بلندپایه چین به ایران که به دعوت مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایران آمده بودند، گفت: ما در رابطه با روسیه و چین و ترکیه در جبهه تحریمی ها قرار گرفته ایم. آمریکا ما را به عنوان دشمنان خودش تعریف کرده و نزدیکی ما طبیعی است.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی»، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، هشتم مردادماه در شبکه دوم سیما با ارزیابی عزم تهران و پکن برای گسترش همکاری های راهبردی گفت: آقای سونگ تائو که به دعوت مجمع با یک هیات به تهران آمده بودند وزیر امور بین الملل حزب حاکم چین و از افراد تاثیر گذار در کمیته ی مرکزی چین هستند. این پنجمین سفر هیات های چین به ایران به دعوت مجمع ، بود و مجمع هم یازده هیات به پکن فرستاده ایم. حزب کمونیست چین یکی از سه قدرت حاکمیت چین است. این هیات که به تهران امد بالارتبه و راهبردی بود. در رابطه تاکتیکی در یک موضوع خاص توافق می کنند، یعنی مانند روابط راهبردی، درازمدت و همه جانبه نیست.توان و قدرت دفاعی ایران در برابر آمریکا ظهور کرده است / ما در حال برنامه ریزی برای روابط ۲۵ ساله با چین هستیم / شرق می تواند پرچم دار یک نظم نوین بین المللی باشد / در مقطع کنونی فرصتی طلایی برای فناوری انقلاب داریم / ما با مقاومت فعال، آمریکا را به زانو در می آوریم

وی افزود: بعد از پیام رهبر انقلاب به ریس جمهود چین جمهوری اسلامی دارد وارد مرحله تازه ای از رابطه با چین می شود که بعد از پیام مقام معظم رهبری سطح این روابط بالاتر رفته است. ما در حال برنامه ریزی برای روابط 25 ساله با چین هستیم. چند دستاورد مهم داشتیم. آقای سانگ تائو در جلساتش با مقامات کشورمان، با یک دیدگاه واحد مواجه شد. دیدگاه های من و آیت الله آملی لاریجانی و دیدگاه های دولتمردان و رئیس مجلس یکی بود و برای چین ثابت شد که همه مسئولان ایرتن یک دید واحد برای گسترش روابط با چین هستند.

دکتر رضایی گفت: رابطه ایران و چین هم از منافع متقابل برخوردار است و هم از ظرفیت هایی برخوردار است که قابل بالفعل سازی است. ما می توانیم تا ۲۰۰میلیارد دلار با چین صادرات و واردات داشته باشیم. کل صادرات چین ۲۰۰۰میلیارد دلار است. یک اقیانوس عظیم اقتصادی است که جمهوری اسلامی می تواند استفاده های بیشتری از این روابط داشته باشد. منافع متقابل داریم و چین نیازمند انرژی منطقه است و ما هم به فناوری های چین، نگاه داریم. ما صحبت کرده ایم که چینی ها، جلو صادرات کالاهای کم کیفیت به ایران را بگیرند. بحث شد که تلاش بیشتری داشته باشند و کالاهای با کیفیت را به ایران نیز ارسال کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از شعارهای اصلی انقلاب، نه شرقی و نه غربی بوده. نفی انحصارگری و استعمارگری غربی و شرقی بوده است. اما اگر کشوری با ما همکاری متقابلی داشته باشد، با آنها کار می کنیم. به تعبیر مقام معظم رهبری در شرق،نگاهی که غربی ها به ما دارند یعنی نگاه بالا به پایین وجود ندارد. زمینه همکاری های ما با شرق بیشتر است و ما به نگاه به شرق اهمیت بیشتری می دهیم. ما به دنبال منافع و تعاملات برابر هستیم. ما از دخالت بیگانه جلوگیری می کنیم و خودمان تصمیم گیرنده هستیم. ما اگر با استقلال و آزادی عمل با جایی رابطه بگیریم، معنای واقعی استقلال است. استقلال هم نوعی آزادی است. باید در رابطه با خارجی ها هم باید آزادی را ملاک قرار دهیم. نمی شود که عده ای در داخل کلمه آزادی را بگویند اما در کارها دنباله روی آقای ترامپ باشند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: ما در رابطه با روسیه و چین و ترکیه در برخی زمینه ها، در جبهه تحریمی ها قرار گرفته ایم. آمریکا ما را به عنوان دشمنان خودش تعریف کرده و تحریم کرده و نزدیکی ما طبیعی است. ما دنبال برنامه راهبردی با روسیه هستیم ولی گام به گام پیش می رویم. در مساله سوریه اقدام راهبردی را به دعوت دولت آقای اسد صورت دادیم. باشگاه تحریمی ها می تواند این چهار کشور و برخی کشورهای دیگر مثل کوبا و مکزیک را کنار هم جمع کند. چند باشگاه درمقابل امریکا ساخته می شود و کسی در کنار آمریکا نخواهد ماند.

