دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع مسئولان شبکه کانون های تفکر ایران:
کد خبر: ۴۱۲۱|
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
دکتر محسن رضایی پیش از ظهر امروز در جمع مسئولان شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان) گفت: از پژوهشگران و اندیشکده های می خواهیم که منافع زودگذر دولت ها و منافع درازمدت ملی را همزمان دنبال کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز شنبه هفتم تیرماه 1399 در جمع مسئولان شبکه کانون های تفکر ایران با تشکر از کار خودجوش و مسئولانه اندیشکده و مطالعات در زمینه رفع نیاز مردم و کشور گفت: این اقدام، یک عمل انقلابی است. بالاخره تحقق نظام جمهوری اسلامی در کشور، تنها به مبارزه با داعش و صدام و آمریکا محدود نمی شود. نهادسازی در این نظام الهی و اینکه مردم ایران بیش از نظام های دیگر از زندگی و فعالیت هاشان بهره مند شوند، خودش کار بزرگی است که در جای خود نوعی مبارزه و جهاد محسوب می شود.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما می خواهیم الگویی جدید از اداره جامعه را در دنیا پرچم داری کنیم و نشان دهیم که اسلام هر جا وارد می شود به آبادانی و سعادتمندی بیشتر بشر منتج می شود. کارهایی که شما انجام می دهید را نوعی مبارزه و جهاد و در مسیر تحقق آرمان های الهی می بینم.

 

دکتر رضایی با اشاره به سیر تاریخی در جامعه ایران گفت: در روند تاریخی کشور ما تا زمانی که به یک حاکمیت ایرانی، اسلامی و پیشرفته دست پیدا کنیم، تاریخ غم انگیزی را شاهد بوده ایم. تقریبا زودتر از ژاپن و برخی کشورهای اروپایی، توجه اندیشمندان ما و دلسوزان ما، به موضوع پیشرفت و ساماندهی زندگی مردم، جلب شد اما به جای اینکه تجارب ودانش تاریخ 150 ساله توسعه داشته باشیم، همیشه تا قبل از انقلاب اسلامي در مقاطع ده ساله و بیست ساله به سر می بردیم. همه چیز از جمله مسئله مالکیت در حالت ابتدایی می ماند و تغییرات غیرکارشناسانه و نوعی  گسست اجتماعی و اقتصادی در کشور وجود داشت.

 

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: خوشبختانه از پیروزی انقلاب اسلامی به این طرف آرام آرام به صورت بنیادی و ریشه ای به مسائل پرداخته می شود. در برخی حوزه ها این نابسامانی دیده می شود و در برخی حوزه ها مثل امنیت و دفاع و سیاست خارجی و داخلی، پیشرفت بیشتری داشته ایم. اما در مسائل اقتصادی و فرهنگی، تلاطم و نوسانات ما زیاد بوده است. هر دولتی که روی کار می آید، مسیر گذشته را رها م کند.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رویکرد سیاستگذاری کلان در کشور گفت: سیاست های کلی که مقام معظم رهبری در اختیار مجمع گذاشته است در حقیقت هدفش این است که فعالیت های کشور بر اساس آن نظام پیدا کند. این نظام یافتگی به میزان انطباق فعالیت دولت ها با سیاست ها کلی وابسته است. مثلا در موضوع مالکیت و بانک یا تولید، نوآوری های جدید یا فضای مجازی، اگر دولت ها بر اساس برداشتهای و دیدگاه های خودشان بخواهند کشور را اداره کنند، شکافی بین سیاست های کلی و دولت ها پدید می آید.

 

دکتر رضایی گفت: ما باید کاری کنیم که مجمع تشخیص مصلحت با نهادهایی مثل شما، ارتباط نزدیک تری پیدا کند تا نتایج زحمات شما، در چارچوب سیاست های کلی کشور قرار گیرد و حسن این کار این است که ما از طریق بخش های غیر دولتی، اندیشکده ها و نخبگان کشور، اهرمی پیدا خواهیم کرد که نوساناتی که در دولت ها و مجالس روی می دهد را چاره اندیشی کنیم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از سه سال پیش توجه بیشتری به اندیشکده های مستقل از دولت و مجلس را در دستور کار قرار داده ایم و امیدواریم که این رویکرد اصلاحات پایدار در تصمیم گیری و اجرا را شاهد باشیم. ما از همکاری با شما استقبال می کنیم و پیشهاد می کنیم در راهکارهای مطرح شده توسط شما، موضوع سیاست های کلی را مد نظر بگیرید و کاری را که به سیاست های کلی نزدیک تر است را تقویت کنید و  راه حل مسائل را در امتداد سیاست های کلی پیدا کنید.

