دکتر رضایی در افتتاحیه کنفرانس بیوتکنولوژی پزشکی مطرح کرد؛
کد خبر: ۴۳۳۴|
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۲
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین افتتاح کنفرانس و نمایشگاه بین المللی بیوتکنولوژی پزشکی، بر اهمیت روزافزون زیست فناوری، در سلامت، اقتصاد و امنیت کشورها تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز سه شنبه هفتم بهمن 1399 در مرکز همایش های بین المللی هتل المپیک تهران، در جمع مدیران و پژوهشگران علوم پزشکی و داروسازی گفت: از اینکه در جمع شما مدافعان سلامت هستم، احساس افتخار میکنم و امیدوارم از مجاهدت های خاموش شما برای حفظ سلامت مردم، قدردانی مناسب و موثری صورت گیرد.
زیست فناوری نقش مهمی در امنیت کشورها در دهه آینده دارد

دکتر رضایی گفت: در بازدیدهایی که امسال از پنج شرکت پیشگام بیوتکنولوژی و داروسازی داشتم، شاهد مجاهدت خاموش دانشمندان و تولیدگران ایرانی بودم و آمادگی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای کمک به سیاستگذاری در مسیر حمایت قاطع از تولید ایرانی و دانش بومی را اعلام کردم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در تدوین سیاست های کلی برنامه هفتم، تلاش کردیم به کمک متخصصان بیوتکنولوژی و داروسازی، گزاره های سیاستی مربوط به تقویت زیست فناوری را وارد کنیم و همچنان از پیشنهادهای کارشناسی شما برای تکمیل سیاست های برنامه هفتم استقبال می کنیم.
زیست فناوری نقش مهمی در امنیت کشورها در دهه آینده دارد

نویسنده کتاب چشم انداز ایران فردا، با تجلیل از دستاوردهای دانشمندان و پژوهشگران جوان ایرانی در عرصه های پیشرفته علمی، افزود: زیست فناوری در سلامت و اقتصاد نقش مهمی دارد و در دهه آینده در امنیت کشورها هم نقش آفرین خواهد کرد. پژوهش درباره تهدیدات زیست فناوری، پس از شیوع ویروس کرونا، در سراسر جهان اهمیت ویژه پیدا کرده و مردم کمابیش از تاثیر زیست فناوری در سلامت، اقتصاد و امنیت، مطلع شده اند.

دکتر محسن رضایی گفت: ملت ایران و جامعه علمی ما که در مسیر ساختن یک آینده خوب، مطمئن و سالم قدم برمی دارد، برای تحقق این آرمان، نیازمند تلاش بیشتر و سرمایه گذاری های موثرتر در علوم نوین بویژه بیوتکنولوژی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نیازمند توجه بیشتر به تقویت فناوری های زیستی و سرمایه گذاری در این بخش هستیم. فعالان بیوتکنولوژی خواستار رفع موانع دست و پا گیر و آزادسازی مسیر پیشرفت این صنعت هستند. 
زیست فناوری نقش مهمی در امنیت کشورها در دهه آینده دارد

دکتر رضایی افزود: برای حمایت موثر و واقع بینانه از بیوتکنولوژی، نیازمند بهبود قیمت گذاری و صادرات هستیم و برای این امر، باید وزارت بهداشت و بانک مرکزی به همگرایی و هم افزایی بپردازند. مثلاً برخی داروهای خارجی‌ که مشابه تولیدات داخلی است و استفاده از آن محصولات خارجی طبق نظر پزشکان ضرورت حیاتی ندارد، می تواند پس از بررسی های علمی همه جانبه، در فهرست ممنوعیت واردات قرار گیرند.

نویسنده کتاب ایران آینده، ضمن تاکید بر لزوم حمایت از پژوهشگران بیوتکنولوژی و شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه صنعت بایوتک، گفت: "اولویت ملی" در برنامه ریزی، جای خود را به "نظام اولویتها" داده است. یعنی فهرستی از اولویت ها و تقدم و تاخر و روابط بین آن ها، در پیوند با "نظام مسائل" بررسی می شوند و با یکدیگر و در کنار همدیگر دیده شوند. برای تحقق این هدف، باید مسائل کلیدی و اولویت دار را کشف نمود و در برنامه ریزی های اجرایی، مرتفع کرد.

دکتر رضایی گفت: شناخت علمی از آسیب ها، کمک‌ می کند که وضعیت را بهبود ببخشیم و موانع موجود بر سر راه  ارتقای بیوتکنولوژی را رفع کنیم و از بعضی معضلات که نمونه اش را در سرگردانی دولت در اقتصاد الاکلنگی می بینیم، دور شویم. یکبار پولها را از دست مردم جمع کردند و در بانکها متراکم نمودند و دوباره پولها را از سد بانکها رها کردند و وارد بورس نمودند و این نقدینگی سرگردان، حاصلی جز تورم و کاهش ارزش پول ملی نداشت.
زیست فناوری نقش مهمی در امنیت کشورها در دهه آینده دارد

دکتر رضایی افزود: بیوتکنولوژی از مسائل مهم امروز و آینده کشور است و باید از اولویت های اصلی برنامه ریزان کشور باشد تا آحاد مردم به خوبی از دستاوردهای این دانش برای حفظ سلامت خود، پیشرفت کشور و دفاع زیستی برخوردار شوند.

در ابتدای این مراسم، جمعی از مسئولان و برگزارکنندگان کنفرانس، با تشریح جایگاه بیوتکنولوژی در پزشکی کشور، به دستاوردها و چالش های فراروی صنعت بیوتکنولوژی پرداختند و خواستار توجه و حمایت بیشتر از این صنعت بویژه در سیاستگذاری ها و تخصیص ارز شدند. در این مراسم، با حضور دکتر محسن رضایی از جمعی از برگزارکنندگان و شرکت های برتر حاضر در نمایشگاه، تقدیر شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سپس از نمایشگاه بین المللی بیوتکنولوژی پزشکی (ایران بایو) بازدید کرد و با حضور در غرفه های تعدادی از شرکت های حاضر در این نمایشگاه، در فضایی صمیمانه با نخبگانِ پژوهشگر و تولیدکنندگان پیرامون دستاوردها و برخی موانع توسعه صنعت بیوتکنولوژی گفتگو کرد.
ارسال نظر