وی افزود: در نگاه به شرق ما به رقابت در چارچوب همکاری معتقد هستیم. ما در چارچوب همکاری می توانیم رقابت کنیم. ما با چین و روسیه می توانیم تفکر و اندیشه جدیدی را بسازیم. رهبر چین هم از جامعه انسانی حرف می زند که بر پایه همکاری استوار است. این بحث ها در ایران هم بوده. ما جامعه انسانی را به جای جامعه سرمایه داری غرب پایه ریزی می کنیم. ایران می خواهد در یک نظم نوین بین اللملی با رویکرد جدیدی وارد شود و نگاه به غرب را تغییر دهیم. ما جلوتر از چینی ها پرچمدار تحول در روابط بین الملل بودیم . چین و روسیه اینطور هستند اگر فرانسه و المان به این تفکر برگردند، استقبال می کنیم. مردم فرانسه و مردم جهان خواهان تغییر نظام سرمایه داری و لیبرالیسم غربی هستند. شرق می تواند پرچم دار یک نظم نوین بین المللی باشد و برای ملت خودمان دران جایگاهی را قائل هستیم.

دکتر رضایی با اشاره به سفرها و تماس های اروپاییان با ایران گفت: اروپایی ها یک خطاوگناه بزرگ را مرتکب شدند. آنها به ما می گویند حرکت را تند نکنید. درخالیکه ما گام سوم را هم به زودی بر می داریم. اروپایی ها اگر بخواهند ما گامها را برنداریم باید هزینه این همکاری و تند نرفتن را بدهند. اروپایی ها باید به تعهدات خودشان عمل کنند. مدت ها مقام معظم رهبری به دولت وقت داد که از اروپایی ها بخواهند که به تعهدات خود عمل کنند. آنها دنباله روی آمریکا شده اند و به ما می گویند شما تندروی نکنید. آقای مکرون به ایران طرح پیشنهاد می کند که آمریکایی ها ۵۰درصد از فروش نفت را آزاد کنند و شما در برجام بمانید. نمی گویند خودشان چه می کنند. ما برجام را با ۹شرط مقام معظم رهبری پذیرفتیم. معلوم است که حرف های اروپایی ها، منطقی نیست و می خواهد زمان را بکشند. این یک فریب است که مسئولان ما می فهمند و ما به مسیر خودمان ادامه می دهیم. ما گام به گام حرکت می کنیم و کل منافع هسته ای مان را به دست خواهیم آورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش فرانسه در تحولات اخیر گفت: این توافق مکرون با ترامپ است. ترامپ اینها را فعال کرده اند. خانم مرکل جواب دندان شکنی به ترامپ داد. فرانسه می خواهد در مسیر منافع مشترک با آمریکا، نقش دلال را ایفا کند. دلال ورشکسته ای که درنقابل مردم خودش حرفی برای گفتن ندارد.

وی افزود: اگر اروپایی ها به همه تعهدات خود عمل کنند. بانک های ما فعال شود. باید به سطح مبادلات گذشته برگردند تا ایران به پیشنهادات آنها فکر کند. اگر مساله بانک را اگر حل نکنند و به همه تعهدات پایبند نباشند، نمی توانند از ما انتظار بی جا داشته باشند. اروپا اگر به شرایط فعلی برنگردد، معلوم نیست که ما در آینده که امریکا سرافکنده شده به برجام برگردیم. زمانی که ترامپ شکست بخورد، ممکن است ایران تصمیم جدیدی را خواهد گرفت. ما گام ها را بر نخواهیم گشت. اروپایی ها وقت زیادی ندارند و باید این موضوع را جدی تلقی کنند.

دکتر رضایی با اشاره به موضوع مقاومت فعال ایران گفت: در حوادث زنجیره ای اخیر از پهپاد ، مقصر آمریکایی ها هستند. هواپیمای بدون سرنشین آمریکا به آسمان ما تجاوز کرد. به آن پهپاد اخطار کردیم. مسیرش را تغییر نداد. وقتی یک پهپاد نظامی جاسوسی وارد آب های ما می شود، چاره ای جز هدف قرار دادن نداریم. آنها کشتی ما را توقیف می کنند. ما هم دیدیم که یک کشتی انگلیسی به جای اینکه از مدخل ورودی وارد تنگه هرمز شود، از آبراه خروجی وارد شده، برای حفظ امنیت به آن نفتکش اخطار دادیم. برداران پاسدار بر اساس حکم دادستانی و سازمان بنادر، آن را به ساحل آوردند. ما در حال مقاومت فعال هستیم . پاسخ دشمن را می دهیم. موشک بزنند، موشک می زنیم، چون می دانیم اگر پاسخ ندهیم، حمله می کنند. مقاومت فعال پاسخ داده و تجارت در تنگه هرمز با امنیت در جریان است.