 

دکتر رضایی گفت: از تغییراتی که با افزایش اختیاراتم، از دو سه سال پیش در مجمع اعمال کرده ایم این است که پیوند دبیرخانه مجمع را با مراکز پژوهشی و اندیشکده ای مستقل بیشتر کرده ایم.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برخی مسائل در وضع جاری کشور گفت: می بینید که بعضی تصمیمات نادرست در دولت یا مجلس، پیامدهای خسارت باری را به کشور تحمیل کرده اند و جبران این خسارتها چند سال به طول می انجامد. همین اوضاعی که در زمینه پول پیش آمده و بانک مرکزی از سال قبل انجام می دهد یا در موضوع فعالیت های بورس، ممکن است خساراتی به وجود آید که پنج تا ده سال حل و فصل آن به درازا خواهد کشید. اشکال تعارض منافع را در این موضوعات می بینیم. دولت عمرش کوتاه است و می خواهد مشکلات خود را حل کند و نظام در درازمدت باید با پیامدهای تصمیمات دولت ها سر و کار دارد. این تعارض منافع از طریق کارهای پژوهشی و فعالیت های اندیشکده ای و ارتباط با مراکزی مثل مجمع، امکان پذیرنیست.

وی افزود: ما به توافقی میان نیروهای نخبه کشور که تعهدی به دولت و سیستم های اجرایی ندارند با مراکز نهادی مثل مجمع، نیاز داریم. باید ارتباطی شکل بگیرد تا منافع کشور حفظ شود. شرایط به نحوی است که نمی تواند به طور مستمر دولت را نقد کرد، چون این نقدها، هیجانات جامعه را بالا می برد. باید سیستم و مکانیزم هایی داشته باشیم که به صورت درونزا جلوی اقدامات ناصحیح را بگیرد و کشور را از بحران ها دور کند.

دکتر رضایی گفت: دولت حدود هفت سال در بازار بورس اقدام خاصی انجام نداد و به این دلیل که نتوانست سود بانکی را تنظیم کند و پیامدهای آن را در نظر بگیرد، حالا این نقدینگی از بانک خارج شده و به بورس وارد شده است. بورس ما این نقدینگی را به سمت تولید هدایت نمی کند و بعد از چند ماه، عوارض خود را به قیمت کالا و مسکن منتقل کرد و فریاد مردم را در آورده است. دولت ها نگاه کوتاه مدت دارند. نهادهای مستقل پژوهشکده ای می توانند دولت و مجلسها را هوشیار کنند.

 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر حمایت مجمع از نهادهای مستقل اندیشکده ای گفت: بهترین حالت این است که این وظیفه در شما شکل بگیرد که از روندهای درازمدت کشور پاسداری کنید. این که به طور همزمان هم در خدمت دولت و مجلس باشید و همچنین سیاست های کلی را در ماموریت هایتان اعمال کنید، حرکت در مسیر نظام و پاسخ به نیازهای ارکان نظام است. از پژوهشگران و اندیشکده های می خواهیم که منافع زودگذر دولت ها و منافع درازمدت ملی را همزمان دنبال کنند.

 

وی افزود: مدل اداره کشور به گونه ای است که باید این روشها را مدنظر بگیریم. روشهای پیشرفت  درکشورها متفاوت است. در چین  دموکراسی ازنوع غربی را تعطیل کرده اند و حزب کمونیست همه امور را در اختیار گرفته است یا حتی در نظام های دموکراتیک مثل کره جنوبی هم می بینیم که سیستم هایی را تعبیه کرده اند تا منافع بلند مدت را فدای منافع دولت ها نکنند. مجمع تشخیص مصلحت نظام هم هر دو منافع، چه کوتاه مدت و چه بلند مدت را همزمان دنبال می کند و به کمک شما، در رصد، نظارت و پیگیری امور در جامعه را انجام دهیم و از پیشنهادهای شما استقبال می کنیم.

ارسال نظر