ویژه نامه شهید زین الدین؛ سال 1399، مطلب 5
کد خبر: ۴۲۰۲|
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
شهید مهدی زین الدین از محبوب ترین فرمانده لشکرها بود؛ هم بین رزمنده ها هم بین فرماندهان ارشد جنگ. و این کار سختی است که هم بین رزمنده های تحت مسئولیتت محبوب باشی...
یادداشت وارده / یکی از رزمندگان لشکر 17 علی ابن ابیطالب (ع) در دوران دفاع مقدس

شهید مهدی زین الدین از محبوب ترین فرمانده لشکرها بود؛ هم بین رزمنده ها هم بین فرماندهان ارشد جنگ. و این کار سختی است که هم بین رزمنده های تحت مسئولیتت محبوب باشی هم پیش فرماندهان ارشدی که مسئولیتی به تو واگذار می کنند. زین الدین این عزت و عزیز بودن را چگونه به دست می آورد؟ پاسخی نداریم جز تذکر این آیه شریفه قرآن که بگوییم «اللَّهُمَ مالِکَ المُلكِ تُؤتِي المُلكَ مَن تَشَاءُ وَ تَنزِعُ المُلكَ مِمَّن تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَن تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَن تَشاءُ».

مهدی زین الدین از محبوب ترین فرماندهان نزد فرمانده کل سپاه بود. کمتر از یک سال بعد از شهادتش وقتی که نیروهای سه گانه سپاه در شهریور 1364 با حکم امام خمینی تاسیس شد، از حاج حسین نجفی یک نقل قول شفاهی شنیدم که از سردار محسن رضایی فرمانده کل سپاه نقل می کرد که مهدی زین الدین مهمترین گزینه من برای فرماندهی نیروی زمینی سپاه بود. 

به یاد دارم. روز تشییع پیکر شهید زین الدین در قم، جمعیت بسیار زیاد و خیره کننده ای آمده بود. حزن و اندوه خاص فرماندهی کاملاً مشهود بود. وقتی تشییع پیکر شهید شروع شد، فرمانده کل سپاه جمعیت را شکافت، محافظهای خودش را جا گذاشت و رفت زیر تابوت را گرفت. از نظر امنیتی کار خطرناکی بود. آقامحسن با یک چهره ای که تاثر و اندوهش مشخص بود، زیر تابوت را گرفته بود و همانجا احساس کردم به لحاظ روحی به این کار نیاز ضروری داشته و اگر این کار را نمی کرد تحمل این داغ برایش سنگین بوده است؛ برادرش را و ستون اتکایش را از دست داده بود.

فرمانده کل سپاه در سال 1363 و در همان سخنرانی مراسم تشییع پیکر شهید زین الدین، عملاً فرمان داد که در مورد شناخت ابعاد شخصیتی و مدیریتی شهید زین الدین کار پژوهشی و آموزشی صورت بگیرد و در واقع نکوداشت شهید زین الدین از همان روز آغاز شد. سردار محسن رضایی در روز تشییع پیکر شهید زین الدین گفت: «مهدی را خیلی از برادران عزیز شهرستان قم، استان مرکزی، استان زنجان و استان سمنان دیدند و از دور با ایشان آشنا شدند اما ماها از احوال و جزئیاتی از این شهید برخوردار بودیم، مقاومتش را در جنگ دیدیم، تمرکزش را بر خدا مشاهده کردیم که اینها اگر نوشته می شد و اگر انسان توانایی داشت بیان می داشت یا توانایی قلم می داشت و اینها را ترسیم می کرد، قطعاً عده ای در دنیا پیدا می شدند و می گفتند این ها فرشته اند و بلکه بالاتر از فرشته اند».

فرمانده کل سپاه به این تجلیل شفاهی اکتفا نکرد و بلافاصله بعد از پایان یافتن جنگ، چند نوبت که رزمندگان لشکر 17 علی ابن ابیطالب (ع) را می دید نکوداشت شهید زین الدین را یادآور می شد و سال 1373 یک دستور کتبی در این باره صادر کرد. به این ترتیب اولين كنگره بزرگداشت سردار شهيد مهدي زين الدين به دستور سردار محسن رضايي فرمانده وقت کل سپاه و به دبيركلی كنگره سردار غلامرضا جلالي و همزمان با دهمين سالگرد شهادت آن فرمانده محبوب در روزهاي 26 و 27 آبان ماه 1373 در تالار مفيد دانشگاه قم برگزار شد. البته هرچند کارهای پژوهشی و آموزشی خوبی درباره شهید زین الدین انجام شده است، ولی هنوز نتوانسته ایم مهدی زین الدین را به عنوان یک الگوی مدیریت مردمی و جهادی در مکتب مدیریتی دفاع مقدس به جامعه و نسل های بعد معرفی کنیم و این قصوری است که امیدوارم خدا ما را به خاطر این قصور بزرگ توبیخ نکند و ببخشد.
ارسال نظر