وی گفت: اتفاق بزرگی افتاد که خیلی از رسانه ها به آن نپرداختند. توان و قدرت دفاعی ایران در برابر آمریکا ظهور کرده است. حتی مردم ما بی خبر بودند. قیمت دلار و بازار، با نمایش قدرت دفاع ما، به ثبات رسید. ما برابری خود را نشان دادیم و با یک موشک مدرن ترین پهپاد را ساقط کردیم. ترامپ در دو راهی حمله به ایران قرار گرفت. به او گفتند که ایران تمام منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار می دهد. آقای ترامپ نظر مشاورین انتخاباتی اش را به مشاورین جنگ طلبش ترجیح داد. ترامپ خطای دیگری کرد و بدون اطلاعات گفت ما پهپاد ایران را زده ایم. در حالی که چنین چیزی وجود نداشت. ما توان دفاعی خودمان را در برابر آمریکا به عینیت رساندیم و مردم ما به آینده کشور امیدوارتر شدند.
سرلشکر پاسدار دکتر محسن رضایی افزود: چند تحول در این چند ماه اتقاق افتاده است. در جبهه ایران و جبهه مقاومت در سوریه و یمن تحولاتی رخ داد. در جبهه یمن انصارالله در اوج قدرت است و ائتلاف سعودی در حال ریزش و تضعیف است. امارات در حال فاصله گرفتن است. در خلیج فارس و جبهه ایران، بسیاری از متحدین آمریکا به این نتیجه رسیده اند که از این جلوتر نروند. آنها صحبت از ائتلاف دراز مدت می زنند، شکست می خورند، همانگونه که در عراق و سوریه شکست خوردند. در موضوع معامله قرن هم شکست خورند و منابع لازم جمع نشد. آمریکا با چین و کره شمالی هم به نتیجه نرسید. آمریکا در حال افول و در مسیر سراشیبی هستند. به آقای سونگ تائو گفتم که طی دهسال ایندهدببر تاکتیکی آمریکا را در قفس می اندازیم و در قفس را هم با عنایات پروردگار می بندیم. ما با مقاومت فعال، آمریکا را به زانو در می آوریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در موضوع رفتار چندگانه انگلیس گفت: ما از این نوع مبادلات زیاد داشته ایم. ما بعضی از زندانی ها را در برابر چند میلیارد دلار آزاد کرده ایم. ما چند زندانی مانند خانم زاغری را در ایران داریم که با قواعد منطقی با آنها رفتار می کنیم. انگلیسی ها باید منافع ما را تامین کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تغییر رویکرد برخی کشورهای منطقه در ایجاد امنیت خلیج فارس گفت: غیر از امارات در ماه گذشته تقریبا همه کشورهای حوزه خلیج فارس به ما پیام دادند. برخی با ترس و لرز و برخی شجاعانه از ما روابط گذشته را درخواست کرده اند. ما کشورهای همسایه باید به سوی سازوکار امنیت دست جمعی پیش برویم و بیگانگان را از آبهای منطقه بیرون کنیم. هر کشور که خواهان همکاری باشد، از آن استقبال میکنیم. مسئولان ما در حال بررسی پیام های کشورهای همسایه هستند.

دکتر رضایی با اشاره به نابسامانی ها در اقتصاد دولتی، با تاکید بر مردمی ساختن اقتصاد گفت: تمام دولت های قبل در ایران، ارزی را تحویل گرفته اند و در چهارسال دوم، تا سه برابر به دولت بعد تحویل داده اند. در شرایط تحریمی می توانیم اقتصاد ایران را سامان بدهیم. دولت تا ده سال دیگر آنقدر درآمد و دارایی دارد که می تواند بدون فروش نفت تا ده سال آینده کشور را اداره کند. جوانان مستعد و دانشگاه های فعالی داریم که می توانیم میلیاردها دلار را در مبادله با ۱۵ کشور همسایه بدون کنترل قدرت های جهانی به دست بیاوریم. اگر کشور ما صنعتی و تولیدی شود، باید روزانه یک میلیون بشکه نفت وارد کنیم. یک عده نشسته اند که تحریم ها کنار برود. می توانیم ایالت های اقتصادی را فعال کنیم. رقابت داخلی ایجاد کنیم. با نقش آفرینی مردم و دادن فضا به مردم اقتصاد را شکوفا کنیم. در مقطع کنونی فرصتی طلایی برای فناوری انقلاب داریم. با ایستادگی و ساخت فرصت و نقد کردن فرصت ها و ایجاد تولیدات جدید، می توانیم در صنایع و اقتصاد تحول ایجاد کنیم.

ارسال نظر